Wymiana turbosprężarki – prawidłowa technologia naprawy

Gdy turbosprężarka ulegnie uszkodzeniu, trzeba ją wymienić. W tym artykule pomijam temat wyboru pomiędzy regenerowaną i nową częścią. Zajmiemy się tylko i wyłącznie wymianą turbosprężarki i wszystkimi czynnościami jakie należy przy tym wykonać. A jest ich więcej niż myśli wielu mechaników.

fot. Mahle

Wymiana turbosprężarki to bardzo ogólne pojęcie, ponieważ zarówno przed założeniem nowej części jak i w trakcie tej czynności należy wykonać kilka innych operacji by zagwarantować najwyższą jakość naprawy. Niestety warsztaty nierzadko pomijają z czystej chęci zysku wiele procedur, a sami klienci też chcieliby mieć wszystko jak najtaniej. Nic dziwnego, skoro regenerowana turbosprężarka kosztuje ok. tysiąca zł, a nowy element kilka tysięcy. Doliczając do tego koszt robocizny i czas, tego typu naprawa może być uciążliwa. Jednak wykonana raz i prawidłowo, przyniesie dobry efekt w postaci przedłużenia życia układu doładowania o kolejne 100–200 tys. km. Natomiast wykonana niechlujnie i tanio, może cieszyć na krótko lub tylko osobę, która chce od razu sprzedać „naprawione” auto.

Turbosprężarka – budowa, materiały, warunki pracy

Turbosprężarka to maszyna wirnikowa składająca się z turbiny i sprężarki osadzonych na wspólnym wale. Jej zadaniem jest doładowywanie silnika…

Jeszcze przed demontażem uszkodzonej turbosprężarki rozpoczyna się proces naprawy. Jeśli to możliwe, należy na samym początku wypłukać układ smarowania zmieniając filtr i olej na świeży oraz uruchomiając silnik na kilkanaście minut. Następnie wylać olej, który służył do płukania i rozpocząć naprawę.

Ważne jest zdiagnozowanie problemu. Jeśli nie wiadomo dlaczego turbosprężarka przestała działać, w zasadzie montaż nowego elementu jest wykluczony, w najlepszym przypadku bardzo ryzykowny. Już kilkaset kilometrów jazdy z nową turbosprężarką może zakończyć się jej awarią jeśli np. układ smarowania nie pompuje oleju właśnie do tego elementu. Absolutną koniecznością jest sprawdzenie ciśnienia oleju oraz drożność przewodów olejowych, doprowadzających i odprowadzających środek smarny z turbosprężarki. Te, które wykazują jakiekolwiek niedomagania od razu należy wymienić na nowe, a najlepiej zrobić to profilaktycznie. Koniecznie trzeba zwrócić uwagę na przewód odpowietrzenia skrzyni korbowej. Jeśli jest zanieczyszczony, będzie zakłócał pracę, a nawet utrudni odpływ oleju z turbosprężarki. Najlepiej sprawdzić na rurce, w której tkwi bagnet oleju, czy w skrzyni korbowej nie tworzy się nadciśnienie. Jeśli tak, to przez koła turbosprężarki będzie wydostawał się olej, który trafi m. in. do silnika, co może spowodować jego uszkodzenie.

Działanie turbosprężarki

Turbo, turbina, suszarka, ślimak, a nawet wiadro w przypadku dużych rozmiarów — z takimi nazwami turbosprężarki możemy spotkać się w języku potocznym.

Również sprawdzenie i wyczyszczenie całego układu dolotowego i zasysania spalin do turbiny jest koniecznością. Jest to też dobra okazja do sprawdzenia stanu i wyczyszczenia zaworu recyrkulacji spalin EGR, a także kontroli przepustnicy i przepływomierza. Zasadniczo zgodnie z technologią naprawy trzeba wymienić intercooler na nowy razem z turbosprężarką, co jest jak najbardziej uzasadnione, ze względu na fakt, że nie da się dobrze wyczyścić starego intercoolera. Inna sprawa, że nowa chłodnica doładowania to wydatek ułamka kwoty jaką należy przeznaczyć na nową turbosprężarkę, a jego cena zwykle nie przekracza 1000 zł. Gdy nowa turbosprężarka ulegnie awarii, często reklamacja nie zostanie uwzględniona jeśli nie można udowodnić wymiany intercoolera na nowy.

Zobacz również: Goodyear - konferencja

Przed zamontowaniem turbosprężarki warto sprawdzić wszystkie jej osłony i osłony przewodów olejowych. Jeśli są luźne, należy je usztywnić, jeśli którejś brakuje, warto kupić lub choćby dorobić. Producent stosuje je nie bez przyczyny, wiedząc którędy do komory silnika dostają się zabrudzenia czy chociażby woda. Podczas montażu turbosprężarki należy zwrócić uwagę na całkowitą szczelność wszystkich połączeń, a koniecznością jest również wymiana wszystkich uszczelek na nowe. Nie można stosować żadnych past montażowych czy substytutów uszczelek.

Technologia zmiennej geometrii w turbosprężarkach

O zjawisku "turbodziury" pisałem wczoraj. Jedną z metod rozwiązania tego problemu jest stosowanie w turbosprężarkach zmiennej geometrii. Na początek…

Po zamontowaniu i podłączeniu wszystkich przewodów koniecznie trzeba wymienić olej silnikowy na nowy, dokładnie taki, jaki zaleca producent. Nierzadko zła specyfikacja oleju silnikowego jest powodem wielu problemów, m. in. z turbosprężarką. Olej należy przed samym montażem wlać do nowej turbosprężarki przez otwór doprowadzający środek smarny, a następnie rozprowadzić go po łożyskach lekkim podmuchem sprężonego powietrza i kręcąc wirnikiem. Na pistolet z powietrzem najlepiej nałożyć jakikolwiek filtr (wystarczy kawałek czystej tkaniny) gdyż w powietrzu mogą znajdować się zanieczyszczenia. Tuż przed podłączeniem przewodu olejowego warto ponownie wlać trochę oleju do turbosprężarki.

Turbodoładowanie sekwencyjne

100 KM z litra pojemności w przypadku turbodiesla? Dekadę temu wydawało się to mało możliwe. Dziś takie silniki są powszechne, a to za sprawą tzw….

Niektórzy producenci turbosprężarek zalecają napełnienie układu smarowania olejem poprzez kręcenie rozrusznikiem silnika przez około 20–30 sekund z odłączonym zapłonem lub odciętym dopływem paliwa. Chodzi o minimalizację zjawiska suchego startu. Następnie po podłączeniu zapłonu/paliwa i uruchomieniu silnika, trzeba pozwolić mu popracować kilka minut na wolnych obrotach. Dopiero po tym czasie można normalnie eksploatować silnik. Po przejechaniu około 100 km trzeba udać się na kontrolę wszystkich połączeń i szczelności, a po 1000 km wymienić olej na nowy.

Zobacz więcej artykułów z serii: Doładowanie silników

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Leki zaburzające zdolność prowadzenia pojazdu [poradnik] Regeneracja wtryskiwaczy Common Rail Jaka technika jazdy na autostradzie jest najlepsza? Smarowanie mechanizmów różnicowych - czy wymiana oleju jest konieczna? Niewyważenie kół cz.1 - rodzaje i przyczyny występowania Samochód szybki kontra ekonomiczny – porównanie Duże koła – plusy i minusy ich posiadania Awarie cewek zapłonowych i ich objawy Jak gasić pożar samochodu? Kolor spalin - co oznacza? Aluminiowe czy stalowe - jakie felgi lepsze na zimę? Cewka zapłonowa jednoiskrowa – budowa i zasada działania Cewka zapłonowa dwuiskrowa – budowa i zasada działania Test akumulatorów GTÜ – które są najlepsze? Torque Vectoring – więcej niż ESP Cewka zapłonowa – ogólna budowa i zasada działania Subaru Symmetrical AWD – o co w tym chodzi? Skrzynia biegów - dlaczego jedno przełożenie nie wystarczy? Wyprzedzanie, omijanie, cofanie - powtórka z przepisów Przewody zapłonowe – budowa, rodzaje i klasy Przejazdy kolejowe - przypomnienie przepisów Jak działa Direct Adaptive Steering w Infiniti Q50? Wszystko, co musisz wiedzieć o boosterach Elektryczne ogrzewanie postojowe – sposób na ciepły poranek

Popularne w tym tygodniu:

Fabryczne instalacje gazowe w Fiatach. Czy to się opłaca? Najlepsze opony do najpopularniejszych samochodów Jak kupić samochód używany - poradnik dla początkującego Geometria samochodu: kiedy warto ją sprawdzić? Assistance z „naprowadzaniem” Ubezpieczenie opon jest tanie, ale czy ma sens? Jak wybrać mechanika i o co zadbać, oddając mu samochód?