Samochód szybki kontra ekonomiczny – porównanie

Wielu z Was pamięta na pewno porównanie Toyoty Prius i BMW M3, które zrobił program Top Gear, a prezenterzy mieli udowodnić, że jadąca najszybciej jak to możliwe hybrydowa Toyota Prius spali więcej paliwa niż ścigające ją BMW M3 z silnikiem V8. Zawsze chciałem zrobić coś podobnego, ale brakowało odpowiednich samochodów do porównania. Aż w końcu się udało.

fot. Marcin Łobodziński

Tak wyszło, że w tym samym czasie miałem Volkswagena Golfa GTI Performance i Opla Merivę z oszczędnym dieslem 1,6 CDTi. Zawsze uważałem porównanie Top Gear za ciekawe, ale trochę za daleko od rzeczywistości, ponieważ odbyło się ono na zamkniętym torze, a nie w normalnym ruchu ulicznym. Dlatego też swoje zrobiłem na swój sposób. Wykorzystałem do tego normalną drogę, z bardzo małym ruchem i nielicznymi miejscowościami, gdzie obowiązywało bezwzględne ograniczenie prędkości do 50 km/h. Znaki oznaczające teren zabudowany były jednocześnie punktami kontroli czasu.

Przeprowadziłem dwie próby. Pierwsza polegała na tym, że kierowca Opla Merivy jechał najszybciej jak się da, wykorzystując pełną moc diesla. Kierowca Golfa GTI po prostu jedzie za nim tym samym tempem. O drugiej próbie przeczytacie później, bo nie chcę od razu wszystkiego zdradzać.

Opel Meriva 1,6 CDTi Design Edition – test

Opel Meriva przeszedł w tym roku facelifting, ale dla niewtajemniczonych jest to dokładnie ten sam samochód, który testowaliśmy w 2011 roku. I w…

Volkswagen Golf VII GTI Performance DSG — naśladowany, niedościgniony? [test autokult.pl]

Przyglądając się reklamom aut marki Volkswagen, można odnieść wrażenie, że producent z Wolfsburga jest bardzo pewny siebie. Model up! to mały-wielki…

Najpierw jednak postanowiłem sprawdzić osiągi i potwierdzić, że Golf GTI wyposażony w pakiet Performance jest zdecydowanie szybszym samochodem od Opla. Zmierzyłem zatem maksymalne przyspieszenie Opla Merivy w zakresie 0–140 km/h, a następnie elastyczność w dwóch zakresach, na dwóch różnych biegach. To samo zrobiłem z Golfem, ale pamiętając o tym, że w gruncie rzeczy jest to test ekonomii (inaczej nie miałby sensu), mierząc czasy Volkswagena wciskałem gaz na ok. 70–80 procent zmieniając biegi na wyższe, zgodnie z zasadami ekodrivingu przy 2500 obr./min. Mówiąc wprost — jechałem eko.

110-konny diesel o pojemności 1,6 kontra 230-konny, 2-litrowy benzyniak z turbodoładowaniem. Ponad dwa razy więcej mocy, ale różnica w maksymalnym momencie obrotowym to tylko 50 Nm na korzyść sportowego samochodu

Mimo ograniczenia zakresu prędkości obrotowej i nie wciskania pedału gazu do podłogi, Golf nie dał żadnych szans wysokoprężnemu Oplowi o dwukrotnie mniejszej mocy, ale dopiero przy wyższych prędkościach. Do 50 km/h Opel dotrzymałby mu kroku, jednak już do setki Golf przyspieszył w 10,6 s podczas gdy Meriva potrzebowała 12,2 s. Przy prędkości 140 km/h stoper w Golfie pokazał 21 s, a w Oplu 26,1 s. Również w pomiarze elastyczności Golf od Opla był dużo lepszy. Szczegóły znajdziecie w tabeli poniżej.

Porównanie przyspieszeń

Przyspieszenie (zakres): Opel Meriva 1,6 CDTi (110 KM) Volkswagen Golf GTI (230 KM)
0–10 km/h 0,5 s 0,6 s
0–20 km/h 1,1 s 1,3 s
0–30 km/h 1,8 s 2,0 s
0–40 km/h 2,8 s 2,7 s
0–50 km/h 3,7 s 3,6 s 
0–60 km/h 4,9 s 4,6 s
0–70 km/h 6,4 s 5,8 s
0–80 km/h 7,9 s 7,0 s
0–90 km/h 9,7 s 8,7 s
0–100 km/h 12,2 s  10,6 s 
0–110 km/h 14,5 s 12,5 s
0–120 km/h 17,5 s 15,2 s
0–130 km/h 21,2 s 18,0 s
0–140 km/h 26,1 s  21,0 s
60–90 km/h [4. bieg] 5,5 s 3,9 s
60–90 km/h [5. bieg] 6,9 s 5,5 s
90–140 km/h [4. bieg] 16,4 s 7,1 s
90–140 km/h [5. bieg] 16,5 s 10,4 s

Zobacz również: Jak prawidłowo przewozić dzieci w samochodzie?

Test 1

0:1 dla Volkswagena więc przechodzimy do drugiej rundy i pierwszego testu. Opel Meriva startuje z kopyta delikatnie buksując kołami, za nim bez pośpiechu rusza Golf GTI. Szybka jazda Merivą jest ku mojemu zaskoczeniu dość łatwa, choć silnik średnio nabiera tempa. Za to komfortowe zawieszenie pozwala na przyjemne i stabilne pokonywanie zakrętów na nierównych drogach. W kabinie jest dość cicho, choć diesel klekocze z dużą częstotliwością i wydaje z siebie dźwięki jakby za chwilę miał wyzionąć ducha. Podobne do tych, które emitują silniki terenówek jadące z włączonym reduktorem w ciężkim terenie. W tym czasie w Golfie panuje cisza i błogi spokój, choć tę ciszę trochę zaburza buczenie układu wydechowego. Wyposażony w skrzynię DSG nasz testowy sportowiec korzysta z trybu Eco, który pozwala na żeglowanie, odłączając sprzęgła gdy kierowca puści gaz, ale nie hamuje. Jednak tempo narzucone przez Merivę nie pozwala tak często korzystać z tego dobrodziejstwa. Trzeba przyznać, że czerwony minivan żwawo ucieka, chociaż Golf mógłby odjechać w siną dal w każdej chwili.

Problem w tym, że spalanie nie chce za bardzo spadać i stale utrzymuje się na poziomie powyżej 10 l/100 km. W tym czasie w Oplu nie dochodzi nawet do 8 l/100 km. Problem polega na tym, że spalanie chwilowe Opla nie przekracza zbyt często tego, które Volkswagen ma na komputerze jako średnie. Natomiast wskaźnik chwilowego spalania w Golfie nierzadko przekracza 16 l/100 km.

Końcowy etap "wyścigu" to szybka jazda leśnymi drogami, z kilkoma zakrętami, przed którymi trzeba wyhamować i dość długimi prostymi, na których silnik Opla daje z siebie wszystko. Po 22 minutach i niespełna 30 sekundach Opel przekracza linię mety. Golf chwilę później. Zatrzymujemy się i sprawdzamy spalanie. Opel Meriva 1,6 CDTi legitymuje się zużyciem 8,0 l/100 km. Volkswagen na tej samej trasie jadący tym samym tempem potrzebuje 10,4 l/100 km. Wynik porównania 1:1.

Test 2

To może teraz inaczej. Pojedźmy Golfem w taki sposób, by średnie spalanie nie przekroczyło 8 l/100 km i zobaczymy jaka będzie różnica w czasie przejazdu. Wydaje się, że 2-litrowy motor TSI z przekładnią DSG jest w stanie osiągnąć taki wynik, więc ruszamy. Już na pierwszym punkcie pomiaru czasu Meriva byłaby daleko z przodu. Tracimy na nim 40 sekund, a minęło dopiero 5 minut. Kolejny PKC (punkt kontroli czasu) to już strata 1:20 min! Dużo, ale zaczyna się etap, na którym GTI może sporo odrobić dzięki osiągom.

Bzdura! Nic nie można odrobić, bo wystarczy przekroczyć prędkość 100 km/h i spalanie zbliża się do ustalonego limitu. No ale nic, spróbujemy zmniejszyć je później. Do trzeciego PKC dojeżdżamy po 13:52 min, czyli o 1:26 min później od Merivy i straciliśmy w porównaniu z poprzednim punktem tylko 6 sekund, ale nic nie odrobiliśmy pod względem zużycia paliwa. Jednak już czas to zrobić.

Kolejny etap wiedzie dość krętymi drogami więc można wykorzystać przewagę Golfa w postaci lepszej przyczepności na zakrętach. Po prostu nie będę hamował w miejscach, gdzie dla dość wysokiej Merivy, na wysokich oponach było to konieczne. Golf przemyka przez zakręty niezwykle stabilnie i spokojnie z ogromnymi prędkościami, ale nic z tego. Nie udaje się odrobić czasu, a spalanie jeszcze jest na poziomie ponad 9 l/100 km. Natomiast czas już jest gorszy o 2:10 min. Nie mam żadnych szans, a przed metą trzeba zejść ze spalaniem do założonych 8 l/100 km. Nie straciłem jednak zbyt wiele bo na przedostatnim punkcie strata wyniosła 2:45 min, a spalanie zeszło radykalnie do 8,5 l/100 km. Na ostatnim fragmencie trasy jechałem już mocno eko i osiągnąłem rezultat 8,1 l/100 km z czasem 25:30,0 min, gorszym o 3:00,3 min. 2:1 dla Opla.

Pewnie zastanawiacie się jak szybko można przejechać tę trasę Golfem GTI nie patrząc na spalanie? Zdradzę Wam tylko, że wcale nie tak dużo szybciej, a różnica na korzyść mocniejszego auta nie będzie tak duża jak strata do słabszego jadąc ekonomicznym tempem.

Podsumowując: Owszem Volkswagen Golt GTI okazał się dużo szybszym samochodem od Opla, ale też dużo bardziej paliwożernym. Wyniki testu Top Gear nigdy nie przełożą się na normalny ruch drogowy jeśli w samochodach będą siedzieli przeciętni kierowcy zwracający uwagę na życie swoje i innych. Oznacza to, że ekonomiczne samochody są naprawdę ekonomiczne a te sportowe nie są. Zasada mówiąca o tym, że duża moc pozwala zaoszczędzić paliwo działa tylko w nieznacznym stopniu, przy niewielkich różnicach mocy i w niewielu samochodach.

Na tej samej trasie jadąc obydwoma samochodami normalnym tempem z zachowaniem zasad ekojazdy Opel Meriva spalił 4,6 l/100 km, a Volkswagen Golf GTI 6,9 l/100 km, co pokazuje, że Golf też może być oszczędny. Różnice wychodzą większe już na autostradzie przy prędkości 140 km/h. Oplowi wystarczy 6,4 l/100 km, Golf potrzebuje 9,1 l/100 km. Przegrywa z kretesem dlatego, że jest mocniejszy. Mamy nadzieję, że uda się powtórzyć test dysponując samochodami zasilanymi takim samym paliwem.

Porównanie czasów przejazdu trasy testu 2

Czas przejazdu odcinka/trasy: Opel Meriva 1,6 CDTi (110 KM) Volkswagen Golf GTI (230 KM)
PKC1 4:20,3 min 5:00,7 min
PKC2 7:11,0 min 8:31,1 min
PKC3 12:26,5 min 13:52,6 min
PKC4 16:50,7 min 19:00,0 min
PKC5 20:52,4 min 23:37,3 min
META: 22:29,7 min 25:30,0 min
 

Wyniki spalania [l/100 km]:

Opel Meriva 1,6 CDTi (110 KM) Volkswagen Golf GTI (230 KM)
Spalanie podczas testu 1: 8,0 10,4
Spalanie podczas testu 2: 8,0 8,1
Spalanie min. na tej samej trasie: 4,6 6,9
Spalanie na autostradzie: 6,4 9,1

Zobacz więcej artykułów z serii: Testy specjalne

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Leki zaburzające zdolność prowadzenia pojazdu [poradnik] Regeneracja wtryskiwaczy Common Rail Jaka technika jazdy na autostradzie jest najlepsza? Smarowanie mechanizmów różnicowych - czy wymiana oleju jest konieczna? Jak gasić pożar samochodu? Kolor spalin - co oznacza? Aluminiowe czy stalowe - jakie felgi lepsze na zimę? Cewka zapłonowa jednoiskrowa – budowa i zasada działania Cewka zapłonowa dwuiskrowa – budowa i zasada działania Test akumulatorów GTÜ – które są najlepsze? Torque Vectoring – więcej niż ESP Cewka zapłonowa – ogólna budowa i zasada działania Subaru Symmetrical AWD – o co w tym chodzi? Skrzynia biegów - dlaczego jedno przełożenie nie wystarczy? Wyprzedzanie, omijanie, cofanie - powtórka z przepisów Przewody zapłonowe – budowa, rodzaje i klasy Przejazdy kolejowe - przypomnienie przepisów Jak działa Direct Adaptive Steering w Infiniti Q50? Wszystko, co musisz wiedzieć o boosterach Elektryczne ogrzewanie postojowe – sposób na ciepły poranek Elektryczny hamulec postojowy – lepszy niż mechaniczny? Łożyska i piasty kół – objawy zużycia i wymiana Car-detailing, czyli jak poprawnie dbać o czystość i nienaganny stan lakieru naszego auta Czy zimą warto myć samochód?

Popularne w tym tygodniu:

Zabierz zwierzaka w podróż, ale zrób to bezpiecznie Podróżowanie trasami szybkiego ruchu: błędy i dobre praktyki Na które towarzystwa ubezpieczeniowe kierowcy skarżą się najczęściej? Jak przewozić dziecko w foteliku samochodowym? Wyścigi na ćwierć mili wychodzą z podziemia. Wreszcie oficjalny puchar Polski Wiosną pada śnieg, a mamy opony letnie. Czy to niebezpieczne? Jak czytać oznaczenia na szybach samochodowych? Które firmy oferują najtańsze polisy OC? Bezpieczna świąteczna podróż Jak czytać ogłoszenia sprzedaży samochodów? Automatyczna skrzynia biegów: ryzyko czy pewniak? Jak i ile można zaoszczędzić na paliwie w trasie?