Cewka zapłonowa dwuiskrowa – budowa i zasada działania

W poprzednim artykule opisałem schematyczną budowę i zasadę działania cewki zapłonowej. Jednak już kilkadziesiąt lat temu zaczęto stosować w silnikach o większej liczbie cylindrów minimum dwie cewki na jeden cylinder, co niestety wiązało się z komplikacją układów zapłonowych. Gdy pojawiła się elektronika, bezrozdzielaczowe układy zapłonowe i cewki dwuiskrowe, częściowo problem ten rozwiązano.

Cewka zapłonowa – ogólna budowa i zasada działania

Cewka zapłonowa to jeden z najważniejszych elementów układu zapłonowego w silniku benzynowym. To ona wytwarza ładunek elektryczny zamieniając prąd o…

Technologia podwójnego iskrzenia zmieniła niezawodność zapłonu. Oba końce uzwojenia wtórnego cewek dwuiskrowych łączone są za pośrednictwem przewodów zapłonowych ze świecami zapłonowymi. Dzięki temu, wytwarzają wysokie napięcie dla dwóch par cylindrów oddzielnie, a jednocześnie dwie iskry na jeden cykl pracy. Są to iskra pierwotna i iskra wtórna. Pierwsza pojawia się podczas suwu sprężania gdy konieczny jest zapłon mieszanki. Druga podczas suwu wydechu i ma ona bardzo niski poziom energii.

W praktyce działa to tak, że dla silnika 4-cylindrowego mamy dwie cewki. Każda z nich daje w tym samym czasie iskrę pierwotną (duża energia) na cylinder, który potrzebuje zapłonu i iskrę wtórną na drugi cylinder, który jest w suwie wydechu. Po chwili do pracy wchodzi druga cewka, która identycznie rozdziela energię między swoje dwa cylindry. Następnie pierwsza cewka robi dokładnie to samo, tylko na odwrót – iskra pierwotna dla tego cylindra, który poprzednio otrzymał iskrę wtórną i analogicznie dla drugiego cylindra. Na koniec druga cewka robi dokładnie to samo i cały cykl zaczyna się od nowa. Idealnie obrazuje to poniższy schemat.

Cewki dwuiskrowe montowane są jako dwa oddzielne elementy układu zapłonowego i podają energię elektryczną na świece poprzez klasyczne przewody lub znajdują się tuż przy dwóch świecach, a na pozostałe dwie, w przypadku silnika 4-cylindrowego wysyłają ładunek również klasycznym przewodem. Mogą też występować jako jeden element z czterema wyjściami dla przewodów zapłonowych, ale dla odmiany składają się z dwóch uzwojeń wtórnych i jednego pierwotnego.

Zasadniczą wadą cewek dwuiskrowych jest to, że można je stosować tylko w silnikach o parzystej liczbie cylindrów, więc do małych jednostek 3-cylindrowych się nie nadają. Tak samo jak do silników 5-cylindrowych. Inną wadą jest mimo wszystko pojawianie się dwóch iskier. Choć iskra wtórna w niczym nie przeszkadza, to jednak nie jest potrzebna, a niewielka energia się marnuje. Cewki zapłonowe były chętnie wykorzystywane przez producentów motocykli.

Poniżej przykładowe ceny cewek zapłonowych z katalogu iParts.pl

Zobacz również: Goodyear - konferencja

Zobacz więcej artykułów z serii: Układ zapłonowy

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Leki zaburzające zdolność prowadzenia pojazdu [poradnik] Regeneracja wtryskiwaczy Common Rail Smarowanie mechanizmów różnicowych - czy wymiana oleju jest konieczna? Torque Vectoring – więcej niż ESP Cewka zapłonowa – ogólna budowa i zasada działania Subaru Symmetrical AWD – o co w tym chodzi? Skrzynia biegów - dlaczego jedno przełożenie nie wystarczy? Wyprzedzanie, omijanie, cofanie - powtórka z przepisów Przewody zapłonowe – budowa, rodzaje i klasy Przejazdy kolejowe - przypomnienie przepisów Jak działa Direct Adaptive Steering w Infiniti Q50? Wszystko, co musisz wiedzieć o boosterach Elektryczne ogrzewanie postojowe – sposób na ciepły poranek Elektryczny hamulec postojowy – lepszy niż mechaniczny? Łożyska i piasty kół – objawy zużycia i wymiana Car-detailing, czyli jak poprawnie dbać o czystość i nienaganny stan lakieru naszego auta Czy zimą warto myć samochód? Świece zapłonowe do sportu i tuningu Eksploatacja świec zapłonowych – ocena wyglądu świecy Łańcuchy tekstylne - lepsza alternatywa dla stalowych? Świece zapłonowe - budowa i zasada działania Jak eksploatować samochód z instalacją gazową? Tramwaj czy auto - kto ma pierwszeństwo? Amortyzatory o zmiennej charakterystyce tłumienia - ciecze magnetoreologiczne

Popularne w tym tygodniu:

Przepisy, o których warto pamiętać jesienią. Gapiostwo może kosztować Marki, których samochody najczęściej mają problemy ze skrzynią biegów Jak zapobiec wcześniejszemu zużyciu łożysk kół? Ich wymiana kosztuje coraz więcej i jest coraz trudniejsza Kary i mandaty z zagranicy: kiedy nie warto płacić? Standardowy silnik czy dopłata za mocniejszy? Zobacz, jak producenci aut łatwo zarabiają Uważaj na głębokie kałuże! Łatwo poważnie uszkodzić auto i zapłacić kilka tysięcy złotych za naprawę Jak skleić, polakierować i pomalować zderzak w samochodzie? Ile oleju wlewać do silnika i jak wybrać najlepszy? Jak działa i jak sprawdzić regulator napięcia? Jak prawidłowo zapiąć pas bezpieczeństwa oraz jak odblokować i naprawić uszkodzony pas? Jak naprawić błotnik? Usuwanie rdzy, klepanie i reperaturka błotnika Jak hamować silnikiem i czy warto to robić?