Branża motoryzacyjna w Polsce
Branża motoryzacyjna umacnia swoją pozycję w polskiej gospodarce. Eksport produktów motoryzacyjnych stanowi już ok. 14-15 proc. ogółu wartości eksportu towarowego. Od kilku lat stale rośnie rola producentów części i akcesoriów samochodowych, których bardzo dobre wyniki przekładają się na wzrost całej motobranży w Polsce.
27.12.2014 | aktual.: 02.10.2022 13:05
Informacja prasowa
Oficjalne dane pokazują, że w skali roku eksport produktów motoryzacyjnych, który jest główną siłą napędową motobranży, wynosi ok. 14-15 proc. (14,4 proc. w 2013 r.) wartości całego polskiego eksportu towarowego. Znaczenie sektora dla gospodarki potwierdzają też m.in. dane dotyczące działalności w specjalnych strefach ekonomicznych – motobranża przeważa w 6 z 14 funkcjonujących nad Wisłą SSE.
W Polsce działalność prowadzi obecnie ok. 1,3 tys. producentów motoryzacyjnych, a cały sektor – razem z przedsiębiorstwami handlowo-usługowymi – to ponad 80 tys. firm.
Części dźwignią motobranży
Jak wynika z niedawnego raportu pn. „Branża motoryzacyjna w Polsce. Liczby, podsumowania, analizy”, opublikowanego przez Stowarzyszenie Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych (SDCM), między 2008 a 2013 r. wartość produkcji części i akcesoriów wzrosła nominalnie aż o 69 proc. (z 30,3 do 51,1 mld zł). Równocześnie na znaczeniu traci produkcja samochodów – stagnacja, a nawet spadki liczby wyprodukowanych pojazdów osobowych, widoczne są od mniej więcej 2009 r.
Zdaniem Aleksandra Szczyrby, CEO polskiej firmy Ferroz Export, która zajmuje sie eksportem układów wydechowych, również w 2015 r. branża motoryzacyjna będzie jednym z mocniejszych sektorów polskiej gospodarki. Głównym motorem rozwoju ma być eksport części i akcesoriów do innych krajów, w tym przede wszystkim państw Europy Zachodniej.
„W 2014 r. wartość eksportowanych z Polski części i akcesoriów samochodowych najprawdopodobniej przekroczy łącznie 30 mld zł. Będzie to już o blisko 10 mld zł więcej względem wartości eksportu pojazdów. Kwoty te z roku na rok zmieniają się na korzyść części i akcesoriów, co pokazuje znaczenie ich producentów dla całej gospodarki kraju. Jest to również o tyle ciekawe, że w społecznym odbiorze branża motoryzacyjna kojarzona jest głównie z fabrykami dużych koncernów zagranicznych, a nie producentami części oryginalnych czy też części przeznaczonych na rynek wtórny” – komentuje Aleksander Szczyrba.
Rosnąca rola branży motoryzacyjnej jest widoczna także w odniesieniu do finansów publicznych. Według oficjalnych danych za 2012 r., wpływy z tytułu podatku od towarów i usług (VAT) związanego z działalnością motobranży wynoszą w skali roku aż 6,2 mld zł. Z tej kwoty blisko połowa (2,8 mld zł) przypadła na sprzedaż części, akcesoriów oraz usług motoryzacyjnych.
Branża odprowadza też duże kwoty w formie składek na ubezpieczenia społeczne pracowników. W 2013 r. było to ok. 4,7 mld zł. Jak oszacowała tymczasem firma doradcza KPMG, liczba osób zatrudnionych w szeroko pojętym sektorze motoryzacyjnym sięga w Polsce już ok. 350 tys., notując przy tym od kilku lat stały wzrost.
Informacja prasowa
źródło: Tab2