Przejazdy kolejowe - przypomnienie przepisów

Przybliżaliśmy już przepisy związane z pierwszeństwem pojazdów szynowych. Teraz czas na powtórkę z przepisów dotyczących przejazdów kolejowych.

fot. bombardier.com

Wyróżniamy sześć typów przejazdów kolejowych, z których pominiemy dwa (przejścia przeznaczone dla pieszych wyposażone w barierki oraz przejazdy i przejścia niepubliczne, zamknięte dla ruchu drogowego).

Na najbardziej obciążonych odcinkach kolejowych przecinających się z ruchliwymi drogami można spotkać przejazdy strzeżone z rogatkami blokującymi całą szerokość jezdni, często również z sygnalizacją świetlną.

Kolejny typ to przejazdy z półrogatkami, które zamykają prawy ruch jezdni. Możemy też spotkać przejazdy bez zapór, ale z sygnalizacją oraz przejazdy oznaczone jedynie znakami drogowymi.

Przyjrzyjmy się znakom stawianym przed przejazdami. Dwa podstawowe to A-9 ("przejazd kolejowy z zaporami", z charakterystycznym "płotkiem") oraz A-10 ("przejazd kolejowy bez zapór", z wizerunkiem lokomotywy). Tabliczka T-7 pokazuje, jaki jest układ torów i drogi.

Krzyż św. Andrzeja z dwiema przecinającymi się belkami (znak G-3) stawia się przed przejazdami jednotorowymi. Krzyż z dodatkowymi belkami u dołu (G-4) oznacza, że przed nami znajduje się przejazd wielotorowy. Krzyż wyznacza miejsce zatrzymania przed przejazdem bez zapór lub półzapór..

Krzyże św. Andrzeja

Słupki wskaźnikowe z kreskami z serii G-1 mogą nam podpowiedzieć, jaki dystans dzieli nas od przejazdu. Słupek z trzema kreskami umieszcza się pod znakiem ostrzegawczym A-9 bądź A-10. Słupek z dwiema kreskami stawia się w 2/3 odległości znaku ostrzegawczego od przejazdu, zaś z jedną kreską na 1/3 odległości. Jeżeli znak ostrzegawczy znajduje się tuż przed przejazdem, towarzyszymu słupek z jedną kreską.

Zobacz również: Goodyear - konferencja

Jak to wygląda w przeliczeniu na metry? Na drodze o dopuszczalnej prędkości powyżej 60 km/h słupki stawia się w następującej odległości od przejazdu:

  • z trzema kreskami: 150–300 m,
  • z dwiema kreskami: 100–200 m,
  • z jedną kreską: 50–100 m.

Na drodze o dopuszczalnej prędkości do 60 km/h:

  • z trzema kreskami: 50–100 m,
  • z dwiema kreskami: 35–75 m,
  • z jedną kreską: 20–35 m.

Może się zdarzyć, że ze względu na lokalne warunki znak A-9 lub A-10 będzie postawiony w bliższej odległości, niż jest to ogólnie przyjęte. W takiej sytuacji pod znakiem ostrzegawczym umieszcza się słupek z dwiema kreskami. Wtedy słupek z jedną kreską stawia się na ½ odległości znaku ostrzegawczego.

Słupki z kreskami i znaki ostrzegawcze moga stać po obu stronach jezdni, np. na drodze o ograniczononej widoczności.

W Prawie o ruchu drogowym przepisy związane z przejazdami kolejowymi znajdziemy w art. 28. Pierwszy punkt mówi:

Kierujący pojazdem, zbliżając się do przejazdu kolejowego oraz przejeżdżając przez przejazd, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność. Przed wjechaniem na tory jest on obowiązany upewnić się, czy nie zbliża się pojazd szynowy oraz przedsięwziąć odpowiednie środki ostrożności, zwłaszcza jeżeli wskutek mgły lub z innych powodów przejrzystość powietrza jest zmniejszona.

Dojeżdżając do przejazdu kolejowego powinno się poruszać z taką prędkością, która umożliwi nam bezproblemowe zatrzymanie się przed torami. Najlepiej jest po prostu zatrzymać się przed przejazdem. Nawet przejazdy z zaporami nie są w 100% bezpieczne. Osoba odpowiedzialna za opuszczanie szlabanów może popełnić błąd czy zasłabnąć. Po tym, jak pociąg pokona już przejazd warto chwilę odczekać, aż będzie on w takiej odległości, która pozwoli nam sprawdzić, czy nie zbliża się inny pociąg.

Kierującemu pojazdem zabrania się:

  • objeżdżania opuszczonych zapór lub półzapór oraz wjeżdżania na przejazd, jeżeli opuszczanie ich zostało rozpoczęte lub podnoszenie nie zostało zakończone;
  • wjeżdżania na przejazd, jeżeli po drugiej stronie przejazdu nie ma miejsca do kontynuowania jazdy; wyprzedzania pojazdu na przejeździe kolejowym i bezpośrednio przed nim;
  • omijania pojazdu oczekującego na otwarcie ruchu przez przejazd, jeżeli wymagałoby to wjechania na część jezdni przeznaczoną dla przeciwnego kierunku ruchu.

W razie unieruchomienia pojazdu na przejeździe kolejowym, kierujący jest obowiązany niezwłocznie usunąć go z przejazdu. Jeżeli nie jest to możliwe, powinien ostrzec kierującego pojazdem szynowym o niebezpieczeństwie.

Zabrania się zatrzymywania pojazdu w odległości mniejszej niż 10 m od przejazdu, zarówno przed i za rzeczonym przejazdem (dot. również chodnika i pobocza). Na odcinku od słupka z jedną kreską do przejazdu obowiązuje zakaz postoju po obu stronach drogi.

Zobacz więcej artykułów z serii: Prawo i przepisy

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Leki zaburzające zdolność prowadzenia pojazdu [poradnik] Regeneracja wtryskiwaczy Common Rail Smarowanie mechanizmów różnicowych - czy wymiana oleju jest konieczna? Jak działa Direct Adaptive Steering w Infiniti Q50? Wszystko, co musisz wiedzieć o boosterach Elektryczne ogrzewanie postojowe – sposób na ciepły poranek Elektryczny hamulec postojowy – lepszy niż mechaniczny? Łożyska i piasty kół – objawy zużycia i wymiana Car-detailing, czyli jak poprawnie dbać o czystość i nienaganny stan lakieru naszego auta Czy zimą warto myć samochód? Świece zapłonowe do sportu i tuningu Eksploatacja świec zapłonowych – ocena wyglądu świecy Łańcuchy tekstylne - lepsza alternatywa dla stalowych? Świece zapłonowe - budowa i zasada działania Jak eksploatować samochód z instalacją gazową? Tramwaj czy auto - kto ma pierwszeństwo? Amortyzatory o zmiennej charakterystyce tłumienia - ciecze magnetoreologiczne Amortyzatory o zmiennej charakterystyce tłumienia - sterowanie zaworami elektromagnetycznymi Porównanie napędu Mazda SKYACTIV kontra Škoda TSI&DSG Opony zimowe - na co zwrócić uwagę Škoda Octavia 1,2 TSI - którą wersję silnika i jaką skrzynię lepiej wybrać? Amortyzatory o zmiennej charakterystyce tłumienia Jak dbać o oświetlenie pojazdu? Jaka prędkość na autostradzie jest najlepsza?

Popularne w tym tygodniu:

Jak wybrać mechanika i o co zadbać, oddając mu samochód? Geometria samochodu: kiedy warto ją sprawdzić? Fabryczne instalacje gazowe w Fiatach. Czy to się opłaca? Najlepsze opony do najpopularniejszych samochodów Jak kupić samochód używany - poradnik dla początkującego Ile kosztuje podstawowy serwis przeciętnego samochodu? Assistance z „naprowadzaniem” Ubezpieczenie opon jest tanie, ale czy ma sens?