Nietrzeźwi kierowcy – karać czy zapobiegać?

W Polsce problem z nietrzeźwymi kierowcami powraca jak bumerang, zwłaszcza w czasie przedłużonych weekendów czy wyjazdów świątecznych. Organizowane przez policję akcje (np. „Znicz”) pokazują, że osób prowadzących przynajmniej po spożyciu alkoholu jest bardzo dużo.

Nie wiadomo jak rozwiązać ten problem. Podniesienie kar za jazdę po spożyciu alkoholu lub w stanie nietrzeźwym niewiele daje. Kierowcy niewiele sobie z tego robią, a co więcej na swoje wybryki mają często ciche przyzwolenie najbliższego otoczenia. Podczas organizowanych akcji na drogach, policja zatrzymuje bardzo dużo kierujących po spożyciu i w stanie nietrzeźwości, a przecież zdają sobie oni sprawę z większego prawdopodobieństwa kontroli. Jak wyglądają statystyki na co dzień? Tego nie wiemy, ale zdaniem Michała Kubisy, dyrektora działu ilteQ System z firmy NOIDSS, zajmującej się samochodowymi systemami antyalkoholowymi, zwiększanie kar nie przynosi oczekiwanych rezultatów.

Michał Kubisa proponuje raczej działania prewencyjne i akcje uświadamiające społeczeństwo o potencjalnych skutkach prowadzenia po alkoholu: Naszym zdaniem lepsze efekty przyniesie wprowadzenie szeroko zakrojonej prewencji, między innymi obowiązkowe wyposażenie pojazdów transportu publicznego w blokady alkoholowe, a także organizowanie akcji edukacyjnych.

Obserwacje z krajów, w których jeździ najmniejszy odsetek nietrzeźwych kierowców – Szwecja i Finlandia – pokazują, że właściwa edukacja i stosowanie blokad jest skuteczne. W tych krajach kierowcy są nie tylko świetnie wyszkoleni na tle wielu państw Europy, ale też świadomi.

W Polsce pojawił się pomysł powszechnego stosowania alkolocków w samochodach osobowych, ale ostatecznie nie skorzystano z tej możliwości. Taki obowiązek mają tylko osoby, które odebrały ponownie prawo jazdy po wcześniejszym odebraniu za jazdę po alkoholu.

Przypominamy, że „stan po spożyciu” to od 0,2 do 0,49 promila alkoholu we krwi. Za prowadzenie w takim stanie grozi mandat, areszt lub odebranie prawa jazdy do 3 lat. Natomiast od 0,5 promila wzwyż uznawane jest jako „stan nietrzeźwości” i prowadzenie pojazdu w takim stanie jest przestępstwem. Za to grozi już pozbawienie wolności do 3 lat, grzywna i odebranie prawa jazdy na czas do 10 lat.

W tym roku zatrzymano już ok. 160 tys. kierowców prowadzących pojazd z alkoholem we krwi.

Zobacz również: Goodyear - konferencja

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Aktualności:

Mitsubishi Lancer Evo X Concept Final na otarcie łez [aktualizacja] Nowy model McLarena w 2015 roku [aktualizacja] Ferrari FXX K - 1050 KM do zabawy na torze [aktualizacja] Koniec produkcji Suzuki Grand Vitara i Kizashi Kolejne ułatwienie w procesie rejestracji sprowadzonego samochodu TopCar Porsche 911 Turbo – zmienione w 90% Piasta i łożysko koła – budowa Volvo XC90 T8 o mocy 400 KM BMW prezentuje koncepcyjną serię 5 GT plug-in o mocy 670 KM Akcja serwisowa BMW: i8 wzywane do serwisów Volkswagen planuje konkurenta dla BMW 5? Škoda wyprodukowała w 2014 roku prawie milion samochodów SUV Jaguara nie będzie SUV-em Hot Wheels nie będzie już produkować modeli Ferrari Wyścig na ćwiartkę z udziałem dziwnych pojazdów z targów SEMA Jaguar XJ220 ze zmienionym wnętrzem Porsche Cayenne po kanadyjsku Suzuki Celerio już jest w polskich salonach Donoszenie na policję coraz częstsze dzięki wideorejestratorom Pierwszy bolid Ayrtona Senny na sprzedaż Rajd Francji może wypaść z kalendarza Red Bull Racing stracił trofea Niesamowite znalezisko w szopie: 100 zapomnianych klasyków! Willys AW 380 Berlinetta - retro ciągle w modzie

Popularne w tym tygodniu:

Nowy Mercedes SL 500 i historia, w którą trudno uwierzyć Dodge Challenger SRT Demon – najszybszy produkcyjny samochód świata Łada Niva obchodzi 40. urodziny i nadal ma się dobrze Legendarne Audi do kupienia na prestiżowej aukcji Sportowy Jaguar z silnikiem 2.0 pokazuje różnice pomiędzy USA i Europą Idealne Porsche 911 Speedster może być Twoje Mercedes-Benz 680 S Torpedo-Sport Avant-Garde Saoutchik (1928) wystawiony na sprzedaż Zamówił Ferrari F12 TdF w kolorach pasujących do zabytkowego 250 GT Lusso LaFerrari, McLaren P1 i Porsche 918 Spyder: "święta trójca" supersamochodów na jednej aukcji Volvo rozpoczyna produkcję nowego XC60 w 90. rocznicę powstania marki Tydzień w motorsporcie #18 Genialne koncepty Jeepa w siedmiu odsłonach