Czy zimą warto myć samochód?

Czy zimą warto w ogóle zaprzątać sobie głowę myciem auta, skoro istnieje duże prawdopodobieństwo, że samochód znowu szybko się zabrudzi? Naszym zdaniem tak, jednak wiąże się to z kilkoma problemami, z którymi nie spotkamy się wiosną czy latem.

fot. ehrle.pl

Zimą pojazdy mają kontakt ze śniegiem, błotem, piaskiem, drobinami asfaltu. Przy nadkolach czasami pojawiają się bryły lodu, które mogą ocierać o opony.

W Polsce zaśnieżone trasy i ulice najczęściej posypuje się solą drogową. Składa się ona niemal w 100% z chlorku sodu, związku o właściwościach higroskopijnych. Wchłania on wodę, ale kiedy osiada na samochodzie przyspiesza proces korozji.

Warstwa brudu, która z czasem staje się coraz grubsza, niestety nie działa jak ochronna kołdra. Może szkodzić karoserii czy felgom.

Co jakiś czas przydaje się zmywać z samochodu sól i inne naleciałości. Zmrożone bryły w obręczach mogą mieć wpływ na prowadzenie auta. Możliwe, że podczas jazdy będziemy mieli wrażenie, iż koła nie są prawidłowo wyważone. Czyste auto to również lepsza widoczność i skuteczniejsza praca świateł. Nie bez znaczenia jest też kwestia estetyki.

Umycie pojazdu zimą nie jest sprawą tak łatwą, jak podczas innych pór roku. Powinno się poczekać na dzień, kiedy temperatura przekracza 0 stopni Celsjusza. Inaczej woda, którą zostanie polana karoseria bardzo szybko zamarznie. Istnieje też ryzyko, że zamarzną zamki. Przy minusowych temperaturach na uszkodzenia narażone będą gumowe uszczelki.

Jeśli temperatura nie jest dodatnia możemy wybrać się na myjnię ręczną z zadaszeniem. Część takich myjni znajduje się np. na terenach parkingów centrów handlowych. Teoretycznie myjnia ręczna daje najlepsze efekty. Auto powinno zostać dokładnie wyczyszczone i wytarte do sucha. Oczywiście wiele zależy od tego, czy usługa zostanie rzetelnie wykonana. Jest to też rozwiązanie najdroższe, kosztujące nawet kilkadziesiąt złotych.

Myjnia automatyczna jest szybka, daję możliwość wysuszenia samochodu i wymycia podwozia. Nie jest za to wybitnie dokładna, a szczotki w niektórych tego typu obiektach nie są najlepszej jakości i mogą porysować nadwozie.

Samochód można umyć samemu, chociaż w zimowych warunkach nie będzie to raczej przyjemność. Problemem będzie też brak bieżącej wody. Czyszczenie auta przy pomocy gąbki moczonej w wiadrze z coraz bardziej brudną wodą może skończyć się powstaniem rys na nadwoziu z powodu piasku i innych drobin osiadłych na rzeczonej gąbce.

Zobacz również: Tylko na Autokult.pl

Kolejna opcja to myjnia bezdotykowa, na której można skorzystać z lancy ciśnieniowej. Ciepły mikroproszek pomoże usunąć bryły lodu z nadkoli, wosk zabezpieczy lakier, a nabłyszczanie osuszy karoserię.

Przed myciem można na wszelki wypadek zakleić zamki. Resztek wody można się pozbyć korzystając ze ścierki, np. z irchy. Dobrym pomysłem jest nasmarowanie uszczelek zaraz po myciu. Można w tym celu wykorzystać specjalny preparat lub wazelinę techniczną.

Zobacz więcej artykułów z serii: Poradniki eksploatacyjne

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Leki zaburzające zdolność prowadzenia pojazdu [poradnik] Regeneracja wtryskiwaczy Common Rail Smarowanie mechanizmów różnicowych - czy wymiana oleju jest konieczna? Świece zapłonowe do sportu i tuningu Eksploatacja świec zapłonowych – ocena wyglądu świecy Łańcuchy tekstylne - lepsza alternatywa dla stalowych? Świece zapłonowe - budowa i zasada działania Jak eksploatować samochód z instalacją gazową? Tramwaj czy auto - kto ma pierwszeństwo? Amortyzatory o zmiennej charakterystyce tłumienia - ciecze magnetoreologiczne Amortyzatory o zmiennej charakterystyce tłumienia - sterowanie zaworami elektromagnetycznymi Porównanie napędu Mazda SKYACTIV kontra Škoda TSI&DSG Opony zimowe - na co zwrócić uwagę Škoda Octavia 1,2 TSI - którą wersję silnika i jaką skrzynię lepiej wybrać? Amortyzatory o zmiennej charakterystyce tłumienia Jak dbać o oświetlenie pojazdu? Jaka prędkość na autostradzie jest najlepsza? Strefa ruchu i strefa zamieszkania - czym się różnią? Dlaczego opona zimowa lepiej sprawdza się podczas zimy? Jak kupować używane auto z instalacją LPG? – strona techniczna Czujniki ciśnienia w oponach TPMS – jak to działa? Czy zakup oszczędnego silnika się zwróci? Wtryskiwacze Common Rail – zasada działania Jak zabezpieczyć auto przed solą?

Popularne w tym tygodniu:

Używane części, których nie możesz zamontować w swoim aucie Skutki nieodśnieżenia auta mogą być bardzo kosztowne Czy opłaca się kupić samochód z fabryczną instalacją LPG? Analiza propozycji Opla Używany samochód z dieslem – kiedy warto kupić? Dlaczego silnik Diesla nie chce odpalić zimą? Jak można, a jak nie wolno wyprzedzać?