Świece zapłonowe do sportu i tuningu

Modyfikacje silnika polegające na zwiększeniu mocy, a tym samym wysilenia wiąże się ze zmianami sposobu napełniania komory spalania i samego procesu spalania mieszanki. W związku z tym świece zapłonowe o fabrycznych parametrach mogą nie sprostać warunkom stawianym przez silnik po modyfikacjach. Jest na to rada.

Świece zapłonowe dobiera się do konkretnego silnika na podstawie ich wartości cieplnej, co ma ścisły związek ze zdolnością świec do samooczyszczania oraz z unikaniem nieprzewidzianych samozapłonów. Prawidłowo, katalogowo dobrana świeca zapłonowa będzie odpowiadała temperaturom wytwarzanym w cylindrach seryjnego silnika. Już nieznaczne modyfikacje, o które dziś nie trudno, mogą te warunki diametralnie zmienić. Zwiększenie ciśnienia doładowania wpływa też na układ zawirowań mieszanki w komorze spalania i ciśnienie w niej wytwarzane. Sprawa komplikuje się jeszcze bardziej przy zaawansowanych modyfikacjach, takich jakie maja miejsce w silnikach przygotowanych do sportu motorowego, które wiążą się ze znacznym wzrostem obrotów silnika lub ogromnymi przyrostami ciśnienia doładowania.

Nie tylko producenci świec zapłonowych, ale także doświadczeni tunerzy radzą by zweryfikować wartości cieplne świec już przy około 20-procentowych przyrostach mocy. To samo czeka właścicieli silników wolnossących, w których moc jednostkowa po modyfikacjach dochodzi do wartości 100 KM/l. Stosowanie po modyfikacjach innego, wysokooktanowego paliwa to kolejny powód by zmienić świece zapłonowe.

Czym różni się świeca sportowa od standardowej? Już konstrukcja nierzadko jest inna. Doświadczenie pokazuje, że bardzo dobrze w sporcie radzą sobie świece z elektrodą pierścieniową. Różnice tkwią również w materiałach i ustawieniu szczeliny między elektrodami w klasycznych świecach. Do sportu nadają się tylko najwyższej jakości produkty. Polecane są świece z elektrodą platynową, ponieważ są znacznie bardziej odporne na wysokie temperatury. Po odpowiednim dobraniu wartości cieplnej (świece zimniejsze niż standardowe) można uniknąć nagromadzania się nagaru i samozapłonów. Z drugiej strony, nawet jeśli silnik przeszedł porządną kuracją wzmacniającą, ale mimo to pełna moc wykorzystywana jest sporadycznie, nie można przesadzić w drugą stronę, ponieważ spowoduje to większe problemy z nagarem niż na świecach seryjnych. Osoby, które eksploatują swoje podrasowane maszyny na co dzień, a od czasu do czasu zaliczają jakiś Track Day, powinni mieć dwa komplety świec zapłonowych: cywilne i sportowe. Zwłaszcza, że świece sportowe są dużo droższe i mają znacznie mniejszą trwałość. Warto też zauważyć, że w rajdach rozgrywanych w zimowych warunkach mechanicy podczas serwisu i porannego rozruchu silnika wymieniają świece na cieplejsze by później założyć zimniejsze.

Najbardziej doświadczeni producenci świec zapłonowych mają odpowiednią linię produktów przeznaczonych do sportu i silników wysilonych. Jedni przekonują jakością, inni parametrami. W sporcie ważna jest niezawodność, dlatego jakość produktów jest nie do przecenienia. Jednak niektórzy przez unikalne konstrukcje elektrod osiągają wyjątkowo długie iskry (powyżej 1 mm) co powoduje lepsze, dokładniejsze spalanie mieszanki i nieznaczny wzrost osiągów. Moc silnika rośnie, zużycie paliwa spada.
Jakie świece wybrać? O to należałoby zapytać tunera, który modyfikuje nasz silnik. Jeśli zna się na modyfikacjach, zmianach w składzie mieszanki to dziwnym byłoby, gdyby nie potrafił doradzić zakupu właściwych do nowych parametrów silnika świec zapłonowych. Trzeba tylko pamiętać o tym, że sportowe świece są przeznaczone do sportu, a używanie ich do wyjazdów na miasto czy na zakupy kompletnie mija się z celem.

Zobacz również: Goodyear - konferencja

Zobacz więcej artykułów z serii: Układ zapłonowy

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł ma 1 komentarz

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Leki zaburzające zdolność prowadzenia pojazdu [poradnik] Regeneracja wtryskiwaczy Common Rail Smarowanie mechanizmów różnicowych - czy wymiana oleju jest konieczna? Eksploatacja świec zapłonowych – ocena wyglądu świecy Łańcuchy tekstylne - lepsza alternatywa dla stalowych? Świece zapłonowe - budowa i zasada działania Jak eksploatować samochód z instalacją gazową? Tramwaj czy auto - kto ma pierwszeństwo? Amortyzatory o zmiennej charakterystyce tłumienia - ciecze magnetoreologiczne Amortyzatory o zmiennej charakterystyce tłumienia - sterowanie zaworami elektromagnetycznymi Porównanie napędu Mazda SKYACTIV kontra Škoda TSI&DSG Opony zimowe - na co zwrócić uwagę Škoda Octavia 1,2 TSI - którą wersję silnika i jaką skrzynię lepiej wybrać? Amortyzatory o zmiennej charakterystyce tłumienia Jak dbać o oświetlenie pojazdu? Jaka prędkość na autostradzie jest najlepsza? Strefa ruchu i strefa zamieszkania - czym się różnią? Dlaczego opona zimowa lepiej sprawdza się podczas zimy? Jak kupować używane auto z instalacją LPG? – strona techniczna Czujniki ciśnienia w oponach TPMS – jak to działa? Czy zakup oszczędnego silnika się zwróci? Wtryskiwacze Common Rail – zasada działania Jak zabezpieczyć auto przed solą? Światła w samochodzie - kiedy włączyć jakie?

Popularne w tym tygodniu:

Jak wybrać mechanika i o co zadbać, oddając mu samochód? Fabryczne instalacje gazowe w Fiatach. Czy to się opłaca? Najlepsze opony do najpopularniejszych samochodów Jak kupić samochód używany - poradnik dla początkującego Geometria samochodu: kiedy warto ją sprawdzić? Assistance z „naprowadzaniem” Ubezpieczenie opon jest tanie, ale czy ma sens? Ile kosztuje podstawowy serwis przeciętnego samochodu?