Dwie naprawy gwarancyjne i zwrot gotówki

Dwie naprawy gwarancyjne i zwrot gotówki

Dwie naprawy gwarancyjne i zwrot gotówki
Marcin Łobodziński
09.06.2014 07:52, aktualizacja: 08.10.2022 09:20

Resort sprawiedliwości i parlament nałożyły na producentów sprzętu codziennego użytku obowiązek zwrotu gotówki po dwukrotnej nieskutecznej naprawie gwarancyjnej. Producenci zapowiadają ogromne starty i wzrost cen.

Przez sejm przeszła ustawa o prawach konsumentów, która będzie po ich stronie, a nie stronie wielkich koncernów. Przepisy mówią, że jeśli w ciągu dwóch lat od zakupu sprzęt zepsuje się więcej niż jeden raz, ma nastąpić automatyczny zwrot gotówki na życzenie klienta, który będzie mógł jedynie zgodzić się na naprawę lub obniżenie ceny. Ponadto klient ma dwa lata na złożenie reklamacji, a przez dwanaście miesiący trwa okres domniemania, że sprzęt został już sprzedany z wadą. Ustawa ta jest zgodna z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady Europejskiej 2011/83/UE. Dotyczy to również branży motoryzacyjnej.

Nikt jeszcze nie wie, jak te przepisy będą działać w praktyce, skoro nawet teraz trudno od producentów samochodów domagać się skutecznych napraw, a co dopiero zwrotu pieniędzy. Zastanawiające jest to, czy klient będzie mógł żądać zwrotu pieniędzy, jeśli w aucie dwukrotnie zepsuje się jakiś drobiazg. Producenci bronią się argumentem, że ustawa daje możliwość wymiany sprzętu na nowy z błahych powodów. Branża motoryzacyjna oszacowała koszt wejścia w życie ustawy na 300 mln zł rocznie i mowa tu o stratach wynikających z reklamacji. Tym samym producenci zapowiadają wzrost cen.

Ustawa już przeszła przez senat i wejdzie w życie po 6 miesiącach od jej uchwalenia, jeśli podpisze ją prezydent.

Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (24)