W tym roku mija 25 lat od debiutu silników z linii TDI koncernu Volkswagen. Z tej okazji Audi przygotowało specjalny model.
Pierwszym samochodem niemieckiego konglomeratu, w którym zamontowany został motor TDI, było Audi 100. Wersja z turbodoładowanym dieslem weszła do sprzedaży w 1989 r.
Marka spod znaku czterech pierścieni zaprezentuje na targach AMI w Lipsku (odbędą się one 31 maja – 8 czerwca) model RS 5 Coupé wyposażony w jednostkę wysokoprężną.
Standardowo pojazd ten jest napędzany przez benzynowy silnik V8 o pojemności 4,2 l. Rozwija on moc 450 KM, a jego maksymalny moment obrotowy to 430 Nm. Auto przyspiesza od 0 do 100 km/h w 4,5 s, a jego prędkość maksymalna jest ograniczona elektronicznie do 250 km/h.
Odmiana, która pojawi się na AMI, ma pod maską motor 3,0 V6 TDI generujący maksymalnie 385 KM i 750 Nm. Auto jest wyposażone w napęd quattro. Producent twierdzi, że zastosowanie sprężarki elektrycznej wyeliminowało zjawisko tzw. turbodziury.
Audi RS 5 Coupé z TDI osiąga 100 km/h po ok. 4 s i może się rozpędzić do ponad 280 km/h. Deklarowane średnie spalanie to mniej niż 5 l/100 km.
Audi RS 5 TDI Concept - galeria zdjęć
[aktualizacja 19 czerwca]
Audi podało kilka dodatkowych szczegółów na temat RS 5 TDI. Dwie turbosprężarki są wspomagane przez sprężarkę elektryczną, której wirnik kompresora rozpędza się do 70 000 obr./min. w ciągu dziesiątych części sekundy. Układ jest zasilany przez kompaktowy akumulator litowo-jonowy i korzysta z 48-woltowego obwodu elektrycznego podpiętego do instalacji 12 V.