Shell Eco-marathon 2008

Shell Eco-marathon 2008

Shell Eco-marathon 2008
Jacek Filipek
02.06.2008 15:00, aktualizacja: 02.10.2022 14:35

Tegoroczna edycja to kolejne wyzwanie dla twórców energooszczędnych pojazdów. W dniach 22- 24 maja, 200 drużyn składających się ze studentów szkół technicznych z Europy i innych stron świata, udowodnili w jakim stopniu udało im się udoskonalić silniki, aby na jednym litrze paliwa pokonać jak najdłuższy dystans.

Już od 1985 roku studenci z Europy i innych stron świata, biorą udział w imprezie Shell Eco-marathon. Studenci mogą przystąpić do rywalizacji w jednej z dwóch kategorii pojazdów: ‘Prototypy’ lub ‘UrbanConcept’. ‘Prototypy’ są wynikiem twórczego myślenia uczniów oraz studentów stanowiąc głównie futurystyczne projekty, stworzonew celu zmaksymalizowania wydajności poprzez wykorzystanie lekkich konstrukcji i aerodynamiki.

Pojazdy ‘UrbanConcept’ są konstruowane zgodnie ze standardowym wizerunkiem środków transportu i z reguły wyglądają jak samochody, które codziennie widujemy na naszych ulicach.

W kategorii Prototyp zwyciężyła francuska drużyna z Lyceé La Joliverie, osiągając rezultat 3 382 km/l tym samym poprawiając swój zeszłoroczny wynik 3 297 km/l. Drugie miejsce zajął Uniwersytet Nauk Stosowanych z Offenburga w Niemczech, którego silnik napędzany wodorem osiągnął wynik 3 198 km/l. Na trzecim miejscu znalazła się drużyna z Uniwersytetu Paul Sabatier Insa Toulouse z wynikiem 3 036km/l.

Lycée La Joliverie zdobyła również Climate Friendly Award, nagrodę za pojazd przyjazny środowisku, osiągając rezultat 0,8 g emisji CO2/km.

W kategrii Urban Concept zwyciężyła załoga z Holandii z De Haagse Hogeschool / TH Rijswijk Academie voor Egineering zabrała do domu pierwszą nagrodę w kategorii UrbanConcept, osiągając wynik 848 km/l jadąc swoim pojazdem napędzanym wodorem.

W Shell Eco-marathon 2008 uczestniczyły dwie polskie drużyny reprezentujące Politechnikę Warszawską. Na torze w Nogaro na starcie po raz trzeci stanęły 2 drużyny z Wydziału Mechanicznego Energetyki i Lotnictwa (MEiL). Studenci przygotowali 2 pojazdy: Kropelkę (kategoria: Prototypy) oraz Mikrusa (UrbanConcept). Pierwszy z nich napędzany był etanolem, natomiast drugi – olejem napędowym.

Mikrus po zważeniu przez sędziów niestety okazał się, za ciężki i nie został dopuszczony do startu w zawodach. Kropelka spełniła wszystkie wymogi techniczne. Jej pierwszym kierowcą była Olga Chojnacka, natomiast rezerwowym - Radek Waszkiewicz.

Mimo wielkiej pomysłowości polskich studentów nie udało im się uniknąć pecha, podczas drugiego biegu pękła opona. Po nieoficjalnym (gdyż pojazd nie przejechał wszystkich okrążeń) przeliczeniu ilości spalonego paliwa okazało się, iż Kropelka mogłaby przejechać ponad 600 km na litrze paliwa! Gdyby wynik został uznany Polacy zajęliby pozycję w pierwszej trzydziestce.

Ostatecznie studenci ukończyli Shell Eco-marathon na 64. miejscu w klasyfikacji ogólnej i 4. wśród pojazdów napędzanych etanolem.

Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)