300000 aut w 30 lat - BMW M

300000 aut w 30 lat - BMW M

300000 aut w 30 lat - BMW M
Platforma Autokult
19.06.2008 13:41, aktualizacja: 02.10.2022 14:39

Gościnny wpis z serwisu AutoFoto

W roku 1978 na jednym z aut bawarskiej marki pojawiła się litera "M". Prawdopodobnie nikt nie spodziewał się, że 30 lat później będzie ona znana na całym świecie i kojarzona z fenomenalnymi osiągami i mistrzowską precyzją. W tym roku BMW obchodzi swój jubileusz. Po 30 latach wyprodukowano 300 000 egzemplarzy z oznaczeniem "M" na klapie (i nie chodzi tu o sam pakiet stylizacyjny). Samochód z numerem 300 000 został sprzedany Niemcowi z Regensburga. Było to BMW M3. Spójrzmy w telegraficznym skrócie, jak wyglądała historia tych niesamowitych modeli.

Gościnny wpis z serwisu AutoFoto

W roku 1978 na jednym z aut bawarskiej marki pojawiła się litera "M". Prawdopodobnie nikt nie spodziewał się, że 30 lat później będzie ona znana na całym świecie i kojarzona z fenomenalnymi osiągami i mistrzowską precyzją. W tym roku BMW obchodzi swój jubileusz. Po 30 latach wyprodukowano 300 000 egzemplarzy z oznaczeniem "M" na klapie (i nie chodzi tu o sam pakiet stylizacyjny). Samochód z numerem 300 000 został sprzedany Niemcowi z Regensburga. Było to BMW M3. Spójrzmy w telegraficznym skrócie, jak wyglądała historia tych niesamowitych modeli.

Wszystko zaczęło się wraz z M1 w roku 1978. Samochód napędzany był silnikiem 6-cylindrowym o pojemności 3430 ccm i mocy 277 KM. Projektem nadwozia zajął się Giorgetto Giugiaro. Auto przyspieszało do 100 km/h w 5,6 s, maksymalnie jechało 262 km/h. Później było wykorzystywane między innymi jako "płótno" dla Andy'ego Warhol'a. Było to chyba najbardziej znane BMW, oznaczone symbolem "M". Po nim pojawiły się auta, które nie wzbudziły już takiej sensacji. Może dlatego, gdyż były one po prostu sportowymi odmianami wersji cywilnych. Tak było z M535i, które dysponowało mocą zaledwie 204 KM, które nie pozwalały już na tak dobre osiągi, jak w M1.

Po modelu E28, BMW wprowadziło wersję "M" w modelu E24 - M635i. Rekin, bo tak potocznie nazywany jest do dziś, dysponował mocniejszym silnikiem niż 535i, o mocy 260 KM. Pozwalało mu to na zejście poniżej 7 sekund do setki i zbliżenie się do granicy 250 km/h. Kolejnymi ważniejszymi modelami z serii "M" były już kultowe E30 i E34. Moce przekraczały 300 KM (E34 - 315-340 KM) i 200 KM (E30 - 195-215 KM). Szczególnie M5 zdumiewało osiągami na drodze. Zbliżało się ono do lżejszego i starszego brata - M1. Dalsze modele M-series stawały się coraz bardziej popularne. Bardzo dużą sprzedaż notowały przede wszystkim serie 3, odpowiednio E36, E46, aż po obecną E90. Wielu fanów zdobyła również seria 5, głównie niesamowitym modelem E39, z 400-konnym silnikiem V8, montowanym też w Z8.

Obecnie na rynku dostępnym jest aż 9 odmian modeli z oznaczeniem "M". Są to: M5 (sedan i kombi), M3 (sedan, coupe, cabrio), Z3M (roadster, cabrio) oraz M6 (coupe i cabrio). Pierwszy i ostatni z nich są napędzane silnikiem 5.0 V10 o mocy 507 KM. M3 ma nową jednostkę V8 o mocy 400 KM. Z kolei Z3M dysponuje silnikiem pamiętającym poprzednie M3 (E46) - 3,2 litra, R6, o mocy 343 KM.

Czytaj więcej na AutoFoto!

Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)