Przed sezonem - przygotowanie motocykla 2

Przed sezonem - przygotowanie motocykla 2

lz
lz
Piotr Motyka
19.03.2009 14:08, aktualizacja: 02.10.2022 17:00

Pisaliśmy już o kilku aspektach przygotowania motocykla do sezonu, dziś przedstawiamy kolejne. Dość ważnym elementem motocykla jest układ napędowy (łańcuch i zębatki), na pewno nie można go pominąć, no chyba, że akurat mamy to szczęście i nasza maszyna napędzana jest wałem. Warto też skontrolować stan elementów zawieszenia, a także instalacji elektrycznej (zwłaszcza oświetlenia). Do dzieła zatem!

Pisaliśmy już o kilku aspektach przygotowania motocykla do sezonu, dziś przedstawiamy kolejne. Dość ważnym elementem motocykla jest układ napędowy (łańcuch i zębatki), na pewno nie można go pominąć, no chyba, że akurat mamy to szczęście i nasza maszyna napędzana jest wałem. Warto też skontrolować stan elementów zawieszenia, a także instalacji elektrycznej (zwłaszcza oświetlenia). Do dzieła zatem!

Napęd: najlepiej skontrolować stan łańcucha "odciągając" go od tylnej zębatki. Łańcuch powinien właściwie do niej przylegać, jeśli uda nam się odciągnąć go na kilka milimetrów to łańcuch należałoby wymienić. Wymiana jest także zalecana w momencie gdy zauważymy nierównomierne rozciągnięcie łańcucha, korozję w postaci rdzawego nalotu pojawiającego się na ogniwach, a także kiedy praca łańcucha na zębatkach powoduje nadmierny hałas. Jeśli zachodzi konieczność wymiany łańcucha pamiętajmy, żeby wymienić także zębatki (nawet jeśli nie wyglądają na zużyte).

Zawieszenie: najlepiej kontrolę rozpocząć od łożyska główki ramy. Przy odciążonym przodzie motocykla poruszamy delikatnie kierownicą, jeśli wyczuwamy nierówną pracę, "przeskoki" czy inne anomalie (zatrzymywanie się łożyska w konkretnej pozycji) to warto pomyśleć o wymianie. Częstą wymianę łożyska główki ramy zaleca się motocyklistą, którzy często w czasie jazdy unoszą przednie koło:) Nieumiejętne jego opuszczanie bardzo przyspiesza zużycie łożyska. Kolejny krokiem jest kontrola luzu na widelcu i wahaczu (najlepiej poprzez dynamiczne poruszanie elementem w poziomie, przy unieruchomionej kierownicy w przypadku widelca). Jeśli występuje luz, większy niż określony przez producenta, warto pomyśleć o serwisie tego elementu (wymiana łożysk). Kontrolujemy także luz na łożyskach kół, poruszając nimi w prawo i lewo. W tym przypadku występowanie jakiekolwiek luzu wskazuje na konieczność wymiany łożysk.

Instalacja elektryczna: kontrolujemy działanie wszystkich świateł i kierunkowskazów. Warto dokładnie sprawdzić działanie czujnika świateł stopu, zwłaszcza jeśli regulowaliśmy klamkę hamulca (czujnik często także posiada regulację). Jeśli zaś chodzi o akumulator to najlepiej jeśli wyjęliśmy go na zimę z motocykla i regularnie ładowaliśmy. Jeśli tego nie robiliśmy, a motocykl odpalił to warto mimo wszystko skontrolować stan klem. Białawy nalot również oznacza konieczność wymiany bateryjki.

c.d.n.

Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)