Jak działa skrzynia dwusprzęgłowa

Cały czas trwa spór pomiędzy manualnymi i automatycznymi skrzyniami biegów. Zdania o jednych bądź drugich nabierają mocy szczególnie, gdy jakiś producent wychodzi z twierdzeniem: "Właśnie stworzyliśmy najlepszą i najoszczędniejszą skrzynię biegów".

Opinie są oczywiście podzielone. Jedni preferują skrzynie manualne z różnych powodów — dla stale dostępnego momentu obrotowego, zawsze wtedy, gdy jest potrzebny lub choćby dla zwykłej frajdy z jazdy. Inni gustują w "automatach", w których oczywiście komfortu dodaje brak pedału sprzęgła, co jest korzystne zwłaszcza w ruchu miejskim.

Jednak zamiast tych dwóch opcji istnieje inne rozwiązanie, które może je godzić — tak zwana przekładnia dwusprzęgłowa.

Typ przekładni, o którym mowa, uważa się za integratora najlepszych cech dwóch pozostałych. Ponadto znacznie zwiększa przyspieszenie, jednocześnie eliminując wstrząsy i szarpnięcia towarzyszące często zmianom biegów w skrzyniach manualnych, zwłaszcza u początkujących kierowców.

skrzynia-dwusprzeglowa-2

Podczas zamiany biegów w manualnych skrzyniach istnieje zmniejszenie przepływu mocy, które zależy od szybkości reakcji kierowcy. W przypadku przekładni dwusprzęgłowej "dziura" ta jest eliminowana, wzrasta natomiast przyspieszenie i ogólne osiągi silnika.

Cały system składa się z dwóch sprzęgieł, które pracują niezależnie i mają dwie różne role i łączą siły w celu zapewnienia jak największego dopływu momentu obrotowego. Jedno z nich jest odpowiedzialne za kontrolę biegów nieparzystych oraz wstecznego, drugie natomiast obsługuje przełożenia parzyste.

Dla przykładu, wyobraźmy sobie, że jedziemy autem z manualną skrzynią i podczas przyspieszania zmieniamy bieg na wyższy (wszyscy chyba wiemy jak to się robi). U wprawionych kierowców trwa to najczęściej około 1 sekundy. Przy puszczaniu sprzęgła oczywiście istnieje ryzyko szarpnięcia jeśli nie zrobimy tego przy odpowiednich obrotach. Ta właśnie operacja zostaje całkowicie poprawiona dzięki posiadaniu dwóch sprzęgieł. Przypuśćmy, że jedziemy na "dwójce", przyspieszamy i potrzebujemy "trójki". Wtedy sprzęgło odpowiedzialne za biegi nieparzyste automatycznie przygotowuje bieg do wrzucenia. Oczywiście nie stanie się to, dopóki nie zostaną osiągnięte właściwe obroty. Daje to znaczną oszczędność czasu, gdyż proces ten trwa około 0,03–0,04 sekundy!

Zobacz również: Nowy Volkswagen Tiguan - automatycznie wysuwany hak

Zalety

Przede wszystkim czas reakcji. Sprzęgła wraz z wałkami pośrednimi pracują nieprawdopodobnie szybko.

Drugą ważną zaletą jest znaczna redukcja zużycia paliwa. Szczególnie przy prędkościach podróżnych, ponieważ skrzynia automatycznie dostosowuje ustawienia do utrzymania pożądanej prędkości, przy tym do utrzymania zużycia paliwa na jak najmniejszym poziomie.

No i rzecz oczywista — komfort podczas jazdy. Mimo że przekładnie te nie pracują tak łagodnie jak typowe "automaty" i czasem da się odczuć moment zmiany biegu, są najlepszym wyborem jeśli chodzi o jazdę miejską.

Wady

Przy wrzucaniu biegu wyższego możemy natrafić na niedostatek mocy, np. przy wyprzedzaniu. Wciskamy pedał gazu, który natychmiast przekazuje informację do skrzyni biegów o zapotrzebowaniu na więcej mocy. By ją uzyskać system musi zmienić przełożenie na niższe, np. z "piątki" na "dwójkę". Ponieważ te dwa biegi są obsługiwane przez dwa różne sprzęgła, cały ten proces będzie przebiegał niekorzystnie długo.

U różnych producentów możemy spotkać się z różnymi nazwami przekładni dwusprzęgłowych. Najpopularniejsza nazwa to DSG, dominująca w koncernie Volkswagena, najczęściej w Volkswagenach, Seatach i Skodach. U Mitsubishi nazywa się to Twin Clutch SST, natomiast u BMW - M-DCT.

Źródło: autoevolution

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Aktualności:

Mitsubishi Lancer Evo X Concept Final na otarcie łez [aktualizacja] Nowy model McLarena w 2015 roku [aktualizacja] Aston Martin testuje panele słoneczne na swoich samochodach Nissan Navara od Nismo Kobiety wybrały swój samochód roku Zlicytowano najdroższe numery rejestracyjne świata Sebastian Vettel po trzech dniach w Scuderia Ferrari Suzuki Wagon R+ z wadliwymi poduszkami powietrznymi Problem z hamulcami w Jaguarach XJ Poważna awaria silnika w 14 tysiącach samochodów Toyoty BMW serii 5 GT z dieslem do serwisu Range Rover Evoque Cabrio prawdopodobnie w przyszłym roku WEC 2014 São Paulo: triumf Porsche, mistrzostwo Toyoty Ciąg dalszy opery mydlanej Saaba Mark Webber nie pamięta swojego wypadku w Sao Paulo BMW 2 Active Tourer z napędem xDrive Tajemniczy muł testowy LaFerrari - będzie spider? Mercedes-Benz SL63 AMG World Championship 2014 Collector's Edition Chiny staną się głównym odbiorcą Volvo Wzmocniony Seat Leon Cupra Drogowe samochody McLarena nie dostaną silników Hondy Ford Ranger po kuracji odmładzającej [wideo] BMW przedstawia najdroższy lakier w swojej ofercie Jazda z pijanym kierowcą to gra o życie. Zagrasz?

Popularne w tym tygodniu:

Wyjątkowe BMW M1 Procar zostało przywrócone do fabrycznego stanu Alfa Romeo Giulia w dwóch nowych wersjach zadebiutuje w Paryżu Robert Kubica wraca do wyścigów Maybach S600 Pullman debiutuje w opancerzonym wydaniu Ursus prezentuje swoją elektryczną ciężarówkę Matt LeBlanc zostaje w Top Gear Bentley Bentayga oficjalnie debiutuje z silnikiem diesla Volvo V90 Cross Country (2016) - premiera Trzecie i czwarte miejsce dla Kubicy w Renault Sport Trophy Citroën C3 WRC (2016) - koncepcyjna rajdówka zadebiutuje w Paryżu Elektryczny Volkswagen równie rewolucyjny jak Garbus [aktualizacja] Kajetanowicz i Chuchała rajdowymi mistrzami Europy!