Dacia Duster [awarie i problemy]

Moda na SUV-y trwa już kilka lat, a producenci wypuszczają na rynek kolejne nowatorskie modele, chcąc trafić nie tylko do bogatych, ale również mniej zamożnych klientów. Na ciekawy pomysł kilka lat temu wpadła rumuńska Dacia. Zaprezentowała podwyższone auto z napędem 4×4 w bardzo przystępnej cenie, coś na miarę współczesnej odmiany Łady Nivy. Jak się trzyma Duster po kilku latach od premiery?

Historia modelu

Dacia powstała w latach 50. i od samego początku była mocno związana z Renault. Pierwotnie marki po prostu ze sobą współpracowały. W rzeczywistości to Rumuni korzystali z technologii opracowanych przez Francuzów, którzy w 1999 roku postanowili całkowicie przejąć mocno zacofaną firmę i tchnąć w nią nowe życie.

Rumuński francuz – historia Dacii [geneza motoryzacji]

Na początku wprowadzili na rynek eksperymentalne modele SuperNova i Solenze, które były sprzedawane na niewielką skalę i niestety nie spotkały się z ciepłym przyjęciem. Rewolucja rozpoczęła się w 2004 roku, kiedy to zadebiutował rewolucyjny Logan. Oczywiście rewolucyjny jak na standardy Dacii. Dzięki atrakcyjnej cenie oraz budzącej zaufanie technologii Renault samochód niemal od razu odniósł ogromny sukces nie tylko w rodzimym kraju, ale także na innych europejskich rynkach.

Rumuni postanowili pójść za ciosem i przygotować kolejne modele. Największą niespodzianką dla świata motoryzacji był zaprezentowany w 2009 roku na genewskich targach motoryzacyjnych koncepcyjny SUV z napędem 4×4, czyli Dacia Duster Concept. Wzbudzał ogromne zainteresowanie. Wtedy jeszcze nikt nie wierzył w to, że rok później zadebiutuje produkcyjna wersja tego modelu.

Niestety, finalna konstrukcja poza zespołem napędowym produkcji Renault i Nissana nie miała nic wspólnego z futurystycznym prototypem. No cóż, produkcja tak nowoczesnej karoserii do budżetowego auta z pewnością nie byłaby opłacalna. Co ciekawe, Dacia Duster jest pierwszym modelem marki wyposażonym w ESP i filtr cząstek stałych. Od 2010 roku bez poważniejszych modernizacji wytwarzana jest do dzisiaj w fabrykach na całym świecie.

Silniki

Benzynowe:

R4 1,6 (105 KM)
R4 1,6 (105 KM) wersja z zasilaniem LPG
R4 1,6 (114 KM) wersja z zasilana bioetanolem

Diesel:

R4 1,5 dCi (90-110 KM)

Oferta silnikowa to dobrze znany zestaw jednostek napędowych konstrukcji Renault. Jeśli zależy Wam na niezawodności, to powinniście zdecydować się na silnik zasilany benzyną. Trzeba jednak pamiętać, że i w nim sporadycznie psują się cewki zapłonowe oraz silnik krokowy biegu jałowego, zdarzają się też wycieki oleju. Poza tym wybierając wariant 1,6 l, trzeba się liczyć z wysokim zużyciem paliwa: 10 l/100 km w mieście i 7,5-8 l/100 km w trasie. Alternatywą jest wersja z seryjną instalacją LPG, która spala średnio o 2 l więcej paliwa, ale za to tańszego. Odmiany zasilanej bioetanolem raczej w Polsce nie znajdziecie. Poza tym stacji, na których można go zatankować, jest jak na lekarstwo, więc zakup takiej wersji nie ma sensu.

Dacia Lodgy 1,5 dCi Prestige – tanio, taniej, najtaniej [test autokult.pl]

Większość potencjalnych klientów zapewne będzie zainteresowana dieslem. Spalanie na poziomie 7-8 l/100 km w ruchu miejskim kusi, ale komfort rzadkiego odwiedzania stacji paliw okupiony jest większą podatnością na awarie. Najczęściej psującymi się elementami są wtryskiwacze i turbosprężarka, w niektórych egzemplarzach dochodzi nawet do uszkodzenia panewek lub jednego z kół wałków rozrządu. Jeśli jeździcie głównie po mieście, lepiej odpuście sobie mocniejszą 105-konną wersję. Podczas jazdy w takich warunkach może dojść do zapchania filtra cząstek stałych.

Dane techniczne

Dacia Duster ma dwie opcje napędu. Pierwsza to zwykłe 2WD, w przypadku drugiej do dyspozycji jest napęd 4×4 działający w trzech trybach: 2WD, Auto (moment obrotowy przekazywany jest na koła obydwu osi stosownie do panujących warunków) i Lock (elektroniczna blokada, dzięki której napęd przekazywany jest równomiernie na koła obydwu osi).

Dacia Sandero [awarie i problemy]

To ostatnie ustawienie może być stosowane tylko przy bardzo niskich prędkościach na śniegu, piasku lub błocie. Nie jest to układ stały, tylko napęd z dołączaną tylną osią. Jeśli liczycie na to, że podczas podróży automat wyręczy Was w zmianie biegów, to się mylicie. Dostępne są tylko dwie skrzynie manualne: 5- lub 6-biegowa, więc wachlować trzeba samemu. W przednim zawieszeniu zastosowano kolumny MacPhersona, a z tyłu układ niezależnych wahaczy. Rumuński SUV w testach zderzeniowych Euro NCAP otrzymał tylko 3 gwiazdki. To słaby wynik jak na dzisiejsze czasy. Z drugiej strony nie można wymagać cudów od budżetowej konstrukcji.

Awaryjność

Tanie mięso psy jedzą, mówi przysłowie. Czy odnosi się ono do Dacii Duster? Oczywiście jakość wykończenia wnętrza jest bardzo przeciętna, ale samochód nie sprawia raczej poważnych kłopotów technicznych. Najgroźniejszą usterką jest samoistnie rozłączający się napęd 4×4, ale zwykle problem rozwiązuje przeprogramowanie komputera odpowiedzialnego za jego działanie.

Dacia Duster 1,6 – złota rączka [test autokult.pl]

Przed zakupem warto sprawdzić układ chłodzenia, ponieważ lubi przeciekać. W niektórych egzemplarzach na tylnych błotnikach zaczynają pojawiać się już pierwsze ślady korozji. Podczas jazdy próbnej powinniście zwrócić uwagę na pracę wspomagania układu kierowniczego: czy przy kręceniu kierownicą z pompy nie dobiegają dziwne dźwięki. Samochód ma jeszcze wiele innych drobnych usterek spowodowanych niską jakością niektórych elementów. Podatne na uszkodzenie uszczelki drzwi, szwankujące zamki, pękająca przednia szyba czy łatwo rysujący się lakier to niegroźne wady, na które zwracają uwagę użytkownicy Dustera. Trwałością nie grzeszy też hamulec ręczny.

Naszym zdaniem

Jeśli szukacie używanego bardzo młodego SUV-a, to właściwie nie macie wyjścia: jesteście skazani na Dacię Duster. Na rynku aut używanych jej ceny wahają się od ponad 30 000 do około 50 000 zł. Najbezpieczniej będzie wybrać zadbaną sztukę kupioną w polskim salonie z udokumentowaną historią serwisową. Uwaga! Auta za około 20 000 zł to powypadkowe składaki. Nabywca zadbanego Dustera może liczyć na całkiem komfortowe zawieszenie, napęd 4×4, przyzwoite własności jezdne w lekkim terenie, tani serwis (pod warunkiem, że pod maską pracuje silnik benzynowy) i całkiem sympatyczny wygląd, zwłaszcza z zewnątrz. To auto po prostu budzi sympatię. Rozczarowuje natomiast bardzo niska jakość materiałów wykończeniowych we wnętrzu oraz zbyt droga eksploatacja diesli.

Więcej na ten temat: Duster

Regulamin komentowania

  • timtam

    Czego można się spodziewać po aucie za takie pieniądze :) Nie ma co narzekać stosunek jakości do ceny jest w sam raz

  • fake

    wnętrze jest nieakceptowalne, szczególnie z tym brązowym czymś

    • michal_andy

      Wygląd to kwestia gustu, ale twarde plastiki to nie taki problem. Podczas jazdy mało kto przytula się do deski rozdzielczej. A to samochód budżetowy.

  • anom

    Renault jeszcze nie raczyło wyeliminować problemow panewek… to chyba jakiś żart. Reakcja powinna być już dawno temu. Co ci Francuzi robią w tych biurach… zapychają się Croissant i popijają kawa tylko?!

    • ddddd

      W jakich silnikach Renault występował jeszcze ten problem?

      • stan

        odpowiedz jest prosta w zadnych wystarczy ”tylko” wymieniac olej co 10000/12000km a filter paliwa co 5000/6000 km i nie bedzie tych glupich problemow z turbawkami pompkami czy wtryskiwaczami albo obracajacymi sie panewkami

      • Łukasz

        1,9dCi padł bratu po 180000km, olej co 15000km wymiana a zalecają co 30000km. To że panewka się przekręca to wina materiału i spasowania, nie oleju. Miałem kangoo 1,5dCi to samo. Miałem toyotę olej co 15000-20000km i jeździła na gazie do 380000km potem sprzedałem i żałuję

    • Adam

      Renault już dawno się uporało z tym problemem. W 2006 roku wprowadzony został 2.0 dci, który już tej przypadłości nie ma. Problem w Dacii wynika z faktu, że silniki są starej konstrukcji – benzynowe to jednostki z lat ’90 spotykane w Megane I i Clio II, a diesle to silniki, które były w Renault wyprodukowanych w latach 2000-2007

  • morks

    ja proponuję każdemu psioczącemu na temat Dustera wybranie się do salonów innych marek i zakup samochodu z takim prześwitem, z opcją 4×4 i z takim samym wyposarzeniem NO I oczywiście za cenę Dustera. Jak ktoś przez lata jeździł używanym nie wiadomo przez kogo i jak np Lanosie to po przesiadce do takiego NOWEGO Dustera czuje się jak prezes banku. I TO JEST PIĘKNE!!