Problemy importera – koniec Seata w Polsce?

2013 Seat Leon SC

Seat to marka, która w czasach swojej świetności na polskim rynku sprzedawała nawet 10 tys. aut rocznie. Niestety, główny polski importer samochodów hiszpańskiego producenta nie może dojść do porozumienia z firmą Seat. Na dodatek Volkswagen zrezygnował z przejęcia dystrybucji tych aut nad Wisłą. Czy to koniec Seata w Polsce?

Sieć sprzedaży samochodów hiszpańskiej marki w naszym kraju ma swoje początki w roku 1993. Wtedy jej budowę, wspólnie z Francesco Venturą, byłym wiceprezesem FC Barcelony, zaczął Krystian Poloczek. Czasy się zmieniły, rynek zaczął chętniej czerpać z innych producentów, a Seat został odstawiony na boczny tor. W ubiegłym roku marka, do której niegdyś należało 3 proc. rynku, sprzedała zaledwie 2 tys. aut.

Ponieważ Volkswagen od niedawna ma jednego, wspólnego importera marek całego niemieckiego koncernu, Poloczek stał się tylko zbędnym pośrednikiem. Podjęto próbę sprzedaży firmy zachodniej grupie. Jednak suma, na jaką ją wyceniono, to kilkadziesiąt milionów euro. Takiej kwoty Volkswagen nie chce zapłacić.

Seat Ibiza 1,2 TSI Ecomotive – koło ratunkowe [test autokult.pl]Seat Ibiza 1,2 TSI Ecomotive - koło ratunkowe [test autokult.pl]Ostatni okres nie był łaskawy dla marki Seat, nie dziwi więc fakt, że hiszpański producent pod skrzydłami niemieckiego rodzica wiąże bardzo duże nadzieje...

Sytuacja jest podbramkowa, ponieważ w 2011 Seat rozwiązał umowę z dotychczasowym importerem. Auta hiszpańskiej marki wciąż możemy znaleźć w salonach, ponieważ zgodnie z nią obowiązuje 3-letni okres wypowiedzenia. Samochodów jest jednak mało. Obecnie 30 salonów w całej Polsce musi podzielić między sobą 300 nowych egzemplarzy. Wynika to z faktu, że w sprawie wypowiedzenia umowy wziął udział warszawski sąd, który zabronił importu Seatów firmie Poloczka.

Obecnie nie wiadomo, jak dalej potoczą się losy hiszpańskiej marki w Polsce. Kto przejmie import Seatów i czy w ogóle do tego dojdzie? Czas pokaże.

Regulamin komentowania

  • http://www.facebook.com/profile.php?id=100002529086930 Łukasz Jurek

    Podobno Seat ma być nie sprzedawany do 2014 roku , a auta które są w salonach mają zostać wyprzedane a salony do tego czasu zamknięte .

    W sumie się nie dziwie bo to wina VW …. Co seat mógł zaproponować w ostatnich latach ?
    Dziwaczne toledo , odgrzewane Audi A4 jako Exeo , nudną Alteę i Alteę XL i przestarzałą Alhambrę . Jedyne godne auta tej marki to Leon i Ibiza .

    Dopiero w ostatnim czasie do salonów zawitała Alhambra II , niedługo toledo , nowa gama Leona .

    Brakuje jakiegoś SUVa czy Crossovera i auta klasy średniej z prawdziwego zdarzenia .
    Niech popracują też nad siecią dealerską , bo 30 salonów na całą Polskę to trochę mało ….

    • michal_andy

      Tak naprawdę te 5 modeli to nie jest wcale tak mało. Po prostu się nie sprzedają, mając konkurencję wewnątrz koncernu (zbliżoną technologicznie, w tym tańszą Skodę) i poza nim. Seat nie posiada czegoś, co go wyraźnie odróżnia od innych, daje impuls, by kupić właśnie Seata.

      • ffff

        Nowy Leon daje impuls taki, że jest bardzo ładny Ibiza też jest całkiem ładna.

        • DanielAquarius

          Zależy komu ten impuls daje, mi np. wcale i wolę już Golfa.

        • ffff

          Nowy Golf też jest bardzo ładny ale trochę mu brakuje świeżości i nowoczesnego designu nowego Leona.

    • Timtam

      Wina VW ? To jak wyjaśnić fakt, że inne marki koncernu radzą sobie bardzo dobrze ?

      • http://www.facebook.com/profile.php?id=100002529086930 Łukasz Jurek

        Tym że VW więcej “pompuje” kasy w rozwój innych marek np Audi czy Skody niż w Seata . Nawet Porsche ma ostatnio więcej premier niż Seat….

        • Astec

          Co  ty bredzisz .Z ostatnich 2  lat
          -nowa Alhambra
          - nowe Toledo
          - zupelnie nowy  model Mii 
          -nowy  Leon 5d
          -nowy  Leon 3d
          -fl -Ibizy
          Praktycznie cala paleta Seatow oprocz  Altea  jest nowa 

          Seat musi miec w ofercie przynajmnie 2-3 suvy bo  to  jest nabardziej  rozwojowy pod wzgledem  sprzedazy  segment 

        • http://www.facebook.com/profile.php?id=100002529086930 Łukasz Jurek

          Przecież piszę że OSTATNIO wprowadzili nowe auta…
          Tak samo jak piszę że przydałby się jakiś SUV i/lub crossover….

          Przeczytaj jeszcze raz wszystko…. A nie ostatnie zdanie

        • Timtam

          Seat jest zbyt leniwy by ogarnąć temat gdyby im się chciało to byli by wstanie przekonać włodarzy z kasą by skierowali większy strumień do nich. 

        • 52

           Ale skoda nie dostała Alhambry, nie dostanie suva na q3, a tak wgl to po co mi seat jak ma vw albo skodę albo audi

        • 52

           A co do Porsche to właściciel VW, a seat należy do VW. To co Porsche ma inwestować w nierentowną spółkę

        • Aaa

           @52 [hejt_mode]Porsche właścicielem VW??? HAHAHAHA… Uaktualnij sobie wiadomości, Porsche przymierzało się do kupna VW, ale koniec końców wyszło odwrotnie, to VW przejął Porsche… [/hejt_mode]

        • 52

           @4bbae02c2abe4f11795c7e70327a73b8:disqus
          http://img59.imageshack.us/img59/8809/normalb.png

        • 52

          Szkoda ze nie mogę edytować link do stronki:
          http://www.porsche-se.com/pho/en/porschese/holdingstructure/

        • Aaa

           @52 Tak jak pisałem, ale bez zbędnej wrogości wobec Ciebie, musisz zaktualizować swoje dane. Sytuacja przedstawiała się w ten sposób: VW AG jest w 100% właścicielem Porsche (producenta samochodów), a to co ilustruje wykres, czyli 50,73% akcji VW AG należy do Porsche SE, czyli spółki holdingowej i to należy odróżnić. VW AG Porsche SE nie przejęło, gdyż wcześniej nie było żadnego właściciela większościowego. Holding został założony przez Porsche (producenta samochodów) w celu przejęcia VW AG, jednakże w 2009 i 2012 doszło do zmian w udziale w Holdingu (w 2009 roku władzę w Holdingu przejął VW AG, od 2012 należy do niego cały holding), a nazwy nie zmieniono (sam nie mam pojęcia dlaczego ;). Skomplikowany jest ten kapitalizm… Wiadomości do znalezienia między innymi na stronie Porsche SE, z którego schemat mi pokazałeś, na stronie VW AG. (http://www.porsche-se.com/pho/en/porschese/ – najlakoniczniej jak można, ale musiałem dopowiedzieć ciut więcej, żeby wszystko było jasne)

        • Aaa

           @52 Najważniejsze, czego nie napisałem, albo wyraźniej to przedstawię: odróżnić trzeba Porsche o którym mówimy najczęściej i także w tym przypadku (producent samochodów) od Porsche SE (holdingu założonym przez Porsche – producenta, który to holding, jak i marka Porsche należą do VW AG).

        • 52

           @4bbae02c2abe4f11795c7e70327a73b8:disqus No tak ale co nie zmienia faktu ze właścicielem VW jest Porsche Holding SE, a właścicielem Marki jest VW AG

          Chodziło mi o porównanie seata do porsche spółki VW z właścicielem VW. I tak porsche rządzi Dr. Ing. h. c. F. Porsche AG tylko ze przez VWPrawie jak w sytuacji przejęcia przez VW Ducati, marka nalezy do Lambo, lambo do audi a audi do vw, bezposrednio nie jest włascicielem ale przez spółki zależne

        • Aaa

           @52 Odpowiedziałem do innego komentarza przez przypadek, weź sobie do serca to, co w nim piszę…

        • 52

           @4bbae02c2abe4f11795c7e70327a73b8:disqus  W większości przypadków tak jest

          Tylko chyba w tym przypadku VW przejął Porsche producenta samochodów, a Porsche SE dostało 1 akcje w VW AG do zdobycia większości, a i tu masz linka do właścicieli holdingu http://de.wikipedia.org/wiki/Porsche_Automobil_Holding

        • 52

          @Amm hmm napisze inaczej, Skoro VW AG przejął Porsche AG od Porsche SE, to po co wgl je przejmował skoro był właścicielem tego holdingu, po co płacił ile mld skoro mógł za przysłowiowe 1 euro.
          VW przejął producenta od Porsche SE, żeby porsche mogło spłacić długi i przejąc kontrole na VW AG
          A właścicielami Porsche SE jest rodzina Porsche i Piëch

      • Małostkowy

        No widzisz, wina nadal jest po stronie VW. Skoda i VW sobie dobrze radzą, a niestety Seat stał się taką niszową marką. Klient, który się nie zdecyduje na skodę wybierze zdecydowanie VW, albo audi i tutaj Seat jest pomijany znowu.

      • gość

         Wszystko zależy od VW, oni decydują jakie rozwiązania trafią do poszczególnych samochodów i jakie modele (w którym segmencie) mogą być produkowane. Seat miał być czymś w rodzaju Alfy Romeo u Fiata, ale brakuje prestiżu, historii, sukcesów w sporcie, ciekawego designu (dopiero ostatnio trochę się postarali), no i nie za taką cenę!
        No i tak jak na wstępie, to VW rozdaje karty! Skodę odsprzedał Kulczyk, VW się zgodził bo to bardzo dynamiczna marka (tak ja zresztą wypromowali), a Seat przespał ostanie lata i klienci poszli gdzie indziej.

      • Aaa

         @52 Nie wiem czy zdajesz sobie sprawę co oznacza termin “holding”. Holding najprościej jest określić “konglomeratem” spółek, z których tylko jedna jest “właścicielem” tego holdingu. Holding jest właścicielem spółek do niego należących, a sam jest własnością spółki wiodącej. Kiedy właścicielem jest tylko jedna z nich, to ona de facto posiada władzę nad wszystkimi spółkami i holdingiem. Holding nie zajmuje się niczym, oprócz utrzymywaniem się w jednym kawałku, stabilizowaniem struktury własnościowej – blokowanie wrogiego przejęcia spółek do niego należących. Holding nie zajmuje się produkcją, sprzedażą, itd. HOLDING PORSCHE SE W 100% NALEŻY DO VW AG, to VW AG, nazwa Porsche w ogóle nie wskazuje, kto jest czyim właścicielem, kto rządzi, itd. Nazwa holdingu Porsche SE została z czasów, kiedy Porsche stworzyło ten Holding, aby objąć VW AG (przypomnę, w roku 2009 role się odwróciły i to VW AG wchłonął Holding Porsche SE). I tu najprostsze dowiedzenie tego, że się mylisz: Jak władać holdingiem może firma Porsche (od produkcji samochodów), jeżeli jedyną spółką w holdingu jest VW AG? Podkreślam jeszcze raz, nazwa nie ma tu nic do rzeczy, równie dobrze mogłaby mieć każdą inną nazwę. Porsche SE nie ma żadnej podmiotowości w sterowaniu koncernem VW AG. Zanim jeszcze raz stwierdzisz, że Porsche ma jakąkolwiek decyzyjność w działaniach VW AG i marek do niego należących, przestudiuj działanie holdingów i status własnościowy tego konkretnego holdingu.

    • Adamek…..

       Według mnie bardzo duża wina jest w tym że na Leona 3 czekaliśmy tyle lat. bo leon 2 wyszedł w 2005-2006R to przez 5 lat przeszedł tylko lifting i ludziom się nie podobał.bo za te same albo podobne pieniądze mieli coś dużo ciekawszego… żeby leon 3 wyszedł w 2009-2010r to wydaje mi się że inaczej by to wyglądało..

      • Adamek……

         nie przez 5 tylko przez 8 lat :)

  • Olgierd Rucinski

    Problem Seata polega na tym, że jest on traktowany po macoszemu przez Volkswagena. Nowe A3 jest już na rynku, Golf także, Octavia również, a Leon? Nadal trzeba czekać. skoda Rapid także jest dostępna, Seat Toledo nie. Hiszpanie zawsze startują z opóźnieniem,  a to nie pomoże im podnieść się z kryzysu.

    • Astec

      Przecie modeli  o  ktorych  piszesz  nie ma na rynku  polskim z powodow o  ktorych  jest w artykule..Na pozostalych  rynkach  wszystkie wprowadzone modele sa dostepne 

  • Goetia0

    Jedynym rozsadnym wyjsciem byłoby zamkniecie tej nierentownej marki przez koncern. Seat jest totalnie niepotrzebny bo wszystkie modeloe w zasadzie mają swoje odpowiedniki u VW, skody a nawet Audi, więc po co to jeszcze trzymać?

  • Gosc

    vw powinien zwinac seata. to jest kula u nogi vw. mial byc sportowym – dostępnym dla kowalskiego brandem, a tak na prawdę stał się niczym, przy czym do niczego trzeba dokładać.

    • http://www.motocentrum.pl/ MotoCentrum

      Niektórzy twierdzą, że Seat jest marką, która w ogóle mogłaby nie istnieć. I wydaje mi się, że prędzej przestanie istnieć niż Seatem zainteresują się Niemcy.

  • 666

    Nowe Leony i Ibizy strasznie ni jakie są w porównaniu do poprzedników, które na tle ówczesnych konkurentów ciekawie się prezentowały szczególnie z zewnątrz np taki Leon I zdecydowanie ładniejszy od Golfa IV podobnie Leon II czy Ibizy od Polo, a teraz nawet nowe Toledo ma być pseudo Rapidem, czyli kiedyś taką rolę pełniła Cordoba……

    • Gosc

      Toledo to nic specjalnego ale nie gadaj że nowy Leon i Ibiza to nic specjalnego, bo to są jedne z najpiękniejszych samochodów w klasie teraz.

    • DanielAquarius

      Po mojemu, to SEATy były i są nijakie. Niby hiszpańska marka, a jak wiadomo Hiszpania, to nieco gorętsze klimaty itd., a w porównaniu do np. Fiatów to SEATy wyglądają nuuuudno i strasznie odgrzewanie.
      Wolę już kupić VW czy Skodę, bo wyglądają lepiej i nie udają ”auto emocion”.

      • 666

        A ciekawe jaki fiat wygląda ciekawie…

        • DanielAquarius

          Bravo, 500, Viaggio.
          No sorry, ale skoro Seat jest hiszpański, to czemu tego nie odzwierciedli w designie? Aktualnie to one wyglądają jak ciupkę agresywniejsze VW.

  • desf

    Samar parę dni temu podawał, że Grupa VW Polska już się dogadała i od 1.04 to oni będą sprzedawać seaty w Polsce.

    Co prawda artykuł płatny, ale już we wstępie jest to napisane:
    http://www.samar.pl/strefa-biznesu/volkswagen-coraz-blizej-sprzedazy-seatow-w-polsce-?locale=pl_PL

  • Rrr

    Seat Leon to i tak najfajniejszy kompakt koncernu vw.. 

  • POparzony

    Sąd zabronił Poloczkowi importu Seata? Dlaczego? 
    Mnie się wydaje, że sąd zabronił importu Seata Volkswagenowi, bo Polocek ma na niego wyłączność do końca wypowiedzenia umowy. 

    A VW nie dostarcza Poloczkowi samochodów, bo chciał sam to robić. 
    I gama modeli nie ma tu nic do rzeczy.

    Autor liczy na drapaną premię od VW?

  • Aremberg

    Wg mnie Seat zaczął tracić sens istnienia gdzieś koło 2006 roku – pierwszy Leon i Toledo z tych samych lat były naprawdę fajnymi autami, Ibizy od 2002 też. Ale gama modeli zaczęła się sypać, bo trojaczki Sharana zaczęły trącić starzyzną, Toledo III okazało się kompletną porażką, wówczas nowy Leon niby ładny, ale na ulicach go dziś nie widać, Altea to samo. Do tego wcześniej wycofana Arosa i Inca. Co było potem – Audi Exeo i kolejny trojaczek – Mii. A dziś mamy Leona III który wciąż “debiutuje”, a szału nie ma, bo jest tańszym, ale sporo gorszym Audi A3. Globalizacja zniszczyła Seata – ładny temat na jakąś pracę naukową.

  • Zulik

    I dobrze, ta marka jest do niczego ;D 

    Pozwole zacytowac wypowiedź pewnego blogera znanego jako Blogomotive :)

    ;D

    “No bo co wniósł Seat?O starych rumplach budowanych na licencji Fiata nie chce mi się pisać. O tandetnym Toledo z końcówką wydechu długą na poł metra i cieńszą od parówki wstyd wspominać. O Ibizie i Cordobie, które prestiżem gasił (i gasi) VW, a ceną Skoda, też wspominać nie warto. Pierwszego Leona, który triumfy święcił na wsiach, pominę milczeniem. Nowego, tego spod ołówka Waltera, również oleję – bo mimo że śliczny, to w środku wykończony plastikiem gorszym od tego, z którego zrobiona jest zawieszka zapachowa w moim sedesie. Exeo? Buhahaha. Altea Freetrack? No bąki puszczam z wrażenia.Że co? Że Seat to taki sportowy Volkswagen? Bitch, please – “sportowy Volkswagen” to oksymoron większy od “ekologiczny Prius” czy “tani w utrzymaniu współczesny Diesel z FAP/DPF, dwumasą i triturbo”.Serio – bardzo ciężko jest mi znaleźć inną markę, która na nasz motoryzacyjny świat miałaby równie nieistotny, niemierzalny i kompletnie pomijalny wpływ. “

    • Piorun

      Problemem jest sam koncern VW. Mają oni kupę klocków – tych samych części, silników, płyt podłogowych i z nich sklejają wszystkie swoje auta.

      Seat miał być sercem: przyspieszonym pulsem z powodu:
       przeciążeń na zakrętach, zapachu gumy w nozdrzach, bulgotu i ryku silnika, oszałamiającym wyglądem

      Hiszpańskim temperamentem szalonego kibica.

      Ale tak naprawde Seat przypomina trochę chiński produkt AGD: zrobiona z taniego plastiku atrapa czegoś co ma przypominać markowy produkt drogiej firmy
       
      Miałem seata Toledo i zapamiętałem go tak: bardziej niewygodna, mniej praktyczna wersja VW.

    • 32

      “bardzo ciężko jest mi znaleźć inną markę, która na nasz motoryzacyjny świat miałaby równie nieistotny, niemierzalny i kompletnie pomijalny wpływ. ”
      Alfa romeo ma jeszcze mniej istotny wpływ i sprzedaje mniej samochodów. Daleko nie trzeba szukać.

      • Marcinkuch

        Tylko co wprowadziła do rozwoju motoryzacji Alfa Romeo, a co SEAT.
        SEAT nigdy tak naprawdę nie był samodzielną marką, bardziej przypomina FSO.

        • 52

           Dokładnie SEAT to takie FSO, a Alfa moim zdaniem ma jeszcze szanse na wyjście na prosto, skoro nawet VW chciał kupić alfę to znaczy ze ta marka ma potencjał

  • Zzz

    Kulczyk rulezz :)  Piekny przykład na to jak układowi nie podskoczysz… :)

    • Cezar

      Poloczek chcial za duzo kasy to go wyp…

    • http://www.okuninka.org.pl/ Kamil

       Szkoda, bo Seat to przyzwoite autko, dużo tego jeździ po polskich drogach. No szkoda.

  • Sad Sadowski

    Właściwie to najlepszy moment na znikniecie Seata. Słaba sprzedaż to nie tylko wynik zawirowań importerskich, ale po prostu słabej oferty modelowej na tle konkurencji, i to nawet w koncernie – Skoda przebiła ofertę Seata, tym bardziej kiedy seat zatracił swój wizerunek jaki starano się budować (takie Alfa Romeo w koncernie VW) i stał się “kolejnym” autem an drogach. Na przerwie w imporcie do czasu wygaśnięcia umowy nikt nie straci (poza panem Poloczkiem). Ani klienci ani VW nie ma za bardzo za czym płakać, a kiedy w 2014 sprawa zacznie się od nowa VW może zawsze skorzystać z bazy salonowej i serwisowej Skody czy samego VW bez budowania jej od zera.

  • Gość

    W 2011 umowy nie rozwiązano, a wypowiedziano.

  • JAR

    Chyba nikt płakać nie będzie gdy ta marka zniknie z rynku. Seat Toledo II 1,9TDI to najgorsze auto jakim kiedykolwiek miałem (nie)przyjemność jeździć.

  • Viva l’Alfa Romeo

    No i Bardzo dobrze nikt po nim nie zaplacze.

  • pp

    odnoszę wrażenie że seat jest juz vw niepotrzebny

  • Samar

    Dotychczasowy importer od lat sobie nie radził na polskim rynku i Seaty sprzedawały się fatalnie. Jedyną możliwością dla tej marki jest przejęcie sprzedaży przez VW Group Polska tak jak przejęto salony VW od Kulczyka.

    • 52

       Właśnie o to chodzi ze VW chciał przejąć salony a właściciel okazał się za pazerny.