Alpina XD3 Bi-Turbo (2013) [Genewa 2013]

Obok modelu B3 na genewskim salonie samochodowym Alpina wystawiła swój pierwszy SUV. XD3 Bi-Turbo ma 3-litrowy wysokoprężny silnik o mocy 350 KM, który rozpędza auto do ponad 250 km/h.

Tuner z Buchloe do tej pory nie miał w swojej ofercie pakietów modyfikacyjnych do SUV-ów BMW. Teraz to się zmieniło, a do budowy swojego pierwszego wozu tego typu Alpina wybrała BMW X3 xDrive30d. X-trójka pod maską ma 3-litrowy silnik wysokoprężny z turbodoładowaniem, który jeszcze do niedawna odznaczał się mocą 258 KM i maksymalnym momentem obrotowym 560 Nm.

W rękach specjalistów Alpiny rzędowa szóstka z Bawarii przeszła zmiany znacznie zwiększające jej osiągi. Mechanicy zoptymalizowali układ dolotu powietrza. Po modyfikacjach straty w układzie dolotowym zmniejszyły się o 30%. Podniesiono też ciśnienie doładowania oraz ciśnienie wtrysku oleju napędowego. Intercooler wstawiony przez Alpinę jest o prawie 40% większy od standardowego, co dodatkowo podnosi wydajność turbodoładowania. Jedną turbosprężarkę zastąpiono układem dwóch.

Żeby zabezpieczyć jednostkę napędową przed przegrzaniem, tuner zainstalował dwie dodatkowe niewielkie chłodnice, które umiejscowione są za przednim zderzakospojlerem. Układ wydechowy z elementami ze stopów tytanu dostarczył znany producent – Akrapovič.

Moc maksymalna silnika wzrosła do 350 KM przy 4000 obr./min, a moment obrotowy o maksymalnej wartości 700 Nm jest dostępny w przedziale od 1500 do 3000 obr./min.

Poprawa parametrów 6-cylindrowca wyraźnie przekłada się na osiągi samochodu. Od 0 do 100 km/h maszyna Alpiny przyspiesza w 4,90 s. To o 1,20 s szybciej niż seryjne X3. Prędkość maksymalna wynosi 253 km/h. Fabryczne auto jest wolniejsze o 23 km/h.

Średnie zużycie paliwa na 100 km wzrosło o 0,8 l (do 6,8 l). Przy tak dużej poprawie osiągów silnika można chyba niecały litr paliwa więcej na setkę uznać za wynik przyzwoity. W miarę niskie zużycie oleju napędowego (przynajmniej to deklarowane przez Alpinę) to także zasługa automatycznej 8-biegowej skrzyni przekładniowej ZF, która oferuje kilka trybów pracy. X-trójka z Buchloe ma oczywiście napęd na obie osie.

Za komfort podróży w dużej mierze odpowiadają amortyzatory o zmiennej charakterystyce tłumienia, które swoje parametry mogą automatycznie dostosowywać do warunków panujących na drodze lub mieć je narzucone przez jeden z programów wybranych przez kierowcę. Poziom komfortu być może nieco obniżają niskoprofilowe opony założone na 20-calowe felgi Classic. Z przodu gumy mają rozmiar 255/40 R 20, a z tyłu 285/35 R 20.

Jak w siostrze – B3 Bi-Turbo, tak i w XD3 wnętrze zdominowała skóra zwana przez Alpinę Lavalina. Szwy mają tradycyjnie dla tego zakładu kolory zielony i niebieski. Oprócz eleganckiej tapicerki do wyposażenia seryjnego należą sportowe fotele, klimatyzacja, ksenonowe reflektory czy też czujniki parkowania. Jest też bardzo długa listwa wyposażenia dodatkowego.

Na zewnątrz rewolucyjnych zmian nie ma. Projektanci przygotowali do XD3 nowy zderzakospojler, który został zaprojektowany tak, aby wymienione wyżej chłodnice mogły spełniać swoją funkcję jak najlepiej. Pod tylnym zderzakiem pojawiła się demontowalna wstawka.

Dane techniczne

Silnik i napęd:

  • Typ: R6, N57D30OL(tü), ZS
  • Ustawienie: z przodu, wzdłużnie
  • Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
  • Objętość skokowa: 2993 cm3
  • Doładowanie: 2 turbosprężarki
  • Moc maksymalna: 350 KM przy 4000 obr./min
  • Objętościowy wskaźnik mocy: 116,94 KM/l (seryjny – 86,20 KM/l)
  • Maksymalny moment obrotowy: 700 Nm przy 1500-3000 obr./min
  • Skrzynia biegów: 8-biegowa, automatyczna
  • Typ napędu: na wszystkie koła

Hamulce i koła:

  • Hamulce przednie: tarczowe, wentylowane
  • Hamulce tylne: tarczowe, wentylowane
  • Koła przednie: 8,5 x 20” Classic
  • Koła tylne: 9,5 x 20” Classic
  • Opony przednie: 255/40 R 20
  • Opony tylne: 285/35 R 20

Masy i wymiary:

  • Masa własna: 1910 kg
  • Stosunek masy do mocy: 5,46 kg/KM (seryjny – 7,27 kg/KM)
  • Długość: 4647 mm
  • Szerokość: 1901 mm
  • Wysokość: 1670 mm
  • Rozstaw osi: 2810 mm

Osiągi:

  • Przyspieszenie 0-100 km/h: 4,90 s
  • Prędkość maksymalna: 253 km/h
Więcej na ten temat: X3

Regulamin komentowania

  • InbaOPY

    Świetnie to wygląda, chyba pierwsza x3 która mi sie podoba.

  • AAdamus

    Czy w tej chwili Alpina ma tak naprawdę sens ? W erze wolnossących BMW miało swoje prawowite miejsce, ale teraz kiedy BMW samo zaturbia swoje jednostki ? Jest bo jest, ale oprócz historii to inne firmy tuningowe oferują to samo. A paski i felgi to trochę za mało by go traktować jako osobny model. Kiedyś jak najbardziej, dziś to trochę na wyrost.

    • desf

      Wydaje mi się że miejsce dla Alpiny cały czas jest. Nawet pomimo turbo w “emkach” Alpina cały czas pozostaje wyborem trochę mniej nastawionym na sport, a trochę bardziej luksus. Za przykład niech posłuży chociażby to że Alpiny standardowo mają zwykłe automaty, a do tego do większości możesz zamówić AWD. Nie licząc niezbyt udanych X6/X5M żadna z tych rzeczy nie jest dostępna w bmw M. I jeśli wierzyć doniesieniom z Monachium ma tak pozostać jeszcze przez dłuższy czas. Poza tym, wypełnia też parę luk, które BMW zostawia puste – M7 nie ma, XD3 z tego posta też w zasadzie stoi ponad wszystkimi modelami X3. Chociaż fakt, niektóre modele się dość mocno pokrywają z tym co oferuje BMW (szczególnie Alpina D5). Z drugiej strony pakiety wzmacniające/stylistyczne oferuje wielu tunerów i jakoś wszyscy utrzymują się od dłuższego czasu, na korzyść Alpiny przemawia to że w większości krajów (nie wiem w sumie jak jest u nas) można je kupić w salonach BMW i tam też serwisować. No i zawsze dochodzi ta dodatkowa otoczka elitarności – “nie jeżdżę BMW które są wszędzie, jeżdżę Alpiną”, niektórzy to lubią.

      • AAdamus

        Właśnie o to chodzi, że mogliby oferować więcej tego czego nie ma, a wspomniane przez Ciebie automaty i awd to przecież nic innego tylko to samo co ma zwykłe BMW. To prawda, że marka Alpina to synonim Mercedesowskiego Brabusa – jednak mimo że potocznie uważa się je za oddzielne modele to Brabus ma większy sens. Co do serwisu w cywilizowanych krajach Audi serwisuje ABT na gwarancji i wiele innych firm oficjalnie uznaje tunerów – u nas też do momentu ewentualnych problemów :) wydaje mi się, że np. Hartage przerosło Alpinę, bo robi odważniejsze projekty. B3 czy B5 są zazwyczaj równowartością eMek ?! Kiedyś też tak było, ale bardziej się różniły. Nie jestem przeciwnikiem Alpiny, ale uważam że za mocno opierają swoją egzystencję na historii i są za mało innowacyjni – bynajmniej wobec aktualnej konkurencji.

        • DanielAquarius

          Brabus, a Alpina to nie to samo.
          Alpina bardzo mocno współpracuje z BMW. Brabus to tylko tuner, a Alpina, to już producent, który sprzedaje swoje auta rocznie w ilościach podobnych oddziałowi M.
          Auta Alpiny mają być konserwatywne stylistycznie, mają się też trzymać kupy, a nie kupujesz i boisz się kiedy rozleci się silnik.
          Jeśli dla kogoś M, to za dużo i mają zbyt agresywny wygląd, to bierze Alpinę.