Największy w rodzinie – Brabus GL 350 BlueTEC 4Matic D6 S (2012) [Essen 2012]
Model GL to największy spośród SUV-ów Mercedesa. Właśnie tym autem z silnikiem o zapłonie samoczynnym zajęła się renomowana firma Brabus. Podkręcony wóz można oglądać na targach tuningowych w Essen.
05.12.2012 | aktual.: 07.10.2022 21:03
Mercedes-Benz GL to SUV o długości aż 5,1 m. Oczywiście to „aż” odnosi się do sposobu postrzegania samochodów uterenowionych przez Europejczyków, bo w USA większość pick-upów jest sporo od GL-a większa. U nas jednak Mercedes GL uważany jest za bardzo duże auto.
O tym, jak dzielny w terenie jest GL, nie ma co się rozpisywać, trzeba tylko zwrócić uwagę, że auto po modyfikacjach Brabusa w żaden teren już się nie nada. To „zasługa” przede wszystkim opon o rozmiarze 305/35 R 22, które wciśnięto na felgi Monoblock Q o szerokości 10,0”. Gumy produkcji Continentala (zamiennie mogą być stosowane Pirelli i Yokohamy) mają zupełnie nieterenowy bieżnik. Dla ekstremistów do wyboru są nawet większe, bo 23-calowe felgi, a z kolei osoby o mniej zasobnym portfelu mogą zażyczyć sobie obręcze 21-calowe, a nawet 18-calowe.
Drugą kwestią, która znacznie utrudniłaby życie w terenie, jest obniżone o 30 mm zawieszenie. Tuner dokonał tego za pomocą nowych map w module sterującym zawieszeniem pneumatycznym zwanym przez stuttgartczyków Airmatic.
Swoją wersję Mercedesa Brabus może wyposażyć w bardzo wydajne i bardzo duże jednocześnie tarcze hamulcowe. Z przodu dyski mogą mieć średnicę 405 mm i być zatrzymywane 6-tłoczkowymi zaciskami, a z tyłu jest możliwość zainstalowania tarcz 380-milimetrowych z zaciskami 4-tłoczkowymi. Założenie takich hamulców sprawia, że właściciel auta musi zmieniać seryjne felgi na większe. W prezentowanym wozie pozostały seryjne hamulce.
Wizualnie, nie licząc felg, auto prawie się nie zmieniło. Inaczej wygląda przedni „grill” oraz końcówki rur wydechowych. Małe modyfikacje optyczne to chyba dobry pomysł, choć nie wiadomo, czy za jakiś czas nie pojawi się pakiet stylistyczny Widebody. Skoro można w niego ubrać Gelendę, to dlaczego nie GL-a?
Największego SUV-a Mercedesa można nabyć z trzema różnymi silnikami: dwoma benzynowymi i jednym dieslem. Brabus zainteresował się przede wszystkim tą ostatnią jednostką napędową. A jest nią 3-litrowa widlasta szóstka z turbosprężarką, która seryjnie rozwija moc 258 KM przy 3600 obr./min i moment obrotowy 620 Nm przy 1600-2400 obr./min. Napęd jest realizowany przez wszystkie cztery koła, a odpowiednie przełożenie do warunków na drodze dobiera 7-biegowa automatyczna skrzynia 7G-Tronic.
Prace ekspertów Brabusa wokół jednostki napędowej GL-a ograniczały się do montażu odpowiedniego modułu elektronicznego, który inaczej steruje pracą turbosprężarki czy układu wtryskowego. Po tuningu motor Mercedesa rozwija moc 313 KM, a maksymalny moment obrotowy wynosi 690 Nm.
Osiągi ważącego prawie 2,5 tony kolosa zmieniły się nieznacznie. Czas rozpędzania się od 0 do 100 km/h zmalał z 7,90 s do 7,60 s, a z kolei prędkość maksymalna wzrosła z 220 do 225 km/h. Na razie nie ma szczegółowych pomiarów innych parametrów drogowych tego samochodu.
Cena tuningu także nie została przez firmę z Bottrop podana.
Dane techniczne
- Typ: V6, ZS
- Ustawienie: z przodu, wzdłużnie
- Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
- Objętość skokowa: 2987 cmsup3/sup
- Doładowanie: turbosprężarka VGT
- Moc maksymalna: 313 KM
- Objętościowy wskaźnik mocy: 104,79 KM/l (seryjny – 86,37 KM/l)
- Maksymalny moment obrotowy: 690 Nm
- Skrzynia biegów: 7-biegowa, automatyczna
- Typ napędu: na wszystkie koła
Hamulce i koła:
- Hamulce przednie: tarczowe, wentylowane
- Hamulce tylne: tarczowe, wentylowane
- Koła przednie: 10,0 x 22” Monoblock Q
- Koła tylne: 10,0 x 22” Monoblock Q
- Opony przednie: 305/35 R 22
- Opony tylne: 305/35 R 22
Masy i wymiary:
- Masa własna: 2455 kg
- Stosunek masy do mocy: 7,84 kg/KM (seryjny – 9,52 kg/KM)
- Długość: 5120 mm
- Szerokość: 1934 mm
- Wysokość: 1820 mm (- 30 mm)
- Rozstaw osi: 3075 mm
Osiągi:
- Przyspieszenie 0-100 km/h: 7,60 s
- Prędkość maksymalna: 225 km/h
Źródło: Brabus