TestyMazdaMazda CX-5 2,0 Skyactiv-G SkyENERGY – sky is the limit? [test autokult.pl]

Mazda CX‑5 2,0 Skyactiv-G SkyENERGY – sky is the limit? [test autokult.pl]

Mazda CX-5 2,0 Skyactiv-G SkyENERGY – sky is the limit? [test autokult.pl]
Rafał Warecki
12.11.2012 10:30, aktualizacja: 18.04.2023 11:19

Mazda, zaczynając od nazwy technologii, a na polskiej premierze zorganizowanej w warszawskim porcie lotniczym kończąc, wiąże model CX-5 z pewną granicą ludzkich możliwości – niebem. Liczne informacje prasowe na temat nowoczesnych technologii nazwanych Skyactiv, zastosowanych w modelu CX-5, sprawiły, że naprawdę nabrałem ochoty na przejechanie się tym autem i uzyskanie odpowiedzi na pytanie: ile w tym wszystkim jest podniebnych technologii, a ile aktywnego marketingu?

Mazda CX-5 2,0 Skyactiv-G SkyENERGY - test

CX-5 to całkowita nowość w ofercie marki Mazda. Nowo opracowane rozwiązania konstrukcyjne, które zadebiutowały w tym modelu, miały wskazać kierunek, w którym japoński producent zamierza podążać przez najbliższe lata, a myśl stylistyczna KODO – pokazać, w co cała ta technologia zostanie ubrana.

Nowy język stylistyczny, na który zdecydowała się Mazda, jest bardziej masywny i całkowicie różni się od reprezentowanego przez nieco starsze CX-7 czy CX-9. Dynamiczna i klinowata linia, która skutecznie maskowała przejście między bryłami nadwozia, została zastąpiona cięższą sylwetką, dającą za to wrażenie większej solidności.

Nazwa "KODO" tłumaczona jako 'dusza ruchu' wyraża się przede wszystkim muskularnymi łukami pozbawionymi ostrych krawędzi i wyrazistymi przetłoczeniami poszycia. Pas przedni za sprawą gwałtownego ścięcia otrzymał charakterystyczny nos z dużym wlotem powietrza na chłodnicę i czarnym przepasaniem ze srebrnym logo. Aby podkreślić kształt maskownicy, duże reflektory cofnięto w stronę szyby.

Tylna część modelu Mazda CX-5 przywodzi na myśl Infiniti EX. Trójkątny słupek i szeroko rozstawione światła o horyzontalnym zarysie w połączeniu z nie za dużą szyba oraz drapieżną lotką to rozwiązanie lubiane przez projektantów SUV-ów, także przez Masashiego Nakayamę.

Obraz

Kolejnym elementem, który ma budować charakter nowego SUV-a Mazdy, jest sposób obudowania dolnych partii nadwozia. Plastikowe elementy w matowej czerni rozciągnięte wokół zderzaków, nadkoli i listew progowych próbują przekonać, że CX-5 poradzi sobie z czymś więcej niż tylko betonową dżunglą. Mimo niepolakierowanych dolnych partii poszycia, robiącego wrażenie prześwitu i opon z rodziny Yokohama Geolander lepiej jednak nie sprawdzać, na ile stać CX-5 w naprawdę trudnym terenie.

Napęd na tylną oś jest dołączany przez elektronicznie sterowane sprzęgło płytkowe i niewątpliwie poprawia prowadzenie, szczególnie na mokrej nawierzchni. Auto obiera kierunek jazdy bardzo pewnie i kurczowo trzyma się drogi w szybciej pokonywanych zakrętach. Pod względem zarządzania napędami kierowca jest jednak pozbawiony głosu – moment obrotowy rozdzielany jest według uznania przez sterownik sprzężony z systemami bezpieczeństwa czynnego.

O ile cięższa wizualnie sylwetka raczej nie przybliży CX-5 ku niebu, o tyle sama konstrukcja Skyactiv może jej w tym pomóc, bo jest zadziwiająco lekka. Zespół podwozia, układ napędowy i silniki przeszły poważną kurację odchudzającą na deskach konstruktorów i technologów. Dzięki temu najnowszy SUV Mazdy w testowanej wersji waży zaledwie 1425 kg!

Obraz

W całym szeregu technologii Skyactiv najciekawsze wydają się jednostki napędowe przygotowane na wejście na przełomie 2013 i 2014 roku normy emisji spalin Euro 6. Zasilane benzyną Sky-G i pracujące na oleju napędowym Sky-D charakteryzują się takim samym stopniem sprężania równym 14, co jest jednocześnie najwyższą i najniższą wartością w swoich klasach. W prezentowanym egzemplarzu z jednostką o zapłonie iskrowym osiągnięcie takiego wyniku wymagało od konstruktorów zastosowania wielu zmian konstrukcyjnych w silniku, które pozwoliły zoptymalizować rozkład ciepła i zminimalizować tym samym ryzyko nieprawidłowego przebiegu procesu spalania. Ukryty pod błękitną pokrywą Sky-G po osiągnięciu odpowiedniej temperatury pracy pracuje przy tym naprawdę kulturalnie i w kabinie daje o sobie znać dopiero na wyższych prędkościach obrotowych.

Mimo inspiracji czerpanych z najszybszych zwierząt świata Mazda CX-5 nie należy do wyjątkowo dynamicznych samochodów. Za to pod względem komfortu jazdy ten wolnossący silnik o pojemności 2,0 l spisuje się świetnie w niemal całym zakresie obrotomierza, umożliwiając płynne rozpędzanie już od 2000 obr./min. i momentalnie reagując na wciśnięcie pedału gazu. Nie bez znaczenia jest manualna skrzynia biegów z sześcioma krótkimi przełożeniami, które pozwalają szybko dotrzeć wskaźnikowi w pożądane partie obrotów.

Sam lewarek zmiany biegów z krótkim skokiem i precyzyjnym prowadzeniem na szczęście pozostał bez zmian i manualne skrzynki montowane w Mazdach są nadal według mnie jednymi z najprzyjemniejszych w użytkowaniu. Skrzynia biegów Skyactiv-MT wraz z całym układem napędowym również została poddana specjalnej kuracji, której celem było obcięcie 30% kilogramów.

Obraz

Ogólne założenie minimalizacji masy w konstrukcji Skyactiv czuć podczas prowadzenia. Mazda CX-5, mimo sporych gabarytów jak na segment mniejszych SUV-ów, nawet przy obciążeniu czwórką pasażerów (z tyłu jest dość dużo miejsca) i zapakowaniu niemal do pełna dużego 503-litrowego bagażnika na drodze zachowuje się bardzo pewnie. Daje wrażenie gibkości i lekkości niczym sprawdzona partnerka w tańcu. Zawieszenie pracuje przy tym naprawdę cicho i ukierunkowane jest bardziej na maksymalne wykorzystanie przyczepności niż komfort podróżowania. Dzięki temu nie ma mowy o przechyłach wysoko osadzonego nadwozia.

Zaproponowana przez Mazdę zabawa w Skyactiv ma na celu przede wszystkim uzyskanie jak najlepszej wydajności, dlatego na pokładzie CX-5 nie mogło zabraknąć dobrze rozwiniętego i coraz bardziej popularnego systemu Start&Stop, który tutaj montowany jest seryjnie i występuje pod modną nazwą i-Stop. Sterownik wyłączający na postoju jednostkę napędową dzięki temu, że reaguje szybko i jest w stanie dokonać rozruchu silnika w 0,35 s, nie przeszkadza i też ma swój udział w finalnych statystykach zużycia paliwa.

Wraz ze wszystkimi nowymi technologiami w końcu dostępna jest też nawigacja, ale niech nie zwiedzie Was przycisk przy dżojstiku sterowania w stylu iDrive i wyświetlaczu. Prezentowany model nie został w nią wyposażony, a przyciski są dlatego, że auto można doposażyć w nawigację po zakupie. Wspominając o samym pokrętle HMI od nawigowania po menu, warto dodać, że jest intuicyjne w obsłudze, jednak i tak najwygodniej korzysta się bezpośrednio z dotykowego wyświetlacza.

Obraz

Projekt kabiny, tak samo jak nadwozia, jest zupełnie nowy. Kompozycja deski rozdzielczej nadal skoncentrowana jest na trzech pokrętłach od ustawień klimatyzacji, jednak dzięki dotykowemu panelowi wiele przycisków udało się zlikwidować. Dzięki miękkim i fakturowanym elementom plastikowym oraz fortepianowej czerni do wnętrza CX-5 wkradło się trochę elegancji.

Mała i stylizowana na sportową kierownica z grubym wieńcem dobrze leży w dłoniach i dzięki niezbyt dużej sile wspomagania pozwala precyzyjnie zadawać kierunek jazdy. Mocno wyprofilowane fotele dzięki dość wysokiemu osadzeniu zapewniają dobrą widoczność dookoła, bardzo duże lusterka boczne z systemem RVM pozwalają dobrze obserwować otoczenie i drogę. Oprócz wspomnianego układu monitorowania tyłu pojazdu w CX-5 pojawiły się też inne nowoczesne rozwiązania wspomagające kierowcę: asystenci świateł drogowych HBCS (High Beam Control System), automatycznego hamowania SCBS (Smart City Brake Support) czy utrzymywania pasa ruchu LDW (Line Departure Warning).

HBCS sprawdza się świetnie w przypadku samochodów nadjeżdżających z naprzeciwka i momentalnie przełącza światła, ale gorzej, jeśli to my zbliżamy się do poprzedzającego pojazdu. LDW wydaje natomiast tak głośny i denerwujący dźwięk, że z pewnością będzie w stanie zwrócić uwagę kierowcy na zbliżanie się do linii rozdzielającej pasy ruchu.

CX-5 to udany samochód, który ma na pokładzie najnowsze zdobycze technologii opracowane przez inżynierów marki Mazda w ostatnich latach - i to za całkiem uczciwą cenę. Jeśli jednak spojrzeć na niego jako całość, to daleko mu do określenia "przełomowy". Nowy trend stylistyczny KODO i nowa technologia konstrukcyjna Skyactive to po prostu kolejny krok ewolucji - ewolucji w dobrym kierunku, której przetartymi przez CX-5 szlakami podąża już zaprezentowany niedawno model Mazda6.

  • Bardzo dobre właściwości trakcyjne
  • Kulturalny i dość oszczędny silnik
  • Świetna skrzynia biegów
  • Dobra jakość wykończenia
  • Przestronność wnętrza
  • Brak możliwości jakiegokolwiek sterowania napędami/trybami jazdy
  • Ewolucja, nie rewolucja
Sprawdź inne testy samochodów marki Mazda!Mazda CX-5 2,0 Skyactiv-G SkyENERGY - dane techniczne
Testowany egzemplarz: Mazda CX-5 2,0 Skyactiv-G SkyENERGY
Silnik i napęd
Układ i doładowanie:R4
Rodzaj paliwa:Benzyna
Ustawienie:Poprzecznie
Rozrząd:DOHC 16V
Objętość skokowa:1998 cm3
Stopień sprężania:14
Moc maksymalna:160 KM przy 6000 rpm
Moment maksymalny:208 Nm przy 4000 rpm
Objętościowy wskaźnik mocy:80 KM/l
Skrzynia biegów:6-stopniowa manualna
Typ napędu:4x4
Hamulce przednie:Tarczowe, wentylowane
Hamulce tylne:Tarczowe
Zawieszenie przednie:Kolumna typu McPherson
Zawieszenie tylne:Wielowahaczowe
Układ kierowniczy:Zębatkowy, wspomagany
Średnica zawracania:11,7 m
Koła, ogumienie przednie:225/65 R17 Yokohama Geolander
Koła, ogumienie tylne:225/65 R17 Yokohama Geolander
Masy i wymiary
Typ nadwozia:SUV
Liczba drzwi:5
Współczynnik oporu Cd (Cx):0,33
Masa własna:1425 kg
Stosunek masy do mocy:8,9 kg/KM
Długość:4555 mm
Szerokość:2165 mm
Wysokość:1670 mm
Rozstaw osi:2700 mm
Rozstaw kół przód/tył:1585/1590 mm
Prześwit (przód/tył):210 mm
Pojemność zbiornika paliwa:58 l
Pojemność bagażnika:503-1620 l
Specyfikacja użytkowa
Ładowność maksymalna:575 kg
Maksymalna masa holowanej przyczepy:1800 kg
Kąt natarcia:18,6 stopnia
Kąt zejścia:24,4 stopnia
Osiągi
Katalogowo:Pomiar własny(*):
Przyspieszenie 0-100 km/h:10,5 s
Prędkość maksymalna:197 km/h
Zużycie paliwa (miasto):8,1 l/100 km8,6 l/100 km
Zużycie paliwa (trasa):5,8 l/100 km6,5 l/100 km
Zużycie paliwa (mieszane):6,6 l/100 km7,3 l/100 km
Emisja CO2:155 g/km
Test zderzeniowy Euro NCAP:5 gwiazdek
Cena
Testowany egzemplarz:120 900 zł
Model od:94 400 zł
Wersja silnikowa od:94 400 zł

Mazda CX-5 2,0 Skyactiv-G SkyENERGY - galeria

Obraz
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
[1/19]
Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (28)