Opel Zafira B [awarie i problemy]

Szukając w miarę świeżego rodzinnego minivana trudno przejść obojętnie obok takiego auta jak Opel Zafira B. Samochód co prawda nie powala na kolana swoim designem, ale jest to bez wątpienia najciekawszy model w swojej klasie tuż obok Renault ScénicForda S-Max. Czy sobie na to zasłużył?

Historia modelu

Opel Zafira I generacji był produkowany od 1999 do 2005 roku aż w końcu przyszedł czas na zmiany. W tym okresie do salonów Opla trafiła Zafira II oznaczona litrą „B”. Samochód zadebiutował na wiosnę, a już jesienią Niemcy zaprezentowali wersję zasilaną sprężonym gazem ziemnym CNG. Po 3 latach od rozpoczęcia produkcji tego modelu przyszedł czas na facelifting.

Zgodnie z najnowszymi trendami zmiany były tak niewielkie, że można by doszukiwać się ich godzinami. Przemodelowane przednie reflektory, nowy przedni zderzak oraz nieco inne tylne lampy to najważniejsze zmiany w stylizacji Opla Zafiry B po liftingu. Wraz ze zmianami w designie pojawiły się też nieco mocniejsze wersje silnikowe w tym między innymi 1,6 Turbo CNG.

Od tego czasu samochód w niezmienionej formie był i jest produkowany w niemiecki Bochum i w polskich Gliwicach z tą jednak różnicą, że obecnie oferowany jest już nie jako Zafira tylko jako budżetowa Zafira Family. Następca, czyli Zafira Tourer C została zaprezentowana rok temu na targach motoryzacyjnych we Frankfurcie i sprzedawana jest od tego roku w salonach.

Silniki

Benzynowe:

R4 1,6 (105-115 KM)
R4 1,6 CNG (95 KM)
R4 1,6T CNG (150 KM)
R4 1,8 (140 KM)
R4 2,0T (200 KM)
R4 2,0T (240 KM) wersja OPC
R4 2,2 (150 KM)

Diesle z rodziny CDTI:

R4 1,7 (110-125 KM)
R4 1,9 (100, 120-150 KM)

Minivany często kojarzą się ze słabymi osiągami i jest w tym przekonaniu sporo racji, bo nawet topowa wersja Zafiry OPC przyśpiesza od zera do 100 km/h w niewiele poniżej 8 s. Choć moc 240 KM może wydawać się spora to w czasie jazdy oprócz szerokiego uśmiechu na twarzy nie uda się nam zawstydzić na światłach nawet mocniejszego diesla, a szkoda. Poza tym znalezienie wersji OPC na polskim rynku jest prawie niemożliwe.

Najrozsądniejszym wyborem będzie jednak 140-konna jednostka 1,8 l, która zapewnia przyzwoitą dynamikę i rozsądne spalanie. Podstawowy silnik jest za słaby, a turbodoładowane 2-litrowe motory sporo palą i nie gwarantują przy tym tak rewelacyjnych osiągów jakbyśmy się tego pierwotnie spodziewali. Odradzam zakup wersji 2,2 l, gdzie często dochodzi do awarii wtryskiwaczy. Podstawowa odmiana 1,6 CNG jest zdecydowanie za słaba, a tą mocniejszą nie dość, że trudno znaleźć to na dodatek często kosztuje on krocie.

Z diesli polecam najmocniejszą 150-konną wersję 1,9 CDTI, zużywa niewiele więcej paliwa niż słabsze odmiany silnikowe, a dzięki dużemu maksymalnemu momentowi obrotowemu całkiem przyzwoicie rozpędza ważącą około 1,5 tony Zafirę. Niestety większość egzemplarzy z jednostkami wysokoprężnymi ma za sobą już spore przebiegi i wymaga doinwestowania. Najczęściej uszkodzeniu ulegają w nich: wtryskiwacze systemu Common Rail, filtr cząstek stałych, dwumasowe koło zamachowe, turbosprężarka oraz zawór EGR – wyeliminowanie tych dwóch pierwszych usterek zwykle pochłania kilka tysięcy złotych.

Dane techniczne

Opel Zafira A dysponował tylko i wyłącznie napędem na koła osi przedniej, tak samo jest też w przypadku modelu B. Niektórzy będą narzekać, że przydałby się układ 4×4, ale takie rozwiązanie raczej nie przydaje się użytkownikom minivanów. W ofercie są 4 przekładnie: 5- i 6-stopniowa ręczna oraz 4- i 6-biegowa automatyczna. W przednim zawieszeniu zastosowano kolumny MacPhersona, a z tyłu belkę skrętną – takie rozwiązanie wystarczająco dobrze sprawdza się w minivanach. Tego typu auto powinno być przede wszystkim bezpieczne i jest, w testach zderzeniowych Euro NCAP Opel Zafira B otrzymała aż 5 gwiazdek.

Awaryjność

Opel Zafira B nie należy co prawda to aut podwyższonego ryzyka, ale ma swoje mankamenty. Najczęściej spotykanym problemem jest korodujący skraplacz klimatyzacji, który został umieszczony w nieodpowiednim miejscu.

Przed zakupem niemieckiego minivana warto też sprawdzić stan przegubów półosi napędowych, których uszczelniacze lubią często sprawiać niemiłe niespodzianki. Dość szybko wybijają się łączniki stabilizatora z przodu, ale inne elementy zawieszenia spokojnie wytrzymują nawet większe przebiegi. Co jeszcze może zawieść? Przede wszystkim alternator, łożyska manualnych skrzyń biegów, a także centralny zamek.

Naszym zdaniem

Opel Zafira B to duży przestronny samochód mogący zabrać na pokład 7 osób, ponadto zapewnia przyzwoitą przestrzeń bagażową. Atutem niemieckiego minivana jest również ciekawa oferta silnikowa i duża liczba atrakcyjnych cenowo części zamiennych. Wady to między innymi rozczarowujące osiągi, a także słaba jakość materiałów użytych do wykończenia wnętrza i trudności w znalezieniu auta z silnikiem wysokoprężnym w dobrym stanie technicznym. Ceny używanych egzemplarzy Opla Zafiry B wahają się od 25 000 do ponad 60 000 zł.

Regulamin komentowania

  • http://www.facebook.com/profile.php?id=100001978676618 Cezary Kopeć

    Dobre auto dla rodziny

    • Artek

      Amerykę odkryłeś.

      • Najwydesteluwaniuchniejszy

         wyraził tylko swoje zdanie, hejterze.

    • Hehe

       Dziwne, żeby rodzinne auto nie było dobrym autem dla rodziny. :D

      • Maeosto12

        geniuszu- tylko że jedne są lepsze a inne gorsze, np. w zafirze możesz poskładać ostatni rząd foteli na płasko dzięki czemu nie zajmują miejsca. W np.sharanie tak nie zrobisz.

        • Hehe

           bystrzaku, nie widzę w tym poście “najlepsze auto dla rodziny”, “jedne z lepszych rodzinnych” tylko “Dobre auto dla rodziny”. Doszukiwanie tak jak w Twoim przypadku innego sensu w tak oczywistym zdaniu jest bezsensowne jak cały Twój post i ten twój “podoba się” który mu dałeś.

  • Anonim

    Common Rail, filtr cząstek stałych, dwumasowe koło zamachowe, turbosprężarka, zawór EGR 

    Czy tylko ja mam wrażenie że te elementy to ~75% psujących się części w nowych samochodach? Najlepsze jest to że max. 2 elementy są potrzebne kierowcy, reszta to techniczno-ekologiczne wymysły które mogą się tylko zepsuć.

    • Artur Kuśmierzak

      Tak, ale tylko w dieslach.

      • Anonim

        To prawda, tylko że diesle stały się obecnie większością sprzedaży, potęguje to jeszcze downsizing i słaba oferta silników benzynowych.

  • Artek

    Jeżeli Opel poprawił zabezpieczenie antykorozyjne to wydawać by sie mogło że Zafira to najlepszy ,,rodzinny,, kompakt na rynku .
    Silniki Diesla to nic innego jak m-jet Fiata pod nazwą CDTI , a Diesle Fiata są świetne i bezproblemowe chyba sie zgodzicie ze mną.

    • Golfinhno

       Nie zgodzimy się bo najlepsze diesle robi VW, a najlepszym dieslem w historii został 1.9 TDI

      • wik

        To może coś jeszcze o 2,0 TDI hehehe

      • Artek

        No cóż , tylko że TDI to JTD lub M-jety pod inną nazwą , licencja kupiona przez Vaga i nic więcej.

      • Ktos

        tylko, że tdi Fiat sprzedał VW dawno temu palancie!!!!!

  • Kefir

    Które z silników diesla maja ten wymysł zwany filtr cząstek stałych?

  • Zafira BG

    Super samochód ,a silniku 1.9 150km dobre osiągi