Rodzinny i sportowy – Novitec Panda TwinAir (2012)
Prawda jest taka, że Fiat Panda ani rodzinnym, ani tym bardziej sportowym samochodem nie jest, jednak przynajmniej z tym drugim da się w pewnym zakresie coś zrobić, co udowadnia specjalizująca się w modyfikacjach Ferrari firma Novitec.
29.10.2012 | aktual.: 07.10.2022 20:58
Prawda jest taka, że Fiat Panda ani rodzinnym, ani tym bardziej sportowym samochodem nie jest, jednak przynajmniej z tym drugim da się w pewnym zakresie coś zrobić, co udowadnia specjalizująca się w modyfikacjach Ferrari firma Novitec.
Nowy Fiat Panda to w dużym stopniu stary Fiat Panda z jego wszystkimi zaletami i wadami. Auto jest na tyle przestronne, żeby przewieźć cztery osoby, ale jednocześnie tak małe, że o podróżach na drugi koniec Europy z całym dobytkiem trzeba raczej zapomnieć. Nie ma się oczywiście czemu dziwić, bo Panda jest samochodem stworzonym przede wszystkim do jazdy po mieście. Ten niewielki Fiat nie jest też autem sportowym, i to też nie powinno nikogo dziwić.
Jeśli jednak ktoś uparłby się, że chce mieć w swoim egzemplarzu nieco lepsze osiągi, niż oferuje model seryjny, to powinien udać się do siedziby firmy Novitec, gdzie specjaliści dodadzą trochę pieprzu Pandzie.
Jednym z silników instalowanych w Pandzie III jest 0,9-litrowy z rodziny TwinAir. Silnik ma zaledwie 2 cylindry i swoją pracą odrobinę przywodzi na myśl motor znany z Malucha. Oczywiście to zdecydowanie nowocześniejsza jednostka niż ta w Fiacie 126p. Ten silniczek, oprócz swojego słynnego systemu rozrządu, w zależności od wersji może mieć turbodoładowanie.
W Pandzie dostępne są obie wersje (wolnossąca i turbo), które różnią się dość znacznie osiągami. Podczas gdy odmiana bez doładowania rozwija moc 65 KM, to ta z turbosprężarką jest o 30% mocniejsza. Właśnie za auto z tym drugim silnikiem zabrał się Novitec.
Podczas prezentacji 0,9-litrowca Fiat informował, że w najmocniejszych wersjach motor powinien mieć moc około 100 KM. Jak widać Novitec nie odkrył nowego lądu, bo dzięki modułowi PowerJet 2, jego specjalistom udało się wycisnąć z silnika 99 KM. Pytanie, czy tuner posunie się dalej w swoich ulepszeniach i osiągnie większą moc?
Widoczne na zdjęciach auto potrzebuje 10,10 s na rozpędzenie się do 100 km/h (to wynik lepszy o 1,10 s od odmiany seryjnej) i rozwija prędkość 188 km/h (czyli jest o 11 km/h szybszy od fabrycznego wozu).
Tuner oferuje możliwość zainstalowania w pełni regulowanego zawieszenia, dzięki któremu można byłoby obniżać Pandę w zakresie od 35 do 80 mm. W prezentowanym egzemplarzu zmienione zostały tylko sprężyny, co poskutkowało obniżeniem Fiata o 35 mm.
Przód samochodu zdobi niewielki spojler, a zamiast seryjnych kół jest zestaw z 17-calowymi felgami N10 o szerokości 7,5”, które zostały obute w opony 215/35. Trzeba przyznać, że dobrym pomysłem było zamontowanie czarnych felg do białego nadwozia.
Również osoby posiadające Fiata Pandę z 1,3-litrowym silnikiem o zapłonie samoczynnym mogą udać się do Noviteca, by jego pracownicy zafundowali jednostce napędowej zastrzyk mocy. Przerobiony motor będzie miał 91 KM, co przekłada się na przyspieszenie do 100 km/h w 11,90 s i prędkość maksymalną 178 km/h.
Pamiętacie ponad 190-konnego Fiata Seicento made by Novitec? Panda na razie taka nie jest, ale kto wie, czy i kiedy będzie dysponować takimi osiągami. Może za rok…
Dane techniczne
- Typ: R2
- Ustawienie: z przodu, poprzecznie
- Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
- Objętość skokowa: 875 cmsup3/sup
- Doładowanie: turbosprężarka
- Moc maksymalna: 99 KM
- Objętościowy wskaźnik mocy: 113,14 KM/l (seryjny – 97,14 KM/l)
- Skrzynia biegów: 5-biegowa, manualna
- Typ napędu: na przednie koła
Hamulce i koła:
- Hamulce przednie: tarczowe, wentylowane, średnica 257 mm
- Hamulce tylne: bębnowe, średnica 203 mm
- Koła przednie: 7,5 x 17” N10
- Koła tylne: 7,5 x 17” N10
- Opony przednie: 215/35 R 17
- Opony tylne: 215/35 R 17
Masy i wymiary:
- Masa własna: 975 kg
- Stosunek masy do mocy: 9,85 kg/KM (seryjny – 11,47 kg/KM)
- Długość: 3653 mm
- Szerokość: 1643 mm
- Wysokość: 1516 mm (- 35 mm)
- Rozstaw osi: 2300 mm
Osiągi:
- Przyspieszenie 0-100 km/h: 10,10 s
- Prędkość maksymalna: 188 km/h
Źródło: autoblog