Audi A2 [awarie i problemy]

Audi A2 to pewnego rodzaju królik doświadczalny tej marki, na którym sprawdzono czy zastosowanie aluminium na dużą skalę w miejskim aucie ma sens. Nowe technologie, oszczędne silniki i przestronne wnętrze. Czego więc zabrakło do rynkowego sukcesu?

Historia modelu

Audi A2 ma swoje korzenie jeszcze w roku 1997, kiedy to podczas Frankfurt Motor Show zaprezentowano jego prototyp AI2. Finalna wersja miała swój debiut dwa lata później na tych samych targach. Produkcja ruszyła w 2000 roku, w kolejnych latach w ofercie silnikowej pojawiły się jednostki 1,2 TDI i 1,6 FSI.

W 2003 roku samochód przeszedł drobną modernizację, co widać między innymi po nowej atrapie chłodnicy. Audi A2 z powodu słabej sprzedaży zostało wycofane z rynku w 2005 roku, od premiery swoich nabywców znalazło niewiele ponad 170 000 sztuk. Zastosowanie zaawansowanych technologii okazało się gwoździem do trumny tego modelu, który z powodu wysokich kosztów produkcji był po prostu za drogi w zakupie. Toporna stylizacja również nie pomagała mu w przyciągnięciu klientów.

Silniki

Benzynowe:

R4 1,4 (75 KM)
R4 1,6 (110 KM)

Diesel:

R3 1,2 TDI (61 KM)
R3 1,4 TDI (75-95 KM)

Miejskie auta zwykle nie oferują przesadnie bogatej oferty silnikowej, często wyjątkiem są jednak samochody niemieckich producentów. Nie jest to jednak regułą, odstępstwem od niej jest na przykład Audi A2. Tutaj mamy do wyboru tylko 4 jednostki napędowe. Dla tych, którzy chcą kupić motor benzynowy polecam wariant 1,4 l. Co prawda miewa on problemy z zamarzającą odmą, ale na szczęście można bardzo łatwo wyeliminować ten problem.

Audi A1 Sportback 1,4 TFSI Ambition – testosteron w pigułce [test autokult.pl]Audi A1 Sportback 1,4 TFSI Ambition - testosteron w pigułce [test autokult.pl]Pamiętacie Audi A2? Nie? Nic dziwnego. Mimo że był to innowacyjny samochód, próba wejścia producenta z Ingolstadt w segment małych, miejskich aut skończyła się porażką....

Odradzam natomiast wybór mocniejszego silnika 1,6 FSI. Dlaczego? Ta jednostka jest co prawda najbardziej dynamicznym silnikiem, ale została wyposażona w bezpośredni wtrysk paliwa co sprzyja osadzaniu się nagaru na zaworach. Jego usunięcie wiąże się jednak z koniecznością demontażu niektórych elementów silnika przez co rosną koszty jego eksploatacji.

Nie warto inwestować też w wersje wysokoprężne, powód? Luzy na wale korbowym, które pojawiają się przy przebiegach rzędu 150 000-200 000 km. Jeśli już jednak musicie wybrać diesla, to mnie awaryjny jest ten mocniejszy. Ze względu na większą popularność znacznie łatwiej dostać też części do 1,4 TDI.

Nagminną przypadłością silników Audi A2 są wycieki, powinniśmy zwrócić na nie uwagę zanim zdecydujemy się na zakup konkretnego egzemplarza. Jeśli będziemy często korzystać z wysokich prędkości obrotowych to musimy liczyć się z podwyższonym zużyciem oleju silnikowego – nie zapominajmy o regularnym sprawdzaniu jego poziomu.

Dane techniczne

Wszystkie wersje Audi A2 dysponują napędem na przód, ale trudno się spodziewać czegoś innego w tym segmencie. Większość egzemplarzy zostało wyposażonych w 5-biegową skrzynię manualna, ale zdarzają się też wersje z 5-stopniową przekładnią zautomatyzowaną. W przednim zawieszeniu znajdziemy tu typowy układ z kolumnami MacPhersona, a z tyłu belkę skrętną. W testach zderzeniowych Euro NCAP Audi A2 otrzymało 4 gwiazdki.

Audi A3 2,0 TDI Ambiente – pozwól się zaskoczyć [pierwsza jazda autokult.pl]Audi A3 2,0 TDI Ambiente - pozwól się zaskoczyć [pierwsza jazda autokult.pl]W 1996 roku na rynku pojawiło się Audi A3, które zapoczątkowało segment aut kompaktowych premium. Na tegorocznych targach motoryzacyjnych w Genewie, producent z Ingolstadt zaprezentował najnowszą,...

Awaryjność

Ze względu na niewielką komorę silnika nasz mechanik nie będzie zadowolony, gdy przyjdzie mu wymieniać na przykład: kapryśny alternator, przepływomierz czy zapchaną przepustnicę. Wyjęcie tych podzespołów wymaga demontażu całego pasa przedniego, co jest czasochłonne. A czas to pieniądz!

Nietrwały jest również układ kierowniczy, nie dość, że szybko dochodzi do uszkodzenia drążków kierowniczych to na dodatek powszechne są przypadki defektu pompy wspomagania. Jakie jeszcze wady ma Audi A2? Przede wszystkim zbyt delikatne elementy przedniego zawieszenia, gdzie na polskich drogach bardzo szybko poddają się łączniki stabilizatorów i sworznie wahaczy, a także pękają sprężyny.

Audi A3 8P [awarie i problemy]Audi A3 8P [awarie i problemy]Luksus kiedyś kojarzył się głównie z długimi wystawnymi limuzynami, które były bogato wyposażone i dysponowały dynamicznymi silnikami, ale niestety kosztowały krocie. Jednak z czasem...

Uwaga! W wielu egzemplarzach dochodzi do pękania przewodów hamulcowych, warto je sprawdzić przed zakupem jeśli nie chcemy narazić się na zagrożenie zdrowia czy życia w czasie jazdy. Z kolei w tylnej części układu hamulcowego zacinają się szczęki, w których wystarczy nasmarować odpowiednie elementy. Do typowych przypadłości Audi A2 należy zaliczyć jeszcze nietrwałe odbojniki amortyzatorów, szwankującą sondę lambda, usterkowy czujnik stopu oraz awaryjny moduł komfortu.

Naszym zdaniem

Wybierając auto segmentu B z powodu obawy przed wysokimi kosztami eksploatacji mało kto decyduje się na samochód marki premium taki jak Audi A2. Sporo w tym racji, wiele napraw osprzętu silnika wymaga demontażu elementów nadwozia co wiąże się z większymi kosztami usług serwisowych. Oprócz wyżej wymienionych usterek mankamentami auta są jeszcze mały bagażnik i symboliczny 34-litrowy zbiornik paliwa w autach wyprodukowanych przed 2002 rokiem – starcza ledwo na przejechanie 300 km. Na szczęście w nowszych egzemplarzach został powiększony do 42 l.

Audi A2 ma jednak swoje zalety, o których po części wspominałem już wyżej. Bardzo przestronne jak na swój segment wnętrze, praktyczne schowki w podłodze pod nogami pasażerów na tylnej kanapie, wysoka jakość wykonania zwłaszcza we wnętrzu, dziecinnie łatwo demontowane lekkie tylne fotele, a także oszczędne silniki – diesle potrafią zużywać nawet około 3 l/100 km. Sami przyznacie, że to imponujący wynik. Ile trzeba wydać na ten model? Od 14 000 do 24 000 zł.

Regulamin komentowania

  • http://www.facebook.com/profile.php?id=100002529086930 Łukasz Jurek

    “Dla tych, którzy chcą kupić motor benzynowy polecam wariant 1,4 l”

    Wgl listy to tam są benzyniaki 1.3 i 1.6 … Więc chyba się autor pomylił :)

  • http://www.facebook.com/profile.php?id=100002529086930 Łukasz Jurek

    “osadzaniu się nagaru na zawora.” – kolejny błąd ;) Ktoś chyba na kolację zjadł “ch” :)

    • Artur Kuśmierzak

      Tak, już poprawione.

  • Tomi

    jednym słowem tandeta za duże pieniądze. nigdy nie kupię tego modelu

    • Anonim

      Ty jak zwykle w swoim świecie żyjesz :D Auto było jednym z bardziej zaawansowanych konstrukcji w swoim czasie, dobrze wykonanym i mało awaryjnym. Jednak jak dla mnie jedyny sens jazdy takim autem jest wtedy, gdy zależy nam na jeździe za małe pieniądze i wybierzemy diesla. 

      • Tomi

        jeśli to było tak świetne auto jak mówisz, to dlaczego była tak słaba sprzedaż tego modelu?

        • Anonim

          10 lat temu te auto kosztowało coś około 70-tys, a lepiej wyposażone wersje dobijały do stówy. Wtedy za te pieniądze można było kupić np. passata czy inne auto klasy średniej. Można dodać jeszcze konkurenta a-klasę, który był trochę tańszy i jak to mercedes, cieszył się większym zainteresowaniem wśród emerytów ;]

        • Misiek

          Ten samochód jest bardziej rozwinięty niż samochód jakim będziesz jeździł za 25 lat. O ile w ogóle będziesz czymś jeździł.

        • Tomekk533

          żałosny jesteś zasrańcu

    • Anita30091994

       Ty debilu tandeta ? audi a2 to piękne auto ,WYPOSAŻENIE ,BEZPIECZEŃSTWO. Masz mały móżdżek żeby to wszystko ogarnąć .TY PEWNIE NIE ZBUDOWAŁBYŚ  NAWET KARMNIKA .

  • Jacko

    Ta litania  drobnych  możliwych usterek  pomija jeden ale bardzo  ważny  aspekt – ten  model latami  był najmniej awaryjnym i   najmniej usterkowym  samochodem, nie tylko w swojej klasie, ale często  ogólnie

  • Vytg

    Male auto a dlugi artykul:)Jak zawsze gdy jest opis uzywanego auta zza Odry to litania usterek jest dluga.

    Odwrotnie jak z Japonskimi:)

    • Ruski4

      Raporty awaryjności mówią zupełnie co innego i to na nie bym patrzył a nie na komentarz 15 letniego trolla.

      • Aaa

        A sprawdzałeś te raporty? Czy tylko piszesz co ci się wydaje?

  • Anonim

    Jest tu pewna nieścisłość. Najpierw można przeczytać, że największym mankamentem jest zbiornik paliwa 34 litry wystarczający na przejechanie 300km a później, że oszczędny silnik spala 3l/100km. Według mnie przy takim spalaniu auto przejedzie ciutkę więcej…

    • Wiktor.

      Bo 3-cylindrowy Diesel podobno pali 3L na setkę. Za to volkswagenowskie benzyny kotłują paliwo jakby miały 2x większą moc i pojemność…

      • Anonim

        Ech… Chodziło mi że jedno zaprzecza drugiemu a Ty jakąś propagandę przy okazji uprawiasz. Nie ma oszczędnych silników benzynowych – wszystko zależy od kierowcy a nie od marki, Albo jeździsz ekonomicznie albo pali jak smok.

        • Wiktor.

          Ale. Są silniki, w których można zbliżyć się do deklaracji producenta albo je nawet przebić, a są silniki, które palą 3x tyle co w danych technicznych i nie jest możliwe w normalnych warunkach osiągnąć taki wynik.

        • Anonim

          Chcesz mi powiedzieć, że silnik 1.4 z tego Audi pali 20l? Nie wydaje mnie się…

        • Wiktor.

          Zauważ, że nie pisałem konkretnie o tym silniku, tylko ogólnie o silnikach benzynowych VW…
          Autor w tekście podaje spalanie 10l/100km jest to duże spalanie dla 75 konnego 1.4 w tak małym aucie, a producent pewnie podawał w okolicach 5L/100km…

  • Anonim

    Zdaje się, że pominięto ty jedną z najważniejszych zalet tego samochodu. O ile się nie mylę, karoseria tego samochodu jest w całości wykonana z aluminium, co całkowicie eliminuje kosztowne wizyty u blacharza, Co więcej, po kolizji naprawiony element nie zacznie gnić po zimie. Wyobraźcie sobie: żadnych dziur w podłodze, żadnego spawania progów, żadnych reperaturek nadkoli etc. Jest to doskonały samochód “z drugiej ręki.”

    • michal_andy

      A w razie nawet małej kolizji nowe aluminiowe elementy kosztują krocie. Klepanie aluminium nie wchodzi w grę, więc każda stłuczka to worek pieniędzy.

      • Anonim

        Każdy medal ma 2 strony

    • Maroo

      Podłoga nie jest z aluminium. 

      • Anonim

        Nie? Zdawało mi się, że całość jest z aluminium.

        • Audi A2

          Jest z praktycznie cały z aluminium, nawet space frame, tak samo jak w Audi R8. Jeżdżę tym samochodem, jest znakomity, ale też nie tani. Zadbany egzemplarz potrafi zawstydzić ceną nie jedno auto wyższej klasy. Podłoga w A2 w większości jest zrobiona z arkuszy aluminium i aluminium formowanym metodą hydroformed. 
          Na dachu są wytłoczone pasy od przodu ku tyłowi bo jak wiadomo Aluminium jest miększe od stali a te pasy wzmacniają konstrukcje dachu. Minusem takiego nadwozia jest to, że nie można przyczepić anteny do radia CB przy użyciu magnesu ;)

  • YoshVw

     posiadam autko od 2 lat i powiem szczerze ze nie zamienił bym na inne, oszczene to malo powiedziane 300km na baku? ja przejechałem trase prawie 600 km ! zadnej rdzy ,tanie cześci z vw polo i fabi , bagażnik jest duzy bo jest przedzielony na 2 częsci , a co do awaryjności to był jednym z najmniej awaryjnych samochodów swego czasu

    • Artur Kuśmierzak

      Chodzi o wersje benzynowe, to wynik z odgrzebanego przez mnie testu długodystansowego.

      • Darek11071

        witam pisze Pan że w audi a2 jedną z częstych usterek jest pojawiający się luz wału korbowego,czym się on charakteryzuje i jak się to naprawia?

    • Jedrolini

      Cześć.
      Zamierzam kupić a2 w najbliższym czasie.Czy mogłbyś poradzić jaką wersję i na co zwrócić uwagę?Dzięki z góry.Jędrek z gór

  • Protagonista

    starcza ledwo na przejechanie 300 KM

    Koni Mechanicznych?
    bo kilometry opisujemy km. 

    • Artur Kuśmierzak

      Już jest ok.

  • Entuzjasta

    srodek jak w vw polo nawet deska rozdzielcza jest taka prostopadła

  • 5fat

    Jeden z najbardziej obrzydliwych samochodów, jakie kiedykolwiek powstały. Wprawdzie po tej marce nie ma się co spodziewać, albo klepie tą samą nudę od 20 lat, albo właśnie “eksperymentuje” z takimi paździerzami.

    • Zenek

       A R8, A7, A5?

      • Paweł

        Nie karm trolla.

    • Janeczka

      Obrzydliwe jest to co ci w kibelku na klopie  z dupci wyleci .

  • German

    Jedno z najrozszych gowienek motoryzacji.

  • Tomek

    Bzdury Bzdury Bzdury w tym teście.
    Jeżdżę A2 1,4 tdi już siedem lat,Między innymi, pisze gość w teście że jest symboliczny bak na 34 l i że ledwie starczy na 300km,
    a potem sam sobie przeczy pisząc że audi a2 spala nawet 3l na sto.
    Oczywiście z tymi 3 litrami na sto km, to bujda , nierealne do osiągnięcia , najmniej w trasie spala 4,5 l to i tak nie do pobicia jechałem cały czas 120 km/h
    na baku w mieście przejeżdżam 500 km , a nie jak pisze ledwo 300
    Droga eksploatacja to kolejna bzdura , części silnika i zawieszenia są z vw Polo i skody Fabi czyli dużo i tanio.
    Bagażnik jest mały tylko pozornie, przez to że jest bardzo głęboki, nad może spakowałem do niego 4 duże torby sportowe składane łóżeczko turystyczne i gitarę, sam się zdziwiłem miejsca na nogi z tyłu jest sporo, wydaje się że więcej niż w a4 , wiem bo też nim jeżdżę.
    Każdy kto wsiądzie jest zaskoczony ilością miejsca w całym aucie, one tylko z zewnątrz wydaje się nie duże.
    Z wszystkimi poprzednimi autami miałem po czasie ten sam problem Korozja zaczynająca się od wyprysków jest jak rak i naprawy blacharskie są bardzo kosztowne.
    W audi a 2 ten problem nie istnieje jest całe aluminiowe.
    Aha i jeszcze dla osiołków którzy piszą , cytuję  ” jeśli to było tak świetne auto jak mówisz, to dlaczego była tak słaba sprzedaż tego modelu” odp, brzmi Bo wersja np. którą jeżdżę 14 tdi kosztowała 90 tyś zł, a podobnych gabarytów mercedes klasy A, który wykonaniem i jakością, pomijając to że gnije nie dorasta audi a2 do pięt, kosztował 1/3 mniej .
    To jest najlepsze że teraz możemy kupić tak świetny samochód za ok, 20 tyś zł

    • JANECZKA

       Prawda tez jeżdżę audi a2 1.4 tdi auto prowadzi się świetnie w środku dużo miejsca  jest bardzo oszczędny  części tanie jak Pan pisze pasują od VW skody  i seata koszty robocizny ? no cóż trzeba mieć prywatnego mechanika .Pozdrawiam

  • Pablo

    Ale stek bzdur :D

  • romek

    witam posiadaczy audi a2 ja posiadam A2 1.6 fsi 2002 roku od 3.5 roku full obcja

    czytając ten artykuł odnoszę wrazenie ze piszący nie jezdził i nie serwisował nigdy A2

    parę uwag nadwozie lepsze niz premium jedna wada brak podłokietnika i miejsca na gaśnice ale to da się dorobić wygodny ale przestronny w środku można jezdzić po mieście i w trasy po autostradzie 130-150 km/h kwestia odpowiednich opon dobrych opon nie badziewia

    spalanie 1.6 fsi miasto zima ok 8-9,5 zimnym , a 8 na ciepłym silniku w lecie ok 7-8 litrów miasto , trasie przy 90 km/h 4.0 – 4.7 przy 4 osobach a 130 km/f ok 5.5 6.0 litrów /100km

    1/ wada odpływu wody z szyby przedniej która spływając jeje się na lampy przednie które zaparowują zle zaprojektowany plastik podszybia .

    2/ komora silnika jest dość duzo miejsca i dość dobry dostęp problem jest z maską silnika niedopracowane bo jakby co nastąpił pożar — dyszy gaśnicy nie włożysz bo niema jak

    wady silnika — 1.6 fsi

    1/ świece ngk orginał czteroelektrodowe to pomyłka nie spalają paliwa i idzie to w katalizator który rozlatuje sie wymieniłe 2 razy do 100 000 km –załozyłem swiece Denso platyny jednoelektrodowe spalanie spadło o ok 1 -1.5 litra i jest OK

    2/ trzeba wymienić odmę przy ok 100 000km jest delikatna i badziewiasta zwłaszcza ta gumka i sprężyna — falowanie obrotów i spalanie i wycieki oleju leci uszczelniacz wału korbowego tylko oryginał z serwisu

    3/ nagar na zaworach paliwo ma niewiele wspólnego 98 czy 95 oktan lecz jakość oleju silnikowego , odmy i obrotów silnika duze obroty to ciągnie olej do kolektorów i zachlapuje zawory i zawór erg spalin ja dorobiłem filtr sadzy by olej z sadzą się nie mieszał i tej papki nie było po 30 000 jest jak nowy lub zastosować lublifikację z odpowiednim środkiem do mycia zaworów

    4/ benzyna 98 dlatego ze stopień sprezania jest wysoki i efekt spalania stukowego jest grozny — wypala pod uszczelką aluminium kadłuba silnika — silnik cały alu

    5/ olej silnikowy tylko syntetyk bez względu na przebieg i to dobrej firmy bo lecą panewki . Dla znawców tematu — powinien być ocieplany bak paliwa by woda się nie skraplała w okresie chłodów i nie była pompowana z benzyną do spalania .

    zawieszenie:

    tył belka Ok lecą podkłatki gumowe pod sprężynami — takie mamy drogi

    przód– łączniki końcówek stabilizatora i gumki stabilizatora tanie części

    ogólnie samochód bardzo dobry i wygodny ale trafic egzemplarz
    niezajechanym silnikiem to sztuka a blachy nadwozia nie da się wyklepać i to jest fajne , jest masa blach na Allegro jak by co odpukać
    pozdrawiam i szerokości bez mandatów

  • piotr

    Jak czytam całą opinie autora tekstu to przez ponat pieć lat jeździłem gu… szmelcem dziekuje za oświecenie mnie bo przez te wszystkie lata myślałem ze narescie mam idealne auto nie awaryjne dobrze wykonane i śliczne a silnik o przebiegu 340tyś co dalej pieknie pracuje to pewnie tylko złudzenie

  • LyLi

    Ponad 5 lat pełnego użytkowania… ZERO awarii, tylko wymiana oleju+filtr i zmiana kól na sezon, raz H7 (to wszystko z eksploatacji serwisowej) jedyny minus to zawieszenie twarde ale sa tego plusy i minusy (można się przyzwyczaić) reszta bez zastrzezen, autor tekstu chyba w zyciu nie widział tego samochodu na własne oczy, a cały opis to większości stek bzdur -> sucha niesprawdzona teoria wyssana z internetu…

  • Ali 38

    Kupilem to auto miesiac temu w roku 2013, malzonka sobie wybrala taki model. Bylem troche w obawie bo nie slyszalem o tym aucie nic pozytywnego, ale mamy je juz drugi mc. i smigamy az milo. Silnik 1.4 16v fakt w miescie pali 7/8 lit ale trasa to juz 5,5 5,8 bez jakiegos starania sie o wynik, ale nie to mam tu przekazac a jakie jest auto w calosci. Jest super jest wygodne jest przestronne jest ciekawe jest godne polecenia. Fakt kupilem prywatnie sam w Niemczech od pierwszego wlasciciela z kpl. dokumentow, kluczykow itd auto z przebiegiem 136 tys. i udekumentowanym serwisem.
    I może to powoduje moje zadowolenie i zaskoczenie autem, znajoma w Berlinie ma A2 z 2004 roku jako pierwsza wlascicielka i tez smiga bez problemu. A, auto jest zaskakujaco wygodne w trasie 500/600 km czy 1000 nie robi problemu i ma fajny zestaw radio-glosniki, niby fabryczen Audi Concert a zrobione przez Bosse

  • Kapitan Ameryka

    Dlaczego Autor pisze o małym bagażniku? Mały to chyba w A3! Co do 42 litrowego baku to jest on chyba za duży.

  • Mirek

    Zapraszam na forum Audi A2 http://www.audia2.fora.pl dowiecie się całej prawdy.