Kradzież samochodów w Polsce - najpopularniejsze modele, metody i statystyki województw

Kradzież samochodów w Polsce - najpopularniejsze modele, metody i statystyki województw

fot. Lauren Paulsen na lic. CC
fot. Lauren Paulsen na lic. CC
Mariusz Zmysłowski
20.10.2012 16:00, aktualizacja: 18.04.2023 11:19

W ciągu ostatnich lat liczba kradzieży aut w Polsce znacznie spadła. Nie oznacza to jednak, że mamy się z czego cieszyć, bo wciąż ginie u nas wiele samochodów. Gdzie kradnie się ich najwięcej? Jakie marki są wśród złodziei najpopularniejsze? Jakie metody są stosowane najczęściej?

W ciągu ostatnich lat liczba kradzieży aut w Polsce znacznie spadła. Nie oznacza to jednak, że mamy się z czego cieszyć, bo wciąż ginie u nas wiele samochodów. Gdzie kradnie się ich najwięcej? Jakie marki są wśród złodziei najpopularniejsze? Jakie metody są stosowane najczęściej?

W 2000 roku skradziono około 70 tys. pojazdów. Statystyki z 2011 pokazują wyraźny spadek. Zanotowano wtedy 16 tys. zgłoszeń kradzieży. Z drugiej strony niepokojący jest fakt, że oznacza to niewielki wzrost w stosunku do roku 2010. Dopiero po 2012 będzie można powiedzieć czy faktycznie jesteśmy na początku okresu tendencji wzrostowej, czy był to jedynie chwilowy skok.

Najwięcej samochodów skradziono z parkingów niestrzeżonych oraz tych usytuowanych wzdłuż ulic. Na nic zdaje się również trzymanie samochodu na własnej posesji lub w garażu. W 2011 roku z takich miejsc złodzieje zabrali ponad 1,5 tys. pojazdów.

Volkswagen Passat B6 2005 - 2010
Volkswagen Passat B6 2005 - 2010

Czynnikami, które zwiększają kradzież aut w danym regionie jest jego bliskość granicy, bezrobocie i duża liczba zarejestrowanych samochodów. W 2011 roku do kradzieży dochodziło najczęściej w województwie Śląskim. Policja otrzymała tam 2538 zgłoszeń. Tuż za Śląskiem w tym niechlubnym rankingu znajduje się Wielkopolska. Tam skradziono w 2011 aż 2205 pojazdów. Jeśli chcecie spać spokojnie, nie martwiąc się o swoje auto przeprowadźcie się na Podlasie. Tam przez 2011 rok ukradziono zaledwie 124 samochody. Poniżej znajdziecie pełne statystyki dla wszystkich województw:

Lp.WojewództwoLiczba kradzieży
1.Śląskie2538
2.Wielkopolskie2205
3.Łódzkie1499
4.Dolnośląskie1492
5.Pomorskie1346
6.Małopolskie1007
7.Kujawsko-pomorskie918
8.Zachodniopomorskie684
9.Mazowieckie553
10.Lubuskie485
11.Warmińsko-mazurskie356
12.Świętokrzyskie315
13.Lubelskie206
14.Opolskie157
15.Podkarpackie139
16.Podlaskie124

Nie jest zaskoczeniem, że w 2011 roku najczęściej kradziono Volkswageny Passaty. Na drugim miejscu znajduje się Volkswagen Golf. Kolejna pozycja w rankingu, jednak z dużo mniejszą liczbą przestępstw należy do Audi A4. Co ciekawe, pierwsze miejsce zajmuje również Seat Leon, jednak tyczy się to nieco inaczej skonstruowanego kryterium. Po porównaniu liczby zarejestrowanych samochodów i zainteresowania modelem wśród złodziei, okaże się, że w 2011 aż 1,1 proc. wszystkich Leonów w Polsce zostało skradzionych. Pełne statystyki dotyczące 15 najczęściej kradzionych aut w naszym kraju znajdziecie poniżej:

Lp.ModelLiczba kradzieżyLiczba zarejestrowanychStosunekkradzieże/zarejestrowane
1.Volkswagen Passat1176536 0000,21%
2.Volkswagen Golf1116842 0000,13%
3.Audi A4736184 0000,4%
4.Seat Leon34631 0001,1%
5.Audi A6 34387 0000,39%
6.Honda Civic314165 0000,19%
7.Škoda Octavia 295166 0000,17%
8.Fiat Cinquecento294223 0000,13%
9.Audi A325152 0000,48%
10.Volkswagen Polo228274 0000,08%
11.Seat Ibiza227120 0000,18%
12.Fiat Panda217104 0000,2%
13.Toyota Corolla216178 0000,12%
14.Audi 80216216 0000,1%
15.Volswagen Touran20623 0000,89%

Niestety nie ma sposobu na złodzieja. Nasi rodzimi specjaliści z tej branży doszli już do perfekcji w omijaniu zabezpieczeń, nawet tych najbardziej zaawansowanych. Włamania dokonuje się za pomocą specjalnych łamaków. Wywarzają nimi drzwi, a po wejściu do kabiny podmieniają komputer sterujący pracą silnika i odjeżdżają. Niestraszne są im fabryczne alarmy, immobilisery i blokady mechaniczne. Najlepsi, celujący w najbardziej luksusowe samochody nie martwią się nawet GPS-ami śledzącymi auto. Stosują urządzenia zakłócające sygnał (tzw. Jammery GPS).

Volkswagen Golf VII 2,0 TDI DSG Highline
Volkswagen Golf VII 2,0 TDI DSG Highline

Wciąż bardzo popularne są również metody bardziej agresywne. Sposób na koło polega na podjechaniu do jadącego auta i zasygnalizowaniu kierowcy, że jego opona jest przebita. Ofiara zatrzymuje się, wysiada z auta, a złodziej szybko siada za kierownicą jego pojazdu. Akcja trwa sekundy. Czasem opony są specjalnie przekłuwane, żeby uczynić akcję bardziej realistyczną.

Jeszcze do niedawna w Polsce królowały duże, zorganizowane grupy przestępcze tworzone przez nawet do kilkudziesięciu osób. Obecnie regularnymi kradzieżami zajmują się 2-4 osobowe zespoły pracujące dla paserów.

W stawce zgłaszanych kradzieży, według szacunków policji 10 proc. to tzw. kradzieże na lipę. Właściciele podstawiają auta złodziejom za odpowiednią opłatą. Następnie dochodzi do wyłudzenia ubezpieczenia. Ten sposób używany jest również przez osoby, które spowodowały wypadek i uciekły z miejsca zdarzenia.

Obraz

Według policyjnych informacji największa liczba aut jest rozbierana na części, a później wystawiana na sprzedaż na giełdach samochodowych oraz na aukcjach internetowych. Tyczy się to przede wszystkim tańszych samochodów. Te najbardziej luksusowe błyskawicznie trafiają za wschodnią granicę.

Jeśli zdarzy się nam kupić kradzione auto, gdy sprawa wyjdzie na jaw policja zarekwiruje auto. Niestety w większości przypadków jesteśmy skazani na straty finansowe, ponieważ dopiero po schwytaniu złodzieja sprawa może zostać zgłoszona do rozpatrzenia w trakcie trwania procesu karnego. Jedynym pewnym ratunkiem jest posiadanie auta przez okres przynajmniej trzech lat i brak zgłoszenia ze strony prawowitego właściciela.

Źródło: motofakty

Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (21)