Świece żarowe – jak wykręcić urwaną świecę bez demontażu głowicy silnika?

Wśród wielu możliwych usterek silników wysokoprężnych jedną z najczęściej występujących i trudnych w usunięciu są awarie świec żarowych. Przy wykręcaniu uszkodzonych świec łatwo je urwać. Co wtedy zrobić? Czy można usunąć urwaną świecę w inny sposób niż przez demontaż głowicy?

Świece żarowe są nieodłącznym elementem silnika o zapłonie ZS (Diesla). Ich rolą jest podgrzewanie powietrza w komorze wstępnej lub komorze spalania w celu umożliwienia samozapłonu mieszanki. Świece żarowe spotkamy zarówno w starszych, jak i nowszych silnikach.

Pracują one przy uruchomieniu jednostki napędowej oraz w nowszych silnikach przez krótki czas podczas jazdy przy zimnym silniku. Warto zauważyć, że im bardziej zużyty jest układ wtryskowy samochodu, tym bardziej do zapłonu potrzebne jest ciepło uzyskiwane od świec żarowych. Więcej o samych świecach żarowych dowiecie się z artykułu Artura.

To sprawia, że najwięcej pracy z podgrzewaniem świece żarowe mają w zimie. To wtedy widać najwięcej problemów i niesprawności z nimi związanych. Przed zimą wielu kierowców decyduje się na ich wymianę.

Jeździsz dieslem? Zobacz, jak przygotować się do mroźnej zimy! [poradnik]Jeździsz dieslem? Zobacz, jak przygotować się do mroźnej zimy! [poradnik]Ze względu na wysokie koszty benzyny wiele osób jeszcze kilka lat temu decydowało się na auta z silnikiem wysokoprężnym. Od tego czasu ceny się zmieniły, ale wielu kierowców pozostało przy dieslu. Jak o niego zadbać podczas mroźnej zimy?

Jednak, zdawałoby się, prosta czynność potrafi sprawić wiele problemów. Często bowiem zdarza się, że świec nie można wykręcić, bo są zapieczone lub urywają się w trakcie odkręcania. Nie ma na to reguły i jest to niezależne od działania mechaników. Jeżeli świeca żarowa ma się urwać, to i tak do tego dojdzie. Są modele aut, w których istnieje podwyższone ryzyko takiego obrotu sprawy.

Do najczęściej spotykanych awarii tego typu dochodzi w silnikach Mercedesa (CDI), Oplach z silnikami DTI i CDTI oraz w Toyotach z jednostkami D4D. Urwaniu świecy żarowej sprzyja fakt, że wielu producentów konstruuje świece długie i cienkie, z gwintami M8 i M10.

Najgorzej w tym wszystkim ma klient. Kiedy przyprowadza samochód do warsztatu na wymianę świec żarowych, rzadko kiedy dostaje informację, że istnieje ewentualność niepowodzenia. Z kolei mechanicy nie są winni urwaniu świec. Powstaje zatem sytuacja patowa, w której to klient narażony jest na wysokie koszty.

Warto podkreślić, że usunięcie takiej świecy często nawet dla pracowników autoryzowanego serwisu jest bardzo trudne. Problemem są głównie koszta. Urwana świeca żarowa oznacza, że pozostałą część należy wyjąć od strony głowicy silnika. Oznacza to konieczność jej zdjęcia, a to generuje duże wydatki. Nierzadko zdjęcie głowicy w aucie wysokiej klasy to 5000-6000 zł.

Okazuje się jednak, że pojawiło się również na rynku polskim rozwiązanie, które eliminuje tę niedogodność. Mowa o wykręcaniu świec żarowych specjalnymi narzędziami. Zestaw takich narzędzi można oczywiście kupić, ale jest bardzo drogi – kilkanaście tysięcy złotych. Dlatego warto powierzyć tę usługę mechanikom, który przyjadą ze wspomnianym narzędziem i wykręcą świece bez zdejmowania głowicy.

Jak zatem prawidłowo wykonać taką wymianę za pomocą specjalistycznych narzędzi? Po pierwsze należy używać narzędzi przystosowanych do konkretnych silników. Na szczęście producent wyposaża mechaników w cały potrzebny zestaw z różnymi końcówkami, co pozwala na naprawę praktycznie wszystkich modeli silników.

Uszczelka pod głowicą – czemu służy, dlaczego pęka, jak się ją wymienia? [poradnik]Uszczelka pod głowicą - czemu służy, dlaczego pęka, jak się ją wymienia? [poradnik]Uszczelka umieszczona pod głowicą nie jest podzespołem eksploatacyjnym i właściwie nie powinna ulegać uszkodzeniu. Czasem jednak jest inaczej. Dlaczego się tak dzieje, jak w porę wykryć taką usterkę i jak ją wyeliminować?

Po drugie po wyjęciu świecy konieczne jest oczyszczenie otworu w głowicy na żarnik świecy. Kolejnym etapem jest frezowanie gniazda świecy w głowicy. Problem może być też z samym gwintem. Jeśli świeca była zapieczona, to uszkodzony mógł zostać gwint – na świecy albo w głowicy. W pierwszym wypadku konieczne jest odświeżenie gwintu gniazda świecy lub zamontowanie wkładki z nowym gwintem. W drugim przypadku trzeba poprawić gwint gwintownikiem w głowicy.

Ważne jest oczyszczenie gwintów przed ponownym montażem. Jeśli nie zostanie to wykonane poprawnie, to świece mogą ulec zapieczeniu. Aby tego uniknąć, smaruje się gwint nowej świecy specjalnym smarem. Później świecę należy dokręcić kluczem dynamometrycznym z wartością zalecaną przez producenta (zazwyczaj 10-25 Nm). Ostatnim etapem jest sprawdzenie szczelności dokręcenia.

Okazuje się, że w praktyce metoda ta daje bardzo dobre wyniki. Dzięki zastosowaniu narzędzi dedykowanych nie ma potrzeby zdejmowania głowicy, co skutkuje naprawą około dziesięciokrotnie tańszą i szybszą. Koszt wykręcenia jednej świecy żarowej to około 300-500 zł netto. Koszt zależy głównie od typu silnika, dostępu do świec oraz tego, czy ktoś już wcześniej próbował się z nimi mocować.

Ciekawe w takim sposobie naprawy jest to, że mechanik dysponujący zestawem narzędzi jest mobilny i może bez problemu dojechać do klienta. Oznacza to, że nie trzeba transportować lawetą niesprawnego samochodu, co znacznie ogranicza wydatki i podnosi standard takiej usługi.

W przypadku zaistnienia takiej awarii warto powierzyć usługę wykręcenia świec żarowych profesjonalistom. Istnieją zakłady, które specjalizują się właśnie w usuwaniu takich usterek. Wyspecjalizowane firmy mają zazwyczaj całe zestawy narzędzi, do różnych marek i z różnymi uchwytami. To ważne, ponieważ każdy przypadek urwania świecy jest inny, przez co często trzeba stosować rozwiązania niestandardowe.

Za pomoc w realizacji artykułu dziękuję firmom Mechaniq oraz Makotechnika.

Regulamin komentowania

  • Łukasz

    “im bardziej zużyty jest układ wtryskowy samochodu, tym bardziej do zapłonu potrzebne jest ciepło uzyskiwane od świec żarowych” Bzdura. Nawet nowy i “sprawny” układ wtryskowy nie zapewni rozruchu silnika, jeżeli ten nie bedzie miał odpowiedniego ciśnienia sprężania.

  • Gość

    Artykuły sponsorowane się pojawiają?

    • Kamil_kobeszko

      Nie, nie mamy w tym żadnego interesu. Problem w tym, że jest to technologia dość nowa i aby zapewnić Wam możliwość podejrzenia jej na zdjęciach musieliśmy poprosić o pomoc wymienione zakłady.

  • LONGERRS

    Ja pamietam jak pracowałem u kumpla w warsztacie i urwał świece od Dodga Caravana 3.3 V6 (było o tyle dobrze że to było to z przedniej strony cylindrów) sporo się głowił jak o zrobić w końcu nadspawał jakąś srubę i pneumatem ja szarpał w końcu puściła xD

  • AutoService


    Za pomoc w realizacji artykułu dziękuję firmom Mechaniq oraz Makotechnika.”

    Co raz częściej zaczynam powątpiewać w waszą redaktorską niezawisłość..

    Jestem właścicielem warsztatu na obrzeżach stolicy a więc
    należę do grona niezbyt tanich mechaników. Dlatego w momencie jak czytam o tych
    prawdopodobnie wyssanych z palca firm zajmujących się naprawą bez zdjęcia
    próbujących usprawiedliwić wyjątkowo Duży koszt wykonywanej przezeń usługi to
    aż mnie krew zalewa tym bardziej, że inni to czytają i podświadomie upośledzają
    się tym samym na normalność.. Nie dajcie się ogłupić! Uśredniony koszt zdjęcia
    głowicy (silniki rzędowe) oraz jej obróbki wraz niezbędnymi częściami pokroju
    zestaw uszczelek oraz uszczelniaczy z wliczoną już naprawą zwykle jednej
    oberwanej świecy to ok. 1200 PLN.

    Nie muszę dodawać, że mowa o uczciwym traktowaniu klienta i
    ceny daleko różne od tej raptem jednodniowej naprawy powinny dać wam do
    myślenia. Dziękuję za uwagę.

    • AutoService

      Nie będzie erraty bo choć moje poprzednie wypociny są nie pozbawione błędów ogólnie zrozumiałym kontekst pozostał.. ;o)

      • Tomasz

        to ja nie rozumiem Twojej wypowiedzi AutoService?, koszt 1200 PLN za taką robotę rzeczywiście jest realny i jest OK, ale to i tak jest 3-4 razy więcej niż wykonanie naprawy metodą opisaną w artykule, która kosztuje ok. 300 PLN i zajmuję tylko parę godzin i nie trzeba zdejmować głowicy. Więc jakie ogłupianie masz na myśli?

      • Kamil_kobeszko

        Rozumiem, że czasem koszt zdjęcia może być niższy niż napisałem. Niestety są takie pojazdy, w których jest on bardzo wysoki i wartości 5-6 tyś PLN są bardzo realne. Wystarczy spojrzeć jak to wygląda np. w 2.7 HDI i innych podobnych wysoce zaawansowanych konstrukcjach. Co w przypadku prawie nowego 2-3 letniego auta wysokiej klasy? Nie wszystkie silniki to typowe R4 Jakby rzeczywiście, każdą głowicę dało się zdjąć za 1200zł, to firmy, które specjalizują się na wykręcaniu świec żarowych po prostu by nie istniały.

        Przecież każdy może zdecydować za siebie. Moim zdaniem jednak warto wiedzieć, że można taką naprawę zrealizować  też innym, zazwyczaj tańszym sposobem. Jedna urwana świeca ze zdjęciem głowicy (zakładam typowy silnik R4 to 1200zł), a jej wykręcenie to 300-500zł.

  • Toudihr89

    Nie silnika “o zapłonie ZS” tylko “o ZS”, bo wychodzi silnik o zapłonie zapłonie samoczynnym ^^

  • Krzys309b

    a co dzieje sie z wiórani po gwintowaniu i wierceniu leca do komory spalania

  • daro

    Oddałem Opla Zafire do mechanika który posiadał takie urządzenia twierdził że da radę odkręcić bez ściągania głowicy i odkręcił, założył nową świece. Po wyjeżdzie z warsztatu coś w silniku żegotało, po przejechaniu około 50 km silnik zaczął się grzać, okazało się że niema płynu w układzie chłodzenia, stwierdziłem że jest w silniku, więc wróciłem do mechanika a on na to że świeca nic nie ma wspólnego z wodą w silniku, zostawiłem im do diagnozy i okazało się że pękła tuleja silnika, mechanik mnie naciąga na koszty i mówi że to nie jego wina, teraz radzi mi bym kupił nowy silnik. Co mam robić, proszę o poradę

    • auto-krak

       Zajmuję się wyciąganiem świec na co dzień a na dodatek specjalizuję się w oplu i nie widzę związku wyciągnięcia świecy z takiego typu usterką oczywiście w sytuacji kiedy ktoś zajmuje się tym profesjonalnie.
      Oczywiście można zweryfikować usterkę przez rozebranie silnika.

      • Magdaczarna

        Wracam od mechanika z dwiema wymienionymi świecami w Oplu Astra III 2006 twierdzi że nie mógł ich odkręcić i wymienił tylko dwie bo będzie musiał zdjąć głowicę a to będzie duży koszt ok 1000 zł ale ja wcześniej dużo o tym czytałam i wiem że można coś zrobić CO TERAZ PROSZĘ O POMOC.

        • auto-krak

           Zapraszamy do nas: http://www.auto-krak.pl

        • falko4i4 .

          przyjedż do mnie wyjmię ci te świece za 480,-

  • Majdan

    Ja mam starego escorta z 98r. Mnnie jak sie urwala, naspawalem nakretke 17 i pozniej to juz poszlo lekutko.
    pozdrawiam

    • Mmchachlowski

      warsztat który moge polecic to urwanaswieca-eu

  • Majdan

    Ja mam starego escorta z 98r. Mnnie jak sie urwala, naspawalem nakretke 17 i pozniej to juz poszlo lekutko.
    pozdrawiam