Opel Astra F [awarie i problemy]

Montowany między innymi w Gliwicach Opel Astra F w czasach swojej świetności był jednym z najchętniej kupowanych aut w naszym kraju. Obecnie konstrukcja zdążyła się już nieco postarzeć i złapać kilka chorób wieku emerytalnego. Czy nadal warto kupić ten model? Zobaczcie i oceńcie.

Historia modelu

Auta kompaktowe ze znaczkiem Opla pojawiły się już w latach 30. Na początku reprezentantem niemieckiej marki w tej klasie był Kadett. W późniejszych latach na rynek wypuszczono jeszcze pięć generacji dodatkowo oznaczonych symbolami: A, B, C, D i E.

Opel Astra H [awarie i problemy]Opel Astra H [awarie i problemy]Opel Astra dawniej kojarzył się z rozsądnym niemieckim kompaktem o przeciętnych właściwościach jezdnych i poprawnym wyglądzie, klientów przyciągał do siebie za to tanimi kosztami eksploatacji. III generacja tego modelu była małą rewolucją, która przyniosła za sobą nie tylko dynamiczny design i mocniejsze silniki, ale też i wyższe koszty utrzymania.

W końcu jednak na początku lat 90. przyszła kolei na odświeżenie przestarzałej już nazwy na znacznie lepiej brzmiącą Astrę. Gruntownie zmieniono też stylizację, na bardziej obłą i co za tym idzie znacznie nowocześniejszą. Samochód zadebiutował dokładnie w 1991 roku, na początku jako: sedan, hatchback i kombi.

Dwa lata później do oferty dołączyła wersja z miękkim składanym dachem zaprojektowana przez włoskie studio Bertone. W 1994 roku auto przeszło drobny facelifting, w międzyczasie, w ofercie silnikowej pojawiły się nowe jednostki z rodziny Ecotec. Trzy lata później na rynek trafiła kolejna druga generacja Astry, poprzedni model był jednak produkowany nadal aż do 2002 roku i oferowany u dealerów jako Astra Classic.

Silniki

Benzynowe:

R4 1,4 (60-82 KM)
R4 1,4 Ecotec (90 KM)
R4 1,6 (75 KM)
R4 1,6 Si (100 KM)
R4 1,6 Ecotec (100 KM)
R4 1,8 (90 KM)
R4 1,8 (116 KM)
R4 1,8 GSI (125 KM)
R4 2,0 GSI (116 KM)
R4 2,0 (136 KM)
R4 2,0 GSI (150 KM)

Diesle:

R4 1,7 D (57-60 KM) GM
R4 1,7 TD (68 KM) GM
R4 1,7 TDS (82 KM) Isuzu

Na który z silników benzynowych najlepiej się zdecydować? Najrozsądniejszym wyborem z pewnością będzie 75-konny wariant 1,6 l, jego osiągi co prawda nie powalają na kolana, ale Opel Astra F z tym motorem nie jest też tak ospała jak jej słabsze odmiany i podobnie pali.

Opel Astra Sports Tourer 1,4 Turbo Enjoy – śmierć karawanom [test autokult.pl]Opel Astra Sports Tourer 1,4 Turbo Enjoy - śmierć karawanom [test autokult.pl]Era kanciastych nadwozi kombi przypominających karawany pogrzebowe powoli mija. Na rynku pojawia się coraz więcej pomysłów na urozmaicenie tych wydłużonych, dwubryłowych sylwetek, będących symbolem powszechnej funkcjonalności. Swój przepis na sukces schowany pod nazwą Sports Tourer ma w ofercie Opel. Po teście modelu Insignia ST pora na nieco mniejszą Astrę.

Wybierając jednostkę napędową musimy wziąć jednak pod uwagę fakt, że bezawaryjność benzyniaków jest tak naprawdę na bardzo podobnym poziomie. Najwięcej problemów sprawia ich osprzęt. W czasie eksploatacji należy zwrócić szczególną uwagę na częstotliwość wymiany paska rozrządu. Co prawda w autach po liftingu producent zaleca wykonywanie tej czynności co około 120 000 km, ale w rzeczywistości powinniśmy w niego zainwestować już przy około 50 000 km przebiegu.

Co jeszcze się psuje? Przede wszystkim: alternator, termostat, aparat zapłonowy i zawór EGR. Ze względu na zaawansowany wiek auta bardzo często wymiany wymaga też pasek klinowy wraz z całym osprzętem.

Zwolennicy diesli będą mocno zawiedzeni, bo w ofercie Opla Astry F znajdziemy właściwie tylko dwa silniki wysokoprężne, ale w trzech wersjach. Niestety zarówno te wolnossące jak i turbodoładowane nie grzeszą ani dynamiką, ani przesadną trwałością. Najmniej awaryjnym jest jednak ten najmocniejszy motor od Isuzu. Problem z rozruchem najczęściej świadczy o tym, że gładzie cylindrów i same cylindry są już na pewno w katastrofalnym stanie – taki problemy spotykany jest w jednostkach GM. Jedynym rozwiązanie tego problemu jest gruntowny remont, co w przypadku tak leciwego auta jest średnio opłacalne.

Zarówno w silnikach benzynowych jak i w dieslach zdarzają się przypadki uszkodzenia uszczelki pod głowicą.

Dane techniczne

Wszystkie wersje Opla Astry F dysponują tylko napędem na przód. Szukając Opla z napędem 4×4 z tamtych lat powinniście zainteresować się modelem Calibra w topowych wersjach, RWD dysponuje z kolei Opel Omega. Wybór skrzyni biegów jest bardzo skromny. Ci, którzy nie chcą zmieniać biegów sami są skazani na 4-stopniowy automat, a amatorzy machania lewarkiem zapewne zdecydują się na 5-biegowy manual. Zawieszenie Opla Astry F to tradycyjny układ z kolumnami MacPhersona z przodu i belką skrętną z tyłu. Niestety Opel Astra F nie brał udziału w testach zderzeniowych Euro NCAP, więc trudno będzie obiektywnie ocenić jego poziom bezpieczeństwa.

Awaryjność

Przed zakupem Opla Astry F trzeba zwrócić uwagę przede wszystkim na układ chłodniczy, w którym bardzo często uszkodzeniu ulegają przewody. W wielu egzemplarzach występują też usterki pompy cieczy chłodzącej.

Najsłabszym punktem naszego bohatera jest jednak bardzo słabe zabezpieczenie antykorozyjne. Błotniki, progi, nadkola czy tylna pokrywa bagażnika to miejsca najbardziej narażone na rdzę. Niestety korozja nie oszczędza również podwozia oraz instalacji elektrycznej.

Zanim zdecydujemy się na konkretne auto koniecznie sprawdźmy działanie jego wszystkich urządzenie pokładowych, jeśli jedno z nich nie funkcjonuje prawidłowo to może to być wynikiem uszkodzonej instalacji.

Spotykane są również przypadki wycieków oleju silnikowego, który najczęściej pojawia się w okolicach pokrywy zaworów. W wielu egzemplarzach układ kierowniczy ma już poważne luzy – to też musimy koniecznie sprawdzić. Zawieszenie jest dość trwałe, wymiany wymagają w nim właściwie tylko łączniki stabilizatorów i tuleje przednich wahaczy.

Naszym zdaniem

Jak najlepiej podsumować to popularne niemieckie auto z lat 90? Opel Astra F jest bardzo tania zarówno w zakupie jak i w obsłudze, ma też całkiem przestronne wnętrze i jak na swoje czasu bogatą ofertę silnikową. Niestety nie będzie to dobra propozycja dla osób wymagających. Dlaczego? Przede wszystkim ze względu na bardzo dużą częstotliwość usterek i mizerne własności jezdne – zawieszenie auta jest dość twarde co wcale nie gwarantuje lepszej trakcji.

Namiastkę sportowych emocji zapewnia jedynie 150-konna wersja GSI, która jest nawet w miarę szybka (od 0 do 100 km/h przyśpiesza w około 7 s). Pomimo swoich wad Opel Astra F (o ile znajdziemy zadbany egzemplarz) z pewnością sprawdzi się jako tanie auto kompaktowe dla młodego kierowcy dysponującego niewielkim zasobem gotówki (jego ceny wahają się od 1500 do 9000 zł).

Opel Astra II [awarie i problemy]Opel Astra II [awarie i problemy]Z czym kojarzy się Wam marka Opel? Ze sportem? Nie. Z niezawodnością? Też nie bardzo. Jakie więc są auta tego niemieckiego producenta? Przede wszystkim praktyczne i tanie w utrzymaniu. Właśnie taki jest kompaktowy model Astra II. To samochód rozsądny aż do bólu.

Regulamin komentowania

  • Anonim

    Czy wy powariowaliście polecając do Astry F 100-konny 1,6 Ecotec? Przecież ten sam silnik odradziliście w artykule o Astrze G wskazując duże zużycie oleju, w dodatku każdy chyba wie że najlepszym silnikiem do Astry F jest 1,6 8V z bardzo prostą konstrukcją, bezkolizyjnym rozrządem i wzorową tolerancją LPG.

  • wojda


    150-konna wersja GSI, która jest nawet w miarę szybka (od 0 do 100 km/h przyśpiesza w około 7 s)” ludzie czego wy oczekujecie od samochodów? żeby przyspieszaly w 2 sekundy do 100?

  • http://www.facebook.com/people/Michał-Turek-Turkowyd/100001763970921 Michał Turek Turkowyd

    Od 5 lat mam styczność z Astra F 1997 Kombi, kupiona 180kkm, teraz 263kkm. Oczywiscie X16SZR :D Prawie bezawaryjna jazda, poza alternatorem i fuckEGR (ktory został zaślepiony). Korozji jako tako niema, ale oczywiscie jakies tam purchelki sa. Kosmicznie tani samochod ale troche mały w srodku. Polecam na pierwsze autko :)

  • Gosc

    Do chwili obecnej myślałem że to portal o samochodach! :o/

    • Artur Kuśmierzak

      Jak rozumiem Opel Astra F to nie samochód.:)

      • Gosc

        Dokładnie!

        • katpaw

          Kup sobie hulajnoge głąbie..

  • Stuff12345

    wydaje mi się, że w artykule jest kilka błędów – po pierwsze lifting był w 1994 a nie 1995 roku. po drugie htb i sedana faktycznie do 2002 roku produkowano w Gliwocach ale już kombi do roku 2004/2005. no i największa “wpadka” – były dwa silnki Diesla – jeden produkcji GM a drugi Isuzu. mimo, że oba 1,7 to zupełnie inne konstrukcje z innymi zupełnie problemami.

  • Cychu

    Prawda diesele były dwa i ten produkcji ISUZU był zdecydowanie lepszy i bardziej polecany

  • motokiler

    ja mam 1.4 8V nie polecam tego silnika on jest stanowczo za słaby do tego samochodu po wyżej 100km/h już sie nie rozpędza ma instalacje LPG i nie wierzcie że ten samochód pali 7L gazu minimalne spalanie to 9,5-10 litrów gazu w cyklu mieszanym. przez 4 lata eksploatacji wymieniłem rozrusznik, alternator dwa razy, wuszczelke pod głowica, wady bierze bardzo dużo oleju, gubi płyn chlodniczy, spręzyny z tyłu do wymiany bo po pekały i auto sie obniżyło o 3cm nie precyzyjna zmiana biegów. generalnie dobre auto ale musi miec minimum silnk 1.6 8V

  • Fiodor

    Od 4 lat posiadam Astre 1.6 8V, ogólnie nie sprawia większych problemów. Z poważniejszych usterek jakie się przytrafiły to wymiana chłodniczki. Poza tym nie ma z nią problemów. Wiadomo, uszczelka pod głowicą wydmuchana i olej ucieka, płyn chłodzący również, ale nie są to ubytki w ilościach, które sprawiałby problemy. Nie ma problemu z zawieszeniem, wymieniłem póki co tylko tylne amortyzatory. Rdza zajada się błotnikami oraz drzwiami, ale cóż – ten typ tak ma. Silnik daje rade, do 110kmh zbiera się nawet chętnie, spalanie w trasie przy próbach jazdy eco 5-5,5l, miasto 7-8l. Tanie części zamienne.

  • k21213

    Opel to mega badziew miałem i odradzam. Jest to auto dla ludzi których nie stać na vw czy jakiegoś japońca.Opel rdzewieje już w katalogu.

    • wojda

      Miałeś, ale chyba w katalogu. Z takimi komentarzami to wypad bo robisz niepotrzebną napinkę. Nie wiem, czy to powoduje polepszenie twojego samopoczucia?

    • Matte007

       Opla trzeba poznać. Astra to model doceniony, o czym świadczy chociażby ilość tych samochodów ciągle jeżdżących po naszych drogach (nie tylko w Polsce) i w całkiem dobrym stanie. Ja mam cztery astry: dwa kombiki, hatchback i sedana. Stare samochody, a prawie żadnych kłopotów nie nastręczają. Automat 1.8 przejechał całą Ukrainę i Mołdowę i największym technicznym problemem była… utrata kołpaka na ukraińskich drogach. To proste auta, wcale nie bogato wyposażone, ale prawdziwy kierowca doceni jego zalety i wnętrze, przy którym golfy to traktory. Dobre samochody – z wadami oczywiście – ale solidne niemieckie pracusie.

    • katpaw

      Sam zapewne masz badziew albo jezdzisz rowerem a krytykujesz…jak dbasz o auto tak masz…moj opel jest w bardzo dobrym stanie i uwielbiam to auto wiec czlowieku opanuj sie z głupimi wypowiedziami…Oby ten twój japoniec wysiadł na zakręcie skoro wierzysz w elektronikę…niech cie wsiaknie z całą twoją wypłatą chłopcze…

  • Kamil

    Od pół roku mam Asterkę z początku produkcji, rocznik ’92. Miałem szczęście trafić na zadbany egzemplarz i jak na razie tylko raz przyprawiła mnie o szybsze bicie serca, gdy kuny poprzegryzały kable zapłonowe, ale na 3 garach dzielnie sama dotoczyła się do serwisu:)
    Dobry pomysł na 1 samochód, zwłaszcza z 1.6 8v lpg. Dla niewymagającego użytkownika z małym budżetem to b.dobry wybór, o ile znajdzie się niezajeżdzony egzemplarz. Polecam

  • wik

    Z takimi autami to jest tak. Dużo ludzi ma i jakoś specjalnie nie narzeka. Jeśli jednak pojeździ się nowym autem, prowadzenie czegoś takiego to tragedia.

    • Arri3

      Stare jest dobre tylko wino i skrzypce ;) Jasne, że technologia idzie do przodu, a do dobrego i nowego człowiek szybko się przyzwyczaja.

  • karol

     ”Przede wszystkim ze względu na bardzo dużą częstotliwość usterek”
    Coś mi się tutaj nie zgadza. Mam astrę od 12 lat, i przez te lata większych usterek  nie było,
    jedynie malutkie awarie,

  • koliber

    Na swoje czasy był fajny chociaż korozja była bardzo widoczna, szkoda że teraz Astra cabrio jeszcze nie jest w sprzedaży byłaby ciekawa konkurencja dla Golfa Cabrio, kótry na rynku poczyna sobie nieźle

    • Zbigniew

       nie pracuje nawiew na 1,2,3, pracuje na 4 bespiecznik jest ok

      • henryk

        Miałem to samo trzeba wymienić rezystor pod filtrem pyłków przy dmuchawie.

  • Robi680

    Od 7lat astra 1,6 8v kupiona 113tys obecnie 170tys odrazu załozony gaz,bezawaryjna jazda nigdy nie zawiodl szesc razy jechał nad  morze , a mam do pokonania odleglosc  ponad 600km.Jedyna awaria silniczek wycieraczek naprawiony małym kosztem,uszczelka pod pokrywą zaworów 8zł wymieniona 4 razy,oczywiscie nadkola tyl rdza.Co do spalania gaz 9 l miasto do 3tys obrotów  na trasie  A4 prędkos do 120km/h zeszłem   do 6,5l gazu.Olej od wymiany do wymiany bez dolewania.

  • Endżu Golara

    Witajcie użytkownicy astry f wersji sedan z silnikiem 1.4 60 koni. Mam swojego opla od nowości, ostatnia seria 98′ roku nie pochodząca z Gliwic. Pojazd służy mi wiernie już przez ponad 210.000 kilometrów.NIE MONTOWAŁEM GAZU!!! jadę na 3 komplecie rozrządu (czyli wymiana co 90.000, a nie jak zaleca producent, co 60.000 km i też jest ok.) Jeżdżę bardzo spokojnie. Moja astra spala 6-7 litrów benzyny/100 km. Zużycie oleju to minimalne uzupełnianie- ma prawo po tylu latach. Olej syntetyk. 3,5 litra do silnika. Skrzynia “5″ ręczna. Wszystkie naprawy robię sam. Jestem mechanikiem ” starszego rocznika”. Potrafię dokonać każdej wymiany w garażu. Brak elektroniki mi sprzyja. Nie mam klimy, centralnego zamka itp. Części jest sporo i są niedrogie. Ogólnie auto jest niezawodne. Robiłem zaprawki na “pryszcze” rdzy, jak w każdej astrze.

    Z napraw dokonałem:

    wymiana kopułki i palca: chodził nierówno silnik
    wymiana modułu ( używany za 40 zł) przy około 100.000 km
    świece- komplet 100 zł
    przepalone żarówki
    wydech (2)
    stabilizatory
    akumulator
    tarcze, klocki
    filtry, oleje, rozrząd silnika, uszczelka miski kapie, więc będzie do zrobienia
    wymiana oleju w skrzyni biegów- teraz lżej pracuje, a przez lata pojawiło się kilka opiłków
    opony
    i inne drobnostki…

    Zawieszenie jest nadal oryginalne, choć już się powoli zużywa. Sprzęgło bez zmian.

    Zalety:

    prosta konstrukcja
    trwałe
    tanie koszty utrzymania
    klasyczna linia (sedan)
    pojemny bagażnik
    niezawodny
    dobry silnik, jeszcze z czasów kadetta (z ulepszeniami- 8v, jednopunktowy wtrysk)

    Wady:

    rdza to standardowe wyposażenie opla z tych lat
    polskie wersje są ubogo wyposażone
    jeśli ktoś mówi, że to nie auto, to nie kupuj go
    słabe osiągi (60 koni), ale jeśli nie szalejesz, wystarcza

    RADY i SUGESTIE:

    Warto pomyśleć o ewentualnym imporcie z zachodu. Koszty to kilkaset euro + sprowadzenie i opłaty na miejscu.

    Korzyści:
    lepszy stan i dobre wyposażenie. Często mamy już klimę, ABS, 2 Air Bag, wspomaganie kierownicy, halogeny, centralny zamek,szyberdach, hak, alufelgi, elektrykę, zderzaki i lusterka pod kolor, lepsze wnętrze i pewną historię samochodu, serwis ( nie zawsze).

    Swoim oplem chcę jeszcze długo podróżować, on dba o mnie, więc i ja dbam o niego. Czego i wam życzę.

  • waldek

    Mam od pół roku Astrę F cabrio silnik1.4 SE (MPI-82MK) rocznik 1994 a 4 lata wcześniej kupiłem córce Astrę 1.4 silnik 1.4 60KM rocznik 1998 który ja serwisuję sam i powiem jedno – tak dopracowanego i idioto-odpornego samochodu (tej klasy i za te pieniądze) nie ma – tylko jak się kupi stare i zaniedbane to trzeba doprowadzić do stanu dobrego technicznego – jestem inżynierem mechanikiem. Oczywiście wszystko się zużywa i trzeba na czas wymienić – jak nie to jest awaria. Tylko trzeba wiedzieć kiedy coś wymienić – jak się nie wie to się przepłaca czyli wymienia za szybko i niepotrzebnie jak np. olej w przekładniach automatycznych w Polsce, gdzie oszusty mechaniory dyktują idiotyczne terminy 20-30 tys. km.Mam prawo jazdy i samochody od 1982 r i mogę na ten temat pisać książki, ale na razie tyle.

  • studencik

    Mam opla astre f 90KM 1996 r i jestem w miare zadowolony … jednak brakuje mi w moim aucie klimatyzacji , wspomagania (cieżko sie kreci kierownica na parkingu ) , no i irytuje mnie troche rdza oraz zawór egr który sie popsuł i samochód jakby chciał jechać ale go cos wstrzymuje (lekko szarpie )… zawieszenie (twarde) bardzo dobre na równe asfaltowe drogi , na dziurach luxusów nie ma , … wiciszenie dobre jak sie trzyma obroty do 2500 tys , przy obrotach powyżej 3500 tys troche głosniej ale ja tam akurat lubie słyszec silnik jak przyspieszam … generalnie bardzo lubie śmigać moim asteroidem :D