4 sekundy szybciej – Hartge 328i (2012) [wideo]
Niemieckie Hartge podjęło się modyfikacji jednej z kilku wersji silnikowych nowego BMW serii 3. Tuner wybrał model 328i i sprawił, że to auto cechuje się wyraźnie lepszą elastycznością od wozu seryjnego.
17.07.2012 | aktual.: 07.10.2022 20:41
BMW serii 3 (model F30) zostało po raz pierwszy zaprezentowane w październiku zeszłego roku, a z taśm produkcyjnych zaczęło zjeżdżać w tym roku. W tej chwili Niemcy oferują ten model w kilku wersjach, w tym odmianę 328i.
328i jest wyposażone w 2-litrowy, 4-cylindrowy silnik benzynowy z turbodoładowaniem, który charakteryzuje się mocą 245 KM przy 5000-6500 obr./min. Maksymalny moment obrotowy wynosi 350 Nm i jest dostępny w bardzo szerokim przedziale zaczynającym się przy 1250 obr./min, a kończącym na 4800 obr./min.
Wspomniane parametry jednostka napędowa osiąga nie tylko dzięki turbosprężarce typu twinscroll, ale także dzięki układowi Vanos (zmienne czasy otwarcia zaworów), Valvetronic (zmienne wzniosy zaworów) oraz bezpośredniemu wtryskowi benzyny.
Do firmy Hartge trafił samochód z właśnie takim silnikiem i automatyczną skrzynią biegów. Właściciel wykonał pomiar czasu przyspieszenia auta od 80 do 180 km/h, który wyniósł 16,16 s. Następnie mechanicy dokonali modyfikacji oprogramowania sterującego motorem.
BMW 328i F30 Test Drive with HARTGE Engine Upgrade 80 - 180 km/h
Po tej zmianie kierowca pod pedałem gazu ma nie 245 KM, ale 290 KM mocy maksymalnej przy 5100 obr./min oraz 415 Nm momentu obrotowego przy zaledwie 2700 obr./min. Ponowne pomiary czasu rozpędzania 80-180 km/h wykazały, że niemiecki sedan potrzebuje o 4 s mniej niż wóz fabryczny na ten sam manewr.
Hartge nie zdecydowało się na zdjęcie ogranicznika prędkości maksymalnej, zatem BMW osiąga nadal 250 km/h. Nie wiadomo także, jak przedstawia się czas sprintu do setki ani ile kosztuje tuning tego wozu.
Przedsiębiorstwo z Beckingen informuje, że tych samych zmian można oczekiwać w wyposażonych w identyczny silnik BMW 528i, BMW Z4 sDrive28i, BMW X1 xDrive28i, a także X3 xDrive28i.
Dane techniczne
- Typ: R4
- Ustawienie: z przodu, wzdłużnie
- Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
- Objętość skokowa: 1997 cmsup3/sup
- Doładowanie: turbosprężarka twin-scroll
- Moc maksymalna: 290 KM przy 5100 obr./min
- Objętościowy wskaźnik mocy: 145,22 KM/l (seryjny – 122,68 KM/l)
- Maksymalny moment obrotowy: 415 Nm przy 2700 obr./min
- Skrzynia biegów: 8-biegowa, automatyczna
- Typ napędu: na tylne koła
Hamulce i koła:
- Hamulce przednie: tarczowe, wentylowane
- Hamulce tylne: tarczowe, wentylowane
- Koła przednie: 7,5 x 17”
- Koła tylne: 7,5 x 17”
- Opony przednie: 225/50 R 17
- Opony tylne: 225/50 R 17
Masy i wymiary:
- Masa własna: 1530 kg
- Stosunek masy do mocy: 5,28 kg/KM (seryjny – 6,25 kg/KM)
- Długość: 4624 mm
- Szerokość: 1811 mm
- Wysokość: 1429 mm
- Rozstaw osi: 2810 mm
Osiągi:
- Przyspieszenie 80-180 km/h: 12,17 s
- Prędkość maksymalna: 250 km/h
Źródło: Hartge