Niskie ciśnienie oleju – co może być przyczyną? [poradnik]

fot. www.w201w124.com

Ciśnienie oleju jest bardzo ważnym parametrem pracy silnika. Zbyt niskie może oznaczać poważne problemy. O czym świadczy świecąca się kontrolka ciśnienia oleju?

Aby smarowanie było jak najlepsze, ciśnienie oleju powinno być stałe i osiągane tuż po uruchomieniu silnika. Trudne warunki działania współpracujących ze sobą elementów silnika wymagają intensywnego smarowania, które zapobiega nadmiernemu zużyciu powierzchni tych elementów. Niskie ciśnienie w układzie smarowania może stać się poważnym problemem.

Ze względu na istotę tego parametru praktycznie wszystkie samochody mają sygnalizator, umieszczony w widocznym miejscu panelu wskaźników, ostrzegający o niskim ciśnieniu oleju w układzie smarowania. Zazwyczaj ma on postać kontrolki, która zapala się, gdy ciśnienie jest za niskie.

Zegary z Fiata Uno Turbo

W przypadku większych lub bardziej obciążonych silników instalowane są wskaźniki pokazujące wartość ciśnienia oleju w układzie smarowania. Sygnalizator niskiego ciśnienia bądź wskaźnik ciśnienia oleju połączony jest z czujnikiem ciśnienia znajdującym się za filtrem oleju.

Sygnalizator zostaje włączony, jeżeli ciśnienie oleju spadnie poniżej 35 kPa. Jest to ogólnie przyjęte ciśnienie minimalne oleju w pracującym silniku. Uwzględnia ono wymagania i charakterystykę pracy silników spalinowych.

W przypadku samochodów wyposażonych we wskaźnik ciśnienia oleju pole poniżej wartości 35 kPa zaznaczone jest w kolorze czerwonym. W niektórych samochodach z komputerem pokładowym informacja o zbyt niskim ciśnieniu oleju zostanie przedstawiona na ekranie.

Podczas uruchamiania auta przekręcenie kluczyka powoduje zapalenie się lampki sygnalizującej niskie ciśnienie w układzie –  jednostka jeszcze nie pracuje, pompa nie generuje ciśnienia. Uruchomienie silnika powoduje gwałtowny wzrost ciśnienia oleju, który odkształca membranę czujnika. Ona z kolei, po osiągnięciu założonego ciśnienia, otwiera obwód elektryczny i lampka sygnalizatora gaśnie.

Komunikat o zbyt niskim ciśnieniu oleju fot. http://www.bmw-klub.pl

W samochodach z zegarowym wskaźnikiem podczas uruchamiania silnika wskazówka szybko przesuwa się z wartości zerowej w pole oznaczone jako właściwe dla normalnej pracy jednostki.

Jeśli kilka sekund po uruchomieniu silnika lampka sygnalizatora niskiego ciśnienia nie gaśnie lub wskazówka wskaźnika nie osiąga poziomu normalnego ciśnienia, trzeba natychmiast wyłączyć silnik i sprawdzić poziom oleju w silniku, uzupełniając go, jeśli to konieczne. Czasem problem może leżeć również w zbyt mało wydajnym filtrze oleju.

Gdy lampka sygnalizatora nie gaśnie przy właściwym poziomie oleju, przyczyn należy upatrywać w czym innym:

  • czujnik ciśnienia oleju może być niesprawny,
  • przewód pomiędzy sygnalizatorem i czujnikiem może być uszkodzony,
  • wlot oleju do pompy z miski olejowej może być zapchany,
  • zawór przelewowy regulujący ciśnienie oleju w układzie zablokował się w pozycji otwartej,
  • zużyły się panewki na wale korbowym.

Najpoważniejszą i najbardziej kosztowną usterką są uszkodzone bądź zużyte panewki na wale. Objawem zużytych panewek jest świecenie się kontrolki ciśnienia oleju na wolnych obrotach przy rozgrzanym silniku. W takiej sytuacji konieczne jest sprawdzenie manometrem faktycznego ciśnienia oleju. Jeżeli na wolnych obrotach jest mniejsze niż 30 kPa, nie obędzie się bez naprawy silnika.

Problem może również leżeć w uszkodzonym przewodzie

Gdy kontrola nie zapala się ani po przekręceniu kluczyka w stacyjce, ani po próbach uruchomienia silnika, wówczas żarówka, czujnik ciśnienia oraz przewód powinny być jak najszybciej sprawdzone i ewentualnie naprawione. Może to być spowodowane tak błahą rzeczą jak wypadnięcie wtyczki z czujnika, jednak jeżeli ciśnienie naprawdę spadnie, nie dowiemy się o tym – kontrolka się nie zapali.

Reakcja kierowcy na pojawienie się sygnałów o niskim ciśnieniu oleju, podczas gdy silnik pracuje, może być kluczowa. Należy natychmiast wyłączyć silnik i zbadać przyczyny usterki. Przyczyna może być błaha, ale dla bezpieczeństwa nie należy kontynuować jazdy, tylko zaholować auto do warsztatu.

Zobacz także:

Które silniki zużywają za dużo oleju? [poradnik]

Rodzaje olejów silnikowych. Czym kierować się przy ich wyborze?

Regulamin komentowania

  • Ryś

    Mi przestała w ogóle świecić kontrolka, ale przyczyną była właśnie rozłączona wtyczka czujnika..chyba jakiś zaczep się ułamał..

  • http://www.facebook.com/people/Michał-Turek-Turkowyd/100001763970921 Michał Turek Turkowyd

    Kupilem auto bez cisnienia oleju. Po pierwsze po odpaleniu (o czym zapomniał redaktor) slychac jak gora silnika (zawory) chodzi masakrycznie głosno(hydrauliczne kasatory luzów zaworowych nie maja jak skasowac luzow). Zrobilem bez cisnienia oleju 20km. Wymieniłem pompe ktora juz nie miala sily podawac oleju. I silnik chodzi cichutko, odrazu po odpaleniu mam cisze. Dla HEJTEROW marki VW, posiadam Golfa 3 1.4 ABD 92r na liczniku 261 tys km. 

    • Gosc

      Troche lipa, że juz przy 260tyś pompa padła, to nie jest jeszcze duży przebieg.

      • Xaradas

        Pewnie nie jest to 261 tyś. lecz przekręcony licznik z 500 tyś. :D

      • http://www.facebook.com/people/Michał-Turek-Turkowyd/100001763970921 Michał Turek Turkowyd

        te silniki maja wade w postaci odmy, jak nie czyscisz przed zima robi b00m, i u mnie sie tak stało przed kupnem u poprzedniego wlasciciela. moze miec i 500kkm ale silnik kondycyjnie na to nie wskazuje. buda tez jak na 20 latka jest zdrowa. 

  • darek

    witam mam dodga grand caravan 1999 gdy silnik mi sie zagrzeje zaswieca mi sie kontrolka oleju co moze byc przyczynaniedano kupilem go i gosciu przejechal nim z zamoscia i tego nie bylo