Uszczelka pod głowicą – czemu służy, dlaczego pęka, jak się ją wymienia? [poradnik]

Uszkodzona uszczelka podgłowicowa

Źódło: elektroda.net

Uszczelka umieszczona pod głowicą nie jest podzespołem eksploatacyjnym i właściwie nie powinna ulegać uszkodzeniu. Czasem jednak jest inaczej. Dlaczego się tak dzieje, jak w porę wykryć taką usterkę i jak ją wyeliminować?


Uszczelka podgłowicowa to element umieszczony między głowicą a kadłubem silnika, przez który odpowiednimi kanałami przepływają olej i płyn chłodniczy. Zadaniem takiej uszczelki jest odizolowanie tych obydwu cieczy, których temperatury w czasie działania silnika są skrajne, oraz zapobieganie przedostawaniu się płynu chłodniczego do cylindrów.

Uszczelka pod głowicą ma również izolować część głowicy i bloku silnika od nagrzewających się do ponad 2000 stopni Celsjusza komór spalania. Uszczelka musi wytrzymywać nie tylko gwałtowne zmiany temperatur, ale również wysokie ciśnienie dochodzące do około 200 barów, powstałe w komorach spalania.

Nierówna praca silnika

Źródło: focusklubpolska.pl

Pierwsze objawy świadczące o uszkodzeniu głowicy są niepozorne i bywają dość często bagatelizowane przez użytkowników samochodu. Nierówna praca silnika ustępująca zaraz po nagrzaniu się jednostki napędowej czy regularne ubytki płynu chłodniczego mogą, ale nie muszą świadczyć o takiej awarii. Niestety, w większości przypadków to nie silniczek krokowy biegu jałowego ponosi winę za nierówną pracę silnika, a za niski poziom płynu chłodniczego odpowiada nie nieszczelny układ chłodniczy, ale pęknięta uszczelka pod głowicą.

Jeśli mamy co do tego jakiekolwiek wątpliwości, to najlepiej udać się do mechanika i zlecić przeprowadzenie badań technicznych sprawdzających stan uszczelki. Zwykle na początku przy użyciu specjalnego przyrządu bada się ciśnienie sprężania mieszanki paliwowo-powietrznej w cylindrach. Jeśli okaże się, że w jednym z cylindrów ciśnienie jest zbyt niskie, dla dokładnego ustalenia przyczyn nieszczelności przeprowadza się jeszcze tak zwaną próbę olejową.

Olej w zbiorniczku płynu chłodniczego

Źródło: megane.com.pl

Polega ona na tym, że do cylindrów o niskim ciśnieniu sprężania wlewa się małe ilości oleju, obserwując ewentualne wahania ciśnienia. Jeśli ciśnienie gwałtownie narasta i osiąga maksymalną wartość, wówczas wszystko jest w porządku. W przypadku gdy ciśnienie na początku jest dość niskie i utrzymuje się przez cały czas pracy silnika, oznacza to albo nieszczelność zaworów, albo pękniętą uszczelkę pod głowicą. Często też dokonuje się analizy spalin. Dopiero kompleksowe badania pozwolą bezbłędnie określić źródło problemów.

Znacznie łatwiej rozpoznać tego typu usterkę w stadium zaawansowanym. Pękające elementy układu chłodniczego, nagłe skoki temperatury silnika, widoczny olej w płynie chłodniczym lub płyn chłodniczy w oleju to wyraźne symptomy zapowiadające apokalipsę.

Zdemontowana głowica

Źródło: cermotor.com.pl

Jakie są przyczyny defektu takiej uszczelki? Bardzo różne. Czasami winny jest producent, który źle skonstruował silnik, w wyniku czego regularnie się on przegrzewa, niszcząc uszczelkę. Niestety znacznie częściej do takiej awarii przyczyniają się sami użytkownicy auta wkręcający jednostkę napędową na wysokie obroty jeszcze przed właściwym jej dogrzaniem. Na tak zwane piłowanie zimnego lub niedogrzanego silnika (ze względu na długą głowicę) szczególnie wrażliwe są rzędowe szóstki. Nie są to jednak jedyne przyczyny zużycia uszczelki.

Przegrzewanie się silnika może być spowodowane również niewłaściwie działającym układem chłodniczym, nieprawidłowym montażem uszczelki podgłowicowej, stosowaniem niewłaściwego chłodziwa lub nieumiejętnie założoną instalacją LPG. Jak wymienia się uszczelkę? Czy można to zrobić na własną rękę? Znacznie bezpieczniej zlecić jej wymianę doświadczonemu mechanikowi, jednak osoby lubiące pomajsterkować przy swoim aucie mogą zrobić to same. Niestety, nie jest to proste zadanie i zanim się do niego zabierzemy, warto zaopatrzyć się w poradnik z serii „Sam naprawiam samochód” dotyczący naszego auta.

Demontaż kolektora wydechowego schemat

Źródło: /www.autocats.net

W dużym uproszczeniu wygląda to tak, najpierw od głowicy należy odłączyć cały osprzęt łącznie z kolektorami. Nie trzeba demontować całego osprzętu rozrządu, wystarczy jedynie odłączyć jego napęd czyli pasek lub łańcuch. Po usunięciu przeszkadzających podzespołów należy odkręcić śruby (w odpowiedniej kolejności według zaleceń producenta) i nakrętki mocujące, tak aby nie uszkodzić głowicy. Uwaga! Głowice w dieslach są dość ciężkie, dlatego warto podczas ich zdejmowania wziąć sobie kogoś do pomocy. Pod żadnym pozorem nie wolno podważać głowicy łomem lub żadnym innym przyrządem, który mógłby ją uszkodzić.

Po jej demontażu należy usunąć resztki zniszczonej uszczelki, a pozostałe po jej miejsce starannie oczyścić i odtłuścić, uważając przy tym, żeby żadne nieczystości nie dostały się do kanalików czy cylindrów. Można je czymś dokładnie pozatykać. Kolejny krok to nałożenie uszczelki – wcześniej skrupulatnie dobranej po numerze katalogowym.

Jeśli zachodzi podejrzenie, że deformacje korpusu i głowicy silnika są na tyle duże, że uszczelka nie będzie do nich dobrze przylegać, wówczas powinniśmy oddać głowicę do planowania, czyli mówiąc prościej skrawania wyrównującego powierzchnię styku. Dla uzyskania lepszego efektu przylegania można również przykleić uszczelkę specjalną masą uszczelniającą. Masę nakładamy ostrożnie, tak żeby nie dostała się do niepożądanych zakamarków. Można użyć także specjalnego silikonu odpornego na wysokie temperatury.

Schemat montażu głowicy

Źródło: http://www.petrila.net

Następnie ostrożnie na kadłubie kładziemy głowicę i dociskamy ją rękami. Uwaga! Używanie do tej czynności narzędzi może ją uszkodzi. Najważniejsze jest jednak dokręcanie śrub. Nie możemy tego zrobić ad hoc. Aby właściwie je przykręcić i niczego przy tym nie zniszczyć, potrzebny będzie schemat obrazujący kolejność i moment ich dokręcania. Właśnie dlatego oprócz schematu będzie niezbędny jeszcze klucz dynamometryczny. Po zakończeniu naprawy należy pamiętać jeszcze o tym, żeby po kilku dniach od założenia nowej uszczelki kolejny raz dokręcić głowicę.

Ceny takiej usługi w serwisie wahają się od 200 do ponad 1000 zł, więc najpierw warto sobie przekalkulować, czy w ogóle opłaca się to robić na własną rękę.

Zobacz także:

Jak sprawdzić prawdziwy przebieg auta? [poradnik]

Co warto wiedzieć o wymianie i remoncie silnika? [poradnik]

Filtr cząstek stałych – dlaczego się zapycha i jak się go pozbyć? [poradnik]

Regulamin komentowania

  • Anonim

    A głowice to chyba można zplanować i nie trzeba się z żadnymi masami bawić którym ja osobiście nie wierze. 

    • Anonim

      Mi mechanik mówił że bez planowania nie opłaca się robić bo zaraz będzie to samo. 

      • Dss

        według mnie remont wymiana samej uszczelki pod glowice bez uprzedniego planowania to kicha jak już podejmujesz się wymiany to bez sprawdzenia szczelności gniazd zaworowych i samych uszczeniaczy nie ma sensu skladac silnika ;) bo i po co rozbierać później spowrotem :/

  • http://www.facebook.com/people/Mieszko-Giełczyk/1512679691 Mieszko Giełczyk

    Mi się też wydaje że najlepiej zplanować głowice. Wiadomo koszt wyższy ale pewność większa

  • ph03nix__ phoe

    Trochę dziwny artykuł, informację mylne.  Nic nie wspomniane o sprawdzeniu CO2 w płynie chłodniczym(przedmuchy spalin), o planowaniu, o deformacji głowicy podczas przegrzania(deformacja bloku bardzo rzadko następuje) – pierwszy raz słyszę o masie uszczelniającej ( może autor przybliży to bo na moje pisze bzdury, są pewne produkty, które teoretycznie mają w niewielkim stopniu poprawić powierzchnię przylegania blok-uszczelka-głowica ale nie jest to na pewno masa uszczelniająca – mam na myśli Loctite 3020).

    Brak jakichkolwiek informacji o budowie uszczelek jak i typie MLS obecnie dosyć popularnym, polecam publikację Poradnik Serwisowy nr 6/2004.
    Tak samo warto by wspomnieć o tworzeniu się emulsji (masła) na korku lub bagnecie gdy zmieszany zostanie olej z płynem.
    Warto też wspomnieć trochę o historii, mianowicie dawniej uszczelki były wykonywane z azbestu.

    Poza tym kto dokręca uszczelkę po kilku dniach(pewnym przebiegu) ? Obecnie nikt tego nie stosuje. Śruby też czasem należy wymienić, warto sprawdzić ich długość podczas wymiany uszczelki, ponieważ śruby się wydłużają i tracą swoje właściwości, często zaleca się stosowanie nowych śrub.

    • Anonim

      Potocznie tak się na to mówi masa uszczelniająca albo silikon, a jak według Ciebie powinno się to nazwać, bez podawania konkretnych produktów?

      Co do historii i budowy uszczelek to nie jest artykuł stricte o samych uszczelkach, ale raczej o ich uszkodzeniach i wymianie. Tekst o uszczelka pewnie pojawi się w kategorii mechanika, tam będzie to dokładniej potraktowane.

      • ph03nix__ phoe

         Dobrze, to ja bym prosił o jakieś źródło, gdyż pierwszy raz się spotykam, a chętnie się dowiem czegoś nowego.  Jako, że mam pod ręką publikację, na którą się powoływałem pozwolę sobie zacytować :)
        “(…) nie można używać do montażu uszczelki żadnych mas uszczelniających oraz sprayów wysokotemperaturowych (miedź lub Molykote).”

        • Anonim

          http://www.forch.pl/productgroup.aspx?g=5e1c576f-a3d4-4527-aae8-20f6356d9bf1&js=1

          Przykładem może być choćby ten sklep internetowy, ale Powiem Ci kolego ph03nix__ phoe, że piszący wyżej mieli rację najważniejsze jest planowanie, a masa uszczelniająca to tylko dodatek.:)

        • ph03nix__ phoe

           A ja pozostanę nadal przy tym, że masy uszczelniającej (Silikon RTV) nie używa się przy uszczelce pod głowicę. Sam nigdy tego nie robiłem, pytałem kilku osób – taka sama odpowiedź.Przypuszczam, że producent pisząc tam do głowic może miał na myśli uszczelkę pod dekiel? Bo tam jak najbardziej. Często producenci nawet nie stosują uszczelek a silikon tudzież jak zwał tak zwał masę uszczelniającą.

        • ph03nix__ phoe

           A ja pozostanę nadal przy tym, że masy uszczelniającej (Silikon RTV) nie używa się przy uszczelce pod głowicę. Sam nigdy tego nie robiłem, pytałem kilku osób – taka sama odpowiedź.Przypuszczam, że producent pisząc tam do głowic może miał na myśli uszczelkę pod dekiel? Bo tam jak najbardziej. Często producenci nawet nie stosują uszczelek a silikon tudzież jak zwał tak zwał masę uszczelniającą.

        • Ytrewq333

           Chyba coś nie doczytałeś, masy sylikonowe do uszczelniania głowicy tak ale miedzy pokrywą a głowica, termostatem a nie między blokiem. Tam sa duże ciśnienia i nie można używać sylikonów etc. Ponad to sklep internetowy to chyba nie jest dobre źródło informacji

    • Anonim

      Raz mi się zdarzyło że producent zalecał stosowani masy uszczelniającej a tak to zawsze planowanie dokładne umycie i wyczyszczenie powieszchni silnika nowe uszczelki pod głowice kolektory nowy rozrząd nowe śruby i na taki komplet moge dać gwarancje :)

  • JatinX

     Gratuluje pomysłu z sylikonem pod uszczelkę głowicy.
    Jak autor ma pisać takie bzdury to nie może zajmie się uprawą ziemniaków. :)

  • Ochmannka91

     po wymianie uszczelki dalej traci sie płyn i miesza z olejem

  • Lu_zuska

    witam to co napisał Artur Kuśmierzak to kompletna BZDURA!!!!!!!!!!!!!!!!!! Jak niemasz pojęcia to niepisz głupot które wyczytałeś w necie i niewprowadzaj ludzi w bąd swoim śmiesznym opracowaniem

    • Lu_zuska

      Po demontażu głowicy oddałeś do sprawdzenia na szczelność????????????? czasami jest tak ze wym. uszczelki pod głowica nie likwiduje przyczyny usterki bo głowica może mieć mikro pękniecie i sama wymiana uszczelki nic nieda!!!!!!!!!!!!!! bądż tez mozesz miec uszkodzoną chłodnice oleju i też będzie olej w płynie chłodzącym