Audi A4 B8 [awarie i problemy]

Audi A4 B8

Jak według Was powinno wyglądać luksusowe auto? Musi być duże, mieć wyzywający design i błyszczeć tak, żeby inni kierowcy chorowali na jego widok z zazdrości. Niekoniecznie! Luksusowy samochód może być przecież prosty, elegancki i stonowany. Po prostu taki, na który inni nie zwrócą przesadnej uwagi, a my będziemy mogli cieszyć się nim bez zbędnego splendoru. Właśnie takie jest Audi.

Historia modelu

Pierwsze Audi A4 zostało zaprezentowane w 1994 roku, czyli już prawie 20 lat temu. Zastąpiło ono model 80. Od tego czasu na rynku zdążyły już się pojawić cztery odsłony tego modelu, nie licząc faceliftingów. Jest to nazwa już na tyle rozpoznawalna, że najprawdopodobniej pozostanie niezmieniona przez kolejne dekady.

Ostatnia odmiana, oznaczona symbolem B8, została zaprezentowana w 2007 we Frankfurcie na początku tylko jako sedan. Kombi, czyli Avant, dołączyło do oferty rok później. Auto zostało skonstruowane na bazie odpowiednio zmodyfikowanej płyty podłogowej MLB, którą wykorzystują obecnie prawie wszystkie modele Audi.

Za design B8 odpowiada Stefan Sielaff, projektant, spod którego deski kreślarskiej wyszły również takie modele jak A7 czy A1. Ostatnio producent przeprowadził drobny facelifting i od tego czasu samochód produkowany jest nadal, a całkiem niedawno zadebiutowała topowa, usportowiona wersja RS4.

Silniki

Benzynowe:

R4 1,8 TFSI (120-160 KM)
R4 2,0 TFSI (170-211 KM)
V6 3,0 TFSI (333 KM)
V6 3,2 FSI (265 KM)

Diesle:

R4 1,9 TDI (115 KM)
R4 2,0 TDI CR (120, 143-177 KM)
R4 2,0 TDIe CR (136 KM)
V6 2,7 TDI CR (190 KM)
V6 3,0 TDI CR (240 KM)

Do A4 B8 dostępnych jest mniej silników niż do poprzedniego modelu, ale oferowane są w kilku wariantach mocy. Które z nich warto polecić? Wśród silników benzynowych na uwagę zasługuje właściwie każdy, z wyjątkiem 1,8 TFSI. To jednostka znana również pod symbolem TSI w innych autach koncernu VAG. Występuje w niej problem z wadliwym napinaczem łańcucha rozrządu.

Jego uszkodzenie powoduje przeskakiwanie łańcucha, co często kończy się uszkodzeniem zaworów oraz tłoków. Remont po takiej awarii to wydatek rzędu kilku tysięcy złotych. Problemy pojawiają się również w silniku 3,2 TFSI – często dochodzi do uszkodzenia cewek zapłonowych. W związku z tym Audi przeprowadziło nawet akcję serwisową, więc nie ma się czego obawiać.

Audi A4 B8

A jak jest z awaryjnością diesli? Najmniej problemów sprawia jednostka 2,0 TDI CR (nie mylić z awaryjnym silnikiem 2,0 TDI PD montowanym w poprzedniku). Trzeba jednak pamiętać, że również w nim mogą pojawić się typowo dieslowskie usterki, takie jak uszkodzenie dwumasowego koła zamachowego czy zatarcie przeciekającej turbosprężarki. W jednostkach V6 dochodzi do uszkodzenia napinaczy łańcucha rozrządu, przez co konieczna jest wymiana całego osprzętu rozrządu.

Jednak jeśli chcemy mieć mocnego diesla, to wybierzmy jednostkę 3,0 TDI CR i weźmy pod uwagę ewentualność takiej naprawy. Ze względu na obecność w dieslach filtra cząstek stałych odradzam zakup tych silników osobom użytkującym auto w miejskich korkach, ponieważ podczas takiej eksploatacji urządzenie szybko się zatyka i trzeba zapłacić kilka tysięcy złotych za jego wymianę. Ostatecznie za około 2000 zł można filtr usunąć.

Audi A4 B8

Dane techniczne

W ofercie Audi A4 B8 są aż cztery skrzynie biegów: 6-biegowa ręczna i trzy automatyczne. Wersje z napędem na oś przednią zostały wyposażone w przekładnię bezstopniową CVT Multitronic o ośmiu umownych przełożeniach. Warianty ze stałym napędem na cztery koła quattro mogły być doposażone 6-stopniowy klasyczny automat Tiptronic lub 7-stopniową, dwusprzęgłową skrzynię zautomatyzowaną S-Tronic (znaną również jako DSG). Zarówno w przednim, jak i w tylnym zawieszeniu tradycyjnie dla Audi zastosowano układ wielowahaczowy. W testach Euro NCAP Audi A4 B8 zdobyło 5 gwiazdek.

Awaryjność

Audi A4 od lat uchodzi za jedno z najmniej psujących się modeli w klasie średniej premium, ale nie jest konstrukcją doskonałą. Największą bolączką tego modelu jest awaryjna skrzynia Multitronic. Są w niej kłopoty z elektroniką – problem znany jeszcze z poprzednich modeli. Audi nie wyciągnęło odpowiednich wniosków i wciąż stosuje tę samą skrzynię.

Audi A4 B8 Wnętrze

A jak jest z elektroniką? Co prawda w bogato wyposażonych wersjach ze względu na mnogość oprogramowania system multimedialny potrafi się czasem zawiesić, ale zwykle pomaga aktualizacja oprogramowania. Użytkownicy Audi A4 B8 narzekają na krótką żywotność ksenonów. Do reszty urządzeń nie można mieć żadnych zastrzeżeń.

Wielowahaczowe zawieszenie sprzyja dobremu prowadzeniu się auta na zakrętach, ale polskie drogi obchodzą się z nim dość brutalnie – warto regularnie sprawdzać stan przednich wahaczy. Drgania wyczuwalne przy wyższych prędkościach to nie wina źle wyważonych kół czy pokrzywionych tarcz hamulcowych, ale najczęściej objawy luzów w przekładni kierowniczej. Z drobnych niedociągnięć warto wymienić trzeszczące plastiki wewnątrz słupków. Lista usterek jest krótka, bo to przecież bardzo młode auto.

Audi A4 B8

Naszym zdaniem

Audi A4 B8 to propozycja dla kierowców szukających auta segmentu premium o rewelacyjnych osiągach i wzorowym prowadzeniu, których nie obchodzą wyższe koszty eksploatacji. Luksus przecież musi kosztować. Największe zalety samochodu, oprócz własności jezdnych, to bardzo bogate wyposażenie, wygodne fotele, a także prestiż.

Niestety, zakup takiego auta nie należy do tanich. Używane egzemplarze można znaleźć w granicach cenowych od 40 000 (za auto w kiepskim stanie) do grubo ponad 100 000 zł (za pojazd prawie nowy). Uwaga! Nie kupujcie młodych samochodów sprowadzonych z USA, najczęściej mają one za sobą już poważne wypadki i kwalifikują się do kasacji.

Zobacz także:

Audi A6 C6 [awarie i problemy]

Awarie i problemy: Audi A4 B6

Audi A5 (2012) – polska premiera [pierwsza jazda autokult.pl]

Regulamin komentowania

  • Anonim

    Od 40 tys zł? Ostatnio interesowałem się tym modelem i najtańszy jaki udało mi się wyhaczyć kosztował prawie 60 tys zł. Pomijam fakt, ze był prawie goły… okazało się, że jest lekko co prawda ale uderzony przodem, zderzak do malowania, maska zaprawiona, mocowania zderzaka połamane, a cale auto jest poobijane i porysowane z każdej trony+ bez papierów… Nawet teraz wchodząc na ogłoszenia widzę jakieś za 50 tys ale zdrowo puknięte… Także nie wiem skąd wy te ceny bierzecie bo ten model zaczyna sieod 60 tys w górę.

    • Anonim

       40 000 zł (za auto w kiepskim stanie). Ceny bierzemy z polskich portali aukcyjnych.

      • Anonim

        Ja na tych polskich portalach aukcyjnych widzę za 50 tys rozbite i niejeżdżące… To ciekawy jestem co rozumiecie pod pojęciem ”auto w kiepskim stanie”… po spaleniu?…

    • Anonim

       40 000 zł (za auto w kiepskim stanie). Ceny bierzemy z polskich portali aukcyjnych.

  • http://www.facebook.com/people/Mieszko-Giełczyk/1512679691 Mieszko Giełczyk

    Wg mnie w takich tekstach powinno się pisać od jakiej kwoty można kupić auto warte uwagi a nie szroty po spotkaniu z tirem prowadzonym przez turka na niemieckiej autostradzie….

  • http://www.facebook.com/people/Mieszko-Giełczyk/1512679691 Mieszko Giełczyk

    Wg mnie w takich tekstach powinno się pisać od jakiej kwoty można kupić auto warte uwagi a nie szroty po spotkaniu z tirem prowadzonym przez turka na niemieckiej autostradzie….

  • http://www.facebook.com/profile.php?id=100001978676618 Cezary Kopeć

    Za 40tyś to możemy sobie kupić A4 ale B7:)
    A co do tematu to bardzo ładne auto

    • http://www.facebook.com/people/Marcin-Matuszczak/100001393878915 Marcin Matuszczak

      A teraz proszę o szczegóły, co jest według Ciebie w nim ładnego?

      • John Smith

        Napiszę co mi się w nim podoba.
        Proporcje, pas przedni, pas tylni, linia boczna, wnętrze. Oj chyba wyszło, że wszystko mi się w nim podoba… Audi potrafi robić piękne samochody.

      • http://www.facebook.com/profile.php?id=1154226358 Michał Cienkowski

        Proporcje nadwozia! W tym modelu projektanci postanowili upodobnic A4 do aut tylnonapedowych i przesuneli przednia os do przodu. Poprzedni model mial niejako cofnieta os i wzgledem wszystkich BMW czy Mercedesow wygladal jak uposledzony. B8 zrywa ze starymi proporcjami i stara sie oszukac oko, sugerujac, ze jest pedzone na tyl, bo na to by wskazywaly proporcje nadwozia. Przez lata przyzwyczailismy sie do wygladu przednio i tylnonapedowych limuzyn, rozrozniajac je, pewnie podswiadomie, po dlugosci przedniego zwisu. Moze nie do konca zdajemy sobie z tego sprawe, ale B8 wyglada jak prawdziwe auto a nie jak jakas przednionapedowa, tania zabawka. Ogromna zmiana wzgledem poprzednika. Wielki plus dla stylistow wlasnie za to! 

        • http://www.facebook.com/people/Norbert-Chocaj/100000675935711 Norbert Chocaj

           a mi sie wlasnie to nie podoba teraz wyglada jak jakeis uposledzone i oszukane. poprzednie audi mialy wlasnie swoj urok w tych dlugich zwisach wystarczylo lekko obnizyc i byl miod a tu starcilo oryginalnosc nie wiaodmo o co w nim chodzi nie pasuja takei zwisy do reszty sylwetki audi ktora jest wciaz tylko lekko udoskonalana tu musialoby byc cos wyraznie nowego zeby sie zgrywalo a tak wyglada nieharmonijnie

        • http://www.facebook.com/people/Norbert-Chocaj/100000675935711 Norbert Chocaj

           a mi sie wlasnie to nie podoba teraz wyglada jak jakeis uposledzone i oszukane. poprzednie audi mialy wlasnie swoj urok w tych dlugich zwisach wystarczylo lekko obnizyc i byl miod a tu starcilo oryginalnosc nie wiaodmo o co w nim chodzi nie pasuja takei zwisy do reszty sylwetki audi ktora jest wciaz tylko lekko udoskonalana tu musialoby byc cos wyraznie nowego zeby sie zgrywalo a tak wyglada nieharmonijnie

        • Mart vision

          Ale wy ludzie wymyślacie… znawcy designy się znaleźli. B7 wygląda ładnie a B8 wygląda jeszcze ładniej nie ma się tu do czego przyczepić.

        • http://www.facebook.com/people/Norbert-Chocaj/100000675935711 Norbert Chocaj

           a mi sie wlasnie to nie podoba teraz wyglada jak jakeis uposledzone i oszukane. poprzednie audi mialy wlasnie swoj urok w tych dlugich zwisach wystarczylo lekko obnizyc i byl miod a tu starcilo oryginalnosc nie wiaodmo o co w nim chodzi nie pasuja takei zwisy do reszty sylwetki audi ktora jest wciaz tylko lekko udoskonalana tu musialoby byc cos wyraznie nowego zeby sie zgrywalo a tak wyglada nieharmonijnie

      • Mas

         A co trzeba Ci sie tłumaczyć dlaczego komuś się auto podoba?

  • http://www.facebook.com/profile.php?id=100001978676618 Cezary Kopeć

    Za 40tyś to możemy sobie kupić A4 ale B7:)
    A co do tematu to bardzo ładne auto

  • http://www.facebook.com/people/Norbert-Chocaj/100000675935711 Norbert Chocaj

    bo co bo ty tak piszesz? a kim ty niby jestes? mi sie podoba B6 najabardziej i co zbijesz mnie?

    • Anonim

      krytycy z psiego tylka. zeby wam dali takie audi to byscie byli gotow dupy w zamian dac za to. smiesni jestescie. moze audi rewolucji nie zrobilo tym autem, ale kazdy chcialby je miec

      • Mas

         Dokładnie tak! Po za tym nikt nie musi się tłumaczyć dlaczego mu się auto podoba. Moim zdaniem jest zajebiste.

  • Asiacom Pl

    powiem tak… mam audi a4 b8 i jest rewelacyjny pod każdym względem:) kupiliśmy go trochę ponad 50tys z 2008 i nie było bite wiem bo sprawdzaliśmy…autko jest ladne i wygodne i ma kopa……..;)))

  • Patryk

    Jest błąd przy podanych silnikach benzynowych przed opisem samochodu. Silnik benzynowy 3.2 V6 o mocy 265KM jest turbodoładowany więc jest to TFSI. Natomiast silnik 3.0 V6 333KM to silnik wolnossący FSI i występuje w wersji S4. Chyba dopiero od 2012 roku do tego silnika również dołożono turbo.