Konkurent MR Racing – Tij Power RS3 Sportback (2012)

Niedawno pisałem o przerobionym Audi RS3 Sportback przez firmę MR Racing. Z tym autem dziennikarze AB Sportscars porównali również RS3, ale przygotowane przez Tij Power. Co oferuje ten drugi tuner?

Konkurent MR Racing – Tij Power RS3 Sportback (2012)
Olgierd Lachowski

15.04.2012 | aktual.: 07.10.2022 20:00

Niedawno pisałem o przerobionym Audi RS3 Sportback przez firmę MR Racing. Z tym autem dziennikarze AB Sportscars porównali również RS3, ale przygotowane przez Tij Power. Co oferuje ten drugi tuner?

W zasadzie wszystko poza modyfikacjami nadwozia. RS3 po tuningu wygląda jak zwykłe auto, więc nie każdy od razu rozpozna, że jest ono nieco inne od fabrycznej konstrukcji. Najłatwiej auto Tij Power odróżnić po nowych kołach z 18-calowymi felgami o szerokości 9,0”. Za kontakt z asfaltem odpowiadają opony Dunlop Direzza o rozmiarze 255/35 R 18 z przodu i 235/40 R 18 z tyłu. W opcji są też 20-calowe (widoczne na zdjęciach), nieco ładniejsze felgi Emotion Strada o szerokości 9,0”. Na nie wciskane są gumy 245/35 R 20 na kołach przednich i 235/30 R 20 na osi tylnej.

Obraz

Drugą różnicą, którą daje się zauważyć jest obniżone dość radykalnie zawieszenie. Po wymianie amortyzatorów i sprężyn wóz ma 1357 mm wysokości, czyli aż o 45 mm mniej niż normalne Audi.

Zza kół nie widać za to, że zamiast fabrycznych klocków hamulcowych są ich nowe odpowiedniki. Tarcze pozostały jednak te same i  z przodu mają 370 mm, a z tyłu 310 mm średnicy.

Obraz

Audi RS3 ma 5-cylindrowy rzędowy silnik o objętości skokowej 2,5 l. Aby wykrzesać z niego większą moc producent zaopatrzył jednostkę napędową w turbosprężarkę i bezpośredni wtrysk paliwa. Dzięki temu motor ma 340 KM mocy i 450 Nm maksymalnego momentu obrotowego.

Oczywiście to nie wszystko na co stać tę jednostkę, bo jak się okazuje może mieć ona i 500 KM (co udowadnia Sportec). W przypadku Tij agregat dysponuje 426 KM mocy przy 5500 obr./min, a moment obrotowy wynosi 540 Nm przy 5400 obr./min.

Wzrost mocy uzyskano nie tylko zmieniając oprogramowanie komputera sterującego silnikiem, ale wstawiając pod maską także wydajniejszą międzystopniową chłodnicę powietrza doładowującego. Do tego doszedł jeszcze sportowy układ wydechowy z zestawem klap regulacyjnych.

Obraz

Co ciekawe, testujący dziennikarzy napisali, że „wydech” brzmi koszmarnie. Przyczyny upatruje się w samej konstrukcji układu wylotowego. Dźwięk staje się przyjemny dla ucha dopiero, gdy prędkość wału korbowego przekracza 3500 obr./min, a ciśnienie doładowania jest większe niż 0,5 bara. Wtedy otwierają się wspomniane klapy i zmienia tonacja, w której gra samochód.

Osoby, które miały okazję pojeździć tym Audi, bardzo chwaliły sobie 7-biegową, zautomatyzowaną skrzynię biegów o dwóch sprzęgłach. To urządzenie pracuje świetnie zarówno w trybie automatycznym, jak i manualnym. Niepochlebnie wyrażano się za to o zużyciu paliwa, które przy dynamiczniejszej jeździe przekraczało 15 l stuoktanowej benzyny na każde 100 km.

Obraz

A co z osiągami wozu? Według Tij Power RS3 rozpędza się do 100 km/h w 3,80 s, a do 200 km/h w 13,60 s. Pomiary wykazały nieco gorsze, ale oczywiście nie słabe wartości. Setka na liczniku pojawiała się po równych 4 sekundach, a dwie stówki po 16,30 s. Prędkość maksymalna została elektronicznie ograniczona do 253 km/h. Tuner podaje, że auto mogłoby rozpędzić się nawet do 300 km/h, ale wydaje mi się to trochę przesadzone. Niewiele słabsze przecież RS3 przygotowane przez MR Racing osiąga 274 km/h, więc w przypadku Tij realna byłaby prędkość 280 km/h.

Obraz

Kompletny samochód w Niemczech kosztuje 65 000 euro, co przy cenie podstawowej wersji Audi RS3 Sportback wynoszącej 49 900 euro oznacza, że tuning w Tij Power to wydatek 15 100 euro.

Dane techniczne

  • Typ: R5
  • Ustawienie: z przodu, wzdłużnie
  • Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
  • Objętość skokowa: 2480 cmsup3/sup
  • Doładowanie: turbosprężarka
  • Moc maksymalna: 426 KM przy 5500 obr./min
  • Objętościowy wskaźnik mocy: 171,77 KM/l (seryjny – 137,10 KM/l)
  • Maksymalny moment obrotowy: 540 Nm przy 5400 obr./min
  • Skrzynia biegów: 7-biegowa, zautomatyzowana, dwusprzęgłowa S-tronic
  • Typ napędu: na wszystkie koła

Hamulce i koła:

  • Hamulce przednie: tarczowe, wentylowane, średnica 370 mm
  • Hamulce tylne: tarczowe, wentylowane, średnica 310 mm
  • Koła przednie: 9,0 x 18”
  • Koła tylne: 9,0 x 18”
  • Opony przednie: 255/35 R 19 Dunlop
  • Opony tylne: 235/40 R 19 Dunlop

Masy i wymiary:

  • Masa własna: 1618 kg (pomiar AB Sportscars wg DIN)
  • Stosunek masy do mocy: 3,80 kg/KM (seryjny – 4,85 kg/KM wg normy Euro)
  • Długość: 4302 mm
  • Szerokość: 1797 mm
  • Wysokość: 1357 mm (- 45 mm)
  • Rozstaw osi: 2578 mm

Osiągi (pomiar AB Sportscars):

  • Przyspieszenie 0-50 km/h: 1,50 s
  • Przyspieszenie 0-100 km/h: 4,00 s
  • Przyspieszenie 0-130 km/h: 6,40 s
  • Przyspieszenie 0-160 km/h: 9,80 s
  • Przyspieszenie 0-200 km/h: 16,30 s
  • Przyspieszenie 60-100 km/h na 4. biegu: 4,00 s
  • Przyspieszenie 80-120 km/h na 5. biegu: 5,10 s
  • Przyspieszenie 80-120 km/h na 6. biegu: 6,60 s
  • Przyspieszenie 80-120 km/h na 7. biegu: 9,20 s
  • Czas przejazdu ¼ mili ze startu stojącego: 12,38 s
  • Prędkość maksymalna: ograniczona do 253 km/h
  • Droga hamowania ze 100 km/h (ham. zimne): 34,8 m
  • Droga hamowania ze 100 km/h (ham. gorące): 34,0 m
  • Droga hamowania z 200 km/h (ham. gorące): 128,5 mblock position=\inside5946/block

Źródło: ab sportscarsmotorvision

Źródło artykułu:WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)