Ostrzejszy niż brzytwa – Hohenester TT RS Stufe 2 (2011)

Wprawdzie Audi TT nie przyciąga tak wzroku na ulicach jak różne modele Ferrari, ale jest grupka osób, które na pewno się za tym wozem obejrzą. Ciekawe, czy zauważyłyby, że prezentowane auto jest dość ostrą wersją Tetetki RS, przygotowaną przez Hohenestera?

Ostrzejszy niż brzytwa – Hohenester TT RS Stufe 2 (2011)
Olgierd Lachowski

06.04.2012 | aktual.: 07.10.2022 19:31

Hohenester (znany też jako HS Motorsport) to firma z dużym stażem tuningowym i sporą wiedzą. Przygotowuje ona zarówno auta uliczne, jak i wyścigowe. Ma na swoim koncie też 460-konną wersję legendarnego Audi Sport quattro.

Obraz

Ostatnio niemiecka firma tuningowa przebudowała Audi TT RS z nadwoziem coupé, zmieniając nie tylko wiele mechanizmów, ale i nieco nadwozie. Modyfikacje karoserii nie są łatwo zauważalne i trzeba przyglądać się autu dłuższą chwilę, żeby odkryć różnice. Wóz odróżnia się splitterem z włókna węglowego pod przednim zderzakiem, poszerzonymi o 20 mm z każdej strony przednimi i tylnymi błotnikami oraz innymi kołami. Wszystkie felgi mają ten sam rozmiar 11,0 x 18”, a założono na nie opony Dunlop Direzza 03G o wymiarach 285/35 R 18.

Obraz

Co jest nietypowe, we wnętrzu tuner zdecydował się na wymianę tylko jednego fotela – dla kierowcy. Teraz znajduje się tam kubełek Recaro, który z jednej strony na pewno gwarantuje lepsze trzymanie boczne, a z drugiej prawdopodobnie jest nieco mniej komfortowy od fabrycznego siedzenia. Przede wszystkim nie można w nim jednak zmienić kąta pochylenia oparcia względem siedziska.

Obraz

Pojazd został obniżony o 30 mm. Udało się to zrobić po zmianie amortyzatorów zawieszenia i sprężyn śrubowych na nowe. Amortyzatory zainstalowane przez Hohenestera mają pełną regulację charakterystyki pracy.

Tuner zmienił także tarcze hamulcowe na przedniej osi na większe, by zwiększyć skuteczność hamowania. Nowe tarcze mają średnicę 370 mm i są wentylowane oraz nawiercane.

Obraz

Silnik Audi również zyskał co nieco. Przypomnę, że TT RS jest wyposażane w rzędowy, 5-cylindrowy motor o objętości skokowej 2,5 l. Jednostka ma bezpośredni wtrysk paliwa i turbosprężarkę, dzięki czemu w fabrycznej konfiguracji może się pochwalić mocą 340 KM przy 5400-6500 obr./min i momentem obrotowym na poziomie 450 Nm. Ten ostatni parametr jest dostępny w bardzo szerokim zakresie obrotów, bo od 1600 do 5300 obr./min.

Obraz

Serce wozu jednak nie pozostało seryjne. Pojawiła się nowa turbosprężarka z nowym kolektorem dolotowym, inne świece zapłonowe, świeża elektronika sterująca i większy, a więc i wydajniejszy intercooler. Ta część jest też inaczej zamontowana, ponieważ według Hohenestera fabryczne mocowania tego elementu mogą pękać.

Wszystkie poprawki zebrane razem dały wzrost mocy do 475 KM. Szczyt mocy jest dostępny przy 6910 obr./min, jednak testujący tę rakietę dziennikarze zauważali, że wóz równomiernie ciągnie od 3500 obr./min. Para pod kotłem kończy się przy 7000 obr./min. Maksymalny moment obrotowy jednostki napędowej wynosi 610 Nm przy 3880 obr./min.

Obraz

Modyfikacje silników, zawieszeń czy nadwozi są dość częste, za to rzadziej zdarzają się zmiany w samym układzie napędowym. Tutaj taka właśnie miała miejsce. Hohenester zafundował bowiem mechanizm różnicowy Drexler na przednią oś Audi. Dzięki niemu auto może pomknąć jeszcze szybciej na łukach. Ten element nie jest tani, bo kosztuje 3975 euro.

Obraz

Za inne ulepszenia też trzeba trochę zapłacić. Kompletny tuning silnika na poziomie Stufe 2 (a taki właśnie tutaj zastosowano) jest wyceniany na 9100 euro, komplet kół na 3200 euro, za zawieszenie trzeba zapłacić 1805 euro, przednie hamulce to wydatek 2368 euro, a na siedzenie trzeba wyłożyć 1515 euro. Razem wychodzi prawie 22 000 euro, czyli wcale niemało. Czy warto? To już oceńcie sami. Być może w ocenie pomocne będą osiągi tego samochodu.

Obraz

Od 0 do 100 km/h niemiecki wóz rozpędza się równo w 4 s, 200 km/h na liczniku pojawia się natomiast po 14,10 s. Przyspieszenie od 60 do 100 km/h na 4. biegu (to TT RS ma 6-biegową manualną skrzynkę) trwa 3,70 s. Prędkość maksymalna to 308 km/h.

Obraz

Jeśli to Was jeszcze nie przekonuje, to może przekona różnica między seryjnym TT RS a Hohenesterem w czasie przejazdu okrążenia na torze Sachsenring. Pierwsze auto kółko zrobiło w 1:39,30 min, a pojazd po tuningu w 1:36,22 min. Tyle że ten drugi miał opony typu semislick.

Dane techniczne

  • Typ: R5
  • Ustawienie: z przodu, poprzecznie
  • Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
  • Objętość skokowa: 2480 cmsup3/sup
  • Doładowanie: turbosprężarka
  • Moc maksymalna: 475 KM przy 6910 obr./min
  • Objętościowy wskaźnik mocy: 191,53 KM/l (seryjny – 137,09 KM/l)
  • Maksymalny moment obrotowy: 610 Nm przy 3880 obr./min
  • Skrzynia biegów: 6-biegowa, manualna
  • Typ napędu: na wszystkie koła

Hamulce i koła:

  • Hamulce przednie: tarczowe, wentylowane, średnica 370 mm
  • Hamulce tylne: tarczowe, wentylowane, średnica 310 mm
  • Koła przednie: 11,0 x 18″
  • Koła tylne: 11,0 x 18”
  • Opony przednie: 285/30 R 18 Dunlop Direzza 03G
  • Opony tylne: 285/30 R 18 Dunlop Direzza 03G

Masy i wymiary:

  • Masa własna: 1525 kg
  • Stosunek masy do mocy: 3,21 kg/KM (seryjny – 4,49 kg/KM)
  • Długość: 4198 mm
  • Szerokość: 1882 mm (+ 40 mm)
  • Wysokość: 1312 mm (- 30 mm)
  • Rozstaw osi: 2468 mm

Osiągi (pomiary AB Sportscars):

  • Przyspieszenie 0-50 kmh: 1,60 s
  • Przyspieszenie 0-100 km/h: 4,00 s
  • Przyspieszenie 0-120 km/h: 4,40 s
  • Przyspieszenie 0-130 km/h: 6,00 s
  • Przyspieszenie 0-160 km/h: 8,90 s
  • Przyspieszenie 0-200 km/h: 14,10 s
  • Prędkość maksymalna: 308 km/h
  • Droga hamowania ze 100 km/h (ham. zimne): 36,6 m
  • Droga hamowania ze 100 km/h (ham. gorące): 34,6 m
  • Droga hamowania z 200 km/h (ham. gorące): 145,9 m
  • Czas przejazdu okrążenia toru Sachsenring: 1:36,22 minblock position=\inside6007/block
Źródło artykułu:WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)