Nissan Terrano II [awarie i problemy]

Nissan Terrano II

Niewiele osób kojarzy Forda Mavericka, za to prawie każdy choć raz słyszał o Nissanie Terrano II, a są to auta blisko spokrewnione. Solidny napęd 4×4 i stosunkowo duży prześwit sprawiają, że Terrano świetnie radzi sobie w terenie. Jednak dobre własności terenowe to nie wszystko, nikt przecież nie chce kupić auta, które trzeba ciągle naprawiać. Japońskie konstrukcje zazwyczaj są przecież bezawaryjne! Terrano II również?

Samochód terenowy – zakup [część 1]

Historia modelu

Nazwa Terrano po raz pierwszy została wykorzystana przez Nissana już w latach 80. XX wieku, kiedy to Japończycy zaprezentowali światu średniej wielkości terenówkę. W 1993 roku światło dzienne ujrzała kolejna, druga już generacja tego modelu. Samochód dostępny był w 3-drzwiowej wersji krótkiej i w 5-drzwiowym, nieco dłuższym nadwoziu.

Trzy lata po premierze Nissan postanowił nieco odświeżyć stylizację nadwozia. Nie skończyło się tylko na zabiegach poprawiających design, ponieważ auta produkowane od modernizacji były seryjnie wyposażane w ABS i poprawiony układ hamulcowy.

Nissan Terrano II

W 1999 roku przeprowadzono kolejny lifting. Tym razem zmiany były już dużo bardziej zauważalne dla przeciętnego zjadacza chleba. Nowe zderzaki, zmodernizowane reflektory i bardziej wyrazista atrapa chłodnicy to elementy, które najbardziej rzucają się w oczy.

Po drugim liftingu w Terrano II pojawił się unowocześniony system ABS, którego działanie było w pełni uzależnione od trybu pracy układu napędowego. W tym samym czasie samochód otrzymał też system elektronicznego rozdziału siły hamowania EBD. W roku 2002 w ofercie zagościł 3-litrowy diesel, a w 2006 roku Terrano II wycofano z europejskich salonów. Według nieoficjalnych informacji na niektórych rynkach dostępne jest nadal.

Silniki

Benzynowe:

R4 2,4 (118 KM)

Diesle:

R4 2,7 TD (99-125 KM)
R4 3,0 Di (156 KM)

Który silnik najlepiej wybrać? Według mnie 125-konny 2,7 TD. Dlaczego? Bo stosunkowo niewiele pali i zapewnia w miarę bezproblemową eksploatację. Zawsze jednak może pojawić się problem z zatartą turbosprężarką. Niestety, to już nieco przestarzała konstrukcja o niskiej kulturze pracy. Z kolei wariant 3,0 Di, podobnie jak w modelu Patrol, lubi się czasem przegrzewać.

Na szczęście w Terrano problem pojawia się znacznie rzadziej. Jednak jeśli już się przegrzeje, wówczas oprócz wymiany pękniętej głowicy konieczny jest jego generalny remont. Można mieć wiele zastrzeżeń także do jakości turbosprężarki, która co jakiś czas ulega uszkodzeniu i trzeba wyrzucać pieniądze w błoto na jej kolejne regeneracje. Silnik ten gwarantuje za to znacznie lepszą elastyczność i kulturę pracy, zużywając przy tym nieco mniej paliwa niż 2,7 TD.

Nissan Terrano II Wnętrze

Dlaczego nie polecam silnika benzynowego? Bo jest zdecydowanie za słaby, poza tym wiele oferowanych na rynku wtórnym aut ma zainstalowane instalacje LPG wątpliwej jakości. Przed zakupem Terrano II, bez względu na to, czy z dieslem, czy z silnikiem benzynowym, trzeba dokładnie obejrzeć jednostkę napędową pod kątem wycieków, które pojawiają się w okolicach kół zębatych rozrządu oraz miski olejowej.

Dane techniczne

W Nissana Terrano II napęd przekazywany jest na koła osi tylnej z mechanicznie załączanym napędem 4×4 na sztywno, w zanadrzu jest również reduktor. Zawieszenie z przodu jest zawieszenie niezależne, a z tyłu oś sztywna ze sprężynami. Do wyboru są właściwie tylko dwie skrzynie biegów: 4-stopniowa, automatyczna i 5-biegowa, ręczna.

Nissan Terrano II Wnętrze

Awaryjność

Chcąc zmniejszyć koszty produkcji, wielu japońskich producentów przeniosło swoje fabryki do Europy. Niestety, jak się później okazało, nie były to przemyślane posunięcia. Nissan również poszedł tą drogą i rozpoczął produkcję modelu Terrano w Hiszpanii, co odbiło się na wykonaniu tych aut.

Użytkownicy terenowego Nissana skarżą się przede wszystkim na niskiej jakości elementy metalowo-gumowe zawieszenia, które trzeba często wymieniać ze względu na luzy. Nie jest to jednak nic poważnego. Jedną z najpoważniejszych awarii w tym aucie jest uszkodzenie mechanizmu w manualnej skrzyni biegów.

Nissan Terrano II Wnętrze

Na początku na łożyskach wałków pojawiają się luzy, co prowadzi do uszkodzenia kół zębatych. Jeśli wyczujemy, że coś niepokojącego dzieje się z przekładnią, to niezwłocznie oddajmy auto do mechanika. Lekceważenie wszelkich symptomów zwykle kończy się uśmierceniem skrzyni. Masę problemów potrafi przysporzyć również szybko zużywające się sprzęgło. Jeśli poprzedni właściciel zbyt często korzystał z napędu na cztery koła, jego uszkodzenie to kwestia czasu.

Uciążliwą przypadłością Terrano II są przegrzewające się tarcze hamulcowe, które biorąc pod uwagę fakt zastosowania bębnów na kołach osi tylnej, są za słabe do auta o takich gabarytach. Uszkodzeniu ulegają także sprzęgiełka w piastach kół.

Nissan Terrano II

Samochód terenowy – podstawy [część 1]

Naszym zdaniem

Nissana Terrano II można określić jako baby terenówkę, czyli auto idealne do rozpoczęcia przygody z off-roadem. Ten wóz bardzo dobrze radzi sobie na różnej maści bezdrożach, na drogach utwardzonych jest niestety znacznie gorzej. Konstrukcja lubi przechylać się na zakrętach, a także podczas hamowania, przez co jego prowadzenie przypomina nieco płynięcie pontonem po rozbujanym morzu.

Niestety, poza ponadprzeciętnymi zdolnościami terenowymi auto nie oferuje zbyt wiele: ospałe silniki, mało wyrafinowany design i wątpliwa bezawaryjność. Ponadto niektóre naprawy mogą wymagać nieco większych nakładów finansowych, na które niekoniecznie są przygotowane osoby kupujące takie auto. Ceny używanych egzemplarzy Nissana Terrano II kształtują się w granicach od około 10 000 do 34 000 zł.

Zobacz także:

Wywiad z właścicielem Jeepa Willysa/Forda GPW [auta pasjonatów]

Jeep Grand Cherokee WJ [awarie i problemy]

Land Rover Discovery II [awarie i problemy]

Regulamin komentowania

  • smok

    Wszystko się zgadza, Hiszpanie przegrali piękny japoński samochód. Mam go i więcej go naprawiam niż jeżdżę, dołożyłem już tyle, że nie warto go sprzedawać :(.