Volvo V70 II [awarie i problemy]

Volvo V70

Z czym kojarzy się Wam Volvo? Na pewno z dużym rodzinnym kombi i właśnie takie auto prześwietlę dla Was tym razem. Oprócz mocno zarysowanych akcentów prorodzinnych, takich jak możliwość zainstalowania trzeciego rzędu siedzeń, w V70 nie mogło zabraknąć cech sportowych ani luksusu/prestiżu – miano marki premium przecież zobowiązuje.

Volvo S40/V50 II [awarie i problemy]

Historia modelu

Zaprojektowane przez Brytyjczyka Petera Horbury Volvo V70 II generacji miało swoją premierę w 2000 roku. Samochód został zbudowany w oparciu o płytę podłogową P2, którą zaadoptowano do kilku modeli Forda, Mercurego czy Lincolna już jako D3. Dwa lata później do oferty silnikowej V70 trafił turbodoładowany silnik o pojemności 2,5-litra dostępny z napędem na 4 koła AWD. W między czasie powstała także uterenowiona wersja XC70.

Volvo V70 Wnętrze

W 2005 roku samochód został subtelnie zmodernizowany, zmieniono między innymi przednie reflektory, parę drobnych detali oraz kilka elementów wewnątrz takich jak na przykład koło kierownicy. Choć zmiany nie są zbyt duże to nawet mało wprawne oko rozpozna, czy auto jest sprzed czy po faceliftingu. Produkcja V70 zakończyła się dopiero w 2007 roku, kiedy Szwedzi przedstawili światu jego następcę, którego stylizacja bazowała na modelu S80. Od 2000 do 2007 roku auto było produkowane nie tylko w Szwecji, ale również i w Belgii.

Silniki

Benzynowe:

R4 2,0 Turbo (163 – 180 KM)
R5 2,3 Turbo (250 KM)
R5 2,4 (140 – 170 KM)
R5 2,4 Turbo (200 – 260 KM)
R5 2,5 Turbo (210 KM)
R5 2,5 Turbo (300 KM) wersja R

Diesle:

R5 2,4 (126, 130, 163 – 185 KM)
R5 2,5 TDI (140 KM)

Alternatywne:

R5 2,4 Bi-Fuel CNG (140 KM)
R5 2,4 Bi-Fuel LPG (140 KM)

Jak jest z trwałością silników w Volvo V70? Które z nich możemy polecić z czystym sumieniem? Wybierając egzemplarz benzynowy najpewniejszą lokatą będzie jeden z motorów 2,4 l, w tym przypadku bez znaczenia jest czy wybierzemy wersję z turbosprężarką czy bez niej. Możemy spokojnie zdecydować się na wariant adekwatny do naszych potrzeb i możliwości.

W przypadku diesla, w modelu sprzed modernizacji najlepiej sprawuje się jednostka TDI z koncernu VW, która bez większych problemów przejedzie nawet około 400 000 km (nie mylić z awaryjnym silnikiem 2,5 V6 TDI montowanym w modelach Audi).

Kierowcy liczący na znacznie lepszą elastyczność powinni wybrać 163- lub 185-konną wersję D5. Trzeba jednak pamiętać o tym, że nie jest to silnik wolny od wad i czasami przy przebiegach rzędu 200 000 km pojawiają się problemy z osprzętem (między innymi awarie wtryskiwaczy, dwumasowego koła zamachowego i komputera ECM).

Volvo V70 Wnętrze

Dane techniczne

Układ napędowy w modelu V70 składa się z poprzecznie umieszczonego silnika napędzającego koła przedniej osi, ale duża część egzemplarzy była wyposażona w napęd na 4 koła AWD. Nie jest to jednak stały napęd, ale elektronicznie dołączany wykorzystujący mokre sprzęgło wielopłytkowe Haldex sterowane hydarulicznie. Samochód mógł być wyposażony albo w 4- lub 5- stopniowy automat albo w 5- bądź 6-biegowy manual. W testach zderzeniowych Euro NCAP auto zdobyło 4 gwiazdki. Układ zawieszenia z przodu został oparty na kolumnach resorujących, a z tyłu z kolei zastosowano układ wielowahaczowy.

Volvo V70 Wnętrze

Awaryjność

II generacja Volvo V70 w rankingach awaryjność zawsze plasowała się na samym końcu w przeciwieństwie do modelu S60, który zajmował znacznie wyższe lokaty. Wbrew pozorom nie są to te same konstrukcje choć mają ze sobą wiele wspólnego. Wspólną bolączką obydwu tych aut są awarie automatycznych skrzyń biegów Geartronic, gdzie pojawiają się problemy z sterowaniem i mechanizmem trzeciego biegu – koszty naprawy takich usterek zwykle wynoszą około 5000 zł.

Jeśli nie chcemy ryzykować po prostu zrezygnujmy z automatu. Często zdarzają się też awarie osprzętu silnika. Uszkodzenie modułu sterującego, cewek, alternatora, zanieczyszczenie zaworu EGR czy defekt przepływomierza to normalność – takie usterki to norma także w autach innych marek, zwłaszcza z dużymi przebiegami.

Volvo V70

Kolejnym mankamentem V70-ki jest też elektronika i elektryka, od czasu do czasu komputer pokładowy wyświetla błędne komunikaty, a niekiedy nie działa prawidłowo centralny zamek. Wszelkie tego typu awarie radzimy naprawiać u doświadczonego mechanika, który dobrze zna się na autach tej marki.

Co jeszcze może ulec uszkodzeniu w tym przepastnym szwedzkim kombi? Przede wszystkim gumy i łączniki stabilizatorów w przednim zawieszeniu, ale ich wymiana nie stanowi poważnego problemu. Plamą na honorze V70 są trzeszczące plastiki deski rozdzielczej i bardzo szybko wycierająca się tapicera, jednak takie kwiatki znajdziemy też w wielu innych modelach Volvo.

Volvo V70

Naszym zdaniem

Volvo V70 II to jedno z najbardziej pakownych aut w swojej klasie, a oprócz dużej przestrzeni gwarantuje jeszcze wysoki komfort i prestiż. Nie można mu też odmówić rewelacyjnej dynamiki w mocniejszych wersji silnikowych. Dużym atutem tego modelu w stosunku do aut niemieckich jest korzystna cena (15 000 – 65 000 zł). Trzeba jednak wziąć pod uwagę, że wiele dostępnych na rynku wtórnym egzemplarzy została już kompletnie zajeżdżona i wybierając auta z początku produkcji bardzo łatwo jest trafić na minę. Przy wyborze Volvo powinniśmy też wziąć pod uwagę ubogą ofertę zamienników, co oznacza, że koszty eksploatacji nie będą należały do najtańszy.

Zobacz także:

Awarie i problemy: Alfa Romeo 166

Volvo S80 I [awarie i problemy]

Volvo V60 D3 Ocean Race – inne spojrzenie [test autokult.pl]

Regulamin komentowania

  • Sepang

    Strasznie lubię V70 mimo jego licznych wad jak drogie części, dziwnie wysoka awaryjność i duże spalanie. To chyba ostatnie prawdziwe Volvo kombi, zanim te auta stały się obłymi, nudnawymi krążownikami z tonami elektroniki zapobiegającej wypadkom, zwoływanymi co chwila do serwisu na akcję naprawczą.

  • Ionen

    “Produkcja V70 zakończyła się dopiero w 2007 roku, kiedy Szwedzi przedstawili światu jego następcę, który swoim designem nie nawiązywał już nie domodelu S60 tylko do większego brata S80.”

    S60 była wprowadzona na rynek później (w 2001 r) niż V70 (1999 r), więc skąd V70 może nawiązywać do S60? Chyba raczej odwrotnie. 

    • Siymia

      pierwotnie V70 było odpowiednikiem w nadwoziu kombi do s60 tak jak v50 jest do s40.

    • Adamus

      S60 do V70 nawiązuje niezaleznie od daty wprowadzenia na rynek. Tak jak teraz S80 do V70 i S60 do V60. Bynajmniej ja tak to rozumiem, ale co do wprowadzenia na rynek to masz wpełni rację ;) 1999/2000 Volvo miało równolegle nawet dwie V70 – starą i nową :)

  • Adamus

    Awaryjność silnika D5 (wtryskiwaczy) zakończyła się w momencie wysłyłki do Szwecji próbek naszej polskiej zasiarczonej ropy … Trzeszczące plastiki też są owocem naszych dróg… kolega zakupił V70 TDI z 2000 r. z Niemiec bez tego problemu. Ale eksploatacja w Polsce rzeczywiście powoduje takie problemy, jednak można te je zniwelować :) Mój ojciec jest posiadaczem V70 R i nie widzi dla siebie potrzeby zmiany. Twierdzi, że jest komfortowo, dynamicznie i nie-krzylkiwie. Z perspektywy czasu ówczesny zakup wydaje się lepszy niż BMW, Audi czy Mercedes. “Volvina” tak się szybko nie starzeje :)