Jastrząb bez dachu – Hamann SLS AMG Hawk Roadster (2012) [Genewa 2012]
Wiadomo było, że skoro jest odmiana Mercedesa SLS AMG bez dachu, to Hamann, który wcześniej zaprezentował pakiet Hawk do auta z nadwoziem coupé, wcześniej czy później podkręci roadstera. I oto jest.
14.03.2012 | aktual.: 07.10.2022 19:24
Sportowy Mercedes ze zdejmowanym dachem jest ubrany w dokładnie ten sam pakiet spojlerów z wyłączeniem wlotu na dachu, którego nie ma, bo przecież dach jest składany. Przedni zderzakospojler z dodatkowymi wlotami jest szerszy od fabrycznego o 60 mm i z wyglądu przypomina ten sam element zastosowany w wyścigowym Mercedesie SLS AMG GT3. Niektóre detale w zderzaku zrobione są z włókna węglowego (np. listwa pod zderzakiem).
Zderzak płynnie przechodzi w przednie błotniki. Te mają dodatkowe nakładki, które poszerzają samochód o 30 mm z każdej ze stron. Przed drzwiami znajdują się atrapy wylotów z przednich hamulców. Niestety dodano je kosztem oryginalnej kratki wentylacyjnej. Nie wygląda to najlepiej.
Nakładka boczna nie ogranicza się do rozmiarów wspomnianych wylotów z przodu. Jej integralną częścią jest próg z przetłoczeniami i imitacja wlotu powietrza przed tylnymi kołami. Podobnie jak z przodu z tyłu naklejono listwy na błotniki, dzięki którym SLS jest szerszy od pierwowzoru o 70 mm. Wszystko kończy się szerszym od zwykłego tylnym zderzakiem, w którym znalazło się miejsce na dyfuzor.
W ramach modyfikacji stylistycznych Hamann wymienia też tylny wysuwany spojler na część z włókna węglowego. Z tego samego kompozytu jest także „podziurawiona” pokrywa silnika z garbem na samym środku.
Warto tutaj wspomnieć o lakierze tego Mercedesa. Hamann postawił na kolor czerwony, dzięki czemu samochód prezentuje się znacznie lepiej niż mdło wyglądający Hawk coupé w iście majtkowym kolorze. Ten ostatni wóz możecie obejrzeć, wybierając jeden z poniższych linków.
Felgi proponowane przez tunera, mimo że mają różny wzór, charakteryzują się tymi samymi rozmiarami po prawej i lewej stronie. Przednie obręcze mają rozmiar 9,0 x 21”, a tylne 12,5 x 21”. Dopasowano do nich opony 245/30 na osi kierowanej i 345/25 na kołach napędowych.
Uzupełnieniem tuningu stylistycznego są ulepszenia wnętrza. W nim dominuje czarna skóra zszywana czerwonymi nićmi i włókno węglowe w kolorze karoserii. Ten ostatni materiał znajduje się dosłownie wszędzie, począwszy od kierownicy, przez deskę rozdzielczą, tunel środkowy, aż po drzwi.
Nadwozie sportowego wozu ze Stuttgartu znajduje się teraz bliżej ziemi, a to dlatego, że inżynierowie Hamanna wymienili zawieszenie na nowe z regulowanymi amortyzatorami. Wstępnie obniżono auto o 30 mm.
Seryjny układ wydechowy wylądował na złomowisku, a w jego miejsce wstawiono część z tłumikami o zmniejszonych oporach wewnętrznych, dzięki czemu można było wykrzesać więcej mocy z silnika. Dodatkowo „wydech” brzmi agresywniej niż w normalnym SLS-ie.
Również jednostka napędowa nie oparła się zmianom. Co prawda modyfikacje są niewielkie, bo obejmują zmianę centralnej jednostki sterującej, filtrów powietrza i wspomnianego układu wylotowego, ale efekt jest taki, że 8-cylindrowy silnik o objętości skokowej 6,2 l rozwija teraz moc 636 KM. To o 65 KM więcej. Wyższy jest też maksymalny moment obrotowy sięga 680 Nm przy 4850 obr./min.
Lepsze parametry motoru przekładają się na wyższą, choć niewiele, prędkość maksymalną. Obecnie wynosi ona 320 km/h zamiast 317 km/h. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h poprawiło się z 3,80 s na 3,60 s.
Hamanna SLS AMG Hawk Roadster można podziwiać na salonie samochodowym w Genewie.
Dane techniczne
- Typ: V8, 90supo/sup, M159
- Ustawienie: z przodu, wzdłużnie
- Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
- Objętość skokowa: 6208 cmsup3/sup
- Moc maksymalna: 636 KM
- Objętościowy wskaźnik mocy: 102,45 KM/l (seryjny – 91,98 KM/l)
- Maksymalny moment obrotowy: 680 Nm przy 4850 obr./min
- Skrzynia biegów: 7-biegowa, zautomatyzowana, dwusprzęgłowa
- Typ napędu: na tylne koła
Hamulce i koła:
- Hamulce przednie: tarczowe, wentylowane, ceramiczne
- Hamulce tylne: tarczowe, wentylowane, ceramiczne
- Koła przednie: 9,0 x 21”
- Koła tylne: 12,5 x 21”
- Opony przednie: 245/30 R 21
- Opony tylne: 345/25 R 21
Masy i wymiary:
- Masa własna: 1735 kg
- Stosunek masy do mocy: 2,73 kg/KM (seryjny – 3,04 kg/KM)
- Długość: 4638 mm
- Szerokość: 2009 mm (+ 70 mm)
- Wysokość: 1232 mm (- 30 mm)
- Rozstaw osi: 2680 mm
Osiągi:
- Przyspieszenie 0-100 km/h: 3,60 s
- Prędkość maksymalna: 320 km/hblock position=\inside6177/block