Akt trzeci – Hamann M5 Widebody (2012)
Hamann to trzeci tuner, który już przygotował pakiet wzmacniający do BMW M5. Spośród całej trójki – Ac Schnitzer, G-Power i Hamann – ta ostatnia firma proponuje największy zastrzyk mocy niemieckiemu sedanowi.
09.03.2012 | aktual.: 07.10.2022 19:22
Hamann to trzeci tuner, który już przygotował pakiet wzmacniający do BMW M5. Spośród całej trójki – Ac Schnitzer, G-Power i Hamann – ta ostatnia firma proponuje największy zastrzyk mocy niemieckiemu sedanowi.
Ac Schnitzer dokłada ponad 50 KM, a G-Power 80 KM do mocy maksymalnej seryjnej jednostki napędowej BMW M5. Ta sprawdzona najpierw w X5 M i X6 M maszyna w fabrycznej M-piątce generuje 560 KM przy 6000-7000 obr./min. Maksymalny moment obrotowy wynosi 680 Nm w zakresie od 1500 do 5750 obr./min.
Mechanicy z Laupheim wymienili układ wydechowy na sportowy i przeprogramowali centralną jednostkę napędową. Niby niewiele, ale w silnikach turbodoładowanych, a takim przecież jest S63B44Tü, modyfikacja programu sterującego oznacza na przykład wzrost ciśnienia doładowania. Pewnie właśnie tak jest w aucie Hamanna. Rezultat modyfikacji jest taki, że moc maksymalna wzrosła o 160 KM (do 720 KM), a moment obrotowy o aż 220 Nm (do imponujących 900 Nm).
Hamann na razie nie informuje o osiągach auta, ale łatwo sobie wyobrazić, że przyspieszanie do setki może trwać mniej niż 3,80 s, a prędkość maksymalna oscylować wokół 320-325 km/h.
Ulepszanie motoru było tylko jednym z kilku kroków przeprowadzonych przeróbek. Następnym była wymiana sprężyn zawieszenia na nowe, krótsze o 30 mm. Zawieszenie jest ukryte za seryjnymi tarczami hamulcowymi, a te zasłonięto felgami o średnicy 21”. Przednie mają 9,5” szerokości, a tylne 12,0”. Na zdjęciach samochód po jednej stronie ubrano w obręcze Unique Forged II, a po drugiej Edition Race Anodized. Obręcze ubrano w opony Continental Sport Contact 5P 265/30 na kołach kierowanych i 325/25 z kołach napędowych.
Zajrzyjmy do środka. A tam najwyższej jakości skóry, Alcantara[sup]®[/sup] i różne detale z logo tunera. Wśród drobniejszych elementów polerowane aluminiowe wstawki na desce rozdzielczej, dywaniki i nakładki na pedały.
Nie zabrakło też zmian w nadwoziu. Styliści opracowali pakiet Widebody, w skład którego wchodzą: przedni zderzakospojler z diodami LED, nakładki na przednie i tylne błotniki (przednie poszerzają wóz o 25 mm, a tylne o 30 mm z każdej strony), nowy tylny zderzak, imitacja tylnego dyfuzora, nowe oprawy lusterek i klamek, tylny spojler dachowy i na pokrywie bagażnika. Uważam, że wcale ten zestaw autu nie jest potrzebny, a BMW M5 prezentuje się lepiej, gdy wygląda jak seryjne.
Koszt tuningu sedana z Bawarii w wykonaniu Hamann Motorsport nie jest znany.
Dane techniczne
- Typ: V8, 90supo/sup, S63B44Tü
- Ustawienie: z przodu, wzdłużnie
- Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
- Objętość skokowa: 4395 cmsup3/sup
- Doładowanie: dwie turbosprężarki
- Moc maksymalna: 720 KM
- Objętościowy wskaźnik mocy: 163,82 KM/l (seryjny – 127,42 KM/l)
- Maksymalny moment obrotowy: 900 Nm
- Skrzynia biegów: 7-biegowa, zautomatyzowana, dwusprzęgłowa DCT
Hamulce i koła:
- Hamulce przednie:tarczowe, wentylowane, średnica 396 mm
- Hamulce tylne: tarczowe, wentylowane, średnica 396 mm
- Koła przednie: 9,5 x 21”
- Koła tylne: 12,0 x 21”
- Opony przednie: 265/30 R 21 Continental Sport Contact 5P
- Opony tylne: 325/25 R 21 Continental Sport Contact 5P
Masy i wymiary:
- Masa własna: 1945 kg
- Stosunek masy do mocy: 2,70 kg/KM (seryjny – 3,47 kg/KM)
- Długość: 4910 mm
- Szerokość: 1941 mm (+ 60 mm)
- Wysokość: 1426 mm (- 30 mm)
- Rozstaw osi: 2968 mmblock position=\inside6220/block
Źródło: automobliesreview