Przewody zapłonowe – co warto wiedzieć o ich eksploatacji? [poradnik]

Wymiana przewodów zapłonowych

Źródło: http://carfocus.pl/

Tydzień temu pisałem, jak dbać o świece zapłonowe. Pora na kolejny element układu zapłonowego, od którego sprawności zależy prawidłowa praca silnika.

Oczywiście chodzi o przewód zapłonowy, a właściwie przewody, bo najczęściej jest ich kilka. Do czego służą i jak są zbudowane? Zadaniem przewodów jest doprowadzenie wysokiego napięcia z cewki zapłonowej do świecy zapłonowej. W dużej części współczesnych silników droga ta jest skrócona, ponieważ cewki nałożone są bezpośrednio na świece.

Bezrozdzielaczowy układ zapłonowy – osobna cewka bezpośrednio na świecy iskrowej

Najistotniejsze są izolator kabla oraz osłona, które mogą być wykonane z gumy, silikonu lub z innego elastomeru. W przewodach zapłonowych najwyższej jakości, czyli najdroższych, izolator i osłona powinny być zrobione z silikonu. Dlaczego? Silikon stanowi jeden z najlepszych izolatorów, dzięki czemu prąd przepływa właściwe bez strat, jest bardzo odporny na skrajne zmiany temperatur i doskonale znosi działanie takich substancji chemicznych, jak olej czy benzyna.

Rozdzielaczowy układ zapłonowy – jedna cewka i rozdzielacz do świec

W dobrej jakości przewodach metalowe końcówki są połączone z kablem przy zastosowaniu metody Full Contact, co oznacza, że zacisk powinien być osadzony bezpośrednio na żyle prądowej. W tańszych przewodach producenci montują specjalne spinki, które są dużo bardziej podatne na ewentualne przepięcia.

Równie istotna jest konstrukcja metalowych końcówek zwanych terminalami. Ich budowa i kształt musi zapewniać sprężystość połączenia między cewką zapłonową a świecą. Przy wyborze przewodów nie sugerujmy się grubością kabli, bo to nie są przecież kable rozruchowe, w których większa średnica przekłada się na lepszą skuteczność działania.

Przewody zapłonowe przekrój

Źródło: www.bosch-prasa.pl

Jak o nie dbać? Przewody zużywają się co 30-50 tys. km i dlatego powinno je się wymieniać razem ze świecami. Trzeba jednak pamiętać, że wielu producentów zaleca wymianę świec nawet co 20 000 km lub mniej. Wówczas przewody zapłonowe można wymieniać przy co drugiej wymianie świec, aby nie dopuścić do przedwczesnego zużycia. Dla optymalnego działania układu zapłonowego i równomiernego zużycia przewodów należy wymieniać je zawsze w komplecie.

Przewody zapłonowe

Źródło: www.bosch-prasa.pl

Jakie są objawy awarii przewodów zapłonowych oprócz uszkodzeń mechanicznych? Jeśli silnik pracuje nierówno, gaśnie lub po prostu nie da się odpalić, wówczas można podejrzewać, że wina leży właśnie w przewodach, ale przyczyny mogą być też inne.

Co jest najczęstszą przyczyną usterek przewodów zapłonowych? Przede wszystkim przebicia spotykane najczęściej w tańszych produktach z izolatorem wykonanym ze słabego materiału. Ponieważ przewodami płynie prąd o wysokim napięciu, nawet najmniejsze uszkodzenia tych elementów nie mogą być bagatelizowane i przewody w takim stanie powinno się jak najszybciej wymienić na nowe. W niektórych przypadkach powodem niedomagania tych elementów może być uszkodzenie rdzenia przewodu, ale tego typu awarie występują raczej sporadycznie.

Wymiana przewodów zapłonowych

Źródło: http://autopodroze.pl

Co jeszcze może być źródłem defektu przewodów? Oprócz niskiej jakości, uszkodzeń rdzenia i zwyczajnego wyeksploatowania czasem winę za ich uszkodzenie ponosi mechanik, który dopuścił się zaniedbań przy ich montażu. Na przykład jeśli zainstalował świece zapłonowe brudnymi rękami, to nawet drobne zanieczyszczenia, które zostały na porcelanowym izolatorze świec, mogą doprowadzić do szybszego zanieczyszczenia osłoń przewodów i w konsekwencji do wypalenia ścieżek nie tylko na świecy, ale także w wewnętrznej części osłony przewodów.

Czy można samodzielnie wymienić przewody zapłonowe? Tak, ale robiąc to, należy zachować szczególną ostrożność. Przewody najlepiej ściągać specjalnymi szczypcami, nie wyszarpując ich, bo w ten sposób można zniszczyć nie tylko terminal, ale również świece.

Zobacz także:

Jak zadbać o przewody hamulcowe w naszym aucie?

Jak poradzić sobie z rozładowanym akumulatorem?

Typowe usterki instalacji LPG [poradnik]

Regulamin komentowania

  • Zulik

    Ale te JANMORY z pierwszego zdjęcia to jeden z największych syfów jaki można założyć do auta :P Owszem, to są przewody – ale na pewno nie ZAPŁONOWE;) Przynajmniej jeśli chodzi o Vectrę B ;)

    • xmz

      ProLine to jednak wersja premium i nawet robią, sprawdziłem w Fordzie Explorerze, ale
      jak się kupuje najtańsze to co się dziwić.

      • zulik

        A kto powiedział, że je kupiłem ? W życiu nie wydał bym siana na ten syf.. Liczy się tylko Bosch z seryjnych…

  • gosc

    A co powiecie o tym jak parę ładnych lat temu kupiłem starą Corollę która jeździła jeszcze na seryjnych przewodach WN i jak poprosiłem mechanika żeby mi je wymienił razem ze świecami to po sprawdzeniu powiedział ze przewody są dobre i wytrzymają więcej niż jak bym jakieś nowe założył? okłamał mnie bo nie chciało mu się tego robić? czy rzeczywiście miał rację, bo przejeździłem na nich jeszcze 3 lata i sprzedałem samochód.

    • ZbychZTych

      Toyota to Toyota :) Jedyne co można mieć do zastrzeżenia to stylistyka, chociaż to rzecz gustu. Poza tym perfekcja.

  • Anonim

    Good news: this website (http://ym6.com/es ) we has been updated and add products and many things they
    abandoned their increases are welcome to visit our website. Accept cash or
    credit card payments, free transport. You can try oh, will make you satisfied.

    http://ym6.com/es

    http://ym6.com/es

    http://ym6.com/es 

  • Anonim

    Good news: this website (http://ym6.com/es ) we has been updated and add products and many things they
    abandoned their increases are welcome to visit our website. Accept cash or
    credit card payments, free transport. You can try oh, will make you satisfied.

    http://ym6.com/es

    http://ym6.com/es

    http://ym6.com/es 

  • Anonim

    Good news: this website (http://ym6.com/es ) we has been updated and add products and many things they
    abandoned their increases are welcome to visit our website. Accept cash or
    credit card payments, free transport. You can try oh, will make you satisfied.

    http://ym6.com/es

    http://ym6.com/es

    http://ym6.com/es

  • sondi

    janmory są do dupy, ngk beru bosh to porzadne kable

    • karol

      u mnie w aucie wytrzymały 4 lata a później padły następne kupiłem ngk i oby tyle samo wytrzymały

  • fifi

    a najlepiej wymieniac swieca kable i cewki co tydzien, buehehe, artykul sponsorowany. jak bym za kazdym razem wymienial kabel kiedy pseudomechanicy zalecają to w ciagu 10 lat wymianiłbym je juz kilkadziesiat razy. tymczasem bez ani jednej wymiany sa caljkowicie sprawne. awaria kabli i swiec to tak naprawde bardzo rzadki przypadek, ale producenci dla podniesienia sprzedarzy wmawiaja takie bzdury ze zeby bolą od czytania.