Skoda Octavia I [awarie i problemy]

Skoda Octavia

Poprawna stylizacja, silnik Diesla pod maską i szeroka dostępność tanich części zamiennych. To musi być Skoda, czyli auto dla osób z praktycznym podejściem do życia. Jeśli boisz się ryzyka wystąpienia awarii i nie w smak Ci przekombinowany design, a w Twoim słowniku pierwsze miejsce zajmują takie słowa, jak ergonomia, przestronność, to Octavia I będzie dla Ciebie idealną propozycją.

Skoda Superb Combi 1,8 TSI Ambition – dużo i jeszcze więcej [test autokult.pl]

Skoda Octavia Combi

Historia modelu

Nasza czeska bohaterka na rynku zadebiutowała w 1997 roku jako 5-drzwiowy liftback oparty w dużej mierze na podzespołach Volkswagena Golfa. Rok później do salonów zawitała nieco przestronniejsza wersja kombi. W 2000 roku auto przeszło drobną modernizację. Zmiany nie są co prawda widoczne na pierwszy rzut oka, ale po dłuższych oględzinach można zauważyć subtelnie zmodyfikowany przedni zderzak oraz nieco inne tylne lampy.

Teoretycznie produkcja Skody Octavii powinna zakończyć się w 2004 roku, kiedy to Czesi zaprezentowali jej drugą generację. Tak się jednak nie stało i jedynka oferowana była aż do jesieni 2010 roku jako budżetowa wersja Tour.

Silniki

Benzynowe:

R4 1,4 8V (60 KM)
R4 1,4 16V (75 KM)
R4 1,6 8V (75, 101 – 102 KM)
R4 1,8 20V (125 KM)
R4 1,8T 20V (150 KM)
R4 1,8T 20V (180 KM) wersja RS
R4 2,0 8V (115KM)

Diesle:

R4 1,9 SDI (68 KM)
R4 1,9 TDI (90 – 110 KM)
R4 1,9 TDI PD (101 – 130 KM)

Jeśli Skoda Octavia, to tylko 1,9 TDI! Mogłoby się wydawać, że to najlepszy silnik do tego auta. Na pewno? Jeśli szukamy diesla, ta jednostka niezależnie od wariantu mocy będzie bardzo dobrym rozwiązaniem. Trzeba jednak pamiętać, że pomimo wysokiej bezawaryjności ten silnik tak naprawdę sprawia najwięcej problemów z całej stawki.

To właśnie w nim pojawią się problemy z: zacierającą się turbosprężarką, przekaźnikiem modułu sterującego, przepustnicą oraz przekaźnikiem świec żarowych. Znacznie trwalszy jest silnik SDI, ale on z kolei ma kiepskie osiągi. Za to wysoką kulturą pracy nie grzeszy żadna z jednostek wysokoprężnych.

Dla osób szukających wersji benzynowej mam dobrą wiadomość. Większość jednostek nie sprawia raczej problemów, może poza 75-konnym motorem o pojemności 1,4 l, w którym zwłaszcza w czasie zimy zamarza odma, co zwykle kończy się wyciekiem oleju przez korek wlewowym. Optymalnym wyborem wydaje się 125-konny silnik 1,8 l, ale najwięcej radości z jazdy zapewni oczywiście 180-konna RS.

Skoda Octavia Wnętrze

Dane techniczne

W Skodzie Octavii I występuje zarówno napęd na przód, jak i elektronicznie dołączany napęd 4×4. Do wyboru są trzy skrzynie: 5- i 6-biegowy manual oraz 4-stopniowa przekładnia automatyczna. W przednim zawieszeniu Octavii zastosowano trójkątne wahacze poprzeczne i kolumny resorujące, a z tyłu znajdują się wzdłużne wahacze oraz belka skrętna. W testach zderzeniowych instytutu Euro NCAP Skoda Octavia I uzyskała rezultat 4 gwiazdek.

Skoda Octavia RS

Awaryjność

Na co trzeba zwrócić uwagę przed zakupem Octavii? Przede wszystkim na to, czy ze skrzyni biegów nie zaczyna wyciekać olej. Warto też sprawdzić stan miski olejowej, która ze względu na zbyt niskie położenie często się uszkadza. Maglownica to kolejny wrażliwy element w tym modelu.

Dochodzi do uszkodzenia gum uszczelniających, przez co do mechanizmu dostaje się woda i powoduje korozję. Jeśli nie zostanie to w porę wykryte, przekładnia będzie nadawać się już tylko do wyrzucenia. W niektórych egzemplarzach z powodu zaniedbań producenta zdarzają się też przypadki uszkodzeń mechanizmu różnicowego wraz ze skrzynią biegów.

Skoda Octavia Wnętrze

Z jakimi jeszcze niemiłymi niespodziankami musi się liczyć właściciel Octavii? Awarie podnośników elektrycznie otwieranych szyb i centralnego zamka to usterki znane niemal wszystkim użytkownikom tego modelu. Powodem takich niedomagań najczęściej są gnijące wiązki elektryczne.

Posiadacze Skody Octavii I skarżą się na samoistnie pękającą przednią szybę. Zawieszenie jest trwałe, ale od czasu do czasu trzeba wymienić w nim łączniki stabilizatora i gumowo-metalowe tuleje. Spotykane są również przypadki odpryskiwania lakieru na tylnej klapie bagażnika, czego następstwem jest pojawienie się rdzy.

Skoda Octavia

Skoda Superb Combi Ambition 2,0 TDI – czeskie klimaty [test autokult.pl]

Naszym zdaniem

Skoda Octavia I to propozycja dla statecznych osób szukających stosunkowo niezawodnego auta, które zapewnia niedrogą eksploatację i bezproblemową odsprzedaż w przyszłości. Poważne usterki występują tu sporadycznie, a jeśli już się pojawią, nie ma problemu ze znalezieniem odpowiedniego serwisu – Skodę naprawiają niemal wszyscy mechanicy.

Kolejne plusy tego samochodu to przestronność, praktyczność i dobra ergonomia. Na to auto nigdy nie brakuje chętnych. Niestety, interesują się nim również złodzieje. Ceny Octavii I wahają się od 7000 do ok. 30 000 zł.

Zobacz także:

Awarie i problemy: Skoda Octavia II

Awarie i problemy: VW Golf IV

Seat Toledo II/Leon I [awarie i problemy]

Regulamin komentowania

  • Sepang

    Na Octavii Polska stoi

  • jasiu_smietana@vp.pl

    Wstyd obok tego czegoś jechać a co dopiero POsiadać!

    • 369

      a golfem nie wstyd ? 

      • fecv

        tych dwóch to jebani idioci w swoich 20 letnich burackich beemkach… Na to gówno to nawet wstyd patrzeć…

        • Ikop

          Na widok klasycznej 20letniej e30 ślinka zapewne niejednemu by ciekła…

    • pp

      oj jasiu jasiu gdybyś taką miał to byś klaskał uszami jak to już ktoś tu stwierdził Polacy wyżej tyłek noszą niż sra.ą. Nowych aut kupują tyle co kot napłakał a wielcy znawcy moto. żałosne.

  • http://www.facebook.com/jakub.klama Jakub Wojciech Klama

    “Jeśli Skoda Octavia to tylko 1,9 TDI! Mogło by się wydawać, że to najlepszy silnik do tego auta, ale czy tak jest naprawdę? Jeśli szukamy diesla ta jednostka niezależnie od wariantu mocy będzie bardzo dobrym rozwiązaniem, trzeba jednak pamiętać, że pomimo wysokiej bezawaryjności ten silnik tak naprawdę sprawia najwięcej problemów z całej stawki. To właśnie w nim pojawią się problemy z: zacierającą się turbosprężarką, przekaźnikiem modułu sterującego, przepustnicą oraz przekaźnikiem świec żarowych.”

    od kiedy diesle posiadają przepustnice?

    • Shogun

       Od kąd pewien mądry człowiek wymyślił silniki seri JTD i te z innymi równie dziwnymi nazwamy które mają “wspólną szyne”

    • Vbn

      no posiadaja, wlasciwsza i prawidlowa nazwa to klapa gaszaca w przypadku TDI, ale wyglada i dziala jak przepustnica wiec mozna i tak to nazwac
      co do 1.4 i zamarznietej odmy to nie korkiem wlewowym, tylko bagnetem potrafi rzygnac olejem

    • Artur Kuśmierzak

       http://allegro.pl/przepustnica-vdo-skoda-octavia-1-9-tdi-axr-i2041203285.html

      U mnie w rodzinie jest Peugeot z silnikiem HDI i tam niedawno była wymieniana przepustnica, większość diesli ją ma.

    • Artur Kuśmierzak

       http://allegro.pl/przepustnica-vdo-skoda-octavia-1-9-tdi-axr-i2041203285.html

      U mnie w rodzinie jest Peugeot z silnikiem HDI i tam niedawno była wymieniana przepustnica, większość diesli ją ma.

    • Artur Kuśmierzak

       http://allegro.pl/przepustnica-vdo-skoda-octavia-1-9-tdi-axr-i2041203285.html

      U mnie w rodzinie jest Peugeot z silnikiem HDI i tam niedawno była wymieniana przepustnica, większość diesli ją ma.

  • baczek

    Akurat 20 zaworowe 1.8 bez turbo to jeden z gorszych silnikow VAG. A i czy TipTronic w Octavii przypadkiem nie mial 5 biegow? 

    • gosc

      W rodzinie mam 1.8 20 zaworowy w audi A3 i do 280kkm absolutnie nic z nim nie robili…
      A  co do Octavi, Felicja mk1 miała więcej wyrazu niż to;/

      • baczek

        Jedna jaskolka wiosny nie czyni ;) generalnie motor nie najlepszy i sporo palacy ;) Co dziwne, dodanie turbiny znacznie poprawiolo ta jednostke

      • baczek

        Jedna jaskolka wiosny nie czyni ;) generalnie motor nie najlepszy i sporo palacy ;) Co dziwne, dodanie turbiny znacznie poprawiolo ta jednostke

  • sondi

    niestety ta ten samochód szału nie robi, ni to piękne ni szybkie, a srodku nie wspomne, bo jak go widze, to mi sie rzygac chce ;o

  • witek

    no cóż taki dziadkowy

  • Goetia0

    totalna nuuuuudaaaaaa

  • Loleslaw

    jako biedny studencina uwazam, ze moja octavia 1.9tdi mi wystarcza narazie do dojazdow na uczelnie ;- ) 
    ale dziadkowy samochod jest i malo ladnie wyglada , ale jako pierwszy samochod jest super, oszczedny+niezawodny(w zime zapala za kazdym razem) + 4 osoby moga podrozowac z bagazami..

  • Rzadam11

    Jak ktoś nie potrafi używać turbosprężarki to rozsypie sie po roku. 
    Mam posiadam prawie 3 lata, polecam, stylistyka moze nie zachwyca ale jakos wykonania, prostota, ekonomiczność i elastyczność 1.9tdi 110km jest naprawdę zadowalająca.
    6biegowa skrzynia byla montowana w autach powyzej 130km (diesel i benzyna) oraz 4x4 

  • Derek_F40

    octavia 1.6 LPG i kapelusz to idealne połączenie

  • Krzysztof Nurgle

    Posiadam Octavie od 2004 roku zrobione ma już 350000 km. Jak na razie popsuła się tylko turbina (łopatki się zapiekły) silnik 1,9 tdi 90 km. Ale jak ktoś potrzebuję trwałe, tanie w eksploatacji auto to Octavia jest dobrym wyborem.

  • RomekGolf3

    Jak można takim paździerzem jeździć ? Mój golf 3 , chip tuning , turbo rozwaliłby na prostej tego klekota !

  • Przemek

    Jakie awarie? jakie problemy? to auto jest jak jego “dawca organów” Volkswagen Golf IV nie do zdarcia! Miałem 2 Octavie I serii i przejechałem nimi łącznie ok. 180 tys km. To jedno z ostatnich naprawdę niezawodnych i trwałych aut

  • Przemek

    Jakie awarie? jakie problemy? to auto jest jak jego “dawca organów” Volkswagen Golf IV nie do zdarcia! Miałem 2 Octavie I serii i przejechałem nimi łącznie ok. 180 tys km. To jedno z ostatnich naprawdę niezawodnych i trwałych aut

  • Kk

    czeska technologia, niemiecki temperament…

  • Marcin

    posiadam octavie i jak będę zmieniał auto to też na octavie, nie zawiodła mnie od nowości, mam ją od 2001 roku silniczek 1.6 muł jak muł jak ją pociągniesz to i na liczniku ładnie pokaże ale i tak nie pobije rekordu, na trasie główną A1 na Gdańsk spalanie 8litrów gazu jest na prawdę super, polecam , przy kupnie to wiadomo klocki tarcze, płyny oleje posprawdzać w silniku 1.6 zwróć uwagę na termostat lubią się zaciąć i przede wszystkim będziesz wymieniał co inspekcje oleje filtry i jakiś lekki przeglą to na pewno cie nie zawiedzie ;) daje rękę uciąć :)