Wojna domowa – Hennessey MP4‑12C HPE800 Twin Turbo Concept (2012)
Jeśli amerykański Hennessey zrobi, co zapowiada, to McLaren chyba będzie miał problem, gdy już zbuduje następcę legendarnego F1. 800 KM mocy w MP4-12C może stanowić realne zagrożenie dla przyszłego supersamochodu.
01.02.2012 | aktual.: 07.10.2022 18:57
Jeśli amerykański Hennessey zrobi, co zapowiada, to McLaren chyba będzie miał problem, gdy już zbuduje następcę legendarnego F1. 800 KM mocy w MP4-12C może stanowić realne zagrożenie dla przyszłego supersamochodu.
Na razie na sukcesora F1 i HPE800 musimy jeszcze poczekać, ale na pewno swój plan łatwiej będzie zrealizować amerykańskiej firmie tuningowej. Co planuje Hennessey Performance?
Właściciel firmy z Teksasu powiedział, że MP4-12C zrobił na nim ogromne wrażenie podczas festiwalu prędkości w Goodwood i że jego zdaniem z tej maszyny da się wycisnąć jeszcze więcej. Cel, jaki postawił sobie tuner, jest bardzo ambitny, ponieważ Hennessey chce ulepszyć brytyjski wóz z każdej możliwej strony.
Nadwozie zostanie odmienione za pomocą pakietu dodatków wykonanych z włókna węglowego. Z przodu znajdzie się miejsce dla nowego zderzaka ze splitterem i otworami wentylacyjnymi po bokach (te ostatnie przywodzą na myśl wyścigowego McLaren MP4-12C GT3). Z boku styliści wstawią listwy pod progi i zamontują nowe skrzela przy wlotach powietrza do chłodnic. Z kolei z tyłu pojawi się listwa na pokrywie silnika. Większa jej część będzie się poruszała razem z tylnym spojlerem. Będzie też wielki dyfuzor pod tylnym zderzakiem.
Mechanicy wymienią również koła na nowe, jednoczęściowe felgi z oponami Michelin Pilot Super Sport. Na razie ich rozmiar jest nieznany. Bez zmian pozostanie zawieszenie i układ hamulcowy, a więc nadal będzie pewien problem z dozowaniem siły hamowania w tym wozie.
Wnętrze zostanie ozdobione skórą, włóknem węglowym i Alcantarą[sup]®[/sup]. W sumie nie wiem, co tam można zmienić, bo kabina wygląda naprawdę imponująco.
Wisienką na torcie, a może raczej wielkim tortem na imprezie, ma być mocno podkręcony silnik. Wyjeżdżając z fabryki, McLaren ma 600-konną jednostkę napędową o objętości skokowej 3,8 l, która taką moc osiąga dzięki dwóm turbosprężarkom.
Jednostce napędowej po tuningu nadal będą pomagały „turbiny”, ale będą to większe, wyposażone w łożyska kulkowe (lepiej chronią przed zatarciem) turbosprężarki. Razem z nowymi urządzeniami Hennessey założy nowe zawory blow-off i wastegate.
Do tego mechanicy planują usprawnić cały system dolotu powietrza do silnika i poprawić chłodzenie powietrza, które przeszło przez turbosprężarki. W wyniku modyfikacji motoru mocniej będzie obciążona skrzynia biegów oraz jej sprzęgła. W tej pierwszej inżynierowie poprawią chłodzenie, a te drugie wzmocnią.
Żeby dało się wydusić z jednostki silnikowej jak najwięcej, potrzebny będzie jeszcze nowy układ zasilający ją w paliwo i zmodyfikowana elektronika.
W efekcie silnik rozwinie 800 HP, czyli 811 naszych koni mechanicznych. O osiągach samochodu można na razie tylko spekulować, ale myślę, że przyspieszenie od 0 do 100 km/h w równe 3 s jest całkiem realne. A prędkość maksymalna? Jeśli przełożenia skrzyni biegów na to pozwolą, to sądzę, że rozwinięcie 370 km/h nie powinno być problemem.
Jak będzie naprawdę, okaże się pewnie w ciągu kilku miesięcy. Na razie możemy podziwiać wizualizacje tego bolidu.
Dane techniczne
- Typ: V8, 90supo/sup, M838T
- Ustawienie: centralnie, wzdłużnie
- Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
- Objętość skokowa: 3799 cmsup3/sup
- Doładowanie: dwie turbosprężarki
- Moc maksymalna: 811 KM
- Objętościowy wskaźnik mocy: 213,48 KM/l (seryjny – 157,94 KM/l)
- Skrzynia biegów: 7-biegowa, zautomatyzowana, dwusprzęgłowa Graziano
- Typ napędu: na tylne koła
Hamulce i koła:
- Hamulce przednie: tarczowe, wentylowane, ceramiczne, średnica 370 mm
- Hamulce tylne: tarczowe, wentylowane, ceramiczne, średnica 350 mm
Masy i wymiary:
- Masa własna: 1434 kg
- Stosunek masy do mocy: 1,79 kg/KM (seryjny – 2,39 kg/KM)
- Długość: 4507 mm
- Szerokość: 1908 mm
- Rozstaw osi: 2670 mmblock position=\inside6512/block
Źródło: Hennessey