Alfa Romeo 159 Berlina 1.75 TBi Sport Plus Ti – włoski ideał został zabity? [test autokult.pl]

Alfa Romeo 159 to według mnie najpiękniejsze włoskie auto będące w zasięgu statystycznego Europejczyka. O tym, że będę miał do czynienia z policyjną wersją silnikową 159, wiedziałem już podczas umawiania auta do testu. Podczas jego odbioru zostałem jednak mile zaskoczony – czekał na mnie samochód w lakierze Red Competizione z czarnymi, 18-calowymi obręczami i sportowym pakietem stylistycznym Ti. I jak tu nie zakochać się od pierwszego wejrzenia?

Wszedłem na podatny grunt i szybko zrozumiałem ludzi, którzy mówią, że dla tych samochodów można stracić głowę. 159 to ostatni samochód w ofercie Alfa Romeo, który nie został jeszcze zaadaptowany do nowego trendu. To widać. W porównaniu z modelami GiuliettaMiTo sylwetka tego włoskiego sedana, nazwanego dumnie Berlina, urzeka połączeniem sportowej agresji z elegancją.

To jeden z niewielu współczesnych samochodów, któremu udało się zjechać z linii produkcyjnej, zanim w zespole projektanckim zatrudniono wtrącających się do wszystkiego dyrektorów finansowych, ekonomistów i księgowych. Trójelementowe przednie oświetlenie i sześć spryskiwaczy? Kto w dzisiejszych czasach pozwoliłby na taką rozpustę.

To właśnie takie smaczki stylistyczne sprawiają, że 159 uatrakcyjnia swoją obecnością szare i smutne ulice. Wymyślne reflektory, atrapa chłodnicy w kształcie trójkątnej tarczy z herbem Mediolanu, prosty profil zderzaka i zbiegające się ku środkowi przetłoczenie pokrywy silnika – to zestawienie zakrawa na dzieło sztuki. Krótkie spojrzenie z przodu i w oczy rzuca się kolejny urokliwy element – szerokie, muskularne nadkola. Rewelacyjny wygląd przedniego pasa zaburza jedna część, o którą nie można mieć pretensji do projektanta – to tablica rejestracyjna.

Tył wygląda skromnie i elegancko. Drapieżny charakter zdradzają dwie symetrycznie wyprowadzone końcówki układu wydechowego i ciemne akcenty. Na profil modelu 159 Giorgetto Giugiaro także znalazł prosty i smaczny przepis. Długa maska, mocno pochylona przednia szyba, krótka pokrywa bagażnika i kilka przetłoczeń – to znajduje się w standardzie.

Wraz z pakietem stylistycznym Ti w atletycznych nadkolach zawitały też czerwone zaciski hamulcowe oraz piękne czarne obręcze (model 433). Mocno kontrastują one z ponętnym, szminkowym lakierem i robią piorunujące wrażenie, skręcając karki kolejnym przechodniom. Samochód ten skutecznie przykuwa wzrok.

Nie tylko wygląd zewnętrzny tego nieprodukowanego od października 2011 roku modelu budzi mój zachwyt. Wnętrze 159 powinno wisieć na ścianach biur projektanckich jako wzór niemal idealnego połączenia ergonomii, elegancji i sportowego sznytu, z naciskiem na ten ostatni.

Cała konsola centralna skierowana jest ku kierowcy i pokryta została fakturą w stylu włókien węglowych, co prezentuje się świetnie. Trzy okrągłe nawiewy wentylacji i tyle samo wskaźników (poziom paliwa, temperatura cieczy chłodzącej, ciśnienie doładowania) potęgują sportowy charakter wnętrza. Panele nawigacji i trójstrefowej klimatyzacji również wyglądają bardzo dobrze.

Nie są skomplikowane w użytkowaniu, choć wyświetlacz LCD mógłby być dotykowy – z pewnością usprawniłoby to jego obsługę. Wprowadzanie adresu litera po literze za pomocą pokrętła może trochę irytować. Klimatyzacja tak naprawdę zaczyna chłodzić dopiero przy najniższej temperaturze, a zestaw audio marki Bose potrafi czasem zatrzeszczeć przy wyższej głośności wysokich tonów – to nieważne…

Na szczególną pochwałę zasługuje intuicyjny tempomat, którym zarządza się osobną dźwigienką przy kierownicy. Włączenie/wyłączenie oraz regulacja prędkości ruchami góra/dół to coś, czego człowiek oczekuje po kilku denerwujących zabawach z inteligentnymi asystentami. Zanim zaczną one działać, trzeba obowiązkowo ustawić kilka dodatkowych opcji, nawet jeśli ktoś nie ma ochoty z nich korzystać.

Wszystkie przyciski i plastikowe profile wykonane są bardzo starannie, a ich kompozycja cieszy oko, tak samo jak czytelnych zegarów osadzonych pod ciekawie ukształtowanym daszkiem. Jakość ich spasowania również stoi na wysokim poziomie, a moja ogólna ocena bezproblemowo sięga segmentu Premium.

Najbardziej do gustu przypadła mi jednak kierownica. Jest mała, twarda, świetnie wyprofilowana, a połączenie perforowanej skóry, czerwonej nici i wstawki à la włókno węglowe wygląda jak w samochodzie stricte sportowym, a przecież jest to pięciomiejscowy sedan.

Równie wygodne i praktyczne co kierownica są obszyte grubą skórą fotele, które naprawdę dobrze trzymają nawet w szybko pokonywanych zakrętach. Obicie środkowej części oparcia i siedziska jest perforowane, a przez środek biegnie eleganckie, zdobnicze przeszycie, naznaczone w górnej części czerwonym logo Alfa Romeo.

Pozycja za kierownicą jest dość niska i łatwa do znalezienia, przy czym do widoczności nie można mieć najmniejszych zastrzeżeń (dla tych, którzy je mają, zainstalowano czujniki parkowania z wyświetlaczem odległości). Wysoki komfort podróżowania zapewnia również tylna kanapa, ale przy komplecie roślejszych pasażerów (powyżej 180 cm) może być problem z miejscem na nogi.

Karbonowy wygląd, czerwone szwy i dziurkowana skóra to jednak nie koniec akcentów, które potrafią podnieść ciśnienie we krwi. Ten samochód jeździ tak samo dobrze, jak wygląda. Turbodoładowany silnik reaguje bardzo żywo i zarazem elastycznie. Reakcja na gaz jest niemal natychmiastowa – sprężarka momentalnie ładuje 0,8 bara, podnosząc ciśnienie maksymalnie do 1,6 zależnie od zachowania kierowcy.

320 Nm dostępnych jest już od 1400 rpm! Poruszając się po śliskiej nawierzchni, należy uważać na moment, gdy wskazówka obrotomierza przekracza granicę 2500 rpm – wtedy silnik łapie bardzo głęboki oddech. Kontrola trakcji włącza się dość późno, ale zachowuje się przy tym bardziej jak kokieteryjna kobieta niż nieokrzesany raptus.

Z jednostką napędową świetnie współpracuje twarda skrzynia biegów z bardzo krótkim skokiem lewarka i dość długimi przełożeniami. Kolejne przełożenia wchodzą pewnie i z odczuwalnym oporem. Podobnie reaguje układ kierowniczy, który dzięki umiarkowanemu wspomaganiu jest czuły na najmniejsze ruchy i daje poczucie pewności prowadzenia.

Jeśli wspomnę o tym, że obniżone w pakiecie Ti zawieszenie jest sztywne i przyjemnie sprężyste, to mamy pełny obraz rodzinnego sedana z ostrym pazurem. Jego posiadacz nie będzie musiał podczas jazdy żałować obrączki na palcu, która zmusiła go do przesiadki z dwuosobowego roadstera na rodzinnego sedana (Berlina) czy kombi (Sportwagon). 159 sprawdzi się całkiem nieźle jako wielozadaniowy samochód rodzinny. Dość regularny w swoich kształtach bagażnik z siateczką unieruchamiającą bagaż pomieści nieoszałamiające, ale wystarczające dla większości 405 l.

Alfa Romeo 159 Berlina z pakietem Ti w wersji silnikowej 1,75 TBi to jeden z najciekawszych sedanów ostatnich lat. Udowadnia, że pięciomiejscowe i czterodrzwiowe auto za całkiem rozsądne pieniądze nie musi być nudne oraz zapewnia rewelacyjną dynamikę i właściwości jezdne. Model 159 zniknął z rynku po sześciu latach z powodu nadchodzącego modelu Giulia. Jeśli ma on mieć jeszcze wyższy poziom, to nie mogę się go doczekać, jeśli nie – niech Sergio Marchionne zostanie przeklęty.

  • Rewelacyjny wygląd
  • Piękny lakier
  • Piękne felgi
  • Świetnie skrojone, sportowe wnętrze
  • Bardzo dobra jakość materiałów i spasowania elementów kabiny
  • Wygodne fotele
  • Bardzo dobrze zestrojone, zaawansowane techniczne zawieszenie
  • Precyzyjny i dość oporny w pracy układ kierowniczy
  • Świetny silnik i skrzynia biegów
  • Dość wysokie zużycie paliwa
  • Drobne wpadki w ergonomii
Testowany egzemplarz: Alfa Romeo 159 Berlina 1.75 TBi Sport Plus Ti

Silnik i napęd

Układ i doładowanie: R4, Turbosprężarka
Rodzaj paliwa: Benzyna Pb95
Ustawienie: Poprzeczne
Rozrząd: DOHC 16V
Objętość skokowa: 1742 cm3
Stopień sprężania: 9,5
Moc maksymalna: 200 KM przy 5000 rpm
Moment maksymalny: 320 Nm przy 1400 rpm
Objętościowy wskaźnik mocy: 114,3 KM/l
Skrzynia biegów: 6-biegowa, ręczna
Typ napędu: Przedni (FWD)
Hamulce przednie: Tarczowe, wentylowane
Hamulce tylne: Tarczowe
Zawieszenie przednie: Czworobok wysoki
Zawieszenie tylne: Multi-link
Układ kierowniczy: Zębatkowy, wspomagany
Średnica zawracania: 11,1 m
Koła, ogumienie przednie: 235/45 R18
Koła, ogumienie tylne: 235/45 R18

Masy i wymiary

Typ nadwozia: Sedan
Liczba drzwi: 4
Współczynnik oporu Cd (Cx): 0,325
Masa własna: 1430 kg
Stosunek masy do mocy: 7,2 kg/KM
Długość: 4660 mm
Szerokość: 1828 mm
Wysokość: 1422 mm
Rozstaw osi: 2700 mm
Rozstaw kół przód/tył: 1578/1555 mm
Prześwit (przód/tył): b/d
Pojemność zbiornika paliwa: 70 l
Pojemność bagażnika: 405 l

Specyfikacja użytkowa

Przestrzeń ładunkowa (dł./szer./wys.): b/d
Ładowność maksymalna: b/d
Maksymalna masa holowanej przyczepy: 1500 kg
Głębokość brodzenia: b/d
Kąt natarcia: b/d
Kąt zejścia: b/d
Kąt rampowy: b/d
Kat przechyłu: b/d

Osiągi

Katalogowo: Pomiar własny(*):
Przyspieszenie 0-10 km/h: b/d 0,5 s
Przyspieszenie 0-20 km/h: b/d 1,1 s
Przyspieszenie 0-30 km/h: b/d 1,7 s
Przyspieszenie 0-40 km/h: b/d 2,3 s
Przyspieszenie 0-50 km/h: b/d 3,3 s
Przyspieszenie 0-60 km/h: b/d 4,2 s
Przyspieszenie 0-70 km/h: b/d 4,9 s
Przyspieszenie 0-80 km/h: b/d 5,7 s
Przyspieszenie 0-90 km/h: b/d 7,1 s
Przyspieszenie 0-100 km/h: 7,7 s 8,1 s
Przyspieszenie 0-110 km/h: b/d 9,3 s
Przyspieszenie 0-120 km/h: b/d 10,5 s
Prędkość maksymalna: 235 km/h
Zużycie paliwa (miasto): 11,8 l/100 km 12,3 l/100 km
Zużycie paliwa (trasa): 6,0 l/100 km 8,0 l/100 km
Zużycie paliwa (mieszane): 8,1 l/100 km 9,5 l/100 km
Emisja CO2: 189 g/km
Test zderzeniowy Euro NCAP: 5 gwiazdek

Cena

Testowany egzemplarz: ok. 155 000 zł
Model od: 99 900 zł (rocznik 2011)
Wersja silnikowa od: 116 900 zł (rocznik 2011)

* Tylko kierowca, bez bagażu, paliwo 75%, mokra nawierzchnia, temp. -2° C, zimowe ogumienie.

Zobacz także nasze inne testy oraz przeczytaj o awariach tego modelu.

Regulamin komentowania

  • Cezary K

    Ładne auto, a ceny egzemplarzy używanych kuszą :)

    • qwerty

      Drogi Cezary K.  Pamiętaj że za dobry egzemplarz i  tak trzeba  sporo zapłacić . Taki który cię nie zrazi  do marki Alfa Romeo . Pozdrawiam

  • Kamil

    ulala, ale kompozycja ;] w świetle dziennym ten lakier wygląda jak Ferrari ;]

  • ja

    piękna

  • Eeee?

    Mi jedyne, co nie podoba się w 159 to strasznie toporna nawigacja. Ekran wygląda jak z poprzedniej epoki i – co wspomniał już autor – nie jest dotykowy, przez co utrudnia współpracę.

  • Helios

    Genialne auto! Nawet po 6 latach od rozpoczęcia produkcji wygląda świeżo i nowocześnie a to wszystko bez większego liftingu!

  • mrok

    ech…    :)

  • Stigpl

    Najłądniejsze auto w swojej klasie, a w tej konfiguracji to już całkowicie. Tylko bym felgi zmienił na jasne i nawigacje nie orginalną jakąś.

  • asd

    Świetna! czy redaktor mógłby powiedzieć coś więcej o zużyciu paliwa w przeprowadzonych przez Was pomiarach? dynamicznie jeździliście? to są wskazania komputera?

    • Pawel Kaczor

      Rafał ma raczej ciężką nogę ;) ale niech on sam się wypowie na ten temat.

      • asd

        Jeżeli te pomiary to przy Ciężkiej nodze w mieście i z korkami, to w ogóle bym nie rozpatrywał diesla przy zakupie. Marzenie. Szkoda, że jeszcze za dużo kosztują jak na mój budżet…

        • Rafał Warecki

          Takie zużycie otrzymałem przy dość normalnej jeździe, nie jeździłem ani zbytnio zachowawczo, ani nie szalałem z obrotomierzem. Samochód pięknie idzie od 2500 rpm więc niżej starałem się go podczas jazdy raczej nie trzymać, chyba, że osiągałem prędkość podróżną i wpinałem np. 6 bieg.

          Po zresetowaniu i zabawie jak to Paweł nazwał w “ciężką nogę” wskazywało około 14 litrów, więc też całkiem przyjemnie.

        • asd

           Czyli podobnie do 1.8-2.0TFSI w Audi A4. Nareszcie Alfa ma benzyniaka, który ma rozsądne zużycie paliwa. Dzięki za odpowiedź. Zazdroszczę testowania tej ślicznotki… ;)

        • gość

          Myślę że dużo tak naprawde zależy od kultury jazdy, miałem okazję jeździć pełną paletą 159 od 1.9 jtd przez tbi aż po 3.2 v6 i musze przyznać że tbi to fajny kompromis :) aczkolwiek przy dynamicznej jeździe w mieście było to ok 16-17. Ale niestety, dźwięku 3.2 v6 (palącego notabene w mieście 23l) nic nie pobije ;)

  • Dramturg

    Jak patrzę na to auto to nie dziwię się, że nie spieszy im się z następcą. Jest perfekcyjne. Ale konsolę i tak wolę w aluminium :)

  • Alfista

    Naprawdę udane auto, jednak nie zyskało dużego uznania ze względu na złą sławę poprzedniczki i słabą kampanie reklamową. Świetnie auto za niską cenę. Giulia(następca 159) może być równie udana, Marchionne odrzucił już kilka projektów co przesuwa w czasie premierę następcy ale daje również nadzieje że będzie to naprawdę dobre auto.

    • asd

      Sądząc po nicku znasz się na alfach. Wiesz może od kiedy omawiany silnik pojawił się w sprzedaży? Jak ma się awaryjność 159? ale nie w odniesieniu do konkurencji. Głównie chodzi mi o drobne, uciążliwe usterki, zwłaszcza elektryki/elektroniki. Wiem, że są takie informację na forach, ale często są to dziesiątki tematów, a jeżeli się tym interesujesz to powinieneś mieć to w głowie.

      • Alfista

        Silnik ten zawitał do palety jednostek Alfy Romeo w 2009 roku. Z tego co czytałem samochód jest ogólnie ok; na pewno widać dużą poprawę względem 156. Elektronika potrafi płatać figle , właściciele narzekają na regulacje szyb , sterowanie klimatyzacji i w niektórych lepiej wyposażonych egzemplarzach na system Blue&Me. Ale to tylko tak ogólnie…

        • asd

          Czyli współczesny standard można by powiedzieć. Więc z egzemplarzy z początku produkcji jedyny mądrym wyborem będzie 1.9JTD 120KM lub słabsze odmiany. Jeżeli można dostać dobrej jakości zamienniki do 159, jest to jedna z Ciekawszych propozycji na rynku :) szkoda, że tak ciężko coś sensownego znaleźć w PL.

        • Kubicafan

          Zawsze możesz poszukać w Szwajcarii – niedość że zadbane to i dobrze wyposażone. Ale to wymaga, dużo szukania i  dużo papierkowej roboty.

          P.S Te silniki nazywają się już MJT nie JTD :D

        • Alfista

          Silnik o którym wspominasz jest najsłabszą odmianą diesla oferowaną w 159, charakteryzuje się dwiema podstawowymi cechami, pierwsza- silnik jest prostą konstrukcją (2 zawory na cylinder) a co za tym idzie niema co się tam psuć, jest ogólnie trwały; druga cecha to osiągi…które są raczej mizerne, biorąc pod uwagę wagę auta mocy jest trochę za mało…Ze spalaniem też może być różnie; mały silnik nie zawsze musi oznaczać oszczędność. Jednak to zależy od Twojego stylu jazdy:)

        • dareme89

          1.9 mjtd 120km to jest zbrodnia do tego auta. Tylko 2.4 mjtd – oszczednie i z mocą pod butem :) jedyny sluszny wybor w 159 dopoki nie wszedl wlasnie 1.7TBi :)

        • Maadrian88

          Zapytaj polską policję dlaczego tak szybko wymieniająplujące olejem z rur wydechowych 1.7 tbi? alfa to nic innego jak ładny samochód o ponadprzeciętnej awaryjności którą i tak fanatycy marki będą negować. Miałem alfę 166 2,4 jtd 175 km którą kupiłem 4 letnią z salony alfy romeo..to była najgorsza decyzja motoryzacyjna. Psuło się wszystko od elektroniki i mechaniki której ASO alfy nie potrafił naprawić. Więc zamiast wypowiadać się na temat aut tej marki idź jeźdxić swoim golfem z lpg

        • UBOT

          dareme89 z 2.4 moc jakaś tam jest ale oszczędność to żadna, bo poniżej “dychy” to on średnio nie schodzi, więc po co taki diesel co pali tyle co benzyna? co do tej 1.9 120 km, zgadzam się, to po prosu nie jedzie, masa tego auta skutecznie niszczy osiągi słabszych jednostek. sam stoję przed zakupem takiego auta, tyle że wersji 150km, ale powie że po jeździe testowej byłem zawiedziony że tak kiepsko jedzie, jednak ceny ON na stacjach skutecznie hamują moje zapędy do paliwożernych jednostek. teraz jeżdżę E39 523i i to auto po prostu lata przy 159, jednak spalanie w mieście do 12l zaczyna mnie mocno irytować…

        • asd

          Jeździłem 156 1.9jtd 105 albo 115km i fakt nie jedzie, ale po to się kupuje diesla, aby było tanio w szczególności, iż 120konna wersja jest niezwykle udaną konstrukcją i tak jak Alfista napisał 2 zawory ca cylinder, małe wysilenie. Zużycie paliwa w 156 w mieście(Wrocław) 7-9L. Myślę, że w 159 będzie podobnie. Swoją drogą 11s do 100 to na prawdę dużo, a wersja 150KM jest już chyba 16V i ma dwumas…

          @ee304dee7ccbea7e2e243842c89cdc8d:disqus te 120KM to wciąż JTD, a 150 to JTDM. MJT to bodajże od 2.0 zostały nazwane.

        • Anonim

          Kolejną wadą 2.4JTDM jest jego waga. Przód jest bardziej dociążony co trochę odbija się na prowadzeniu. Generalnie auto marzenie. I sedan i kombi wyglądają bajecznie, świetnie się prowadzą i jakoś szczególnie się nie psują. Co do wnętrza, również nie można się przyczepić. Mam nadzieje, że Giulia dorówna 159 w szczególności zadziornym charakterem i świetnym prowadzeniem, o silnik nie ma się co martwić (TBi).

        • Anonim

          Kolejną wadą 2.4JTDM jest jego waga. Przód jest bardziej dociążony co trochę odbija się na prowadzeniu. Generalnie auto marzenie. I sedan i kombi wyglądają bajecznie, świetnie się prowadzą i jakoś szczególnie się nie psują. Co do wnętrza, również nie można się przyczepić. Mam nadzieje, że Giulia dorówna 159 w szczególności zadziornym charakterem i świetnym prowadzeniem, o silnik nie ma się co martwić (TBi).

        • Alfista

          Tak w ramach ciekawostki, w modelu Giulia prawdopodobnie zawita amerykański silnik Pentastar o którym ostatnio można był przeczytać na łamach Autokultu. Na potrzeby rynku europejskiego ma zostać zmniejszona pojemność(podobno będzie to 3,3 litra) i zawita w tym silniku również technologia Multiair, spodziewana moc około 300 KM.

        • Maadrian88

          Zawita również awaryjność której ASO alfy nie ogarnie, z reszte, czy oni cokolwiek potrafią naprawić?!?

        • Alfista

          Tak w ramach ciekawostki, w modelu Giulia prawdopodobnie zawita amerykański silnik Pentastar o którym ostatnio można był przeczytać na łamach Autokultu. Na potrzeby rynku europejskiego ma zostać zmniejszona pojemność(podobno będzie to 3,3 litra) i zawita w tym silniku również technologia Multiair, spodziewana moc około 300 KM.

        • dareme89

          dlatego UBOT 2.4 bo – 1.9 czy 120 czy 150 za slaby, 2.2jts pali tyle samo lub nawet wiecej niz 2.4 i w dodatku ma gorsza elastycznosc i przyspieszenie. 3.2 pali zdecydowanie za duzo do tego co oferuje wiec zostaje 2.4 – chyba ze kogos stac juz na modele z 1.7TBi. A co do ciezkosci 2.4 – jezdzilem i 1.9 150 i 2.4 i roznicy nie odczulem , 159 sama w sobie jest ciezka i wieksza od 156, przez co prowadzi sie troche inaczej od poprzedniczki i przyznam ze 156 na sprezynach ze sportpaka prowadzi sie lepiej. Ale za to w srodku 159 miazdzy wszystkie auta tej klasy :)

        • UBOT

          dareme89 ogólnie to gama silników jest dość uboga. chodziło mi o to że 2.2 JTS było by lepszym rozwiązanie ze względów awaryjności. 2.4 powinien palić mniej, a skoro nie pali to lepiej omijać nowoczesne diesle jeśli się da, takie jest moje zdanie. Myślę że osiągi są bardzo zbliżone, co do elastyczności to nie ma co do diesla porównywać, inaczej jeździ się benzyniakiem a inaczej dieslem i chyba wiesz, mimo że diesel bardziej elastyczny to w wyścigu ustąpi benzynie. Co do środka jest dość specyficzne. ładne, przyjazne dla kierowcy, ale materiałami nieco ustępuje w porównaniu do mojej już dość wiekowej “piątki”, ale muszę przyznać że wrażenie ogólnie pozytywne. Najfajniejszy byłby 2.0 JTDM, ale ja szukam auta do 40 tys. więc nawet głosu na ten temat zabierać nie będę.

        • UBOT

          dareme89 ogólnie to gama silników jest dość uboga. chodziło mi o to że 2.2 JTS było by lepszym rozwiązanie ze względów awaryjności. 2.4 powinien palić mniej, a skoro nie pali to lepiej omijać nowoczesne diesle jeśli się da, takie jest moje zdanie. Myślę że osiągi są bardzo zbliżone, co do elastyczności to nie ma co do diesla porównywać, inaczej jeździ się benzyniakiem a inaczej dieslem i chyba wiesz, mimo że diesel bardziej elastyczny to w wyścigu ustąpi benzynie. Co do środka jest dość specyficzne. ładne, przyjazne dla kierowcy, ale materiałami nieco ustępuje w porównaniu do mojej już dość wiekowej “piątki”, ale muszę przyznać że wrażenie ogólnie pozytywne. Najfajniejszy byłby 2.0 JTDM, ale ja szukam auta do 40 tys. więc nawet głosu na ten temat zabierać nie będę.

        • dareme89

          i tu się mylisz. O ile diesle fiata są na prawdę trwałe to już benzyny niekoniecznie, chociaż trzeba przyznać że jts-y nie sa źle. A co do tego że jts wygra wyscig to sie mylisz- dałem do porownaniu zwykly naped w 2.4 bez q4:

          http://www.zeperfs.com/duel1369-2586.htm 

          benzyna przegrywa w Vmax, przyspieszeniu, elastycznosci :) chociaz sam mam benzyne bo lubie benzynowe silniki, to jak bym mial kupowac nowsze auta to albo diesla a jak benzyny to juz te nowe z turbo i troche mniejsza pojemnoscia albo v6 v8 :)

      • Maroo

        1.75 TBi – o tym silniku piszą że dla niego konkurencją sa jednostki od 1.8 do 2.2L z czego nie ma silnika 1.8 który mógłby konkurować z jednostką 1750 – chodzi o całokształt, o to jak udaną i dopracowaną jest ta jednostka. Do tego ma potężny potencjał. Tak więc w tej kwestii jest rewelka. Oczywiście samochód jest ciężki i ten silnik zdecydowanie lepiej sie ma w Giulietcie ale dobrze określone – świetny kompromis.

        159 wygrała test w Motorwizja (albo podobny program niemieckiej telewizji) z takimi samochodami jak np BMW3. Rewelacyjne prowadzenie i nic nie przeszkadza RWD.

        Co do awaryjności – zdecydowanie bezproblemowa w odniesieniu do 156. W odniesieniu do konkurencji niemieckiej wypada całkowicie normalnie – bez przegięć w żadną stronę. Tak więc jak na multilink i całe zaawansowanie modelu - jest swietnie, w odniesieniu do stereotypów jest rewelacyjnie.

        Tyle wiem.

        Zazdroszczę redaktorowi

  • Kubicafan

    Świetne auto! Piękne, świetnie jeżdżące, dobrze wyposażone. Co najlepsze, dwuletnia Alfa 159 jest do kupienia za  poniżej 50 tyś. zł! To jest w cenie Fiata Bravo, a dostajemy dużo lepsze auto. Szkoda tylko ze królują używane Alfy z silnikami diesla (z drugiej strony dobrze bo 1.9 8v MJT uchodzi za mało awaryjną jednostke, a uszkodzenia wynikają głównie ze złej eksploatacji.)

    Test naprawdę świetny. Ładne zdjęcia, własne pomiary, (w miarę :D widać od razu zakochanie w tym aucie, redaktora, w sumie kto by się nie zakochał chyba jakiś VWManiak jedynie ) obiektywne podejście do auta (nie to co w AŚ vel Auto Bild , gdzie najlepsze są niemieckie wozy). W dodatku ciekawą wersje dostaliście do testu, z ładnie zestawionym wnętrzem. Ciekawie jak by się prezentowała w beżowej skórze? :)

    Na obronę systemu audio powiem, że pewnie mieliście nówkę auto, a głośniki były jeszcze “nie wygrzane” więc nie osiągnęły jeszcze pełnej sprawności. Gdyby tak pograły sobie głośno jakiś czas to by się ładnie wyrobiły. Słaba klima, to chyba domena włoskich wozów – od Lambo po Fiaty (to pierwsze ma już klime z Audi więc już się nie liczy…). A nawigacje fabryczne, są chyba dobre tylko w autach pokroju BMW serii 7, serii 5 itp itd. Czyli wozach za ponad 300-400 tyś zł, które korzystają z Google maps. Lepiej sobie kupić akcesoryjną, która jest o niebo lepsza od tych montowanych fabrycznie. Już nie mówie o kosztach jakie trzeba ponieść przy aktualizacji mapy…

    • ff

      BMW nie ma żadnych google maps… Tylko Audi ma jak na razie google maps w MMI.
      MMI BMW ma za słaby procesor by udźwignąć mapy google w 3d.

      • Kubicafan

        Czekaj, chyba BMW 6 Gran Coupe ma nawi na GoogleMaps. Coś mi się tak zdaje. Ale możliwe że masz racje.

        • Kamil

          Nie, nie ma. Bo n arazie tylko Audi ma na tyle mocną tą nawigację by płynnie działały modele 3D. Korzystają z procesorów nVidii Tegra 3.

        • Michal

          bmw ma google maps od wrzesnia 2011

        • Kamil

          BMW nie ma Google Maps… nie wiem skąd masz takie info… Nie ma jak jakiś fanboy sobie coś zmyśli.

        • Michal
        • Michal
        • Pablo

          Kamil zarzucasz komuś że jest fanboyem a sam na hejtera wyszedłeś, słabo oj słabo.

        • Kamil

          Przeczytaj dokładnie niusa z tego bloga…
          Mieli zamiar zacząć współpracę z BMW ale do dziś nie maja GOOGLE MAPS w 3D… A screen z navi pochodzi z Audi…
          Jedynie prototyp zaprezentowali we wrześniu na jakichś tam targach…
          Pablo zanim kogoś nazwiesz hejterem, dowiedz się dokładnie bo wychodzisz na niedoinformowanego dzieciaka.

        • Kamil

          Nie, nie ma. Bo n arazie tylko Audi ma na tyle mocną tą nawigację by płynnie działały modele 3D. Korzystają z procesorów nVidii Tegra 3.

        • Kamil

          Nie, nie ma. Bo n arazie tylko Audi ma na tyle mocną tą nawigację by płynnie działały modele 3D. Korzystają z procesorów nVidii Tegra 3.

    • Maroo

      Myślę że i niejeden VW maniak po kontakcie w środku czułby zaniepokojenie “jak to, tak wyczesane to to jest? a ja myślałem że VW jest no1″ ale pewnie większość głośno by się do tego nie przyznała ;)

  • Adamus

    Każda zadbana Alfa niezależnie od wieku świetnie wygląda. Szkoda jedynie że generalnie są przednionapędowe, ale to zrozumiałe będąc w ścisłej współpracy z Fiatem. Ale Alfa w ładnym kolorze i ładnymi felgami chwyta za serce ;) wersje TI, QV i GTA to jest to ;)

    • Maroo

      Były Alfy AWD, a taka QV 155 to już po prostu poezja była – bez podejścia konkurencji :)

  • NBP

    Mi się ten samochód tylko z policją kojarzy…

    • Pawel Kaczor

      Rafałowi zapewne też i to nie tylko z powodu radiowozów :P

  • http://www.facebook.com/profile.php?id=100001253436399 Jarek Tchórzewski

    Bitch please, niech się niemcy uczą jak się robi piękne auta

    • Wolański

      To że w otoczeniu szczeniaków to alfy uchodzą za “piękne” auta a to przez idiotyczne programy rozrywkowe nie oznacza, że te auta są ładne.
      Tak na prawdę to to auto stylistycznie nic nie wnosi. Proporcje w tym aucie to tragedia.

    • Wolański

      To że w otoczeniu szczeniaków to alfy uchodzą za “piękne” auta a to przez idiotyczne programy rozrywkowe nie oznacza, że te auta są ładne.
      Tak na prawdę to to auto stylistycznie nic nie wnosi. Proporcje w tym aucie to tragedia.

      • Alfista

        Ja na przykład “zachorowałem” na Alfę dużo wcześniej zanim obejrzałem ten “idiotyczny program rozrywkowy”. To że Tobie nie podoba się ten samochód i ogólnie Alfa Romeo nie oznacza iż musisz wylewać swoją frustracje obrażając innych. To jedynie świadczy o Tobie; nie radzisz sobie ze swoimi emocjami… Akurat te załamane proporcje są największym wyróżnikiem tego modelu(jak i 156) właśnie to odróżnia Alfę od Fordów, VW-ów itp. Czy ten samochód wnosi coś nowego do sfery stylistyki…? trudno powiedzieć. Bez wątpienia jest to auto oryginalne, które nie sposób pomylić z żadnym innym. Jeżeli wolisz bardziej klasyczne podejście do tego tematu, wybór jest ogromny…

        • Bbb

           ”musisz wylewać swoją frustracje obrażając innych.”
          To zupełnie jak ty… pewnie wiesz o czym ja mówię…

        • Alfista

          W pewnym sensie moja wypowiedz jest podobna do słów Pana Wolańskiego, jednak zauważalna jest tutaj pewna zasadnicza różnica…ja bezpodstawnie nikogo nie obrażam. Odpowiedziałem na te słowa, gdyż skierowane były bezpośrednio do mnie. Ja nigdy nikogo “szczeniakiem” nie nazwałem z tego powodu iż ma odmienne zdanie ode mnie. Swój sprzeciw można wyrazić inaczej. Tylko o to mi chodziło…Co do Twojej wypowiedzi, zwroty bezpośrednie do kogoś lub czegoś, bez względu na to czy darzysz mnie szacunkiem czy nie, pisze się z dużej litery:)

      • Helios

        Zakładasz, że to auto nic nie wnosi bo Ty tak uważasz a wszyscy inni którzy uważają ten samochód za zjawiskowo piękny się mylą. Powinieneś dodać, że to Twoja opinia i wyłącznie Twoja. Nawet w Polsce są ludzie którzy jednak mają jakieś poczucie smaku i mają całkowicie odmienne zdanie niż Ty ;)

      • Ikop

        W otoczeniu szczeniaków wzięcie ma E36 i Golf. 

      • asd

         Kogo obchodzą proporcje… ma się podobać, a nie być stylistycznie poprawna.

    • Wolański

      To że w otoczeniu szczeniaków to alfy uchodzą za “piękne” auta a to przez idiotyczne programy rozrywkowe nie oznacza, że te auta są ładne.
      Tak na prawdę to to auto stylistycznie nic nie wnosi. Proporcje w tym aucie to tragedia.

  • Gutek A4

    widzę że się tu troszeczkę motacie z oznaczeniami: 1,9 115 KM 8V i 1,9 140 KM 16V to JTD nowsze JTDM mają odpowiednio 120 KM i 150 KM, jednostka 16V JTDM ma dwumas ale on się nie psuje, wszystko wytrzymuje mądry tuning do 190 KM, 

    • asd

      Te same motory 120 i 150 siedzą chyba w Vectrze C i z tego co mi wiadomo są odradzane w tym mocniejszym wariancie. Przeczytałem przed chwilą na forum alfy, że 120KM też ma dwumas i dpf. Jak się odniesiesz do tego? Byłem od zawsze przekonany, iż jest na odwrót.

      • Alfisti

        Wszystkie JTD mają dwumasę

      • Gutek A4

        jak się odniosę do tego??? na luzie:) chodzą opinie że w vectrach pada dwumas przez to że silnik ułożyli wzdłużnie, czy to prawda?? nie wiem, wiem natomiast że w alfie ten problem nie występuje, znajomy ma saaba 9-5 z tym samym silnikiem co ja w alfie czyli JTDM 150km ma przejechane ponad 200000km i nic kompletnie nic się nie dzieje dlatego ja się nie martwię bo mam dopiero 80000km PRZEBIEGU I STANU LICZNIKA, dlatego też odnoszę się do tego wszystkiego na luzie:) rozmawiałem z paroma mechanikami i wszyscy powiedzieli że silnik zaprojektowany na większą moc, no i jako dowód jest silnik który montują do nowego bravo i delty 1,9 oznaczenia nie pamiętam ale to jest dokładnie ten sam silnik tylko że z dwoma turbinami i ma moc 190 KM 

    • Abm

      Kolego, teraz to napisałeś sporo głupot! Silniki diesla koncernu Fiat:
      JTD 80 KM – 8V regulacja płytkami, sprężarka o zmiennej geometrii, wtryski CR 2 generacji, zazwyczaj brak IC.
      JTD 115 KM – 8V regulacja płytkami, sprężarka ze zmienną geometrią, wtryski CR2, seryjny IC
      JTDm 120 (Multijet) – 8V, dodane 3 dawki wtryskowe, sprężarka ze zmienną geometrią, wtryski CR3 – korekcja dawek i kodowanie, seryjny IC.
      JTDm 140, 150 (Multijet) – 16V  dodane 3 dawki wtryskowe, sprężarka ze zmienną geometrią, wtryski CR3 – korekcja dawek i kodowanie, seryjny IC. Klapy wirowe, które w modelach do 2008 sprawiały spore problemy – szybkie zużycie i utrata szczelności kolektora dolotowego.

  • ravenn

    Nie wiem czy można zrobić ładniejsze auto…. ;)

    • Maroo

      Można – tylko trzeba poczekać na nową Alfę :)

  • GOLF<3

    BUAHAHA W MOIM CZINKŁACZENTO W HOLENDERSKIM GAZIE JEST TO SAMO R4 POZDRO AFLAHOLICY spece od pchania włoszek

  • Kokacola

    bombowe auto, bardzo przyjemny tekst, ładne zdjęcia – czekam aż dorwiecie nową betę trójkę ;)

  • Piotr Ślusarczyk

    Kurczę, to dla mnie sedan idealny. A przednie lampy to absolutny szczyt genialności. I fajnie się prowadzi. I fajny silnik (jak go wprowadzili to od razu poleciałem do salonu na jazdę testową).
    Mam nadzieję kiedyś przywitać w swoim garażu Brerę, która jest genialna jeszcze bardziej :)

  • Piotr Ślusarczyk

    Kurczę, to dla mnie sedan idealny. A przednie lampy to absolutny szczyt genialności. I fajnie się prowadzi. I fajny silnik (jak go wprowadzili to od razu poleciałem do salonu na jazdę testową).
    Mam nadzieję kiedyś przywitać w swoim garażu Brerę, która jest genialna jeszcze bardziej :)

  • Palmer_t

    Niczym nie zachwyca.
    Słaby silnik, napęd tylko na przód. Z tyłu wygląda nijako. Wnętrze też wydaje się kiczowate, w porównaniu do innych sedanów z tej klasy.
    Taki typowy, włoski, krasnal ogrodowy. Więcej stoi, niż jeździ, z tego co widać.

    • Aaa

      I po co się odzywasz, skoro nie masz nic mądrego do powiedzenia? Akurat 159 zachwyca nawet tych, którzy nie są fanami marki. Prowadzenie najlepsze w klasie, o jakości wnętrza przeczytasz w artykule, silnik TBi jest REWELACYJNY, wreszcie Alfa ma coś godnego swoich aluminiowych klasyków sprzed lat, a bzdury o tym, że napęd tylko na przód po prostu szkoda komentowac.

  • Alfista159

    Jestem fanem Alfy od kiedy miałem okazję przejechać się 159-tką. Jest to absolutny majstersztyk jeżeli chodzi o design. Zdjęcia nawet w połowie nie oddają piękna tego auta, zarówno z zewnątrz jak i wewnątrz.

    Jednak jest jedno ale, jeżeli chodzi o silnik 1.75 TBi:
    - to jest bardzo dobry silnik w kategoriach “osiągi na papierze” i “rozsądek”. Natomiast, niestety, to już nie jest silnik z “duchem” Alfy. Moje wrażenia po jazdach Brerą z tym silnikiem:
    - dźwięk pospolitej rzędowej czwórki, nic szczególnego.
    - kręci się do 6 tysięcy obrotów, a praktycznie nie ma sensu kręcić go powyżej 5 tysięcy. 

    Kto jeździł Alfą z “klasyczną” benzyną, wie o co chodzi. Alfa potrafi nawet ze zwykłej 2-litrowej rzędówki wyciągnąć taki pomruk, że przy dodawaniu gazu mamy ciarki na plecach. Przykład: Alfa 147 2.0 Ti. Klasyczne benzyny Alfy kręcą się do 8-9 tysięcy i wydaja przy tym piękne odgłosy. Niestety – 1.75 to już nie to. Ma inne zalety (lekki, rozsądne spalanie) których nie ma choćby 2.2. JTS czy 3.2 JTS, ale subiektywne wrażenia z jazdy są gorsze, nie ma tego szalonego pomruku na wysokich obrotach… jak zwykle, coś za coś.

    Pozdrawiam.

    • Maroo

      Uturbiony silnik – stąd zakres obrotów ograniczony.

      A dźwięk rzędowej czwórki niestety – za grzeczny. Mi sie marzy 2.0 20V unowocześnione – najpiękniej brzmiący silnik wsród 5 i 6 cylindrowców jakie miałem okazję słyszeć – te 5 garów brzmi niewiarygodnie pięknie, niegrzecznie, porywająco – szkoda że tego motoru nie można dzisiaj dostać w nowym aucie. I chyba bede tak szalony i kupię starą Mareę, Bravo 1 albo Coupe tylko by mieć taki silnik i delektować się brzmieniem.

  • Foxracer

    Jeszcze niecale dwa lata temu prawie takie auto sobie kupilem. Problemem bylo znalezc bezwypadkowy egzemplarz w Polsce. Auto absolutnie cudowne i urzekajace. Aktualnie mam niemieckie wozy, w tym konkurencje w postaci BMW 3 e91 LCI i coz, auto tez piekne, duzo bardziej zaawansowane technologicznie, ale brakuje mu tego sznytu… tego czegos. Wiele osob mowi w kontekscie alfy o blysku, duszy, ktore te auta maja i cos jest na rzeczy. Mam nadzieje, ze nowy model tego nie utraci. Ze wciaz bedzie mial genialna deske rozdzielcza, schowane zegary, bardzo wygodne fotele sportowe i kierownice…

    Poki co nowe alfy nie zawodza, miejmy nadzieje ze i Giula taka nie bedzie. Choc aktualna stylistka nie jest tak agresywna jak modelu 159:((

  • sondi

    Jednym słowem ” BELLISIMA”

  • gregor79

    Takie dodatki jak spryskiwacze na reflektory (aż 6) czy kierownica obszywana czerwoną nicią stawiają ten samochód w klasie exclusive. Cenowo jednak jest dostępny dla statystycznego europejczyka (nowy) czy polaka (używany). Co by nie mówić o AR 159 jest to najbardziej udany egzemplarz. 

  • Lesio_

    Jeżdżę egzemplarzem z 2006 roku z silnikiem 2.4 (bazowo 200hp) Nie bardzo rozumiem skąd biorą się komentarze odnośnie spalania, czyżby z choinki? Auto w cyklu mieszanym spala 8,5 litra ON. Przy jeździe w trasie do 130 km/h auto spali ok 6,5 litra. Dodam że program sterowania został nieco zmieniony. Moja alfa kwalifikuje się mocą 220 hp.
    Silnik zimny nie brzmi zbyt atrakcyjnie, ale kiedy osiągnie swoje 90 stopni, zmienia się nie do poznania. Bardzo przyjemne brzmienia (jak na diesel), dobry moment obrotowy. Nietuzinkowy wóz

  • Seba003

    Kocham ten samochód !
    W ogóle to wszystkie alfy są piękne, oprócz nowych, unifikowanych na 8C

    • Jino55

       widze że jest tutaj sporo znawców silników ,więc może podpowiecie jaki byłby najrozsądniejszym wyborem w 156 i 159 do normalnego codziennego użytkowania?
      A czy 156 i 159 8v mają dwumasę?