Citroen Xsara [awarie i problemy]

Citroen Xsara

Co to jest Xsara? Wszyscy, którzy choć trochę interesują się motoryzacją powinni kojarzyć tę nazwę z Citroenem, rajdami WRC i słynnym kierowcą rajdowym Sébastianem Loebem. Choć dla części malkontentów będzie to zapewne tylko zwykły francuski kompakt.

Citroen Xsara

Dane techniczne

Citroen Xsara swoją premierę miał w 1997 roku, kiedy to zadebiutowała wersja 3- i 5-drzwiowa. Rok później Francuzi do oferty wprowadzili jeszcze kombi o wdzięcznej nazwie Break. W 2000 roku samochód przeszedł modernizację, co daje się zauważyć głównie patrząc na przód auta, gdzie całkowicie zmieniono kształt reflektorów. Wiosną tego samego roku pod maskę Xsary trafił 2-litrowy diesel HDI z wtryskiem typu Common Rail. Przez kolejne lata w palecie silnikowej pojawiały się jeszcze kolejne jednostki z rodziny HDI w tym między innymi 1,4 HDI. Latem 2004 roku zadebiutował następca Xsary nazwany przez koncern PSA – C4 i w tym samym roku zakończono też produkcję wysłużonego modelu.

Silniki

Benzynowe:

R4 1,4 (75 KM)
R4 1,6 (88- 109 KM)
R4 1,8 (90, 101- 110 KM)
R4 2,0 (132, 136, 163 KM)

Diesle:

R4 1,9 D (68- 70 KM)
R4 1,9 TD (75- 90 KM)
R4 1,4 HDI (68 KM)
R4 2,0 HDI (90- 109 KM)

W tym miejscu zawsze pojawia się standardowe pytanie – który silnik wybrać?. Benzyniaki na ogół nie bywają kapryśne, ale podstawowe jednostki 1,4 l oraz 1,6 l mogą z czasem zużywać olej silnikowy, warianty 1,6 l i 1,8 l są raczej bezproblemowe. Zdarzają się również problemy z układem zapłonowym. Wybierając diesla musimy zdecydować czy bardziej zależy nam na dynamice czy na niskich kosztach eksploatacji.

Jeśli wybierzemy jeden z nowoczesnych silników HDI to oprócz przyzwoitych osiągów oczywiście również będzie on charakteryzował się oszczędnym zużyciem paliwa, ale ewentualne naprawy osprzętu z pewnością będą znacznie droższe niż w mniej kulturalnych motorach starszego typu. Kierowcom szukającym sportowych emocji polecamy topowego benzyniaka, który przekona do siebie niejednego zagorzałego przeciwnika francuzów.

Citroen Xsara

Dane techniczne

W Xsarze biegi można zmieniać samemu za pomocą 5-stopniowej skrzyni manualnej albo będzie je zmieniał za nas klasyczny automat, który ma do dyspozycji 4-biegi. W przednim zawieszeniu mamy do czynienia z zawieszeniem niezależnym opartym na kolumnach resorujących, z tyłu znajdziemy typowe dla aut z koncernu PSA rozwiązanie – belka skrętną, która pozwala na niewielkie wychylenia karoserii poprawiając tym samym prowadzenie. W testach zderzeniowych samochód otrzymał 3 gwiazdki.

Awaryjność

Jedną z najwcześniej pojawiających się usterek jest korozja układu wydechowego, niestety rdza nie oszczędza też elementów, do których od góry zostały przymocowane przednie i tylne amortyzatory. Podczas eksploatacji radzimy zwracać szczególną uwagę na temperaturę silnika, który może się przegrzewać. Przyczyną takiego zachowania się jednostki napędowej jest defekt czujnika odpowiedzialnego za pracę wentylatora chłodnicy, który często w wyniku takiej awarii zostaje unieruchomiony. Powszechnie spotykaną przypadłością tego modelu jest usterka elementów dmuchawy nawiewu przez co nie można ustawić intensywności jej działania.

Citroen Xsara Wnętrze

Użytkownicy Xsary narzekają na bardzo szybko zużywające się podzespoły zawieszenia. Najczęściej uszkodzeniu ulegają w nim łączniki stabilizatorów i łożyska tylnych wahaczy. Oglądając egzemplarz, który mamy zamiar kupić warto jeszcze zwrócić uwagę na stan układu chłodniczego, który lubi przeciekać. Jak głoszą legendy i plotki we wszystkich francuskich autach najwięcej kłopotów sprawia elektronika. Czy tyczy się to naszej bohaterki? Trochę tak, bo zdarzają się tutaj drobne niedomagania elektroniki takie jak: wariowanie samoczynnie zapalających się kontrolek, awarie komputera komfortu BSI czy często przepalające się żarówki oświetlenia, nie są to jednak problemy dużego kalibru, a ich przyczyny zwykle leży po stronie uszkodzonych lub pordzewiałych wiązek elektrycznych.

Citroen Xsara

Naszym zdaniem

Z Citroenem Xsara bywa różnie, jednych użytkowników zaskoczy swoją niezawodnością i dynamiką, a inni będą go przeklinać do końca życia. Jednak w ogólnym rozrachunku do tego modelu idealnie pasuje powiedzenie – nie taki diabeł straszny jak go malują. Owszem może nie jest to jeżdżący wzór niezawodności, ale usunięcie większości problemów nie będzie wymagało od nas grubego portfela, a mocniejsze wersje zaskarbią sobie sympatię niemal każdego kierowcy lubiącego przycisnąć mocniej pedał gazu. Za najtańsze Xsary sprzedający żądają około 3000 zł, ale z takim zakupem wiąże się ogromne ryzyko nabycia bubla. Znacznie bezpieczniej będzie wybrać jedno z najdroższych aut wystawionych za 15 000 zł.

Zobacz także:

Citroen C4 I [awarie i problemy]

Renault Megane I [awarie i problemy]

Honda Civic VI [awarie i problemy]

Ford Escort MKV [awarie i problemy]

Alfa Romeo 145/146 [awarie i problemy]

Regulamin komentowania

  • Cezary K

    Fajna jest wersja VTS:)

  • Apwp

    Bardzo ogólny i tendencyjny opis. Moje usterki: klamki zewnętrzne (pękają, wada konstrukcyjna), wydech (mało trwały), pompa wspomagania układu kierowniczego (być może przez zaniedbanie), chłodnica (wiek, niska trwałość), skrzynia biegów (usterka, taniej i łatwiej było wymienić), mechanizm wycieraczek (starość) i drobiazgi (zamek schowka, blokada oparcia tylnej kanapy, mechanizm składanych foteli w wersji 3d)… zawieszenie w normie, z elektroniką absolutnie żadnych problemów, silnik bez zarzutu. To tyle przez 12 lat eksploatacji, wersja 1,4 benzyna, kupiony w polskim salonie, przebieg 150 tys.km. Ogólnie bardzo przyzwoite auto, o przeciętnej awaryjności, niskich kosztach eksploatacji (spalanie 7-8 litrów w mieście), tylko drobiazgi wynikające z jakości są irytujące, ale to jeszcze stary citroen, dzisiejsze to już inna bajka. Jestem bardziej zadowolony niż z opla którym jeździłem wcześniej.

    • Marek Kite

      … pompa, skrzynia, chłodnica,same “drobiazgi” no, pełen luzik;)

    • Marek Kite

      … pompa, skrzynia, chłodnica,same “drobiazgi” no, pełen luzik;)

      • Apwp

        Przez 12 lat… to samo co w oplu czy vw

    • Marek Kite

      … pompa, skrzynia, chłodnica,same “drobiazgi” no, pełen luzik;)

    • Marek Kite

      … pompa, skrzynia, chłodnica,same “drobiazgi” no, pełen luzik;)

  • Anonim

    Xsara to przynajmniej jakaś nazwa a nie C4 ;) z Xeną wojowniczką nigdy mi się nie kojarzyło a już na pewno nie z Xenną (jak pisze autor) środkiem na zaparcia…

  • Anonim

    Xsara to przynajmniej jakaś nazwa a nie C4 ;) z Xeną wojowniczką nigdy mi się nie kojarzyło a już na pewno nie z Xenną (jak pisze autor) środkiem na zaparcia…

  • MOPAR

    TRZEBA DODAĆ ŻE  SILNIKI ZWŁASZCZA TDI TO ZWYCZAJNE GÓWNO

  • Yossarian

    Miałem kiedyś wersję 1.4. Silnik beznadziejny, skrzynia jeszcze gorsza – hacząca, nieprecyzyjna. Hamulce to jakiś dowcip (choć z mocniejszymi silnikami podobno dawali lepsze). Awaryjność do zniesienia choć mogłoby być dużo lepiej. Do warsztatu jednak dojeżdżałem bez potrzeby wzywania lawety. Zawieszenie natomiast było super, komfortowe a jednocześnie pozwalające na całkiem szybkie pokonywanie zakrętów (pasywnie skrętna tylna oś). Ogólnie nie było najgorzej le drugi raz bym jednak francuza nie kupił, irytujące są te ciągłe małe awarie.

  • Fox_rider

    VTS to tylko pakiet stylistyczny, zapewne miałeś na myśli wersje 2.0 16v w tymże pakiecie.

  • zbych

    To chyba ostatni Citroen, który jest w miarę niezawodny. Dziwne, że tak niepopularny.