Subaru Legacy IV [awarie i problemy]

Subaru Legacy

Większość fanów marki Subaru marzy o zakupie bezkompromisowej Imprezy WRX STI. Niestety, sytuacja finansowa lub zbyt liczna rodzina, a czasem jedno i drugie skłaniają do większego rozsądku. W takiej sytuacji cześć z nich jako alternatywę wybiera nieco większe Legacy.

Historia modelu

IV generacja rodzinnego Subaru Legacy zadebiutowała w 2003 roku. Trzy lata później samochód przeszedł facelifting. W 2008 roku pod maskę Subaru trafił jeden z nielicznych w historii motoryzacji silników Diesla typu przeciwsobnego, była to też pierwsza jednostka wysokoprężna montowana w autach tej marki. Rok później zaprezentowano V generację Legacy, w której zrezygnowano z kilku ciekawych smaczków, które nadawały autu charakteru.

Silniki

Benzynowe:

B4 2,0 (137, 150- 165 KM)
B4 2,5 (165- 173 KM)
B4 2,5T (246 KM) wersja oferowana tylko w USA
B4 2,5 (280 KM) limitowana wersja STI S402 1000 sztuk
B6 3,0 (245 KM)

Diesel:

B4 2,0 (150 KM)

Jednostki napędowe nie sprawiają większych problemów dlatego śmiało mogę polecić każdą z nich. Warto jednak dodać, że w niektórych egzemplarzach z jednostkami wysokoprężnymi ich użytkownicy narzekają na szybko zużywające się sprzęgła i niekiedy przedwczesne uszkodzenia dwumasowego koła zamachowego, które nie radzi sobie z przeniesieniem dużego momentu obrotowego na 4 koła.

Subaru Outback

Trzeba również pamiętać o tym, że wersja Boxer Diesel została wyposażona w filtr cząstek stałych, który może się zapchać jeśli będziemy użytkowali auto wyłącznie w mieście. W jednostkach benzynowych nawet, w autach z początku produkcji nie spotyka się poważnych usterek dotyczących silnika ani jego osprzętu. Warto jednak po zakupie Legacy IV regularnie sprawdzać poziom oleju, bo czasem może go ubywać. W jednostce H6 zdarzają się awarie sprzęgła wiskotycznego i cewek zapłonowych.

Subaru Legacy Wnętrze

Dane techniczne

Subaru Legacy wyposażone jest w jeden z nielicznych stałych napędów na 4 koła Symmetrical AWD, gdzie moment obrotowy przekazywany jest równomiernie na każde z kół. Spośród przekładni mamy do wyboru albo 5-biegowy i 6-biegowy manual lub 4- i 5-stopniowy automat. W przednim zawieszeniu Legacy zastosowano kolumny resorujące, a z tyłu mamy do czynienia z zawieszeniem wielowahaczowym. Auto oferowane było w 3 wersjach nadwozia jako sedan, kombi i wersja z większym prześwitem czyli Outback. Topowa wersja 3,0 H6 wyposażona jest w system SI-Drive, który pozwala zmieniać charakterystykę przepustnicy i skrzyni biegów. Z kolei najsłabsza odmiana silnikowa 2,0 (137, 150- 165 KM) posiada reduktor.

Subaru Legacy Kombi

Awaryjność

Subaru wielokrotnie wygrywało różnego rodzaju rankingi na najmniej awaryjne auta dlatego większość usterek spotykanych w Legacy IV generacji nie należy do szczególnie groźnych. Najsłabszą stroną tego modelu jest przednie zawieszenie, gdzie uszkodzeniu ulegają gumy stabilizatorów i tuleje wahaczy. Zbyt delikatne okazują się być również amortyzatory. Zdarzają się też problemy z pompą wspomagania układu hamulcowego, która bywa zawodna.

Subaru Legacy Wnętrze

Niekiedy zawodzi też jeden z synchronizatorów skrzyni biegów. Od czasu do czasu może dojść do uszkodzenia jednego z czujników odpowiedzialnych za właściwą pracę silnika, takich jak na przykład czujnik położenia wału korbowego. Do drobnych niedoróbek należy zaliczyć między innymi: sporadycznie zacinający się centralny zamek, defekt wentylatora klimatyzacji, parujące i przeciekające reflektory oraz trzeszczące plastiki wnętrza, a także skrzypiący mechanizm otwierania szyberdachu.

Subaru Legacy

Naszym zdaniem

Subaru Legacy to przynajmniej teoretycznie rodzinny samochód ze sportowym charakterem typowym dla samochodów tej marki, w praktyce jest jednak zgoła inaczej i Legacy mimo rewelacyjnie brzmiących silników i niemal doskonałego napędu 4×4 nie wszystkim przypadnie do gustu. Jago praktyczne mankamenty to ciasna kabina i twardo działające sprzęgło, do którego nie wszyscy będą w stanie się przyzwyczaić. Najtańsze egzemplarze Subaru Legacy IV generacji kosztują około 26 000 zł. Na rynku jest wiele aut sprowadzonych ze Stanów, których ze względu na wypadkową przeszłość radzimy unikać.

Zobacz także:

Volvo S40/V50 II [awarie i problemy]

Alfa Romeo 159 [awarie i problemy]

Awarie i problemy: Mercedes Klasy C W203

Awarie i problemy: BMW Serii 3 E46

 

Regulamin komentowania

  • Hotripper

    w prasie pisali, ze prawdziwy symetryczny awd to był w skrzyniach ręcznych

  • Hotripper

    w prasie pisali, ze prawdziwy symetryczny awd to był w skrzyniach ręcznych

  • Bpshhh

    17000zł?

  • Bpshhh

    17000zł?

  • Shogun

    a legancy miała reduktor w wersjach bez turbosprężarki podobnie jak impreza 2,0 ?

    • Artur Kuśmierzak

      Nie reduktor jest tylko w H6

    • Artur Kuśmierzak

      Nie reduktor jest tylko w H6

    • Artur Kuśmierzak

      Nie reduktor jest tylko w H6

    • Artur Kuśmierzak

      Nie reduktor jest tylko w H6

    • Artur Kuśmierzak

      Nie reduktor jest tylko w H6

    • Artur Kuśmierzak

      Nie reduktor jest tylko w H6

    • Artur Kuśmierzak

      Nie reduktor jest tylko w H6

    • Artur Kuśmierzak

      Nie reduktor jest tylko w H6

    • Artur Kuśmierzak

      Nie reduktor jest tylko w H6

    • Artur Kuśmierzak

      Nie reduktor jest tylko w H6

    • Artur Kuśmierzak

      Nie reduktor jest tylko w H6

    • Belegus

      Kombi prawie na pewno.

      Generalnie, jak dla mnie, najpiękniejsza generacja “Gacka” – a I’gen zaraz za nią :)

      • Artur Kuśmierzak

        Tak, tylko wersja 2,0 miała reduktor.

    • Belegus

      Kombi prawie na pewno.

      Generalnie, jak dla mnie, najpiękniejsza generacja “Gacka” – a I’gen zaraz za nią :)

    • Artur Kuśmierzak

      Legacy miał reduktor tylko w benzynowej wersji 2,0.

    • Gacie

      Prędzej skracacz. To ma przełożenie 1.4 a reduktory zaczynają się do 2.

    • Gacie

      Prędzej skracacz. To ma przełożenie 1.4 a reduktory zaczynają się do 2.

    • Gacie

      Prędzej skracacz. To ma przełożenie 1.4 a reduktory zaczynają się do 2.

    • Gacie

      Prędzej skracacz. To ma przełożenie 1.4 a reduktory zaczynają się do 2.

    • Gacie

      Prędzej skracacz. To ma przełożenie 1.4 a reduktory zaczynają się do 2.

    • Gacie

      Prędzej skracacz. To ma przełożenie 1.4 a reduktory zaczynają się do 2.

    • Gacie

      Prędzej skracacz. To ma przełożenie 1.4 a reduktory zaczynają się do 2.

  • Shogun

    co prawda mam mazde 6 z silnikiem wysokorężnym ale mnie to ciekawi a jak z gazem w tym aucie ?

    • Marcin Łobodziński

      Nie ma problemów z gazem w tym aucie, jeśli założy się właściwą instalację

      • Kotoro

        jedyny problem, to częstsze regulacje zaworów. a koszt niestety duży, bo silnik trzeba wyciągnąć.

  • http://www.facebook.com/profile.php?id=100001978676618 Cezary Kopeć

    To prawda że wersje z automatem nie miały symetrycznego awd tylko sprzęgło wiskotyczne?

    • Shogun

      tak dlatego nie ma po co kupować subarynek z USA sprowadzonych bo tam królestwo automatów

    • Artur Kuśmierzak

      Możesz podać jakieś źródło na potwierdzenie twojej tezy?

    • Artur Kuśmierzak

      Wszystkie Subaru mają Symmetrical AWD, tylko w modelu Justy nie jest on w standardzie.

      • Anonim

        Nie. Wersje ze starym automatem mają jakiś upośledzony ten 4ronapęd. 
        http://www.awdwiki.com/en/subaru/

        • Artur Kuśmierzak

          Też to czytałem, ale nie ma tu nic o tym, żeby w tym modelu Legacy był jakiś inny niż stały napęd. W zakładce Active Torque Split rzeczywiście jest opis nieco innego napędu, ale to tyczy się tylko Forestera.

        • Anonim

          “Proactive automatic all wheel drive with 90/10 torque split front-to-rear under normal conditions (80/20 from 1996″
          Legacy z automatem to właśnie 4EAT, czyli to co wyżej. Przynajmniej zwykłe 2.0 i 2.5, te lepsze wersje mają coś innego.
          Na dole tej strony jest też link do pliku worda z tym.

        • Marcin Łobodziński

          Panowie podstawowa sprawa to zrozumienie czym jest Symmetrical AWD.

          Ta nazwa nie ma nic wspólnego z tym, czy napęd na tył przekazuje sprzęgło czy mechanizm różnicowy. Symmetrical to symetryczny układ napędowy All Wheel Drive. Czyli jak wziąć sam napęd, od silnika po tylny most, przeciąć go osią wzdłużną pośrodku, to lewa strona jest lustrzanym odbiciem prawej. A nie, że jest dyfer albo sprzęgło. Po prostu silnik bokser, skrzynia biegów, wał napędowy wychodzący w osi pojazdu na tył, brak bocznego wyjścia na przedni wał. Genralnie gdyby Panda Cross miała silnik umieszczony wzdłużnie, to też byłby tak symetryczny AWD

        • Marcin Łobodziński

          Panowie podstawowa sprawa to zrozumienie czym jest Symmetrical AWD.

          Ta nazwa nie ma nic wspólnego z tym, czy napęd na tył przekazuje sprzęgło czy mechanizm różnicowy. Symmetrical to symetryczny układ napędowy All Wheel Drive. Czyli jak wziąć sam napęd, od silnika po tylny most, przeciąć go osią wzdłużną pośrodku, to lewa strona jest lustrzanym odbiciem prawej. A nie, że jest dyfer albo sprzęgło. Po prostu silnik bokser, skrzynia biegów, wał napędowy wychodzący w osi pojazdu na tył, brak bocznego wyjścia na przedni wał. Genralnie gdyby Panda Cross miała silnik umieszczony wzdłużnie, to też byłby tak symetryczny AWD

        • Marcin Łobodziński

          Panowie podstawowa sprawa to zrozumienie czym jest Symmetrical AWD.

          Ta nazwa nie ma nic wspólnego z tym, czy napęd na tył przekazuje sprzęgło czy mechanizm różnicowy. Symmetrical to symetryczny układ napędowy All Wheel Drive. Czyli jak wziąć sam napęd, od silnika po tylny most, przeciąć go osią wzdłużną pośrodku, to lewa strona jest lustrzanym odbiciem prawej. A nie, że jest dyfer albo sprzęgło. Po prostu silnik bokser, skrzynia biegów, wał napędowy wychodzący w osi pojazdu na tył, brak bocznego wyjścia na przedni wał. Genralnie gdyby Panda Cross miała silnik umieszczony wzdłużnie, to też byłby tak symetryczny AWD

        • Anonim

          @marcinlobodzinski:disqus  Rzeczywiście. Do tej pory byłem święcie przekonany że w “symmetical” chodzi o to że wyjściowo moment jest dzielony po równo na przód i tył.

    • asd

      Wszystkie Subaru mają wiskozę w centralnym dyfrze.

    • asd

      Wszystkie Subaru mają wiskozę w centralnym dyfrze.

  • Mate

    Witam jezdze Legacy 2.0 d rc 3 lata  i nie narzekam, pierwszy samochod, w ktorym nic sie nie wali. Zdaje sobie sprawe ze 100.000 km na tym dwumasie nie zrobie, ale w inych markach jest podobnie (toyota avensis). Poza tym zawsze mozna zestaw sprzegla zamontowac od wrx i po problemie.
    Taniej 2x i na jednomasie, znam takich co jezdza i nic sie nie dzieje. Nie ma juz samochodow co sie nie psuja.

  • Anonim

    W tych danych technicznych jest błąd, benzynowy 2.0 miał przez pewien okres 165km.
    I legacy na pewno miało DCCD? W której wersji? Spec B to jest ta “topowa” czy chodzi o jakieś cudo z japońskiego rynku nigdy nie eksportowane dalej?

  • Sepang

    Piękny, oryginalny i ponadczasowy samochód, szkoda tylko że nowy model jest 1000 razy brzydszy, gorzej wykonany i nie ma tych fajnych detali jak choćby drzwi bez ramek. Subaru totalnie zeszło na psy, Forester wyglądający jak anonimowy SUV, paskudne nowe Legacy a o nowa Impreza to chyba jakiś żart.

  • Sepang

    Piękny, oryginalny i ponadczasowy samochód, szkoda tylko że nowy model jest 1000 razy brzydszy, gorzej wykonany i nie ma tych fajnych detali jak choćby drzwi bez ramek. Subaru totalnie zeszło na psy, Forester wyglądający jak anonimowy SUV, paskudne nowe Legacy a o nowa Impreza to chyba jakiś żart.

  • Sepang

    Piękny, oryginalny i ponadczasowy samochód, szkoda tylko że nowy model jest 1000 razy brzydszy, gorzej wykonany i nie ma tych fajnych detali jak choćby drzwi bez ramek. Subaru totalnie zeszło na psy, Forester wyglądający jak anonimowy SUV, paskudne nowe Legacy a o nowa Impreza to chyba jakiś żart.

  • Kotoro

    BŁĄD. Albo piszemy o wszystkich wersjach nadwozia albo nie. Zapomniano o wersji pickup czyli model Baja. Legacy samo w sobie występowało tylko jako sedan/kombi. Outback i Baja “to osobne modele”.

    • Artur Kuśmierzak

      Tylko zauważ, że Baja to był pickup na bazie poprzedniej generacji, na bazie tej nie pickupa nie było.

    • Artur Kuśmierzak

      Tylko zauważ, że Baja to był pickup na bazie poprzedniej generacji, na bazie tej nie pickupa nie było.

  • Kotoro

    BŁĄD. Albo piszemy o wszystkich wersjach nadwozia albo nie. Zapomniano o wersji pickup czyli model Baja. Legacy samo w sobie występowało tylko jako sedan/kombi. Outback i Baja “to osobne modele”.

  • AMA

    LUDZIE!!!   miałem Subaru Impreza WRX – jak ja się cieszę ,że to auto zostało sprzedane… seryjne-lekko zmodzone WRXy to szroty…STI to juz inna bajka;wyglada na to ,ze na wrx firma chciała zarobić na serwisie ,częsciach itd a do sti przylozyli sie na tyle,ze nie psuje sie nic…w wrx pada wszystko+marna jakos wykonania daje kompletna porażke…
    NIE KUPUJCIE SUBARU! SERWIS DROGI-NIE WSPÓŁMIERNE KORZYŚCI Z POSIADANIA DO WYDAWANIA PIENIEDZY NA TO BADZIEWIE!!!

    • Artur Kuśmierzak

      Pewnie trafiłeś na trefny egzemplarz. WRX z silnikiem 2,5 nie należy do udanych, znacznie lepiej sprawuje się WRX z motorem 2,0.

      • Artur Kuśmierzak

        desfWiele aut przeznaczonych na amerykański rynek często ma nieco gorsze rozwiązania techniczne, jak widać Subaru niestety też.

    • Artur Kuśmierzak

      Pewnie trafiłeś na trefny egzemplarz. WRX z silnikiem 2,5 nie należy do udanych, znacznie lepiej sprawuje się WRX z motorem 2,0.

    • Mate

      Może z 2. złożone? ;) i z USA?

    • Mate

      Może z 2. złożone? ;) i z USA?

  • Artur Kuśmierzak

    UWAGA!!!

    W dieslach zdarzają się przypadki pękania wału korbowego. Piszę o tym w komentarzach ponieważ zmienił się layout. Pozdrawiam.:)