Samochody używaneMercedes-BenzUżywany Mercedes W124 - typowe awarie i problemy

Używany Mercedes W124 - typowe awarie i problemy

Mercedes-Benz W124
Mercedes-Benz W124
Źródło zdjęć: © mat. prasowe / Mercedes
Artur Kuśmierzak
04.11.2011 23:15, aktualizacja: 30.03.2023 09:58

Mercedes niemal od zawsze utożsamiany był z tym, co luksusowe, drogie i niezawodne. Od początku swojego istnienia ta niemiecka marka dążyła do doskonałości, aż w końcu ją osiągnęła, wypuszczając na rynek limuzynę W124. Ten niezwykły samochód podbijał serca wielu kierowców zarówno w latach swojej świetności, jak i wiele lat po premierze. To samochód, który łączy pokolenia, bo jeżdżą nim zarówno ci, którzy pamiętają jego debiut, jak i ci, którzy urodzili się wtedy, gdy wchodził do produkcji.

Używany Mercedes W124 - historia modelu

Mercedes W124
Mercedes W124© mat. prasowe / Mercedes

W 1990 roku w wyniku kooperacji z Porsche powstała sportowa odmiana W124 oznaczona symbolem 500E (z czasem przemianowana na E500) mająca konkurować z BMW M5 E34. Trzy lata później samochód przeszedł drugą modernizację, a jego nazwę zmieniono na Klasę E.

Produkcję pierwszej klasy E zakończono w 1995 roku zastępując ją "okularnikiem", czyli modelem W210. Warto też wspomnieć o tym, że w wyniku wysokiego cła na towary importowane do Polski przez pewien czas Mercedesy W124 składane były w naszym kraju.

Używany Mercedes W124 - silniki

  • R4 2,0 (98- 122 KM)
  • R4 2,2 (150 KM)
  • R4 2,3 (128- 136 KM)
  • R6 2,6 (156- 166 KM)
  • R6 2,8 (193 KM)
  • R6 3,0 (180- 188 KM)
  • R6 3,2 (220 KM)
  • V8 4,2 (279 KM)
  • V8 5,0 (320 KM)

Diesle:

  • R4 2,0 (72- 75 KM)
  • R5 2,5 (90- 113 KM)
  • R5 2,5 T (122- 126 KM)
  • R6 3,0 (109- 136 KM)
  • R6 3,0 T (143- 147 KM)

Jak widać różnorodność jednostek napędowych jest tak duża, że niemal każdy znajdzie tu coś dla swojego portfela. Który silnik warto polecić? Właściwie jeżeli chodzi o bezawaryjność to każdy. Jeśli jednak liczymy na w miarę sprawną dynamikę to radzimy zainteresować się silnikami o mocy powyżej 120 koni mechanicznych.

Mercedes W124
Mercedes W124© mat. prasowe / Mercedes

Z motorów benzynowych warto rozejrzeć się za 2,5-litrową jednostką R5, a jeżeli chodzi o diesle to przyzwoitą dynamikę zapewnia 2,5-litrowy wariant wyposażony w turbosprężarkę. Co najczęściej zawodzi w jednostkach napędowych modelu W124? W silnikach benzynowych mogą pojawić się problemy z mechanicznym wtryskiem, a zwłaszcza z regulatorem odśrodkowy pompy wtryskowej.

Jego uszkodzenie objawia się szarpaniem podczas ruszania. Niestety koszt jego naprawy może wynieść nawet kilka tysięcy złotych – to jedna z najdroższych w naprawie usterek tego modelu. Z kolei w motorach wysokoprężnych niekiedy awariom ulegają turbosprężarki.

Używany Mercedes W124 - dane techniczne

Mercedes W124 dysponuje albo napędem na oś tylną albo elektronicznie dołączanym napędem na 4 koła 4Matic I generacji, który został stworzony przy współpracy z austriacką firmą Steyr-Daimler-Puch. Napęd ten od 1992 roku został oparty na centralny mechanizmie różnicowym z hydraulicznie sterowanym sprzęgłem wielopłytkowym.

W tym modelu Mercedesa oferowano dwie skrzynie biegów, 4- lub 5-stopniowy automat albo 5-biegową ręczną. Zawieszenie zarówno z przodu jak i z tyłu jest niezależne. Mercedes W124 dostępny był w 4 wersjach nadwozia: sedan, kombi, coupe i cabrio.

Używany Mercedes W124 - typowe usterki

Jak wynika z powszechnej opinii Mercedes W124 to samochód niemal doskonały pod względem awaryjności, wiele egzemplarzy tego auta z silnikiem diesla potrafiło przejechać około 1 000 000 km bez poważniejszych awarii. Niestety wiek robi swojej i pomimo ponadprzeciętnej trwałości w wielu egzemplarzach możemy spotkać różnego rodzaju niedomagania.

Najsłabszym punktem pierwszych modeli W124 jest korozja, która pojawia się na nadkolach, w okolicach listew ozdobnych i anteny oraz na tylnej klapie bagażnika – wina leży po stronie nieocynkowanego nadwozia. Kolejnym mankamentem są wycieki z skrzyni biegów, pokrywy zaworów oraz tylnego mostu. Niekiedy też zdarza się, że przeraźliwie głośno zaczyna huczeć mechanizm różnicowy.

Mercedes W124
Mercedes W124© mat. prasowe / Mercedes

W egzemplarzach z większymi przebiegami awarii ulega także podpora wału napędowego. Jeżeli chodzi o zawieszenie to warto regularnie kontrolować sworznie wahaczy, które lubią czasem wypadać. Zdarzają się też niedomagania centralnego zamka, za co winę ponosi specjalna pompka, bądź jego nieszczelność. Z drobnych mankamentów warto wymienić też obcierające się boczki drzwi i stawiający opory mechanizm przesuwania fotela kierowcy.

Używany Mercedes W124 - naszym zdaniem

Mercedes W124 to propozycja dla osób ceniących sobie wysoki komfort podróżowania, dobre osiągi, wysoką jakość wykończenia wnętrza, niezawodność oraz prostą klasyczną niemiecką stylizację. Największym atutem tego modelu oprócz tych wymienionych wyżej jest niezwykle łatwa dostępność części zamiennych w bardzo niskich cenach.

Najtańsze egzemplarze Mercedesa W124 kupimy już za około 3000 zł, jednak lepiej dołożyć jeszcze kilka tysięcy i kupić coś naprawdę zadbanego. Maniakom prawdziwych sportowych doznać polecamy wersję 500 E, którą możemy kupić za około 35 000 zł.

Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (15)