Jak zadbać o układ kierowniczy w swoim aucie? [poradnik]

Układ kierowniczy

Układ kierowniczy to jeden z najważniejszych elementów w aucie, który odpowiada za nasze bezpieczeństwo. Wiele mówi się o tym jak ważny jest układ hamulcowy, jak istotne są opony, a często zapomina się o układzie kierowniczym. A przecież jego niewłaściwe działanie może mieć fatalne skutki. Co najczęściej ulega awarii w takim układzie i jakie są symptomy potencjalnych usterek?

Jak rozpoznać pierwsze objawy awarii elementów układu kierowniczego? Najczęściej spotykane symptomy uszkodzenia elementów tego układu to stuki dobiegające z komory silnika zarówno podczas jazdy jak i wtedy, gdy kręcimy kierownicą w miejscu. W takiej sytuacji powinniśmy sprawdzić przede wszystkim końcówki układu kierowniczego. Wymiana tych elementów nie jest trudna, ale ze względu na niskie koszty takiej usługi (od kilkudziesięciu do kilkuset złotych w zależności od auta) warto zlecić ją profesjonalnemu warsztatowi, który po jej wymianie odpowiednio ustawi geometrię kół auta.

Niewłaściwe jej ustawienie może doprowadzić do przedwczesnego zużycia nie tylko opon, ale także innych elementów. Więcej na temat ustawień geometrii w samochodzie znajdziecie tutaj. Głośne stuki w układzie kierowniczym mogą też być przyczyną zużytego przegubu krzyżakowego kolumny kierowniczej.

Kolejnym nieco poważniejszym elementem jest jeden z drążków kierowniczych. W tym przypadku również mamy do czynienia ze stukami wydobywającymi się z okolic maglownicy oraz z obniżoną precyzją działania układu kierowniczego. Trudność wymiany tej części zależy od dostępu do niej. W niektórych autach drążki kierownicze można zdemontować jedynie podnosząc auto na podnośniku, w innych wymaga to demontażu całej przekładni. Koszt takiej usługi to zwykle kilkaset złotych, biorąc pod uwagę ceny 10-letniego auta klasy średniej. W tym przypadku również konieczne jest ustawienie geometrii kół.

Przekładnia zębatkowa Chevrolet Aveo

Najpoważniejszą usterką układu kierowniczego są luzy na listwie przekładni kierowniczej zwanej potocznie maglownicą. Takie luzy zwykle kasuje się wymieniając tuleje listwy bądź dokręcając odpowiednie śruby. Na szczęście większość współczesnych układów została wyposażona w systemy samoczynnej kasacji luzu na listwie, co znacznie obniżą koszty eksploatacji. Ważne jest też, żeby w miarę możliwości regularnie sprawdzać stan gumowych osłon – ich uszkodzenia powodują, że do maglownicy przedostaje się woda, która powoduje korozję jej wewnętrznych elementów i wypłukiwanie smarów.

A co jeśli okaże się, że na listwie przekładni kierowniczej doszło do wyszczerbienia zębów. Jak wykryć taką awarie? Ten problem zwykle wiąże się z wyraźnym luzem lub przeskokiem wyczuwalnym w centralnym położeniu koła kierownicy. W takim przypadku konieczna będzie wymiana maglownicy, co często wiąże się z wydatkiem rzędu nawet do kilku tysięcy złotych. Odradzamy zakup przekładni używanych, bo zwykle nie nadają się już one do naprawy. Jeżeli jednak nie mamy odpowiedniej ilości gotówki na nową przekładnie to w ostateczności możemy zlecić zakup i regenerację przekładni używanej specjalnej firmę. Musimy pamiętać jednak o tym, że często regeneracja przekładni ogranicza się tylko do wymiany uszczelniaczy i za poważniejsze naprawy zapłacimy więcej.

Co przyczynia się do szybkiego zużycia współczesnych maglownic? Przede wszystkim sami producenci stosują niskiej jakości materiały, po to, żeby po kilku latach eksploatacji zmusić użytkownika do wymiany takiej przekładni. Jednak w wielu przypadkach winę za przedwczesne zużycie przekładnie ponosi sam użytkownik. Obracanie kołem kierownicy podczas postoju, uderzenie kołem w krawężnik, czy zastosowanie zbyt dużych felg znacząco przyczynia się do szybszego pojawiania się pierwszych luzów.

Przekładnia zębatkowa

Przekładnia zębatkowa

Oprócz wymienionych wyżej defektów awarii może ulec także pompa wspomagania układu kierowniczego, co zwykle objawia się częściowym zanikaniem wspomagania lub w niektórych przypadkach nawet jego całkowitym brakiem. Pamiętajmy o tym, że oznaki uszkodzenia elementów układu kierowniczego mogą być przeróżne, ale spośród najważniejszych warto wymienić takie jak:

- stuki podczas skręcania kierownicą i pokonywania nierówności;
- wyczuwalny opór podczas kręcenia kierownicą;
- ściąganie auta podczas jazdy;
- niestabilne zachowanie się pojazdu przy wysokich prędkościach;
- nierównomierne zużycie opon.

przekładnia

Jak długo wytrzymują przekładnie kierownicze? Teoretycznie przekładnia kierownicza powinna bezusterkowo przejeździć około 100 000 km, niestety w wielu samochodach użytkowanych na naszych niskiej jakości drogach pierwsze usterki mogą pojawić się znacznie wcześniej. Jako, że układ kierowniczy o czym wyżej już wspominaliśmy odpowiada za nasze bezpieczeństwo warto podczas dokonywania okresowych przeglądów zlecić mechanikowi jego dokładne sprawdzenie. Aby zapobiec kosztownym usterkom musimy też regularnie kontrolować stan płynu wspomagania układu kierowniczego, nawet najmniejsze jego wycieki mogą doprowadzić nie tylko do zatarcia się pompy wspomagania, ale także do uszkodzenia samej maglownicy.

Zobacz także:

Co może być przyczyną problemów z rozruchem silnika? [poradnik]

Tych silników unikaj jak ognia! cz. 4, 3, 2, 1 [poradnik]

Dlaczego filtr kabinowy jest tak ważny? [poradnik]

Jak zarejestrować używane auto?

Jak dbać o płyn hamulcowy? [poradnik]

Jak zadbać o przewody hamulcowe w naszym aucie?

Kupujesz używane auto? Nie daj sobie wcisnąć wraka! [poradnik]

Kupujesz używane auto z nowoczesnym dieslem? Zapomnij o oszczędnościach! [poradnik 2/2]

Kupujesz używane auto z nowoczesnym dieslem? Zapomnij o oszczędnościach! [poradnik 1/2]

Regulamin komentowania

  • Anonim

    Ani słowa o przekładni EPS (tylko HPS – hydrauliczna)

  • jartek

    Po wymianie końcówek drążków kierowniczych nie jest wymagana regulacja GEOMETRII jak to autor napisał a ZBIEŻNOŚCI.