Typowe usterki instalacji LPG [poradnik]

Instalcja LPG w czterocylindrowym silniku Toyota VVT-i

Tydzień temu opisywałem typowe usterki silnika mogą być następstwem zamontowania w nim instalacji gazowej. Dziś przybliżę, jak montuje się taką instalację i jakie są jej najczęstsze usterki.

Najtrudniejszym zdaniem podczas montażu instalacji LPG jest właściwe poprowadzenie przewodów gazowych i elektrycznych. Przewody gazowe powinny być możliwie równe i ułożone tak, aby nie były narażone na uszkodzenie w wyniku wysokich temperatur bądź drgań. Ważne są staranność instalacji, odpowiednie ułożenie wiązek elektrycznych i wtryskiwaczy gazowych (powinny znajdować się jak najbliżej benzynowych).

Równie ważne jest podpięcie elektroniki instalacji do fabrycznego sterowania silnikiem. Komputer gazowy powinien być renomowanej firmy, aby nie sprawiał problemów z serwisem na polskim rynku. W nowoczesnych układach LPG sterownik ten powinien mieć funkcję automatycznej adaptacji, co zapewni lepsze osiągi i niższe spalanie. W instalacjach sekwencyjnych trzeba też przygotować odpowiednie otwory w kolektorze ssącym, które będą służyły do wprowadzania gazu do silnika.

Wlew gazu LPG

Wlew gazu (fot. http://mazdaspeed.pl)

Istotny jest też montaż parownika, który podłącza się do układu chłodzenia. Oprócz wyżej wymienionych elementów umieszcza się też zbiornik na gaz – dawniej stosowano podłużne butle, które trafiały do bagażnika. Obecnie najczęściej są to specjalne zbiorniki instalowane pod podłogą bagażnika w miejscu, gdzie znajduje się koło zapasowe. Montowany jest też wlew – najczęściej w okolicach wlewu benzyny, tylnego zderzaka lub pod nim. W samochodach marki Honda, Toyota czy Ford ważny jest układ lubryfikacji, co pozwala zapobiec problemom z głowicą silnika.

Choć większość elementów instalacji LPG nie kosztuje zbyt wiele, to warto wiedzieć, które części psują się najczęściej. Przeglądów takiej instalacji zwykle dokonuje się co około 10 000 km, wymieniając przy tym filtr gazu. Zanieczyszczony filtr daje o sobie znać w postaci braku mocy i wysokiego zużycia gazu. Najczęściej zawodzą jednak wtryskiwacze – w zależności od rodzaju awarii albo można je wyregulować, albo będą wymagały wymiany.

Butla gazowa LPG

Toroidalny zbiornik LPG na miejsce koła zapasowego

Sporadycznie dochodzi też do uszkodzenia cewek zaworków instalacji, które unieruchamiają auto. Kolejnym podatnym na uszkodzenie elementem jest parownik gazu. Jeżeli po wyregulowaniu instalacji LPG jednostce napędowej brakuje mocy, to najprawdopodobniej oznacza to uszkodzenie parownika – w zależności od tego, czy jest to opłacalne, regeneruje się go lub wymienia na nowy. W instalacjach zamontowanych przez niefachowy warsztat dość często uszkodzeniu ulegają części elektryczne instalacji takie jak różnego rodzaju złączki czy przewody.

Warto jeszcze wspomnieć o dwóch typowych przypadłościach silnika spowodowanych niewłaściwym montażem instalacji LPG. Jeden z najpoważniejszych problemów spotykanych w autach z instalacją gazową jest taki, że z czasem w samochodach z nieprawidłowo zamontowaną instalacją silnik nie chce pracować na benzynie, podczas gdy bez zarzutu działa zasilany gazem. Winę za taki stan rzeczy najczęściej ponosi sterownik silnika. Jeśli odpowiednio szybko nie wyeliminujemy tego problemu, to musimy się liczyć z możliwością całkowitego uszkodzenia tego dość kosztownego elementu.

Instalacja LPG

Układ LPG I generacji z emulatorem sondy Lambda (fot. http://autogaz.webd.pl/)

Kolejną z najpowszechniejszych usterek aut zasilanych LPG jest nierówna praca silnika. Co powoduje takie zachowanie jednostki napędowej? Najczęściej awaria dotyczy jednego z elementów elektroniki silnika – jednego z czujników lub – tak jak w przypadku opisywanym wyżej – sterownika silnika. Źródłem takiego problemu może być też nieszczelność kolektora ssącego.

Zobacz także:

Co może być przyczyną problemów z rozruchem silnika? [poradnik]

Tych silników unikaj jak ognia! cz. 4, 3, 2, 1 [poradnik]

Dlaczego filtr kabinowy jest tak ważny? [poradnik]

Jak zarejestrować używane auto?

Jak dbać o płyn hamulcowy? [poradnik]

Jak zadbać o przewody hamulcowe w naszym aucie?

Kupujesz używane auto? Nie daj sobie wcisnąć wraka! [poradnik]

Kupujesz używane auto z nowoczesnym dieslem? Zapomnij o oszczędnościach! [poradnik 2/2]

Kupujesz używane auto z nowoczesnym dieslem? Zapomnij o oszczędnościach! [poradnik 1/2]

Regulamin komentowania

  • okto

    czytając ten artykuł myślę o osobach które kupują sportowe auta a następnie montują do nich gaz…jak np. jeden z kolegów który kupił sobie Forda Probe ( bo chciał sportowy wygląd) a następnie przerobił go na gaz bo dużo spalał…ale nie ma to jak szpan na wsi

    • Chrystan

      Nie wiem kto tu bardziej reprezentuje “wieś”, twój kolega czy ty.
      Kupił samochód, taki jaki chciał. Zamontował gaz, aby jeździć taniej.
      Co w tym złego?
      Mógł kupić oszczędniejszy samochód? Mógł. Ale nie kupił, bo chciał sportowy wygląd.
      Więc dlaczego, skoro pomyślał nad oszczędnością, miałby się czegokolwiek wstydzić?

    • Jarson

      I co boli Cię to? Za Twoim autem się nikt nie ogląda?
      Lepiej zagazować sportowe auto i dalej jeździć tanio, niż kupić 1.0 aby mało benzyny spalał. Frajda z jazdy pozostaje, gaz niczego nie odbiera. Ludzie instalując gaz liczą się tak samo z minusami jak i plusami tej instalacji, a tylko zawistne osoby jak Ty nazywają ich “wieśniakami”.
      Ja np. znam ludzi co w silnikach +200KM turbo mają gaz i nikt nie narzeka. Gaz montuje się by móc się cieszyć motoryzacją nawet z uboższą kieszenią.

    • JAR

      Bez obrazy ale Probe to paździerz, niewiele ma wspólnego ze sportowym autem, nic dziwnego że gaz zamontował, ale mnie dziwią ludzie którzy montują gaz do zabytków, albo naprawde sportowych aut i roadsterów (nie mówię tu o pseudosportowych FWD typu probe, eclipse, cougar, tylko o autach takich jak corvette, 3000GT, Z4, SL itp.

  • Gazownik

    Typowe usterki wynikają tylko z nieprawidłowej instalacji lub złej eksploatacji.
    Filtr gazu czy regeneracja parownika to typowe rzeczy eksploatacyjne u każdego roztropnego użytkownika LPG (nie piszcie, że to wielki minus użytkowania – filtr mniej niż 10zł, zetaw regeneracyjny ok.50-80zł i każdy mężczyzna z jajami wykona to sam).

  • Gosc

    “W instalacjach sekwencyjnych trzeba też przygotować odpowiednie otwory w kolektorze ssącym, które będą służyły do wprowadzania gazu do silnika. ”Instalacje sekwencyjne sa to instalacje IV generacji, gdzie dzialaja wtryskiwacze gazu. W instalacjach I i II generacji gaz doprowadzany jest do miksera w kolektorze ssacym. Tak wiec jedno wyklucza drugie. Albo IV generacja (sekwencja) i wtryskiwacze albo I lub II i mikser.Poprawcie mnie jezeli sie myle. 

    • VolDan

      I i II gen masz gaz podpięty pod układ zasilania patrz monowtrysk, albo gażnik, dostajesz dodatkowa podkładke pod/nad mono która podaje paliwo do gaznika a ten dalej do kolektora ssacego. IV gen działa na zasadzie dziur w kolektorze ssacym gdzie sa wtryski gazu. Nic nie wyklucza sie nawzajem. Mikser jest w I i II gen jak i w IV tylko ze w IV jest to całkiem inny bez membran i o wiekszej wydajnosci.

      • Dolar $

        Mikser to jest właśnie ta “podkładka” w 4 gen. inst. gazowej nie ma miksera tylko wtryskiwacze gazowe.

  • gość

    “…silnik nie chce pracować na benzynie, podczas gdy bez zarzutu działa zasilany gazem. Winę za taki stan rzeczy najczęściej ponosi sterownik silnika …”
    Raczej rozjechane mapy Pb przez źle wyregulowaną instalacje/ bledną kalibrację. 
    Problemem o którym Pan Artur nie wspomina to źle dobrane elementy instalacji: za słaby reduktor, wtryskiwacze LPG. 
    Ogólnie wydaje mi się że autor posiada minimalną wiedzę na ten temat, mimo to napisał ten artykuł. 

  • Maliniak_16

    Mam wrażenie, że autor artykułu sklejał go z pojedynczych wypowiedzi znalezionych na forach.

    “Zwracajmy uwagę na komputer gazowy, powinien być on renomowanej firmy
    aby nie sprawiać problemów z serwisem na polskim rynku. W instalacjach
    sekwencyjnych trzeba też przygotować odpowiednie otwory w kolektorze
    ssącym, które będą służyły do wprowadzania gazu do silnika.
    W nowoczesnych układach LPG sterownik ten powinien…”

    Najpierw o odpowiednio dobranym komputerze, potem o otworach w kolektorze ssącym a potem znowu o sterowniku. Przydałoby się jakieś uporządkowanie wypowiedzi.

    • Pawalek

      Gassss, zwany ElPiDżi to wynalazek dla……. tych co ich nie stac na jazde na paliwie jakie przewidział producent samochodu (z małymi wyjątkami). Taka jest prawda… czy się to Wam podoba czy nie. Ja mam Passacika B5FL w 1.9 TDI i… gwiżdzę sobie na LPG owców…. miłego stania w korku na stacji benzynowej na katowiciej w piątkowy wieczór… do jednego dystrybora LPG…. pozdrowienia Koledzy..

      • Antykopciuch

        Haha, a Ty kupiłeś diesla nie dlatego że nie stać Cię jeździć benzyniakiem, tylko dlatego że lubisz wąchać smród oleju napędowego i zostawiać czarną chmurę za sobą, a wysoki moment obrotowy wykorzystujesz do ciągnięcia swego jachtu :D. Niektórzy robią zakupy w Biedronce nie dlatego że ich nie stać, tylko nie widzą potrzeby bezsensu przepłacać. A taki posiadacz ElPiDżi może w każdej chwili przełączyć na benzynę i cieszyć się jazdą normalnym autem.

      • RomekS

         10 minut stania przy dystrybutorze to nie wieczność ale taniej i 
        ekologiczniej . Jeżdżę na lpg od pięciu lat i nie narzekam , poza tym 
        na dzień dzisiejszy to obsługa i naprawa DIESLI jest o wiele
        kosztowniejsza niż benzyniaków , porównajcie np. wymianę rozrządu ,
        sprzęgła itp. Pozdrawiam wszystkich właścicieli DIESLI i zawsze w zimę
        chętnie was pociągnę na lince kiedy pokaże się trochę mrozu .

      • waldek

        Rozbroiłeś mnie z tą cwaniacką wypowiedzią. Sam jeżdżę Dieslem w tej chwili, bo tak się akurat ułożyło. W przyszłości kupuje benzynę około 170 KM i przerabiam na dobrej jakości gaz. Nie ma w tym żadnej ujmy, jak to niektórzy twierdzą, za to pozostaje przyjemność jazdy benzyniakiem za cenę niższą niż Diesel. I nie mów mi tu jak to się fajnie jeździ D., bo ma duży moment. Takie wypowiedzi najczęściej świadczą o braku zrozumienia podstawowych praw/jednostek fizycznych. Wcześniej miałem 1.6 benzynę z o wiele mniejszą mocą i z chęcią bym do niej powrócił. Dochodzi także fakt awaryjności nowoczesnych Diesli, co stawia pod znakiem zapytania sens posiadania auta z takim silnikiem.

  • RomekS

    10 minut stania przy dystrybutorze to nie wieczność ale taniej i ekologiczniej . Jeżdżę na lpg od pięciu lat i nie narzekam , poza tym  na dzień dzisiejszy to obsługa i naprawa DIESLI jest o wiele kosztowniejsza niż benzyniaków , porównajcie np. wymianę rozrządu , sprzęgła itp. Pozdrawiam wszystkich właścicieli DIESLI i zawsze w zimę chętnie was pociągnę na lince kiedy pokaże się trochę mrozu .

  • Cienias_ed

    A nie może się któryś producent kiedyś przemóc i wypuścić auto TYLKO na lpg(jeden wlew jeden zbiornik, jeden układ wtryskowy) a nie benzyna z mniej lub bardziej druciarsko doklejoną instalacją na które niby daje gwarancje?
    Tylko nie pisać, że polska za mały rynek, bo są jeszcze włochy, holandia i korea.

    • Anonim

      Nawet te 4ry kraje do kupy to nie jest wystarczająco duży rynek żeby na jego potrzeby opracować nową jednostkę osobową.

      A co do argumentu że “ma mocne auto i tanio jeździ” – ja bym tak nie mógł. Tak jak np. butów nie kupuję na bazarze tylko w normalnych sklepach, tak samo nie wyobrażam sobie przerabiania auta na gaz, żeby było taniej. Jak mnie na coś nie stać to się za to po prostu nie zabieram.

    • Fashawn

      I jak by Cię nie było stać na buty ze sklepu to byś biegał boso? Czy ludzi kupujących buty na bazarze uważasz za gorszych?
      Przestaną rodzice pieniążki dawać i będzie trzeba utrzymać rodzinę to poznasz wartość pieniądza.
      Zrozumcie w końcu, że są ludzie o różnych dochodach. Biedni, bogaci i
      olbrzymia klasa średnia. Nie każdy musi mieć wszystko z najwyższej
      półki. W większości polskich rodzin ważniejsze jest dobrobyt wychowania
      własnych dzieci, niż jeżdżenie na Pb bo zapyziali ignoranci pomyślą to
      lub tamto.

      A co do tematu to – ogólnie bardzo pokrętne są w większości wypowiedzi przeciwników gazu. Z jednej strony każdy krzyczy, że nie przerabia na gaz bo nie jest biedakiem, a w innym temacie narzeka jakie to drogie jest eksploatowanie samochodu na gaz bo coś się psuje. To w końcu jak to jest? Gaz jest tani czy drogi na dłuższą metę?

      • waldek

        Jak kupisz auto z silnikiem, któremu “nie przeszkadza” gaz, i założysz dobrą instalacje, to przy dużej ilości km rocznie będzie się opłacać. Dla każdej kombinacji wartości mogą wyjść inne, dlatego trzeba to policzyć. Dawanie odpowiedzi bez znania szczegółów świadczy o odpowiadającym, niezależnie od odpowiedzi.

      • Anonim

        Sprawa jest prosta – nie stać mnie na np.200+ konne V6 to go nie kupuję. Śmieszą mnie tacy ludzie co sobie kupują używane A6 (no bo przecież mam do wydania 50kpln, jestem bogaczem, nie kupię nowego chevroleta z salonu) i potem przerabiają je na gaz bo się okazuje że pali za dużo. Jeżdżę kompaktowym autem o niewielkiej mocy i jakoś z tym żyję.

        • Kenaj

          desf: i co Cię tak w nich śmieszy? Że za pieniądze za które mogli kupić “nowego chevroleta z salonu” mają dużo bardziej komfortowe, szybsze Audi które jest tańsze w eksploatacji?
          Też jeżdżę kompaktem na benzynie ale nie widzę nic złego w przerabianiu mocnych samochodów na gaz, bo niby komu to szkodzi?

        • MarekG

          Wysublimowane poczucie humoru masz jak Cię to śmieszy…
          Za 50k kupisz 5 letnie A6, które przeżyje tego Chevroleta 2 razy i większość pasjonatów motoryzacji bardziej doceni takie A6, jego moc i prowadzenie niż wózek na zakupy. A Ty jeśli lubisz wyłącznie czytać o lepszych samochodach i wystarczy Ci auto, które “tylko jeździ” to ok Twoja sprawa, ale nie mów co jest śmieszne, bo wieje to zawiścią i zazdrością zwłaszcza z takimi argumentami.
          Są auta do których wsiada się z uśmiechem na twarzy niezależnie czy są napędzane na LPG, PB, ON, ale kompakty o małej mocy na pewno do nich nie należą.
          Życzę Ci byś miał okazję po użytkować dłużej takie luksusowe auto o dużej mocy.
          Pozdrawiam

    • zadowolony z lpg

      Sa auta ktore mozesz kupic w salonie z fabrycznie zamontowana instalacja LPG i producent udziela na taki samochod normalnej gwarancji. Sa takze pojazdy jezdzace tylko na gazie (warszawskie autobusy, wozki widlowe) ktorym nie przeszkadza takie paliwo.

  • Mikolajwander

    usterką jest cała instalacja gazu. dziadostwo. chcesz tanio, kupujesz diesla, chcesz szybko kupujesz benzynę.