Ford Focus C-Max I [awarie i problemy]

Ford Focus C-MAX

W życiu prawie każdego mężczyzny przychodzi okres, kiedy pojawia się gromadka dzieci i chcąc nie chcąc mniej lub bardziej buzujący testosteron musi ustąpić miejsca rozsądkowi – zwykle wtedy decydujemy się na zakup kombi lub MPV.

Na szczęście nie każde auto tego typu musi być nudne i nieprzyjemne w prowadzeniu. Jednym z najbardziej wyjątkowych minivanów, którego prześwietlimy jest Ford Focus C-Max. Stylizacja tego auta może nie jest tak atrakcyjna jak nieco większego S-Maxa, a jego bryła sprawia wrażenie nieco nadmuchanego Focusa II, ale po dłuższym obcowaniu z tą konstrukcją design zaczyna się podobać.

Historia modelu

Pierwsza generacja Forda Focusa C-Maxa zadebiutowała w 2003 roku i było to pierwsze takie auto w ofercie tej marki. Dwa lata później samochód dostał kilka nowych silników, a w 2007 roku model ten przeszedł drobną modernizację. Dokładnie rok temu fabrykę opuścił ostatni egzemplarz I generacji C-Maxa ustępując miejsca nowemu autu.

Silniki

Benzynowe:

R4 1,6 16V (100 KM)
R4 1,8 16V (120- 125 KM)
R4 2,0 16V (145 KM)

Diesle:

R4 1,6 8V TDCi (90- 109 KM)
R4 1,8 8V TDCi (115 KM)
R4 2,0 8V TDCi (110 KM)
R4 2,0 16V TDCi (136 KM)

Jeżeli nie wiecie, na który wariant benzynowy powinniście się zdecydować to śmiało możemy polecić Wam każdy z wymienionych wyżej silników – oczywiście najwięcej frajdy z prowadzenia daje 145-konna 2-litrówka. Ci, którzy szukają diesla powinni zdecydować się na jednostkę 2,0 TDCi, która cieszy się wysoką bezawaryjnością i rewelacyjną dynamiką. Odradzamy natomiast odmianę 1,6 TDCi, gdzie może dojść do awarii turbosprężarki lub wycieków z miski olejowej. Oba te silniki diesla zostały opracowane wspólnie z koncernem PSA. W ofercie jest jeszcze motor 1,8 TDCi, który nie powinien sprawiać większych problemów w eksploatacji – choć mógłby być nieco dynamiczniejszy.

Ford Focus C-MAX Wnętrze

Dane techniczne

Jak na minivana tego segmentu przystało w Focusie C-Max napęd przekazywany jest tylko na oś przednią. Spośród przekładni mamy do wyboru 5- i 6-biegową manualną lub 4-stopniowy automat. Dla szczególnie wybrednych Ford ma w swojej ofercie także 2-sprzęgłową 6-biegową przekładnię zautomatyzowaną. Kupując rodzinnego minivana liczymy nie tylko na duży bagażnik – tu akurat mamy do dyspozycji 460 litrów, a po złożeniu tylnych foteli jest ich aż 1620, ale także na wysoki poziom bezpieczeństwa – Focus C-Max uzyskał 4 gwiazdki w testach zderzeniowych EuroNCAP. W zawieszeniu z przodu zastosowano kolumny resorujące, z tyłu zaś układ wahaczy.

Ford Focus C-MAX

Awaryjność

Jak dowodzą rankingi bezawaryjności instytutów TUV i DEKRA Focus C-Max to nie tylko jeden z najmniej usterkowych modeli tej marki, ale zarazem jeden z najmniej psujących się aut w ogóle. Najwięcej problemów sprawia zawieszenie, gdzie już po przejechaniu niewielkiego dystansu wymiany będą wymagać łączniki stabilizatora i silentblocki wahaczy. Oczywiście za taki stan rzeczy winę ponoszą niskiej jakości drogi, na których użytkowane jest auto.

Ford Focus C-MAX

Nietrwały jest także alternator, który ulega uszkodzeniu. Użytkownicy Focusa C-Maxa narzekają z kolei na niską jakość wykonania – skrzypiące elementy wnętrza, zawiasy drzwi oraz odklejające się uszczelki drzwi. Ponadto w wielu egzemplarzach może dojść do uszkodzenia elektrohydraulicznej pompy wspomagania układu kierowniczego. W niektórych egzemplarzach szwankują też czujniki parkowania i przycisk elektronicznego hamulca ręcznego, czasem przestaje działać też system ESP.

Ford Focus C-MAX

Naszym zdaniem

Ford Focus C-Max to pierwszy i zarazem bardzo udany mały minivan tej marki, który dzięki doskonałemu zawieszeniu i precyzyjnemu układowi kierowniczemu daje dużo radości z prowadzenia. Nie jest może tak obszerny jak konkurenci, ale na pewno jest liderem swojego segmentu jeżeli chodzi o własności jezdne. Kolejną zaletą tego modelu jest wysoka bezawaryjność. Wybrednym może przeszkadzać słabe wykonanie niektórych elementów – zwłaszcza jeżeli chodzi o wnętrze oraz umiarkowana jak na ten segment przestronności. Najtańsze egzemplarze tego auta kupimy za około 19 000 zł.

Zobacz także:

Fiat Multipla I/II [awarie i problemy]

Ford Fiesta MK6 [awarie i problemy]

Awarie i problemy: Ford Focus Mk1

Awarie i problemy: Ford Mondeo Mk3

Regulamin komentowania

  • jaca

    Najpierw śmiało polecacie wszystkie silniki, a potem odradzacie 1,6 TDCi. Coś tu nie pasuje :P

    • Rafał Warecki

      Jeżeli nie wiecie, na który wariant BENZYNOWY powinniście się zdecydować
      to śmiało możemy polecić Wam każdy z wymienionych wyżej silników (…)
      Ci, którzy szukają DIESLA (…)

      :)

  • Quore

    No może w życiu nie KAŻDEGO faceta pojawia się gromadka dzieci, ale tak czy siak auto jest godne uwagi nawet dla bezdzietnych potrzebujących przestronniejszego (acz wciąż niewielkiego) wozu. Największa zaleta to rewelacyjna relacja wartości do ceny. 

  • Forest

    Mój kolega niedawno kupił sobie takiego C-Maxa z 2008 roku, 1.8 TDCI 115KM z przebiegiem 53 tys km. Auto co prawda kupił rozbite, ale nie zagrażające w eksploatacji, nie złoży się jak harmonika ;) Wyszło go wszystko z naprawą 31 tys zł. Wyposażenie też ma całkiem niezłe: czujniki parkowania przód-tył, grzane siedzenia, ściemniające się lusterko, klima automatyczna itd, także jak za tą kasę to super autko.

    • Wiktor

      A ile poduszek? :D

      • Noname

         fabrycznie czy teraz?

      • Forest

        Niewiem czy wszystkie wywaliły, ale wsadzał nowe od kierowcy i pasażera.

    • Osumek

      Fajne autko. Przejechałem raz ok 150 km z motorkiem 1,6 tdci 109 KM. Plastiki rzeczywiście mogą czasami skrzypieć, za to wiele modeli ma naprawdę bardzo dobre wyposażenie. Wspomnę, że znajomy nalał przez przypadek benzynki zamiast ropy, wyczyścili zbiornik i autko dalej śmiga:)   

  • Slavo

    2,0 TDCi cieszy się wysoką niezawodnością i dynamiką? Otoż ten silnik nie ma nawet zadowalającej dynamiki a o niezawodności może tylko pomarzyć! Sam miałem Mondka 2,0 TDCi i to dramat był. Obecnie jeżdżę VW Touranem 1,9 TDI (seria 105 KM) podkręconym do 160 KM. Przejechałem po przeróbce ok. 70 tys km i jest OK. To auto ma dynamikę i jest niezawodne

    • Guest

      Chyba jesteś mleczarzem skoro to auto jeszcze jeździ..

      • Golfikmk4

        tak oczywiscie 1.9 105 km zrobili ci 160km i jeszcze ci sie to kula kolego głupoty piszesz no chyba że ci to krecili z 1.9 140 to jeszcze w to uwierze

    • Endrk

       Kolego jesli 2.0 TDCi w twoim bylym mondku nie mial zadowalajacej dynamiki, to trzeba bylo oddac go w rece mechanika, ktory ma mozg i potrafi go uzywac przede wszystkim, a nie fusa ktorego jedyna umiejetnoscia jest wymienic klocki z tarczami w golfie 3 …..

  • Golfikmk4

    W żadnym wypadku nie kupować wersji z ze skrzynią 2-sprzęgłową 6-biegową przekładnię zautomatyzowaną jest to wadliwa skrzynia która średnio po 90tys km się psuje i tylko kilka osób w Polsce potrafi to złożyć. Oczywiście w serwisie Forda koszt wymiany skrzyni to 14 tys zł, Ford dobrze o tym wie ale nigdy nie przeprowadził żadnej akcji naprawczej dlatego w mojej rodzinie nikt już nie kupi Forda.

  • Tadeuszpisarek

    Ford Focus c-max 2 tdci /136 KM/, 2004r. – masakra. 82 awarie naprawiane w serwisach.
    siada oprogramowanie, EGR, żarówki się palą niesamowicie, alternator/ wg mnie to wadliwy jest regulator nap./ błędnie funkcjonuje alarm, no i korozja. 
    Pomysł dobry – wykonanie fatalne. 
    Nie kupuj forda bo to złom

    • Tomaszk

       To dalej kupuj auto od turasa, a moze poprostu naucz sie kupowac auto i go exploatowac. Jesli chodzi o zlom, to napewno masz go sporo w swoim malym garnku.

    • arek

      kolego jezdze fordem 2.0tdci 4 lata z 2003 roku i złego słowa nie powiem. Korozja to i owszem jest . Blacha słabo jest zabezpieczona. Ale silnik rewelacja nic nie robione, zawieche to wymieniałem ,ale te nasze drogi

  • Tomek

    Nie kupujci 1,6 TDCI awaryjny silnik padło mi turbo kupiłem nowe i okazało się że wyskoczył mi jeszcze jakiś błąd silnika nikt nie potrafi zdiagnozować co to jest auto stoi od miesiąca nie jeżdżone ogólnie NIE POLECAM…