Porsche 911 GT3 RS 4,0 – już szybszy nie będzie [analiza]

Porsche 911 GT3 RS 4,0

fot. Sportauto-online.de

Porsche 911 to teraz temat na topie. Niebawem premiera nowego modelu oznaczonego 991. Wszyscy zachwycają się nową stylistyką powiększonej Carrery. Do lamusa odejdzie niedługo 997, a na pożegnanie dostaliśmy wspaniałe arcydzieło inżynierii samochodowej. Czy ostatnie 997 – model 911 GT3 RS 4,0 – jest lepsze od już doskonałego GT3 RS?

Porsche 911 GT3 i GT3 RS za każdym razem okazuje się lepsze, szybsze i coraz bliższe ideału. Za każdym razem mówi się, że trudno sobie wyobrazić, aby kolejna generacja mogła być lepsza. I za każdym razem taka właśnie jest. Aż do teraz. Najnowszy model GT3 RS 4,0 osiągnął już szczyt tego, co można było zrobić z modelu 997 i jego najlepszej odmiany GT3 RS. Przyjrzyjmy się liczbom i temu, jak GT3 RS osiągnął najwyższy poziom rozwoju 997.

Porsche 911 GT3 RS

Kolejne generacje GT3 RS (fot. Sportauto-online.de)

996 – początki

Pierwsze GT3 RS bazowało na modelu 996. Samochód, jak każdy kolejny model tego fenomenalnego dzieła sztuki inżynierskiej, wyróżniał się wśród konkurentów relatywnie niską mocą przy niskiej masie i ogromną przewagą pod względem dynamiki ruchu. Sprawdzony w superteście przez niemiecką redakcję Sportauto model z 2003 roku uzyskał rewelacyjny w tych latach czas przejazdu Północnej Pętli, wynoszący 7:47 min.

Porsche-911-GT3-RS-996

Wydaje się słabo? Dziś może tak. Jednak przypomnę, że wtedy samo zejście poniżej 8 minut było dużym sukcesem. Pierwsze GT3 RS było szybsze na Nordschleife od Lamborghini Murcielago i Gallardo czy Ferrari Challenge Stradale. Te włoskie superauta miały znacznie większą moc, a w przypadku Lamborghini napęd na cztery koła.

Porsche 911 GT3 RS 996

381-konny silnik 3,6 litra znany z wyścigowego Porsche 962 zapewniał doskonałe osiągi i całkiem dobrą elastyczność. Przy masie poniżej 1400 kg rozpędzał 911 do setki w niewiele ponad 4 s, a do 200 km/h w 13,5 s. Perfekcyjne były hamulce. Postawiony na oponach Pirelli, nie miał sobie równych w testach dynamicznych.

Porsche 911 GT3 RS

Od wyścigowego 3,6 litra do 4-litrowego, 500-konnego potwora.

Samochód nie był wyposażony w żadne wspomagacze. Na pokładzie znajdował się jedynie ABS. Zawieszenie można było regulować, ale ręcznie. Sucha miska olejowa, tytanowe korbowody, szpera – czego chcieć więcej? 911 GT3 stał się ulubioną zabawką amatorów ścigania, a na Nordschleife do dziś aż roi się od tego modelu.

Porsche 911 GT3 RS

997 – rewolucja

Kolejny RS pojawił się jako 997, czyli nasz obiekt zainteresowania. Zmieniono prawie wszystko, choć płyta podłogowa jest ta sama. Rozstaw osi pozostał identyczny, ale już rozstaw kół poszerzono z przodu o 14 mm i z tyłu o 63 mm. Zapewniało to nie tylko większą stabilność i lepszy handling, ale też zmniejszyło znaną z 996 podsterowność i nerwowość. Zmieniono dostawcę opon z Pirelli na Michelin. Zastosowano szersze o 10 mm tylne gumy.

Porsche 911 GT3 MK.2 – supertest

Porsche 911 GT3 RS 997 mk1

fot. Sportauto-online.de

Jednostka napędowa dawała 415 KM przy 7600 obr./min i kręciła się do 8400 obr./min. Wyposażono ją w nowy system VarioCamPlus, czyli zmienny czas otwarcia zaworów ssących. Co ciekawe, silnik – mimo zmian i lepszych parametrów – nie zapewniał lepszej elastyczności.

Porsche 911 GT3 RS 997 mk1

Mimo wielu ulepszeń na Nurburgring Nordschleife model 997 nie uzyskał lepszego czasu niż 996. Testowany przez Sportauto wóz ważył 51 kg więcej od poprzednika. Na krótkiej pętli Hockenheim poprawił jego czas o jedyne 0,7 s. Znacznie lepsze były natomiast czasy w próbach slalomu, w których sprawdziły się zmiany podwozia. Tu na wyposażeniu znalazła się aktywna kontrola stabilizatorów i amortyzatorów PASM.

Jeszcze raz… – Mcchip-DKR 911 GT2 MC650 (2011)

Porsche 911 GT3 RS

Z tunelu na tor - GT3 RS jako niekwestionowany lider w dziedzinie aerodynamiki

Pierwszy model 997 GT3 RS wniósł przede wszystkim nową jakość wykonania i świeży wygląd. Duże zmiany zaszły w aerodynamice. Od momentu pojawienia się 911 GT3 RS samochód ten wyznaczał nowy poziom w kwestii docisku aerodynamicznego dla samochodów drogowych. Poszerzony rozstaw kół rozpoczął walkę z podsterownością, która dziś w 911 już praktycznie nie występuje.

Porsche 911 GT3 RS

Wyścigówka – 911 GT3 RS mk. II

Przyszła kolej na współczesne 911 GT3 RS z krzykliwym wyglądem i wyścigowym, ogromnym nawet jak na dzisiejsze standardy spojlerem. Porsche zawsze było uznawane za jednego z tych producentów, który dużo uwagi poświęcają aerodynamice. Nowy RS pokazuje, że to nie brednie wyssane z palca. Balans może i nieco gorszy niż w przypadku poprzedniego modelu, ale sumaryczna wartość docisku na obu osiach jest o całe 52 kg wyższa. To przepaść. Sam tylny spojler generuje 49 kg docisku.

Porsche-911-GT3-RS-997-mk2

fot. Sportauto-online.de

Nie sposób przeoczyć nowej jednostki napędowej, choć w przypadku Porsche słowa „nowa” należy używać z dużą dozą ostrożności. Pojemność wzrosła o niespełna 200 cm3. Głównie dzięki temu oraz zmiennym fazom rozrządu po stronie wydechu moc wzrosła do 450 KM, a moment poprawił się o 25 Nm. Auto jest agresywne i precyzyjne, a jednocześnie dużo mocniejsze. Bardzo poprawiła się elastyczność.

Porsche-911-GT3-RS-mk2

Ponownie zwiększono rozstaw kół przednich, zmniejszając minimalnie rozstaw z tyłu. Nowe, większe Micheliny o oznaczeniu N1 i dynamiczna kontrola zawieszenia silnika sprawiły, że nowy model znacznie poprawił się na wejściu w zakręt, a przód ma ogromną przyczepność. W porównaniu ze starym GT3 RS jest dużo szybszy w slalomie i na ciasnym torze Hockenheim.

Porsche Porno – 16 minut nie tylko dla fanów [wideo]

Właściwie osiągi poprawiły się do tego stopnia, że GT3 RS stało się szybsze od GT2 zbudowanego na tej samej bazie. A najlepiej widać to po czasach ustanowionych na Nordschleife, gdzie 911 GT3 RS został klasą samą dla siebie. Zresztą czego się spodziewać po aucie, które tak naprawdę jest jedynie pretekstem do homologowania nowych części dla wyścigowych odmian RSR i GT3 Cup.

Porsche 911 GT3 RS

Wyścigi to poligon doświadczalny Porsche. Kolejne generacje GT3 RS służą głównie do homologacji nowych części

Nic dziwnego, że w wyścigach na Nordschleife, m.in. w Nurburgring 24h, prywatne zespoły wystawiają te samochody bez większych zmian. Nawet redakcja Sportauto, współpracując z działem sportowym Porsche, przygotowała niemal seryjną 911 do wyścigu w 2010 r. Poza dostosowaniem jej do przepisów w samochodzie nie zaszły żadne zmiany. Projektem kierował Hors von Saurma, redaktor naczelny Sportauto, wraz z Walterem Rohrlem. Wszystko pod okiem Andreasa Preuningera – człowieka odpowiedzialnego za literki „RS” w każdym Porsche.

Porsche 911 GT3 R Hybrid 2.0 (2011) [technika wyścigowa odc. 19]

24h-Projekt-2010-Porsche-GT3-RS

Jak widać, nie trzeba wiele do ścigania (fot. Sportauto-online.de)

W zespole startowała doborowa ekipa kierowców. Poza wspomnianym, niezwykle doświadczonym Horstem von Saurma za kierownicą usiedli: Roland Asch – doświadczony kierowca wyścigowy samochodów turystycznych, Patrick Simon – kierowca wyścigowy, kierowca testowy w niemieckim Motorvision i rekordzista toru Nurburgring Nordschleife dla samochodów drogowych w 2005 roku, oraz znany fanom pisma EVO, redaktor testowy Chris Harris. W zespole kierowców miał się pojawić również wielki Walter Rohrl, niestety musiał zrezygnować z uwagi na kontuzję palców.

Porsche-911-GT3-RS-Nurburgring-24-Hours-Race-Chris-Harris-Roland-Asch-Horst-von-Saurma-Patrick-Simon

Ekipa Sportauto w wyścigu 24h Nurburgring (fot. Sportauto-online.de)

Przebojowa czwórka doprowadziła do mety drogowe 911 GT3 RS na 13 miejscu w klasyfikacji generalnej. Jedyne problemy, z jakimi borykali się kierowcy, to wibrujące tarcze hamulcowe i seryjne, skrętne światła, które niewystarczająco oświetlały drogę w niektórych miejscach Zielonego Piekła.

Finał – GT3 RS 4,0

Gdy wydawało się, że druga generacja GT3 RS to już szczytowe stadium 997, Porsche poinformowało nas o nowym, jeszcze mocniejszym modelu z silnikiem 4,0 litra. Producent podnosi poprzeczkę jeszcze wyżej. Czy to już szczyt?

Porsche 911 GT3 RS 4,0

fot. Germancarforum/Sportauto

450 KM w zwykłym GT3 RS wydawało się ogromną mocą w stosunku do niewielkiej pojemności. Nowy silnik generuje 500 KM, co wydaje się równie szalone jak… kilka lat temu pierwszy model GT2. W oficjalnym biuletynie czytamy…

Wyzwaniem było dla nas stworzenie GT3 RS. Poprzeczka została postawiona niesłychanie wysoko i bardzo trudno było ją dosięgnąć.Wymagało to zainwestowania wszystkiego, co mogliśmy z siebie dać jako producent samochodów sportowych: pomysłów, pasji i zaangażowania.

Porsche strzeliłoby sobie w stopę, gdyby ten wóz był gorszy niż słabsza wersja. Jak twierdzi Walter Rohrl, podnoszenie mocy w nieskończoność nie ma żadnego sensu. Większa moc nie musi przekładać się na lepsze czasy okrążeń. Producent chwali się zmniejszeniem masy o 10 kg, ale postęp jest znacznie większy, jeśli spojrzeć na wyniki testów. W stosunku do poprzednika nowy RS podstawiony do supertestu waży całe 29 kg mniej. Rozkład masy i docisku aerodynamicznego minimalnie zmienił się w kierunku tylnej osi.

Porsche 911 GT3 RS

fot. Sportauto-online.de

Silnik powiększony do 3996 cm3 produkuje większą moc głównie z wyższych obrotów i większego momentu obrotowego, który podobnie jak w słabszej odmianie zaskakuje delikatną dziurą po przekroczeniu 6 tys. obr./min. Jego przebieg jest dużo bardziej płaski. W przedziale 4500-8000 obr./min dysponujemy momentem o wartości 430 Nm, czyli tyle, ile wynosi maksimum w GT3 RS. Nowa jednostka rozpędza auto do 200 km/h szybciej o 0,7 s. Równie minimalnie poprawiła się elastyczność.

Porsche 911 GT3 RS

fot. Sportauto-online.de

A co z dynamiką, trakcją i handlingiem, czyli tym, z czym najbardziej kojarzy się oznaczenie GT3? Na tych samych oponach Michelin Pilot Sport Cup N1 nowe GT3 4,0 przejeżdża Północną Pętlę szybciej o 3 sekundy, a krótki Hockenheim o 0,1 s. Wszystko w granicy błędu. W próbach slalomu przegrywa ze starszym.

Porsche 911 GT3 RS masa

Generalnie starszy, słabszy model wydaje się zwinniejszy, a jego moc jest bardziej proporcjonalna do masy i możliwości podwozia. Model 4,0 nadrabia tam, gdzie potrzebny jest większy „ciąg”. Jednak na Dottinger Hohe toru Nurburgring nie jest szybszy. Natomiast w szalonym, podobnym do Karussell zakręcie Schwalbenschwanz wyciska z podwozia i aerodynamiki „tylko” 1,65 G. Dużo, ale słabszy model osiągał 1,9 G! Czy 911 GT3 RS 4,0 jest lepszy? Być może, ale różnicę poczuje tylko kilka osób z i tak limitowanej garstki 600 szczęśliwców, którzy go kupią.

Porsche 911 GT3 RS

Z nowym Porsche 911 GT3 RS 4,0 osiągnęliśmy najwyższy poziom inżynierii samochodów sportowych

Jeśli się chwilkę zastanowić, to zdanie mówi wszystko. To już najwyższy poziom, na jaki wzniósł się model 997. Po raz kolejny mamy do czynienia z najlepszym samochodem sportowym świata i po raz kolejny trudno uwierzyć, że może być coś lepszego. Podobno nowe Porsche 911 Carrera S przelatuje Nordschleife w 7:40 min. To czas aktualnego GT3! Czekamy na następcę, który będzie jeszcze lepszy…

dane techniczne Porsche 911 GT3 RS

osiągi Porsche 911 GT3 RS

Zobacz także:

Porsche 911 GT3 RS – galeria czytelnika

Porsche 911 GT2 – galeria czytelnika

BMW M3 GTS vs Porsche 911 GT3 [wideo]

Regulamin komentowania

  • O_O’

    bardzo fajna i rzeczowa treść

  • Arc81

    Swietny artykul. Gdyby tak miec 200k euro…

  • Arc81

    Swietny artykul. Gdyby tak miec 200k euro…

  • Arc81

    Swietny artykul. Gdyby tak miec 200k euro…

  • Arc81

    Swietny artykul. Gdyby tak miec 200k euro…

  • Mariusz

    „handlingiem” – błagam, panowie…

    Odnośnie samej treści tekstu – zastanawia mnie skąd tak ogromny skok w docisku przodu między 997 GT3 RS pierwszej generacji i drugiej. W końcu kształt przodu pozostał zdaje się taki sam…

  • Anonymous

    A jak myślicie, kiedy można byłoby się spodziewać nowego GT3 na bazie 991?

  • Anonymous

    A jak myślicie, kiedy można byłoby się spodziewać nowego GT3 na bazie 991?

  • Anonymous

    A jak myślicie, kiedy można byłoby się spodziewać nowego GT3 na bazie 991?

  • Yako Tako

    w jakim sensie taki sam? popatrz na dyfuzytor… zdaje sie ze to on glownie zniemina sile ducisku.. 

  • Olgierd Lachowski

    Pewnie nie wcześniej niż w 2013 roku.

  • Kucma

    najszybciej za rok. Porsche powoli wprowadza swoje modele, w tym roku carrera i carrera S, potem carrera 4 i 4s, potem tagrga, potem cabrio, potem moze GT3 i RS. Pomyslcie co to bedzie gt2 na bazie 991. miazga, miazga i jeszcze raz miazga. skoro carrera S na 911 jest tak szybka ze budzi podziw a do setki ma prawie tyle co carrera GT!!! to pomyslcie o GT2. Aktualne Turbo S na 997 niszczy osiagami a przeciez wchodzi nowa generacja. To jest dopiero inzyniera, umiec przeniesc kazdy kon i kazdy Nm na asfalt.

    Porsche Rulez!

  • Vbn

    fakt, nowy modelm bedzei sporym krokiem do przodu, a mnie zastanawia co osiagnie 9ff z nowego modelu ;P

  • Marcin Łobodziński

    Porsche nie stosuje „dyfuzorów”

  • Marcin Łobodziński

    Ja natomiast czytałem (tylko gdzie to było…?), że GT2 raczej nie będzie. Pozostanie turbo i GT3 wiadomo po co. Reszta to mają być różne wersje Carrery. Mam nadzieję, że to nieprawda.

  • Marcin Łobodziński

    Nie można patrzeć tylko na przód. Docisk generowany jest również (a właściwie głównie) z tyłu i to też wpływa na przód.
    Prościej: Jeśli włożymy do bagażnika sedana 100 kg obciążenia, to nacisk na przednią oś też się zmieni. W mniejszym stopniu, ale zmieni

  • Marcin Łobodziński

    Ja myślę, że dość szybko, bo potrzebują wyścigówki do homologacji. Tak mi się wydaje

  • RafcioPafcio

    Niemcy systematycznie dążą do perfekcji, i właśnie ta systematyczność jest ich największą zaletą. Wspaniały samochód, jednakże najlepszym sportowym bym go nie nazwał, chociaż niewątpliwie jest w czołówce.

  • Wiktor

    Patrzę na wykres czasów na Nurburgringu, i na komentarz poniżej: „Z nowym Porsche 911 GT3 RS 4,0 osiągnęliśmy najwyższy poziom inżynierii samochodów sportowych”.
    I w tym momencie zastanawiam się, czy na prawdę szczytem dla Porsche jest ten czas 7:29??
    Viper ACR, Corvette ZR1, Z06 Carbon Edition, Nissan GTR – nie dość, że są szybsze, to jeszcze sporo tańsze…. i nie mają deski do prasowania z tyłu….

    P.S. Jest jeszcze 911 GT2 RS z czasem 7:18, ale ma ono niewiele wspólnego z autem drogowym (brak jakiegokolwiek wyposażenia).

  • Daniel

    Całkiem możliwe. Podobno już jeżdżą zakamuflowane 911 Turbo S

  • Daniel

    Całkiem możliwe. Podobno już jeżdżą zakamuflowane 911 Turbo S

  • Olgierd Lachowski

    Takie informacje pojawiały się na różnych portalach. Może coś w tym być, bo też się o tym pisało, że Porsche planuje model pomiędzy 911 a supersportowym 918. Mógłby być wóz osiągami zbliżony do modelu 911 GT2, który wcale w takiej sytuacji by nie powstał.

  • Kucma

    Ale o czym ty mowisz, jaki silnik i jaka moc ma gt3 RS? Przeciez GT3 RS ma wolnossacy silnik bez ani jednej sprezarki, a ty porownujesz GTR? Co wiesz o sporcie motorowym?zastanawiales sie dlaczego GT3 RS CUP nie ma turbo sprężarek? nawet nie bede sie rozpisywal i tlumaczyl bo mnie krew zalewa jak widze takie komentarze

  • Wiktor

    Nie zrozumiałeś o co mi chodzi (albo ja źle to wyraziłem). chodzi mi przede wszystkim o ten komentarz: „Z nowym Porsche 911 GT3 RS 4,0 osiągnęliśmy najwyższy poziom inżynierii samochodów sportowych” – chyba nie powiesz mi, że GT3 RS jest szczytowym osiągnięciem.

    A porównanie do w/w samochodów miało na celu podkreślenie, że takie osiągi ( nie mówię, że GT3 RS jest wolne) można dostać za sporo mniej.

    I powiedz mi, co to za różnica, czy jeden producent zastosuje Turbo, kompresor, czy silnik wolnossący?  Ja nie patrzę na GT3 RS przez pryzmat sportów motorowych i modelu Cup, tylko jako najzwyklejszy samochód cywilny, bo takim właśnie jest.

    P.S. Jeszcze 5 dni wakacji masz, więc wyluzuj trochę, a nie cię będzie krew zalewać na widok czegoś tak błahego jak komentarz…

  • Wiktor

    Nie zrozumiałeś o co mi chodzi (albo ja źle to wyraziłem). chodzi mi przede wszystkim o ten komentarz: „Z nowym Porsche 911 GT3 RS 4,0 osiągnęliśmy najwyższy poziom inżynierii samochodów sportowych” – chyba nie powiesz mi, że GT3 RS jest szczytowym osiągnięciem.

    A porównanie do w/w samochodów miało na celu podkreślenie, że takie osiągi ( nie mówię, że GT3 RS jest wolne) można dostać za sporo mniej.

    I powiedz mi, co to za różnica, czy jeden producent zastosuje Turbo, kompresor, czy silnik wolnossący?  Ja nie patrzę na GT3 RS przez pryzmat sportów motorowych i modelu Cup, tylko jako najzwyklejszy samochód cywilny, bo takim właśnie jest.

    P.S. Jeszcze 5 dni wakacji masz, więc wyluzuj trochę, a nie cię będzie krew zalewać na widok czegoś tak błahego jak komentarz…

  • Yo

    Ciekawy artykul, ale po co wypisywac zdania typu „Po raz kolejny mamy do czynienia z najlepszym samochodem sportowym świata i po raz kolejny trudno uwierzyć, że może być coś lepszego.”, kiedy wiadomo, ze nie sa one prawdziwe – jest wiele lepszych aut od Porsche, wystarczy poczytac sobie tablice rekordow ringu.

  • Yo

    Ciekawy artykul, ale po co wypisywac zdania typu „Po raz kolejny mamy do czynienia z najlepszym samochodem sportowym świata i po raz kolejny trudno uwierzyć, że może być coś lepszego.”, kiedy wiadomo, ze nie sa one prawdziwe – jest wiele lepszych aut od Porsche, wystarczy poczytac sobie tablice rekordow ringu.

  • Szymon Witkowski

    Jeśli samochody oceniasz przez pryzmat czasów na ringu to możemy tylko współczuć. Z całym szacunkiem oczywiście.

  • Szymon Witkowski

    Na papierze pewnie kosmos. W praktyce znowu nic nie będzie jeździć.

  • Kucma

    „I powiedz mi, co to za różnica, czy jeden producent zastosuje Turbo, kompresor, czy silnik wolnossący?” Nie widzisz roznicy? to moze napisz ze zadna roznica czy to silnik elektryczny, benzynowy czy diesel. GT3 RS nie bez powodu ma klatke bezp. mniejsza masa, mniej udogodnien, Nie bez powodu sa rozne wersje 911, nie bez powodu zrobili GT3 i GT3 RS, ale dla ciebie i tak GTR jest lepszy bo tanszy i ma lepsze osiagi, a ze inny silnik, wieksza moc, 2 turbiny  to przeciez „jaka to roznica”. ale za to wygodniejszy.
    GT3 RS nie kupujesz do codziennego urzytku, jest to auto przeznaczone na tor z homologacja drogowa. Cchcesz codziennego urzytku? kupijesz carrere 4S albo turbo. Chcesz na zime? kupujesz cyenne, ale nie surowa wersje przeznaczona na tor, ale to i tak nie ma znaczenia bo dla ciebie GTR jest tanszy i lepszy.
    A za wakacje mozemy sie zamienic bo juz dawno ich nie mialem

  • Asd

    Dzięki za dane aerodynamiczne do rFactora :) Jeszcze napiszcie taki sam artykuł o GT3 RSR (GT2), GT3 Cup, GT3 Cup S i GT3 R(GT3) :P A może opis aut klasy GT3?

  • Wiktor

    Mistrzu, rozmawiamy tutaj o GT3 RS 4,0 które ma 500 KM czyli całe 20 mniej niż GTR -_-

    Może z tym Dieslem i elektrycznym troszkę przesadziłeś, ale mniej więcej o to mi chodzi.

    „GT3 RS nie kupujesz do codziennego urzytku, jest to auto przeznaczone na tor z homologacja drogowa.”
    Pominąwszy błąd ortograficzny (zdarza się), to jako auto torowe GT3 RS 4,0 jest wolniejsze od aut typowo drogowych :)

    GT3 RS powstało na potrzeby homologacyjne auta torowego – ok. Co nie zmienia faktu, że jest wolne i na pewno nie jest „szczytowym osiągnięciem inżynierów Porsche”. I chodzi mi tylko o to jedno jedyne stwierdzenie…. GT3 RS 4,0 nie jest szczytem możliwości Porsche….

  • Kucma

    Przeciez Porsche ma inne szybsze modele od GT3 RS. Ale tu chodzi o ten model i o takiej specyfikacji (silnik wolnossacy bez turbin) I jak mozna tego nie rozrozniac i wrzuac do jednego wrodka wszystko.
    Mysle ze porsche chodzi z tym stwierdzeniem o to ze z tego modelu z takiego silnika na tej plycie i takiej areodynamice wycisneli wszystko. I jak w artykule jest napisane nie chodzi o to zeby zapakowac 1000 koni do auta ale o to ze sztuka sportow motorowych sklada sie z wielu czynnikow.

  • Kucma

    Oczywiscie zgadzam sie z panem Szymonem. Smialo moge powedziec ze Porsche jest najlepsza marka a GT3 RS jednym z najlepszych modeli, choc wole Turbo S. I takie jest moje zdanie i oszczędźcie sobie dyskusje na ten temat

    pozdrawiam kucma

  • Wiktor

    „Z nowym Porsche 911 GT3 RS 4,0 osiągnęliśmy najwyższy poziom inżynierii samochodów sportowych” – dodajmy do tego stwierdzenia * i wyjaśnienie – w danej klasie.  I teraz będzie wszystko w porządku.

  • Wiktor

    Szymonie, a czy znasz jakieś lepsze kryterium do oceniania aut sportowych?
    Północna Pętla jest jednym z najbardziej wymagających torów na świecie, idealnie nadaje się do testowania aut sportowych. Sprawdza wszystkie podzespoły auta oraz jego zestrojenie. A chyba to jest najważniejsze w autach sportowych… jak sama nazwa wskazuje.

  • http://www.facebook.com/bartoszpokrzywinski Bartosz Pokrzywiński

    Marcin, Ty jesteś psycholem. Ja tak mam kilka razy w tygodniu, kiedy gram w Gran Turismo albo rFactora i bawię się balansem hamulców, dokręcam zakręty i wychodzi mi 0,012 szybciej na sektor. Ty sprawiasz wrażenie jakbyś po urodzeniu leżał w kojcu zgodnym z załącznikiem J, uczył się jeździć rowerkiem na Nurburgringu i zamiast klocków LEGO składał skrzynie biegów. Strasznie lubię Twoje artykuły.

  • http://www.facebook.com/bartoszpokrzywinski Bartosz Pokrzywiński

    Marcin, Ty jesteś psycholem. Ja tak mam kilka razy w tygodniu, kiedy gram w Gran Turismo albo rFactora i bawię się balansem hamulców, dokręcam zakręty i wychodzi mi 0,012 szybciej na sektor. Ty sprawiasz wrażenie jakbyś po urodzeniu leżał w kojcu zgodnym z załącznikiem J, uczył się jeździć rowerkiem na Nurburgringu i zamiast klocków LEGO składał skrzynie biegów. Strasznie lubię Twoje artykuły.

  • Serdak

    Prosiłbym autora o dwa zdania wyjaśnienia odnośnie homologacji, bo nie bardzo wiem jak to działa- oni muszą wypuścić wersję drogową aby wersja Cup była dopuszczona do wyścigów, czy jak? dzięki

  • Serdak

    Prosiłbym autora o dwa zdania wyjaśnienia odnośnie homologacji, bo nie bardzo wiem jak to działa- oni muszą wypuścić wersję drogową aby wersja Cup była dopuszczona do wyścigów, czy jak? dzięki

  • Marcin Łobodziński

    Wy się kłócicie przez jakieś zdanie z folderu Porsche, a okazuje się, że rozumiecie jedno, na dwa sposoby, a ja rozumiem Was. Tymczasem Wiktor w Twoim poście pojawia się problem, który ciągle (odkąd jestem na Autokulcie) się pojawia, zawsze gdy mowa o czasach na Nordschleife. O co chodzi…
    Podajesz czasy oficjalnie podane przez producentów i tu jest problem. Bo jeśli Porsche podejrzewa Nissana o oszustwo to czy my możemy im wierzyć? Nie sugeruję, że Nissan ewidentnie kłamie, nie wiemy gdzie leży prawda. Może to zazdrość ludzi z Zuffenhausen, a może Nissan jeździł 24 h aż tor się tak nagumował, że czasy mocno się poprawiły. A może czekali na optymalną temperaturę….
    Podobno w Porsche ktoś pojechał GT-R „pętlę” na 7:50 min. Być może był to Walter Rohrl. Twierdzili, że szybciej się nie da a jednak się da.
    Ja podaję czasy tylko i wyłącznie z supertestów, gdzie każdym autem jeździ jeden kierowca i jest nim Horst von Saurma (zresztą dobry kumpel Rohrla). Nie biorę w ogóle pod uwagę oficjalnych czasów producentów, bo to jak wierzyć w przyspieszenie do setki czy v-maks z prospektu.
    Wracając do GT-R to Saurma przejechał nim „pętlę” w 7:38 a nowym modelem w 7:34 min. Szybciej od Rohrla (prawdopodobnie). Tymczasem Rohrl twierdzi, że zrobił „pętlę” GT2 RS w 7:18 min a Saurma w 7:24 min. Co to oznacza? Nic.To różni kierowcy i stąd różne czasy. Do tego różne warunki atmosferyczne.
    Czasy z Nordschleife, które ja podaję zawsze należy traktować porównawczo, a nie jako wyznacznik szybkości. Tak samo jak wszystkie inne osiągi(o tym była kłótnia przy okazji supertestu Artegi). Możesz sobie porównać te dane, które tu zamieszczam z danymi z supertestów, ale nie z czasami producentów. Nawet redakcja Auto Bild ma już innego kierowcę i choć osiąga podobne czasy do Saurmy, to jednak jest to inny kierowca, więc tylko jego czasy powinno się porównywać.

  • Marcin Łobodziński

    Jeśli chodzi o wersję Cup, to tak naprawdę te auta aż tak bardzo nie różnią się od serii i model seryjny jest bazą dla Cup. Jeśli producent chce natomiast coś wprowadzić do wyścigowego auta, jakieś nowe części, to muszą być one również w wersji seryjnej. Nie znam regulaminu technicznego w Porsche Cup, ale podam przykład, który akurat w tej serii nie musi być prawdziwy, ale to tylko przykład. Jeśli np. koło zamachowe waży 1 kg, a Porshce  w wyścigówkach chce wprowadzić koło o wadze 800 g to takie koło musi sie pojawić w produkcji seryjnej – czyli w GT3 RS

  • Marcin Łobodziński

    Dzięki ;) ale załącznik J to połknął w dzieciństwie Olgierd, jak rodziców nie było i zaczął grzebać gdzieś w papierach ;P
    Ja robiłem tylko różne tabelki, których nikt nie rozumiał i tłumaczyłem panu od techniki  co to jest moment obrotowy i moc silnika ;)

  • Marcin Łobodziński

    Szymon miał na myśli również inne kryteria. Poza tym porównywanie aut patrząc tylko na czas na Nordschleife, jest o tyle ryzykowne, że Nordschleife jest tak długim torem, że różne mogą być czasy nawet tego samego egzemplarza. Tak naprawdę, to jedynie bezpośrednie starcie na Nordschleife może dać jakieś konkrety, ale i kierowcy musieliby się zamienić i wyliczyć średnią czasów. Prawda, że Nordschleife to najlepszy poligon doświadczalny, nawet Bentleye tam testują. Ale czas to nie wszystko. Czy Gumpert Apollo jest lepszy od Porsche 911 GT3 RS? Szybszy tak, ale czy lepszy….?

  • Marcin Łobodziński

    Nawet idąc Twoim tokiem myślenia…wiele? Jakie auta masz na myśli? Jeśli wykluczymy oficjalne czasy podane przez producentów to jakie? Jakies hiperauta, którymi nie da się jechać do pracy, albo na randkę?

  • V45

    Artykuł świetny, samochód niby też, pytanie tylko po co? Prosty jak budowa cepa Viper zrobił 7,22 a szczyt niemieckiej inżynierii nie może go dogonić…..

  • V45

    Artykuł świetny, samochód niby też, pytanie tylko po co? Prosty jak budowa cepa Viper zrobił 7,22 a szczyt niemieckiej inżynierii nie może go dogonić…..

  • Serdak

     dzieki wielkie

  • Wiktor

    Hmmm… Zacznijmy od tego, że @b8564a98646b9f4b40bcf2136acf3344:disqus i ja się nie kłóciliśmy – tylko prowadziliśmy kulturalną dyskusję. :)
    Co do oszukiwania przez Nissana… ciężko mi to skomentować.
    „Podobno w Porsche ktoś pojechał GT-R „pętlę” na 7:50 min.”
    W drugą stronę zapewne byłoby to samo.
    Zgodzę się, że ciężko jest porównywać auta biorąc pod uwagę wszystkie wymienione przez Ciebie czynniki.
    Rohrl jest kierowcą testowym Porsche… to chyba mówi samo za siebie…
    Ale to myślę szkoda czasu na dalszą dyskusję….

  • Wiktor

    Z tym postem zgadzam się w 100%. Nie można patrzeć TYLKO na czasy, ale nie oszukujmy się – osiągi są bardzo ważne dla aut sportowych.

  • Wiktor

    A czy GT3 RS 4.0 nadaje się do użytku codziennego? Nawigacja? Brak. Klimatyzacja? Brak. Radio? Brak. Klamki? Brak. Względnie komfortowe zawieszenie – raczej nie.
    „albo na randkę?”
    No proszę Cię… Wielki spojler, mały….

  • Kucma

    Przeciez GT3 a szczegolnie RS jest autem przeznaczonym na tor a homologacja drogowa pozwala ci tym autem dojechac na tor normalnymi drogami. W dalsza trase i tak masz inne auto i lawete w zanadrzu zeby autem pobrykac tam gdzie jego miejsce, a to ze nie ma radia czy klamek to jest jego zaleta a nie wada, a wiadomo ze rozchodzi sie o mase. Ktos kto kupuje GT3 RS na pewno ma inne sportowe auto do jazdy na codzien. Auta z klatka bezpieczenstwa i brakiem klimy nie jedziesz wyrywac laski tylko kupujesz je dla siebie i twojej frajdy z prowadzenia go. Szykasz luksusu i boskich osiagow? Turbo S, masz wszystko, przestrzen bagarzowa, miejsca z tylu dla dzieci albo skladane tylne siedzenia na bagarz, mozezs  70kg rzucic na dach w ladnym oplywowym bagażniku dachowym, masz ogromna liste dodatkow, najwyzszej jakosci naglosnienie i wyprofilowanie foteli, jakosc materialow to pierwsza liga, ladne spalanie gdy spokojnie jezdzisz i niesamowite osiagi gdy masz ochote przyspieszyc, skrzynia PDK nie meczy jazda w miescie itp, itd. A tobie przeszkadza brak klamek w GT3 RS. Nalezy rozrozniac jakie auto do czego zostalo stworzone i dlaczego, czym sie rozni z innymi i jakie sa to roznice, ktos placi wiecej za brak radia i klamek i czy to znaczy ze jest masochista? to znaczy ze juz ma wygodne auto na codzien i chce miec brutala na tor, a ze go stac na wybrzydzanie to zamiast zwyklej GT3 chce miec odchudzoną niewygodna i brutalna 911 dla ktorej jedyne ograniczenie to szerokosc toru i wielkosc jaj kierowcy

  • Wiktor

    Zgadzam się z Tobą, ale moja odpowiedź dotyczyła posta Marcina, który napisał, że od GT3 RS 4.0 szybsze są jedynie hiperauta, które nie nadają się do codziennej eksploatacji – a wspomniane Porsche również do takich hiperaut należy (jak z resztą sam napisałeś).
    GT3 RS na pewno nie nadaję się do pojechania do pracy, a tym bardziej na randkę. :)

  • Marcin Łobodziński

    Niestety prawda jest taka, że niektóre pisma piorą nam mózgi. Te gadżety, które wymieniłeś zazwyczaj nie występują, ale tak naprawdę wszytsko jest w wyposażeniu za dopłatą. Porsche ma politykę, że nie wyposaża seryjnie zbyt bogato najostrzejszych wersji, ale wszystko można dokupić.
    Druga sprawa, to ta kwestia randki. No sorry, ale nie tylko GT3 ma wielki spojler, a superauta wydają się bardzo nieodpowiednie do jazdy na co dzień. Nie wyobrażam sobie jak jade do pracy Enzo czy Zondą, a Porsche…? Czemu nie?

  • Marcin Łobodziński

    Zapomniałeś dodać, że Viper ACR. A to auto nie jest ani proste, ani mniej wyścigowe od GT3 RS. Poza tym nawet nie wiemy na jakich oponach jechał, czy to były drogowe opony? Inna sprawa, że różnica w mocy jest ogromna. A porównywanie Vipera ACR, do GT3 RS jest trochę jak porównanie BMW M3 do Audi A4 TDI. Porównaj Vipera do GT2 RS. To jest dla niego godny przeciwnik.

Tak kształtowała się garbata sylwetka Porsche [galeria]
Tak kształtowała się garbata sylwetka Porsche [galeria]

Zamknij