Mercedes klasy C W202 [awarie i problemy]

Mercedes klasy C W202

,,Solidny jak niemiecki Mercedes” – tak kiedyś mówiono na sdrogie produkty o bardzo wysokiej jakości. Niestety z czasem powiedzenie to straciło sens, bo większość wytwarzanych od połowy lat 90. modeli tej marki okazało się ponadprzeciętnie awaryjnymi konstrukcjami. Ostatnim z wzorców bezawaryjności tej marki był oczywiście kultowy już model W124, w tym czasie produkowano również nieco mniejszego przedstawiciela klasy średniej oznaczonego symbolem W202. Czy to auto również jest tak samo niezawodne jak W124 czy W 201?


Porównując pierwszą generację klasy C do BMW Serii 3 E36 czy Audi A4 B5, Mercedes najlepiej z nich wytrzymał próbę upływu lat. Pamiętajmy jednak, że nie brak tu awarii, które skutecznie gaszą blask błyszczącej gwiazdy.

Historia modelu

Jak dobrze pamiętają fani Mercedesa pierwszym przedstawicielem klasy średniej marki ze Stuttgartu był model 190 (W201), który zasłynął wysoką jakością wykonania. Ponadto był oferowany w nieco korzystniejszej cenie niż bardziej prestiżowy W124 czy flagowa limuzyna W126, na którą stać było wyłącznie najbogatszą śmietankę. W 1993 roku na rynku po raz pierwszy zadebiutowała klasa C (W202), na początku wyłącznie w wersji sedan.

Mercedes C36 AMG Kombi W202

Dopiero w 1996 roku u dealerów pojawiała się odmiana kombi z charakterystycznym garbem. Rok później auto poddano modernizacji, a do oferty silnikowej wprowadzono wysokoprężne jednostki napędowe oznaczone symbolem CDI z wtryskiem typu Common rail. Oprócz zmiany estetycznych i silnikowych na liście standardowego wyposażenia pojawiły się takie elementy jak: cztery poduszki powietrzne z przodu (dwie przednie i dwie boczne), system BAS, elektroniczny system ASR we wszystkich wersjach silnikowych za wyjątkiem C180 i C220D. Produkcję C klasy W202 zakończono w 2000 roku, kiedy to na rynku pojawił się model W203.

Silniki

Benzynowe:

R4 1,8 (122 KM)
R4 2,0 (136 KM)
R4 2,0 Kompressor (180 KM)
R4 2,2 (150 KM)
R4 2,3 Kompressor (193 KM)
R6 2,8 (193 KM)
R6 3,6 (280 KM) 36 AMG
V6 2,4 (170 KM)
V6 2,8 (197 KM)
V8 4,3 (306 KM) 43 AMG
V8 5,4 (347 KM) 55 AMG

Diesle:

R4 2,0 (75 KM)
R4 2,2 (95 KM)
R4 2,2 CDI (102- 125 KM)
R5 2,5 (113 KM)
R5 2,5 TD 150 KM)

Jakie jednostki napędowe zasługują na uwagę? Wybór silnika zasilanego benzyną będzie w dużej mierze uwarunkowany zasobnością naszego portfela. Silniki benzynowe cieszą się raczej dobrą opinię, choć i tu zawsze mogą paść takie elementy osprzętu jak: przepływomierz, przepustnica czy cewki zapłonowe. Na rynku jest wiele egzemplarzy z instalacją gazową, która drastycznie podwyższa usterkowość tych jednostek, które nie radzą sobie z nią zbyt dobrze.

Mercedes klasy C W202

Spośród diesli najtrwalszym motorem jest pochodzący z modeli W125 i W201, ale już bardzo leciwy wolnossący silnik o mocy 75 KM. Niestety kupując W202 z tą jednostką wysokoprężną musimy się przyzwyczaić do bardzo słabej dynamiki auta. Osoby chcące jeździć szybciej powinny rozważyć zakup 2,5-litrowej jednostki TD, choć tu z kolei może wystąpić problemy z pompą wtryskową  marki Bosch. Odradzamy wybór wariantu 220D, gdzie często dochodzi do awarii pompy układu wtryskowego firmy Lucas. Nowszej generacji motory CDI mogą pochwalić się wysoką kulturą pracy, ale naprawy systemu wtryskowego Common rail będą znacznie droższe niż naprawy innym silników diesla.

Mercedes klasy C W202 Silnik 2,0

Dane techniczne

W ofercie wyposażenia W202 nie znajdziemy napędu na 4 koła znanego w Mercedesach jako 4-Matic, jest tu tylko tradycyjny napęd na tył. Moment obrotowy przekazywany jest za pomocą 5-biegowego manuala bądź 4- lub 5-stopniowego automatu. Jak na klasę premium przystało w pierwszej generacji klasy C zarówno z przodu jak i z tyłu zastosowano wielowahaczowe niezależne zawieszenie, które zapewnia bardzo wysokie komfort jazdy. Egzemplarze z najmniejszymi silnikami ważą 1350 kg. Wynik Mercedesa W202 w testach zderzeniowych instytutu Euro NCAP to dwie gwiazdki, oczywiście biorąc pod uwagę zasady, które obowiązywały w latach 90.

Mercedes klasy C W202 Wnętrze

Awaryjność

Najczęściej spotykane usterki to korozja nadwozia pojawiająca się przed wszystkim na błotnikach, ale także pod uszczelkami. W egzemplarzach z początku produkcji zdarzają się też luzy w przekładni kierowniczej oraz przedwczesne zużycie drążków kierowniczych. Użytkownicy Mercedesa klasy C W 202 muszą się też przygotować na awarie elastycznego przegubu wału napędowego oraz wycieki oleju z tylnego mostu.

Mercedes klasy C W202 Wnętrze

Awaryjne są też automatyczne skrzynie biegów, główną przyczyną ich uszkodzenia jest stary olej przekładniowy, który nie był wymieniany przez poprzednich użytkowników. Co ciekawe 4-stopniowe przekładnie starego typu uchodzą za bardziej trwałe niż te nowe. Najbardziej uciążliwą usterką występującą w tym modelu jest defekt elektronicznego kluczyka, jego uszkodzenie uniemożliwia uruchomienie auta, a naprawa zwykle do tanich nie należy. Ponadto użytkownicy Mercedesa W202 narzekają na zbyt delikatne zawieszenie, gdzie zwłaszcza z tyłu wymiany wymagają elementy metalowo-gumowe. Uszkodzeniu mogą ulec też łożysko wiskotyczne wentylatora, czujnik temperatury silnika czy centralny zamek.

Mercedes klasy C W202

Naszym zdaniem

Mercedes klasy C W202 to luksusowa limuzyna, którą można komfortowo podróżować pod warunkiem, że zainwestujemy w nią trochę pieniędzy. Nie ma co liczyć na bezobsługową eksploatację, jeśli chcemy wydać mniej na serwis musimy znaleźć zadbany egzemplarz z silnikiem benzynowym bądź 2-litrowym dieslem. Odradzamy zakup aut z instalacją LPG, która znacznie podnosi awaryjność motorów benzynowych. Największe atuty Mercedesa klasy C I to oczywiście prestiż, niska utrata wartości i duża dostępność tanich części zamiennych. Wady to niska jakość materiałów wewnątrz – szczególnie w autach sprzed liftingu oraz korozja nadwozia. Najtańsze egzemplarze W202 kupimy za około 5 000 zł.

Zobacz także:

Awarie i problemy: Mercedes Klasy C W203

Mercedes klasy E W211 [awarie i problemy]

Mercedes Klasy E W210 [awarie i problemy]

Audi A4 B5 [awarie i problemy]

Regulamin komentowania

  • Marcin Łobodziński

    Niestety już od jakiegoś czasu ten model przejął rolę W123 i W124 uchodzących za niezniszczalne. Co to oznacza w praktyce? Że nikt nie dba o te samochody, uznając je za niezawodne i większość egzemplarzy to jeżdżące kupy złomu. Tak jak wspomniane beczki i balerony. Po prostu Mercedes robiąc tak dobre auta sprawił, że nikt o te auta nie dbał bo wiedział, że i tak się nic nie zepsuje, doprowadzając je do ruiny. Niestety, w przeciwieństwie do 123 i 124, W202 nie odnajdzie się w roli youngtimera więc czeka go śmierć

  • A1234033

    “zasłyną”? Potem przestałem czytać

    • N Gosc

      Żeby tylko takie błędy pojawiały się w czeluściach internetu świat byłby piękniejszy…

    • Artur Kuśmierzak

      Fakt pojawiła się literówka.

    • Muzina

      chłopak zjadł jedną literę, a tutaj ktoś się obraził jak panienka…

  • Duzy

    Zwykła instalacja gazowa źle wpływa na silnik, ale już instalacja gazowa sekwencyjna (na wtrysku) nie wnosi żadnych negatywnych zmian w silniku. Szwagier ma clk230 kompressor w sekwencji, najechane ponad 150tyś na gazie i z autem żadnych problemów (oprócz kluczyka- dorobienie drugiego w serwisie to 800zł)

  • Perzu126

    Napisze trochę subiektywnie… Sam mam taka C klase właśnie z silnikiem 2.2 Diesel z pompa Lucas. Obecnie mam przebieg  prawie 390tys km.  Jednak z kilkoma rzeczami nie moge sie zgodzić. Otóż, jakie problemy  ta C klasa ma w tylnim zawieszeniu???? Ja swoją C klase kupiłem jak miała 320tys km i nic jeszcze w tylnym zawieszeniu nie wymieniałem. Inni użytkownicy tych C klas z forum w202 również nie opisują jakiś notorycznych awarii. Wybite tulej wahacza, czy tylnego wózka jak najbardziej sie zdarzają. Ale w aucie które ma przejechane ponad 300tys km to chyba nic nadzwyczajnego. Pompy Boscha- hmm raczej bezobsługowe. W ogóle silnik 2,5 turbodiesel to chyba najlepszy silnik w tych C klasach. Problemem jest przebieg, który w większości egzemplarzy wynosi juz grubo ponad 300tys km. Silniki Cdi również są dość trwałe. Jedyne problemy z nimi to  urywające się świece żarowe lub niekiedy wtryski siadają. Poza tym  posiadacze wozow z tymi silnikami nie wiedza co to uszkodzone koła dwumasowe, turbo czy pompy wysokiego cisnienia.  Jeśli cos sie psuje  to raczej trzeba sie liczyc że auto przejechało już ze 400tys km…. No i odnosnie jakości materiałów w środku: czy autor nigdy nie siedział w takim aucie? Poza tym wszystko ok w artykule

    • Koko

       mój ojciec miał takiego przed liftem i we wnętrzu naprawdę wieje tandetą…

      • Tomek

         JEŻELI WIAŁO TANDETĄ TO TRZEBA BYŁO WYŁOŻYĆ BRYLANTAMI I BĘDZIE BOGACTWO

    • Dark6024

      Możesz sprecyzować okręślenie tandeta ?

      • Perzu126

        Chyba, że się z Maybacha pzrzesiadłeś. Poza tym jakby w tych C klasach było tandetnie w środku to po 400tys wnętrze wyglądałoby jak w  budzie dla psa. W moim jest nowe. Czego nie mogę powiedzieć o wielu autach z tamtych lat

    • Artur Kuśmierzak

      Jeździłem akurat Mercedesem W203 i w tym modelu jakość materiałów wewnątrz jest dość słaba, tym modelem nie jeździłem, ale korzystałem z różnych zaufanych źródeł. Nie jestem w stanie przejechać się każdym autem świata niestety, a co do tego, że kilka elementów w zawieszeniu czy silnikach psuje się ze starości to oczywiste, my piszemy, że po prostu się psują, a jaki jest rocznik auta każdy widzi.

      • Yasmin45

        nie porównuj w202 do w203 bo to całkiem inne auta – uwierz mi :) I dobrze by było jakbyś zmienił bzdurną informację na temat tylnego zawieszenia i słabej jakości materiałów w środku bo to istna bzdura sory ale taka jest prawda . Może zanim napisze Pan cokolwiek o tym modelu to zapraszam na w202.pl bo jak na razie to prawie połowa to bzdury które wprowadzają ludzi w błąd

        • Tomanek

           Jestem tu nowy;ale tu masz rację ja też mam w202 z 95 r.i bardzo cenię ten model za solidne wykonanie wnętrza i całego samochodu-a ten co zle o nim opisuje poprostu nie dba o nic i moja rada przesiądż się na furmankę

  • Dark6024

    C200 Kompressor posiadał 163 KM a wersja C55 AMG W202 nigdy nie istaniała są to tylko “garażowe” produkcję .

    • krisu

      C 55 AMG istniały na rynek USA
      Tandeta? – design nawiązujący do poprzedników, słowo bardziej pasujące to funkcjonalna elegancka prostota. Materiały – trwałe, kilkunastoletnie auta wyglądają bardzo dobrze, nic nie trzeszczy i dobrze sietrzyma

    • Juras

       to się gościu wiedzą popisałeś ci POWIEM :) jak nie masz pojęcia to sie nie odzywaj
      były 2,0 o mocy 192 km i poźniej o mocy 163 km montowane też w203

  • cholek089

    A mi się bardzo podoba ten model w kombi:) ma taką toporną ale elegancką linie. Co do środka to jak na mercedesa może trochę kiepskie ale wtedy takie auta się robiło. Ja jeździłem wersją z dieslem 75km i powiem że nie polecam jej największemu wrogowi, wbrew pozorom to ciężkie auto a ten motor wystarcza do toczenia się.

  • Yasmin45

    Z tym zawieszeniem autor poleciał sobie w kulki – sam mam w202 z 1996r , ponad 200tys przebiegu i powiem tyle – musiałem go pomalować (zaczął rdzewieć), zawieszenie mam w 50% oryginalne i co najlepsze te 50% wymienione w tamtym roku a nie 5lat temu – amortyzatory oryginalne. Co do tapicerki, kokpitu to chyba tylko audi dorównywało funkcjonalnością i wyglądem wytrzymałością mercowi (u mnie nic a nic nie piszczy, trzeszczy – więc nie wiem o co chodzi autorowi – skąd ma takie info), reszta wieśwagenó, łoplów, fłordów – to tandetny twardy, głuchy plastik – i nawet nie zaprzeczajcie bo miałem vw i forda.
    Kolejna sprawa wiskoza – u mnie padła przy 198tys przebiegu – a była oryginalna ze znaczkiem mercedesa – więc sory ale po takim przebiegu to chyba nic nadzwyczajnego.
    Czujnik temp. silnika – pierwsze słyszę że takie rzeczy padają a na forum w202 nie przypominam sobie żeby ktoś miał jakiś problem z tym.
    Centralny zamek? Ale jaki kluczyk rybka czy zwykły pilot?
    Ktoś tam wcześniej napisał że wieje tandetą – ja tylko się uśmiecham i przypominam sobie vw, opla, forda, fiata hehehe tam to musi salony hehehhehe.
    I na koniec nie porównujmy w202 do w203 bo to są całkiem inne auta

  • Mateusz

    autor watku nie popisal sie znajomoscia tematu o ktorym pisze znam tylko jedne silniki ktore lepiej spisywaly sie na gazie a mianowicie oplowskie 1,6 z lat 90 jakiez bzdury o jakims lozysku wiskotycznym a po tym ja kpoznac auto bezawaryjne to wystarczy spojrzec na postoj taksowek
    a ze cos sie psuje to nic dziwnego ale zeby tylne zawieszenie to juz kompletna bzdura 

    przy nastempnym artykule prosiny o zachowanie wiekszego profesjonalizmu albo odpuszczenie tematu bo nie jezdzac tym modelem a rozpisywanie sie o nim to tak jak by wyssac wszystko z palca

  • Jacekgo0

    czesc mam problem  akumulator padł w samochodzie dokładnie C klasa ale mam problem z tego względu że nie moge otworzyc klapy bagażnika a teraz jak dostac sie do akumulatora tzn jak otworzyć bagażnik ??????

    • Sdfksdfmk

      przekrec kluczykiem albo podlacz awaryjny akumulator

    • karol

      Miałem ten sam problem zalałem zamek wd40 pozniej odczekałem kilka godzin no i troszke pokręciłem no i otworzyłem innej opcji nie ma chyba

  • Martin200

    Rozbrajają mnie goście którzy piszą swoje komentarze jaka to tandeta itd. a nawet nie mieli okazji się przyjrzeć c klasie! Ja na codzień jeżdżę c280 z 94 r. Na blacie ma już 324tys. i nie mam z nią problemów. Jedyne co wymieniłem to łożysko podpory wału ( to akurat wina tego że auto długo stało i poprostu zardzewialo ), środkowy wydech bo już był czas na niego, i cewka napięcia. Ten co pisał że środek jest tandetnie zrobiony niech siądzie gdzies do jakiegoś vweja z tamtych lat! Tam to wiało tandetą! Ja mam skórę u siebie i bardzo dobrze się trzyma nic nie trzeszczy wszystko spasowane pozatym jak się czyści i pielęgnuje to wszystko będzie działać i służyć!

  • Sciroccogt

    Wczoraj przywiozłem W202 c klase 1.8 94 rok z niemiec. Wygrałem ją na ebay z myslą o sprzedazy i zarobieniu. Jak sie przejechalem i poogladalem to stwierdziłem, ze chyba sobie zostawie, no chyba ze ktos da mi 5 tys do reki:) Auto ma przejechane 173tys, ma elektryke i jest zadbane. Za te pieniadze lepszego auta nie ma po prostu. jakby ktos byl zainteresowany, lub chcial zobaczyc to auto (dla niedowiarkow) sciroccogt@wp.pl

  • Maatohewetbi

    Posiadałem takie auto z ’94 roku z silnikiem 1.8 i nic się nie działo oprócz korozji. Sekwencja działała bez większych problemów, poza tym jakość wykonania jest na najwyższym poziomie. Miałem egzemplarz już zmęczony bardzo a w środku cisza…nic nie trzeszczało! Mówię Wam, Tandety nie ma tak jak ktoś tutaj napisał! Po prostu W202 to model konserwatywny, wręcz z klasycznym wyglądem. Polecam!

  • Ssadas

    zawsze ,mozna stuninntegowac sobie wnetrze i zewnetrze kwestia gustu nara

  • waldek

    helooo przepraszam czy ktos moze wie jakie moga byc przyczyny gasniecia silnika w mercedesie w 202 1.8 

  • Bialytb

    Witam. Jestem szczęśliwym posiadaczem W202. Zgadzam się z wnętrze jest słabe, ale stylowe. Bo porównując rocznikowo modele Audi mamy trochę nowocześniejszy Design.
    Ale to kwestia gustu. Co do zużycia się zawieszenia to się zgodzą z tymi elementami metalowo-gumowymi. Ale to również uzaleznione jest od tego gdzie i jak jeździmy.
    Skrzynie jak to skrzynie, jedni chwalą inni gonią. Ale to ciągle uzależnione od sposobu eksploatacji.
    Nie mniej jednak uważam za ostatni sensowny wypust Gwiazdy na rynek.
    Pozdrawiam

  • W202

    Autor artykułu naczytał się opinii od złomiarzy i popisał sobie przy piwku głupoty… Żal spalonego tematu…

  • Marcin

    Miałem taką C-klasę w kombi i powiem szczerze, że przez prawie 3 lata użytkowania nie musiałem przy nim nic robić. Wymieniłem jedynie akumulator i zaraz po zakupie elementy gumowe przedniego zawieszenia. To wszystko! Bardzo wygodny samochód, bagażnik bardzo przestronny, skrzynia (manual) wręcz idealnie wybiera biegi, klimatyzacja bardzo wydajna, także naprawdę godny polecenia samochód. Prawdą jest, że mają słabe blachy, dlatego należy bardzo dbać woskując specjalnymi preparatami i konserwując podwozie. Miałem dużo samochodów, wszystkie w podobnym przedziale cenowym, m.in. Hondę Accord (też dobry wózek) BMW e39, Merca CLK, obecnie mam BMW e36 i planuję je zmienić spowrotem na Mercedesa W202 (od V6 w górę):] pozdrawiam