Płodne lata siedemdziesiąte, czyli historii Volkswagena część 3 [geneza motoryzacji]

Płodne lata siedemdziesiąte, czyli historii Volkswagena część 3 [geneza motoryzacji]

VW Golf I
VW Golf I
Piotr Wielgus
03.08.2011 16:00, aktualizacja: 07.10.2022 18:06

W 1950 roku pojawił się model Transporter. Dzięki przystępnym cenom samochodów oraz odpowiedniej polityce koncernu rozpoczęła się ekspansja na europejskie rynki. Tym samym zaczęła rosnąć potęga Volkswagena jako motoryzacyjnego giganta.

Kolejny przełom w gamie modelowej Volkswagena nastąpił w 1973 roku. Wtedy na rynku pojawił się po raz pierwszy Passat. Skonstruowany na tej samej platformie co Audi 80 z 1972 roku, miał wzdłużnie umieszczone silniki napędzające koła przednie. Nadwozie było dwu-/czterodrzwiowe typu sedan i trzy-/pięciodrzwiowe typu kombi-limuzyna, jak nazywał to sam Volkswagen. Różnica polegała na zastosowaniu dwóch różnych klap bagażnika, otwieranych z szybą lub bez. Długość auta wynosiła 4190 mm, więc jak na dzisiejsze realia niewiele.

Podstawowa wersja napędzana była silnikiem 1,3 l o mocy 60 KM. Pozostałe jednostki to 1,6 l i od 1977 roku diesel 1,5 l (50 KM). W 1977 r. auto poddano faceliftingowi. Produkcję zakończono w 1980 roku. Wcześniej, bo w 1974 r., pojawił się Variant, czyli typowe kombi.

VW Passat B1
VW Passat B1

Formalnym następcą popularnego Garbusa został Golf, którego fani marki przyjęli z wielkim entuzjazmem. Wyprodukowano ponad 6 780 050 MK1. Największą popularność przyniosła mu wersja GTI (Gran Turismo Injection) z silnikiem 1,6 o mocy 110 KM, a potem również 1,8 l o mocy 112 KM. W 1976 roku pojawił się pierwszy Golf z silnikiem wysokoprężnym o pojemności 1,5 l i mocy 50 KM, który został zastąpiony później silnikiem Diesla o mocy 54 KM.

VW Golf I
VW Golf I

Dwa lata później koncern zaprezentował nieco mniejszą odmianę Golfa - model Polo. Równolegle pierwsza generacja Polo oferowana była jako Audi 50. Podstawowa wersja z czterocylindrowym benzynowym silnikiem o pojemności 895 cm³ i o mocy maksymalnej 40 KM kosztowała 7500 marek. Już w 1976 roku Volkswagen rozszerzył ofertę o wersję z silnikiem 1093 cm³ o mocy 37 kW (50 KM). W 1977 roku paleta modeli powiększyła się o wersję nadwozia Derby z pojemnością bagażnika wynoszącą 515 litrów.

VW Polo I
VW Polo I

W latach siedemdziesiątych Volkswagen zaprezentował także model Scirocco. Po raz pierwszy auto, którego nadwozie opracował Giorgetto Giugiaro, zostało pokazane wiosną 1974 roku na targach w Genewie. Niedługo potem z zakładów w Wolfsburgu wyjechał pierwszy egzemplarz. Początkowo model ten oferowany był z trzema silnikami o pojemności 1,1 l (50 KM) oraz 1,5 l (70 i 85 KM).

W sierpniu 1975 roku półtoralitrowy silnik zastąpiono silnikiem o pojemności 1,6 l i mocy 75 KM, a niespełna rok później na rynek weszła wersja GTI z mocą 110 KM. Cztery lata później wprowadzono silnik o pojemności 1,3 l i mocy 60 KM i wszystkie wersje Scirocco wyposażono w pięciostopniowe, manualne skrzynie biegów.

Volkswagen Scirocco I
Volkswagen Scirocco I
Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)