Land Rover Discovery II [awarie i problemy]

Land Rover Discovery 2

Fanów aut blisko spokrewnionych z prawdziwymi terenówkami w dużym uproszczeniu można podzielić na zwolenników dwóch różnych Landów, pierwszy z nich to oczywiście Land Rover, drugim jest z kolei Land Criuser. Tym razem jednak bierzemy na warsztat samochód z pierwszego Landu, a dokładniej model Discovery II.

Za co maniacy offroadu kochają ten samochód? Przede wszystkim za dobre własności terenowe, luksusowy charakter i stylizację wierną tradycji. Powszechnie jednak panuje przekonanie, że auta tej marki należą do bardzo awaryjnych. Czy tak jest naprawdę? Zanim odpowiemy na to pytanie przyjrzymy się najpierw historii Discovery II. Samochód po raz pierwszy ujrzał światło dzienne w 1998 roku, jego design jednak nie odbiegał wyraźnie od poprzednika, zmieniono głównie kilka detali.

Land Rover Discovery 2 Silnik V8

Jednak jeżeli chodzi o technologię, to w nowym Disco pojawił się system ACE (Active Cornering Enhancement) zapobiegający zbyt dużemu przechylaniu się karoserii podczas pokonywania zakrętów. Znajdziemy tu również pneumatyczne samopoziomujące się zawieszenie, niestety jego naprawa może być bardzo kosztowna. Na szczęście tego typu gadżety były montowane tylko w niektórych egzemplarzach.

Dwa lata później należącą do BMW brytyjską markę odkupił koncern Ford Motor Company (obecnie Land Rover należy do indyjskiego koncernu Tata Motors Limited). W 2002 roku Disco II przeszedł dyskretny lifting, wprowadzono też drobne modyfikacje techniczne. Produkcję II generacji Land Rovera Discovery zakończono w 2004 roku, kiedy to Brytyjczycy zaprezentowali o wiele bardziej nowoczesną III już odmianę tego kultowego auta. W aucie spośród skrzyń biegów mamy do wyboru 4-biegowy automat lub 5-stopniowy manual. A co znajdziemy pod maską? Oferta silnikowa jest bardzo skromna, właściwie mamy do wyboru tylko 3 następujące silniki:

V8 4,0 (185 KM)
V8 4,6 (217 KM) oferowany wyłącznie na rynku w USA

R5 2,5 Td5 (139 KM)

Wiele osób przymierzając się do tego auta ma obawy związane z awaryjnością silników. Który z nich wybrać, aby ustrzec się kłopotów? Odpowiedź na to pytanie pewnie Was nieco zdziwi, ale każda jednostka napędowa montowana w tym aucie nie powinna sprawiać większych problemów. Co prawda swego czasu w silnikach benzynowych dochodziło do uszkodzenia panewek oraz głowicy, jednak w większości samochodów problem ten już dawno został rozwiązany.

Land Rover Discovery 2

W dieslu mogą wystąpić awarie typowe dla jednostek wysokoprężnych takie jak defekt dwumasowego koła zamachowego czy awaria pompowtryskiwaczy, ale mimo wszystko wariant Td5 należy zaliczyć do trwałych motorów. Uwaga! Jeżeli zdecydujemy się na auto wyposażone w ACE musimy uważać na pękające przewody tego systemu, co powoduje wycieki płynu odpowiedzialnego za jego działanie.

Land Rover Discovery 2 Wnętrze

Często też w takich sytuacjach uszkodzeniu ulega pompa tego układu. Koszty naprawy takiej usterki to około 2500 zł. Warto też pamiętać o tym, że taka awaria unieruchamia auto. W egzemplarzach z pneumatycznym tylnym zawieszeniem przy większych przebiegach wymiany mogą wymagać jego miechy, cena takiego zabiegu to około 3000 zł. Na pochwałę zasługują natomiast metalowo-gumowe elementy zawieszenia, które odznaczają się ponadprzeciętną trwałością.

Land Rover Discovery 2

Typową przypadłością Disco II jest też uszkodzenie elektronicznego pedału gazu oraz różnego rodzaju wycieki oleju. W niektórych egzemplarzach wymiany mogą wymagać także przeguby wału napędowego oraz pompa oleju. Użytkownicy Disco II narzekają też na drobne usterki takie jak: zacinanie się zamków drzwi i klapy bagażnika, uszkodzenie czujników systemu ABS oraz zaśniedziałe styki instalacji elektrycznej.

Land Rover Discovery 2

Podsumowując, Land Rover Discovery II to zjawiskowe auto “terenowe”, które świetnie radzi sobie zarówno na asfalcie jak i poza nim. Największe zalety tego modelu to między innymi: charakterystyczny konserwatywny design, trwałe silniki, stały napęd 4×4, dobre własności terenowe oraz  zawieszenie zapewniające doskonały komfort jazdy na utwardzonych drogach. Wady to przede wszystkim za słabe jak na gabaryty auta silniki oraz utrudniony dostęp do fachowego serwisu. A jak jest z awaryjnością Disco II? Jeśli naprawiamy auto w warsztacie specjalizującym się głównie w autach tej marki to samochód nie powinien sprawiać poważniejszych problemów. Niestety trzeba jednak wziąć pod uwagę to, że czasem może pojawić się kosztowna w naprawie usterka. Najtańsze egzemplarze Disco II kupimy już za około 20 000 zł.

Zobacz także:

Toyota RAV4 II [awarie i problemy]

Nissan X-Trail I [awarie i problemy]

Awarie i problemy: Nissan Murano I

Awarie i problemy: Volvo XC90

Awarie i problemy: BMW X5 E53

Regulamin komentowania

  • Spamfilip1902

    Więcej tagów się nie dało? gdybyście się postarali jeszcze kilka linijek na pewno by weszło…

    • Anonim

      Bez komentarza.

  • Anonim

    Bo o sposobach przypisywania tagów trzeba mieć chociaż podstawowe pojęcie a to są przecież lamusy.

  • Anonim

    A można prosić podobny art o Hyundai Coupe III gen ? myslę, że to całkiem ciekawe i rzadkie na naszych drogach autko
    pozdrawiam

    • Artur Kuśmierzak

      Oczywiście, auto z pewnością pojawi się w naszym cyklu.

  • Caliph

    Generalnie autor dobrze przygotował się do tematu :) Najwięcej troski wymagają egzemplarze z AC i poduchami pneumatycznymi zawiechy, ja posiadam jednak wersję bez tych bajerów i co za tym idzie nie mam z Disco większych problemów. Napędy i mosty są dużo trwalsze niż w Disco I i raczej nie sprawiają problemów, zawieszenie jest wyjatkowo trwałe a denerwuje tylko czasem jakiś drobiazg np. te nieszczęsne klamki tylnych drzwi (temat jest do opanowania).
    Silnik td5 jest specyficzny – ładnie brzmi, ale te 138 KM to ciut mało. Jego awaryjność to właśnie dwumasa, ale z tego co porównuje do np. Vectry C w dieslu to i tak jest trwałe, drugi element niespodzianka to pompowtryskiwacze ale te są i tak podobno dużo trwalsze niż np. w TDI VW. Zresztą nie spotkałem jeszcze poprawnie eksploatowanego td5 który miałby problem z pompowtryskami.
    Podumowując Disco II w td5 to dość bezawaryjne auto, bardzo ekonomiczne (spalanie) i tanie w naprawach (porównując z japończykami). Gdybym znowu miał wybierać to pewnie kupiłbym go ponownie lecz już nie odrzucałbym V8 4.0 :) ludzie jak to brzmi, to warte jest każdego spalonego litra Pb :)

  • ARTI632

    kupować disco z automatem (brak problemów z dwumasem i ze spalonym sprzęgłem) zabezpieczyć anty korozyjnie przewody od ace,poduchy można tanio zreanimować i cieszyć sie super wypasionym autem za połowe ceny np.land crusera  BARDZO POLECAM

    • Andrzej

      Witam, mam pytanie: na czym polega tanie zreanimowanie poduch?
      Pozdrawiam,

      • Romjawor

         wymiana na sprężyny

      • Arti632

         Na zakupie używanych (jest na nich wybita data) ja kupiłem po 100zł za szt roczne i więcej tematu poduszek nie przerabiałem

  • Romjawor

    fajne to disco z fotki co cienia nie rzuca…;)    poza tym można śmiało grzać po piasku.. sprawdzone !

  • A.Serafin

    Witam mam pytanie dotyczace Land Rovera Discovery II Td5. Co sie mogło stac jesli zaciagne chamulec ręczny i gasną wszystkie kontrolki i gasnie auto. Proszę o pomoc :)