Jak dbać o płyn hamulcowy? [poradnik]

Zbiorniczek z płynem hamulcowym

Większość użytkowników aut dla własnego bezpieczeństwa stara się dbać o to, aby ich samochód miał sprawny układ hamulcowy. Inwestują w klocki i tarcze renomowanych firm jednak zapominają o równie ważnym płynie hamulcowym, który również podlega okresowej wymianie.

Zacisk hamulcowy

Jak często powinno się wymieniać płyn? Europejscy producenci samochodów najczęściej zalecają wymianę płynu co 2- 3 lata, w japońskich autach bywa nieco inaczej. Zanim zdecydujemy się na taką inwestycję warto najpierw zajrzeć do instrukcji obsługi naszego pojazdu bądź zapytać o to dobrego mechanika. Cena takiego zabiegu to zwykle około 100 zł, a więc niewielka cena jak na bezpieczeństwo.

Wiele osób twierdzi, że lepiej na tym zaoszczędzić i sami podejmują się dokonania takiej czynności. Oczywiście można dokonać takiej wymiany we własnym zakresie. Jest to dość proste, jednak do wymiany będzie potrzebny nam zestaw podstawowych narzędzi, podstawki pod samochód i pomoc drugiej osoby.

Pedały samochodowe

Jak to zrobić? Na początku należy odkręcić wszystkie koła i ustawić pojazd na podpórkach. Następnie zaczynając od koła położonego najdalej do pompy hamulcowej odkręcamy odpowietrzniki znajdujące się przy wszystkich zaciskach hamulcowych, następnie prosimy drugą osobę, żeby przyciskała pedał hamulca usuwając tym samym brudny płyn z układu hamulcowego.

Czynność tak zwanego „pompowania” druga osoba musi powtarzać aż do momentu, gdy z odpowietrzników zacznie wypływać czysty płyn. Podczas wykonywania tej czynności należy co pewien czas do zbiorniczka płynu hamulcowego dolewać nowego płynu, po to żeby nie dopuścić do zapowietrzenia się układu hamulcowego.

Wymiana płynu hamulcowego

Aby nie porozlewać płynu warto do odpowietrzników podłączyć gumowe przewody, z których zużyty płyn spływać będzie do butelki. Nowych płynów nie wolno ze sobą mieszać. Uwaga! Jeżeli posiadamy samochód wyposażony w system ABS samodzielna wymiany płynu tym sposobem może doprowadzić do osadzenia się brudu będącego w płynie, w zaworach pompy układu ABS uniemożliwiając skuteczne działanie hamulców.

W profesjonalnym serwisie takiej operacji dokonuje się przy pomocy specjalnego urządzenia, które odsysa brudny płyn zapobiegając osadzaniu się brudu w niepowołanych miejscach układu hamulcowego. Dlaczego należy go wymieniać? Płyn hamulcowy jako, że jest higroskopijny z biegiem lat zaczyna pobierać z otoczenia wodę.

Zużyty płyn hamulcowy

Woda dostaje się do płynu przez mikropory znajdujące się w miękkich przewodach hamulcowych niewidocznych gołym okiem. Wraz z zawodnieniem płyn traci swoje właściwości, czyli spada jego temperatura wrzenia. Co przy ostrym hamowaniu może doprowadzić do zagotowania się płynu, wpadnięcie pedału hamulca w podłogę i niemożności zatrzymania auta.

Ponadto płyn, który utracił swoje właściwości lub zawodnił się może doprowadzić do przedwczesnego przerdzewienia sztywnych przewodów hamulcowych. Jak sprawdzić czy nasz płyn nadaje się jeszcze do eksploatacji? Spełniający swoje właściwości płyn hamulcowy powinien mieć kolor słomkowy, ten zużyty przypomina swoją barwą mocno zaparzoną herbatę.

Niezużyty płyn hamulcowy

Żeby dokładnie określić jego stan możemy zainwestować w specjalne urządzenie mierzące stopień jego zawodnienia w procentach. Pamiętajmy o tym aby zadbać o regularne serwisowanie płynu hamulcowego, bo symptomy jego zawodności nie będą w żaden sposób dla nas wyczuwalne, a znaczne jego zużycie może skutecznie uniemożliwić awaryjne hamowanie.

Zobacz także:

Kupujesz używane auto? Nie daj sobie wcisnąć wraka! [poradnik]

Kupujesz używane auto z nowoczesnym dieslem? Zapomnij o oszczędnościach! [poradnik 2/2]

Kupujesz używane auto z nowoczesnym dieslem? Zapomnij o oszczędnościach! [poradnik 1/2]

Jak często należy wymieniać filtr paliwa i czy można to zrobić samemu? [poradnik]

Jak zadbać o przewody hamulcowe w naszym aucie?

Dlaczego nie można jeździć w lecie na zimowych oponach? [poradnik]

Najczęściej spotykane przyczyny wycieków oleju [poradnik]

Leki zaburzające zdolność prowadzenia pojazdu [poradnik]

Co może być przyczyną problemów z rozruchem silnika? [poradnik]

Jak pozbyć się korozji na aucie? [poradnik]

Regulamin komentowania

  • Anonim

    W tym roku zmieniałem płyn hamulcowy. Nie wiem czy kiedykolwiek był zmieniany bo z wyglądu przypominał smołę o konsystencji kisielu. W każdym razie dokładnie oczyściłem układ, zalałem świeżutki płyn i… pompa hamulcowa padła – na tym syfie trzymała a przy nowym płynie puściła między sekcjami także wymiana płynu u mnie spotkała się z niemiłą niespodzianką – pewnie gdybym nie ruszał teg starego zylcu nic by nie było ale teraz przynajmniej mam pewność co do płynu ;)

  • Sebso

    super poradnik. Osoba która nie zna się na rzeczy zapowietrzy sobie układ.
    Czyli po kolei: odkręcić odpowietrzniki i druga osoba ma pompować do momentu aż poleci czysty płyn? co jak nie poleci? bo nie zaleciliście go wlać?
    może najpierw sami to poćwiczcie

    • Artur Kuśmierzak

      Przeczytaj dokładnie tekst. Tam wszystko jest.

      • Vbn

        nie wszystko, pompuje sie i trzymajac noge na hamulcu popuszcza sie odpowietrznik, w przeciwnym razie po odpuszczeniu hamulca na otwartym odpowietrzniku istnieje mozliwosc zassania przez niego powietrza, dlatego, po opadnieciu pedalu do podlogi, zakrecamy odpow. i dopiero puszczamy noge z pedalu, i znowu pompowanie, przytrzymanie, odpowietrznik open…

        • mateo

          To jest poradnik, który mówi, że płyn to ważna sprawa i trzeba o niego dbać, a nie instrukcja jego wymiany. Jak powstał poradnik o nowoczesnych silnikach z ZS to nikt nie wpadł na pomysł, że jest to instrukcja jak wymienić wtryskiwacze czy filtr cząstek stałych, tylko zbiór rad na co zwracać uwagę.

        • Artur Kuśmierzak

          Poradnik to nie instrukcja wymiany płynu, chodziło mi o ogólny zarys takiego zabiegu.

  • Noname

    Ja nie polecam tego robić samemu. Bardzo łatwo można zapowietrzyć układ. Kolejność odpowietrzania/spuszczania jest różna w różnych samochodach. Nie zawsze da się ocenić jednoznacznie które koło jest najdalej od pompy bo chodzi tu bardziej o długość przewodów i pojawiają się problemy. Znam przypadki, że ludzie sami to robili, wydawało się wszystko ok. Ruszają żeby przetestować a hamulców brak . . . Także ja polecam zostawić to ludziom ze sprzętem i  doświadczeniem.

    • Artur Kuśmierzak

      My też odradzamy wykonywanie tej czynności na własną rękę;)

  • Maroo_wakowski

    Witam.

    Co jeśli minęło 5 lat a mój płyn dalej ma kolor jasnosłomkowy? Czy oznacza to że nie wchłonął wilgocii nie powoduje korozji czy może po prostu układ hamulcowy jest nierdzewny?

    • Artur Kuśmierzak

      Niestety sam kolor jeszcze o niczym nie świadczy, zajrzyj do instrukcji i zobacz co ile trzeba wymieniać płyn, bo i tak może być zawodniony. Ja bym mimo wszystko wymienił po 5-latach.

      • Artur Kuśmierzak

        W Hondzie płyn wytrzymuje 3 lata, w innych autach raczej 2. Jeśli płyn jest koloru herbaty to znaczy, ze jest już skrajnie zużyty, Ty masz na pewno już zawodniony skoro przez 5 lat nie był wymieniany.

      • Anonim

        Jak auta używa się do normalnej jazdy to płyn i 10 lat wytrzyma… Jeszcze nigdy nie słyszałem żeby komuś się zagotował czy zważył uniemożliwiająć hamowanie. Wiadomo, że lepiej wymieniać to kilka lat bo się zmniejsza ryzyko korodowania układu hamulcowego ale 2 lata jak dla mnie to czysty chwyt marketingowy. Z reszta są takie mierniki zwane higrometrami dzieki nim można sprawdzić poziom wody w płynie i mieć pewność co do sensowności wymiany.

        • ~znafca

          Tak krótki okres zmiany płynu hamulcowego jest nie tylko po to aby chwycić marketingowo klienta za kieszeń. Po pierwsze, zmieniając często płyn hamulcowy zapobiegamy korozji wewnętrznej wszystkich elementów układu, ponieważ woda nie zdąży się tam odłożyć w dość dużych ilościach. Pamiętajmy że taki roztwór nie jest mieszaniną jednorodną, a woda może po prostu się zgromadzić w jednym miejscu, degradując je co w konsekwencji doprowadzić może do błyskawicznego uszkodzenia układu hamulcowego. Po drugie, przy okazji zmiany płynu, sprawdzamy sprawność takiego układu, kontrolujemy przy okazji stan przewodów, drożność przewodów hamulcowych. Po trzecie, większość pojazdów jest wyposażona w system ABS, więc taka zmiana na pewno wpływa korzystnie na działanie dość “delikatnej” pompy tego systemu.

          luas3city:
          “Jeszcze nigdy nie słyszałem żeby komuś się zagotował czy zważył uniemożliwiając hamowanie…”

          Chyba źle ucho przystawiłeś. Płyn nie może się zwarzyć co najwyżej mogą wytrącić się różne dodatki które są zawarte w nim. Doprowadzony do wysokiej temperatury, posiadając nawet znikome ilości wody w sobie potrafi wytworzyć w układzie (najczęściej w przewodach) tzw. korki parowe, które skutecznie rozciągają gumowe przewody, uniemożliwiając skutecznie hamowanie. Możesz zapytać się większości motocyklistów posiadających mocne “maszynki” gdzie ktoś nie ma przewodów w stalowym oplocie lub nawet “domorosłego rajdowca” który wieczorami wpada w winkle z prędkością ekspresu i po sekwencji 4 może 5 zakrętów dohamowywania przed nimi pedał hamulca wpadł w podłogę.

  • Silentdeath

    Byłem dzisiaj na teście plynu hamulcowego w skodzie octawii 1.9 tdi , temp. wrzenia plynu wyniosla 200 stopni . płyn sprawdzany po 5 latach , co o tym myślec , samochod 5 letni przebieg 30 000 .

    • Xf

       no co? jeździsz tylko do kościoła bo taki niski przebieg przez 5 lat,  więc i płyn się nie zużył.

  • Osia

    przepraszam, ale ucząc się przed wgzaminem teoretycznym na prawo jazdy natknełam się na pytanie “ile procent musi być płynu hamulcowego?” czy ktoś jest w stanie pomóc ? sama nie mogę sobie z tym poradzić, wydaje mi się.. że pytanie jest źle sformuowane. Z góry dziękuje. Pozdrawiam.